Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Piditkö oman sukunimesi naimisiin mennessäsi? Miksi/miksi et?

Vierailija
22.04.2006 |

Itse pidin oman sukunimeni, koska

a) sukunimeni on harvinainen, vain muutama Suomessa

b) se oli myös identiteetti-/tasa-arvokysymys: en halunnut luopua sukunimestäni, joka minulla oli ollut lähes 30 vuotta + miksi ottaisin jonkun toisen (eli miehen) sukunimen, kun miehetkään eivät yleensä voi kuvitella ottavansa naisen nimeä + jotenkin tuntui, että musta olisi tullut miehen " omaisuutta" , jos olisin ottanut sen sukunimen

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi syy on juuri tuo identiteetti: tämä on ollut minun nimeni 27 vuotta ja saa pysyä samana naimisiinmenosta huolimatta.

Vierailija
22/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi oli mulle vaan todella tärkeä asia. Jotenkin siihen suuntaan, että synnyn ja kuolen samalla nimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo mieskään ollut innostunut vaihtamaan mun nimeen, joten parempi, että molemmilla omat nimet. Olin jo niin tottunut omaan nimeeni ja peruslaiskana ihmisenä en olisi halunnut alkaa siihen paperisotaankaan.

Vierailija
24/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on harvinaisempi kuin tyttönimeni ja jotenkin vain soinnukkaamman kuuloinen...

Mutta aikaa se vie että tuon uuden nimen oppii muistamaan... tänään viimeksi kirjoitin nimeni vielä vanhalla sukunimellä.

Vierailija
25/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska omani on hyvin harvinainen ja tärkeä minulle, mutta silti olisin sen verran vanhanaikainen ettö haluaisin miehen sukunimen.. Eli kompromissi siis.

Vierailija
26/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oma on Suomen yleisimpiä, ja tylsempiä... Ja veljeni vaimolle tulee tismalleen mun tyttönimi, kun menevät ensi kesänä naimisiin joten sit meitä olisi ollut kaksi samannimistä suvussa.

Vierailija
27/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkeää että meillä on yhteinen nimi, jos saamme lapsia. Miehen mielestä tämä ei ole niin tärkeää, että vaihtaisi oman nimensä minun nimeen. Joten olen tilanteessa ota tai jätä. Lisäksi ex-vaimolla on vielä miehen sukunimi, ei yhtään kivalta tunnu tämä yhteys.

Vierailija
28/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulle on tärkeää että meillä on yhteinen nimi, jos saamme lapsia. Miehen mielestä tämä ei ole niin tärkeää, että vaihtaisi oman nimensä minun nimeen.

Vierailija
29/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielihyvin. siis oman nimeni. sukuni ei merkkaa miträän,

Vierailija
30/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sukuni ei merkkaa miträän,

Vierailija
31/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nyt siis myös minun nimeni. Ei mitään identiteettikriisiä. :)

Vierailija
32/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama nimi. Ei naisen tai miehen identiteetti voi olla nimestä kiinni.

Vierailija
33/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sama nimi. Ei naisen tai miehen identiteetti voi olla nimestä kiinni.

Vierailija
34/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin, että koko perheellä on sama nimi. Tämä ei ole mulle ollenkaan tasa-arvokysymys. Jos olisin halunnut, mieheni olisi ottanut mun nimen. Miehen sukunimi on paljon mukavampi kuin omani oli ja sointuu paremmin etunimeeni. Otin ilolla mieheni sukunimen, halusin ehdottomasti näin.

Vierailija
35/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempana uhosin, että tulen säilyttämään oman sukunimeni, mutta kuinkas kävikään...

Kummasti kelpasi miehen aatelis sukunimi:)

Vierailija
36/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hassua se oli silti.

Vierailija
37/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti sain miehen sukunimen. Minä ja mies nimittäin satutaan olemaan saman sukunimisiä. Eikä kyllä taatusti mitään sukua keskenämme, vaikka kyseessä ei olekaan mikään lahtinen tai virtanen.

Mun sukujuuret on pohjois-suomesta ja miehen irlannista.

Vierailija
38/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: oma nimeni on harvinainen (30 kpl) ja muutenkin tosi hyvä. Kaksoisnimen otin, koska mieheni on ulkomaalainen ja jos muutamme joskus hänen kotimaahansa, voin käyttää hänen niemään siellä ihan käytännön syistä: helppo lausua ja kirjoittaa. Mies käyttää auton huoltoa ym. tilatessaan usein mun nimeä, ei omaansa, koska ei jaksa selittää, miten se kirjoitetaan. Lapsilla on isän sukunimi, koska se oli miehelleni tärkeää ja mulle yhden tekevää. Nimeni on muuten ainutlaatuinen, sillä toista saman nimistä ihmistä ei ole olemassa.

Vierailija
39/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asia ollut mietinnässä ajoittain kun naimisiinmenosta on puhuttu. Minä haluaisin miehen nimen, mies taas minun nimeni :D

Yhdistelmä ei tule kyseeseen.

Vierailija
40/55 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mun nimestä tulisi Ninni Niininen -tyylinen sanahirviö. Pidin siksi omani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi