Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joilla monta sairautta ja sen myötä yksinäinen olo, vaikka on ystäviä?

Vierailija
12.08.2022 |

Mietin, että onkohan muilla, joilla on monta sairautta samaan aikaan vastaavia tuntemuksia? Elämä eroaa isolta osin niin paljon perusterveiden ystävieni elämästä, että koen että en voi oikein jakaa omia kokemuksia ja tuntemuksia ystävien kanssa. Tuntuu, että iso osa omasta elämästä on näkymättömissä, eikä oikein saa vertaistukea omiin kokemuksiin mistään. Ehkä asioita on vaikea ymmärtää ja samaistua ennen kuin on itse kokenut ne. Viime aikoina on myös ruvennut välillä tuntumaan, että ihmiset kokevat monia ei niin kovin vakavia asioita ongelmiksi, kun terveys on kunnossa. En haluaisi näin ajatella, enkä näin ikinä sanoisi kenellekään, mutta kun omat ongelmat on ihan perusasioista selviämisessä, niin monet pienemmät asiat eivät tunnu enää niin tärkeiltä mietittäväksi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes ystäviä. Sairauksien myötä olen tylsää seuraa eikä minua enää kaivata. Vanha äiti on ainoa joka soittelee.

Vierailija
2/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko etsinyt vertaistukea ihmisistä, joilla on jokin sama sairaus? Eikö näihin ole olemassa ryhmiä jollain nettisivuilla, facessa, jotain kuntoutusleirejä ym? En toki tiedä mitä sairastat, mutta kannattaa etsiä kaltaisiaan jotka ymmärtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asuinseudullasi yhdistyksiä kanssasi samoja sairauksia sairastaville? Niiden kokoontumisissa voisi löytyä ainakin vertaistukea. Sitten ei haittaisi vaikka ystävät eivät ymmärrä millaista on elää sairaana.

Olen joskus miettinyt onko krooniset sairaudet tavallaan jopa osa persoonaa, koska ne muokkaavat elämää niin paljon.

Vierailija
4/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden sairauteni osalta olen käynyt vertaisryhmässä, mutta tällä hetkellä en pääse menemään paikalle. Nettivertaisryhmiin en ole vielä tutustunut, ja se voisi olla hyvä idea, koska voi olla pidempiä aikoja kun en pääse hyvin poistumaan kodista. Kiitos mukavista kommenteista, jo niistä tuli vähän parempi mieli ja ei niin yksinäinen olo :).

-Ap

Vierailija
5/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden sairauteni osalta olen käynyt vertaisryhmässä, mutta tällä hetkellä en pääse menemään paikalle. Nettivertaisryhmiin en ole vielä tutustunut, ja se voisi olla hyvä idea, koska voi olla pidempiä aikoja kun en pääse hyvin poistumaan kodista. Kiitos mukavista kommenteista, jo niistä tuli vähän parempi mieli ja ei niin yksinäinen olo :).

-Ap

Minulla on harvinainen sairaus ja useita taudin komponentteja. Vertaistukiryhmä ollut jo useita vuosia fasessa, joten siihen en pääse osallistumaan. Joskus kyllä myös minäkin tunnen itseni yksinäiseksi ja tiedän etteivät useimmat ulkopuoliset ymmärrä miksi olen aurinkoisella ilmalla tiukasti verhojen ja kaihtimien takana. Onnekseni viihdyn kohtalaisen hyvin itsekseni.

Vierailija
6/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda näkökulmaa. Yhteistä voi löytyä monenlaisten ihmisten kanssa kun ei ajattele koko ajan että itse on sairas vaikka olisikin.

Vierailija
7/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin yhtenä rajoitteena se, että joudun usein kesäisin olemaan lähinnnä sisätiloissa. Kasvojen Iho pitäisi saada suojattua auringonvalolta, mutta iho on usein siinä kunnossa, että ei pysty laittamaan aurinkorasvaa. Törmäsin sattumalta netissä kasvosuojiin yms., jotka tehty auringonvalolta suojaavasta kankaasta, ajattelin ensi kesänä tutustua niihin enemmän. Mäkin onneksi viihdyn suht hyvin itsekseni, mutta välillä tuntuu että vain seuraa toisten elämää ja tapahtumia itse tekemättä kovinkaan paljon. On siis muitakin sairauksia tämän lisäksi, jotka rajoittavat paljon elämää.

Vierailija
8/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen löytänyt tuohon ongelmaan avun vertaistukiryhmistä ja nimenomaan netissä olevista sellaisista. Ystävieni kanssa haluan olla kuin "normaali" eli puhutaan kaikesta muusta paitsi ei mun sairauksistani.

Vierailija
9/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missasit aika hyvin pointin. Tai vaihtoehtoisesti saat hyvää mieltä yrittämällä pahoittaa toisten mielen. Sekin yhdenlainen sairaus.

Vierailija
10/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon puhu sairauksistani ystäville monenkin syyn takia. Yritän keskittyä elämässä mahdollisimman paljon muihin asioihin kuin sairauksiini, mutta viime aikoina on ruvennut tuntumaan, että olisi kiva kun saisi niistäkin joskus jutella ja vertaistukea. Rupean nyt etsimään ja tutustumaan netissä oleviin vertaisryhmiin. Pyrin siihen, että en määrittele itseäni sairauksieni kautta ja olen siinä ainakin tähän mennessä onnistunut, mutta kaipaisin edes ajoittaista kokemusten ja tuntemusten jakoa jonkun kanssa.

-Ap