Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kipeänä jäät pois töistä?

Vierailija
16.04.2018 |

Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.

Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.

Kommentit (259)

Vierailija
221/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin työnantajat tekevät sairaspoissaoloista niin hankalia, että ei viitsi pikkukuumeen takia saikkua hakea.

TK:sta olisi haettava todistus, ri tosiaankaan 3pv oma olmoitus riitä.

Koskus ovat flunssastakin vailla LÄÄKÄRIN todisuksen....

Vierailija
222/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä sairaalan vuodeosastolla, joten kyllä sitä varsin helposti on jäätävä kotiin, ettei muutenkin huonokuntoiset potilaat saa tartuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi harvoin kipeänä, mutta kaikki tietty on suhteellista. Jos kaikki olisivat pikku flunssasta pois, niin ei kukaan olisi talviaikaan töissä. Olen oksentanut edellisiltana ja mennyt seuraavana aamuna töihin, kun oli ihan ok olo. Kukaan ei saanut tartuntaa.

Olen myös melko pahassakin flunssassa hoitanut potilaita, siten että pidän hengityssuojainta, hanskoja käsissä ja muutenkin huolehdin käsihygieniasta. Tällöinkään ei tietääkseni ole kukaan sairastunut. 

Toki jos ei osaa huolehtia käsien pesusta ym, niin silloin kannattaa jäädä kotiin. Nämä ihmiset tosin sairastavatkin paljon enemmän, joten ehkä kannattaisi opetella pesemään niitä käsiä niin itsensä kuin muidenkin kannalta.

Hengityssupjain ei estä viruksia, 15 min jälkeen se päästää läpi kaiken, eli kyllä tartutat!

Tarkistappas infektiohoitajalta asia

T.yliopistossiraalan syöpäosaston sh

Vierailija
224/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä puhdastilatilassa. Pääsen saikulle jos minulla on nuha, koska joudun pitämään töissä maskia. Jos haluan niistää nenäni minun täytyy mennä pukkariin tekemään se.

Vierailija
225/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jäin kotiin kun on niin järkyttävä flunssa. Etätöitä harkitsin, mutta esimies käski pitämään saikkua ainakin tämän ja huomisen. Kurkku niin kipeä, että ääntä ei juurikaan