Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Pistän minäkin lusikkani tähän soppaan. Mutta oikeesti liitto vastaan työnantaja. Siinä on työnantaja aika heikoilla kun oikeuteen mennään. Palkat tulee aika äkkiä maksuun. Mitäs tänä päivänä se korko olikaan maksamattomista palkoista? Palkanlaskija osanee kertoo vastauksen. Montakos prosenttia ja mitä se tekee kuukaudelta?
Silloin kun oon työkyvytön. Sehän on ainoa oikea vastaus tähän kysymykseen.
Kovin usein en ole sairaslomalla ollut, ehkä päivä-pari vuodessa keskimäärin. Sairaspäiviä on tullut omalla kohdallani mm. murtuneesta nilkasta (en pystynyt kävelemään), flunssissa oon yleensä töissä ellei olo ole poikkeuksellisen huono. Työ on sellainen että siellä liikkuu flunssaviruksia joka tapauksessa. Mahataudeissa olen aina pois sen säädetyn +2 oireetonta päivää. Raskaana ollessa olin useamman viikon pois supistusten kanssa. Ihan pienestä en piitannut, mutta tuossa vaiheessa tuli viiden metrin kävelyllä useampi pysähtymisen ja huohottamisen vaativa supistus niin katsoin järkeväksi hakeutua lääkäriin. Psyykepuolen sairaslomilla en ole ollut, mutta ajattelen niin, että jos oma keskittymiskykyni häiriintyy esim. unettomuuden tai perhehuolien vuoksi, en ole työkykyinen ja hakeutuisin saikulle.
Menen töihin niin kauan kuin jaksan tartuttaa viruksiani ja bakteereita asiakkaisiin ja kollegoihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä esimies ei ole antanut jäädä kuumeettomassa flunssassa sairaslomalle, olo voi olla tosi kurja. Paranisi nopeammin ja ehkä ei tulisi niin helposti uudelleen.
Mistä ihmeestä se työnanataja tietää, onko sinulla kuumetta? Tuleeko mittaamaan? Ja lääkäri kyllä katsoo kokonaistilannetta, eikä kuume ole edellytys sairaslomalle.
Ihan viimeisessä hädässä. Olen opettaja ja jos olen kipeä, täytyy kuitenkin sairaana sijaselle suunnitella ohjeet ja kun tulen takaisin, ei homma ole kuitenkaan mennyt täysin putkeen. On helpompi olla itse paikalla.
Vituttaa töissä yks miespuolinen jannu joka valittaa ja huohottaa jokaisesta pikku ponnistuksesta kuin olisi 100 asteen kuumeessa. Hän pyytelee siis oikeasti koettelemaan otsaansa ja niskaansa ja tällätavalla alkaa hänen "sairastelunsa" josta hän kommentoi facebookissa: "ohhoh oli töissä taas niiiin vaikeaa kun vähän päätä alkoi jomottamaan ja melkein oksensin. Piti sitten taas ottaa se tuttu coktail eli tonnin Burana ja viissatanen Panatooli." Vittu että on munaton mies naisvaltaisella hoitoalalla siinä piipittämässa joka käänteessä. Pysyis kotona jos on niin kipee.
En ota koskaan saikkua ollessani sairas vaan merkkaan päivät ylös vihkoseeni ja käytän ne moraalisina pekkasina sitten, kun niille on parempaa käyttöä. Jos olen vaikka mahataudissa, niin käyn sitten salaa vessassa yökkäilemässä ja palavereissa istuessa pidättelen jalat ristissä.
Usein, monasti tuo lorvikatarri iskee, turha siellä on lorvia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä luunmurtumien kanssa ja 39 asteen kuumeessa. Myös synnyttämään lähdin suoraan töistä bussilla seisomapaikalla. Oli aika pieni maha kun viikkoja oli vasta 24.
Väkivallan uhri?
Jos kuume ois kriteeri saikulle, ei mulla ois ainuttakaan flunssapoissaoloa. Kuume ei nouse, kuin influenssassa ja tulehdustaudeissa, mut silti olen ollut räkätaudissa ihan vuodepotilaana pari kolme päivää. Olo on ollut niin kurja ja voimat täysin pois.
Vointi siis ratkaisee.
Mikään virus ei 'tule takaisin', eli sairastettuun virukseen kehittyy immuniteetti. Monia muita viruksia voi kyl sairastaa perä perääkin.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole sairas, niin pitäisikö silti olla kotona. Anteeksi nyt vaan, kun en ole 10 vuoteen ollut niin sairas, että olisi pitänyt olla kotona. Joskus on kurkku vähän karhea, ja vähän nenä valuu, mutta ei tulis mieleenkään jäädä kotiin jos kuumetta ei ole ollut ja olo miltei normaali ja oireet hyvin lieviä.
Tuo lihavoitu kohta on varmaan se tärkein mittari. Nimenomaan siksi ollaan pois töistä, kun se olo ei ole normaali...
Duunarit jää pois töistä kun vähänkään siltä tuntuu, koska siihen "on oikeus". Ne, joilla vastuu omista töistään ja joutuvat ne joka tapauksessa tekemään, oli sairas tai ei, eivät helpolla saikuttamaan jää. Tai jos jää, työt tehdään kotona lääkkeenoton ja nukkumisen välissä.
Tässä on iso moraali- ja toimintatapaero.
Minunkaan töitäni ei kukaan tee ellen minä niitä hoida. Jos olen sairas, on ne hoidettava sairaana tai sitten jumalaton kaaos kun palaan töihin.
Ja ottaa kyllä oikeasti päähän, että olen ollut puolikuntoinen jo 7 kuukautta, koko ajan joku tauti päällä ja silti on työt hoidettava ja kunnolla. Duunari olisi maannut tuon 7 kuukautta.
Kuume tai koko yön ripulointi = soitan tohtorille aamulla ja haen saikkua.
Vastaisin, että pää kainalossa.
Töissä tilanne on sellainen, että sijaisia ei tahdo saada, joten minun sairasteluni kaataa kaikki työt työkavereiden niskaan enkä halua heitä kuormittaa lisää (olen itsekin hyvin kuormittunut jo valmiiksi). Siksi en ole pois, ellen ole niin kipeä, etten pysty paikalle raahautumaan.
Jään aika helposti, koska työssäni pitää olla koko ajan skarppina ja ratkoa asiakkaiden ongelmia. Jos ei suju tulee palautetta ja jälkipuinteja. Lisäksi meitä on töissä iso porukka aika pienessä tilassa, joten taudit tarttuukin helposti.
Aurallinen migreeni (kestää 4 h, menen töihin sen jälkeen), kuume (yli 37,6), selkäkipu, jossa ei voi seistä (jalat pettää alta) (3 pv), oksennustauti. Näistä syistä olen ollut poissa työurani aikana. 0,5-3 pv kerrallaan, yleensä korkeintaan yhden pv. Sen sijaan kovassakin nuhassa menen töihin (Duactin avulla).
Nykyisessä työpaikassa ollut 3,5v, ja seuraavista syistä ollut pois
-mahatauti 2pv v.2015
-mahatauti 2pv v.2016
-kuumeinen flunssa 2pv v.2016
-kuumeinen flunssa 2pv v.2017
-pusutauti 5pv v.2017
Tälle vuodelle ei vielä mitään *kopkop*, lapsikin alkaa olla jo niin iso ettei imuroi joka pöpöä itseensä ja levitä sitten kotona. Monta vuotta esim. oksennustauti alkoi lapsesta, sitten kun niitä salamapurjoja yritti kopata johonkin vatiin, pesi lasta ja pyykkiä ja lattioita niin kummakos sai saman taudin hetken päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan teille, sankarityöläisille, jotka menette sairaanakin töihin, sen kruunun antaa?
Ei varmaan kukaan, mutta ylennykset ovat olleet ihan käypä korvaus tähän asti.
Olen harvoin flunssassa, mutta silloin kun olen, teen olon, en kuumemittarin mukaan. Olen ollut lievässä kuumeessa töissä, jos olo on sen sallinut. Työ on kuitenkin istumista tietokoneen ääressä. Ei sitä hirveästi flunssat haittaa. Sen sijaan psyyken puoli vaikuttaa aivan olennaisesti ajattelua vaativan työn tekijän työkykyyn. Niitä saikkuja on tullut jouduttua pitämään, kun seksuaalirikoksen uhrin traumaoireet ovat liikaa iskeneet päälle.
Jos on olo, että olen tulossa sairaaksi niin jään etäpäivälle, ja teen mitä jaksan ja katson miten käy. Jos kunnolla sairas, niin menen lääkäriin ja hän saa päättää sairaslomasta.
Minun työni ei juurikaan kaadu kenenkään niskaan, paitsi omaani jos jää välistä.
Joskus on esimerkiksi ollut joku vatsahäiriö, joka ollut yöllä, olen aamulla heikko ja sumupäinen, mutta jonkinlaisessa toimintakunnossa. Silloin pidän etäpäivän, enkä hae sairaslomaa. En välttämättä tee kunnon työpäivää silloin hoidan vain tärkeät, mutta ajattelen että enemmän se työnantaja siinä saa kuin että jos hakisin sen kaksi päivää saikkua, jonka varmaan saisin enkä tekisi mitään. Meidän työpaikalla katsotaan karsaasti tartuttajia, joten en voi töihinkään silloin mennä, jos joku mahdollisesti tarttuva juttu. Jos virallisesti olen sairaslomalla, niin en silloin mitään töitä tee.
Tylsistyn aina sairaslomalla, joten siksi näin. Aina kun olen kuvitellut, että en ole tarpeeksi sairas ja mennyt lääkäriin, on tullut sairaslomaa. Itsekin sitten huomannut, että olin sitä aika kipeä kumminkin, mutta jostain syystä en aina itsestäni sitä tajua.
Mutta vatsaoireet on sellaisia, että tunnen ne jo: joko olen täysin poissa pelistä monta päivää, tai sitten se on puolen vrk juttu ja siinä se.
Tässä iässä en halua turhaan kerätä ns sairaspäiviä plakkariin, koska kyllä se työnantaja niitä saattaa jossain tilanteessa käyttää kriteerinä vaikka yt-jutuissa.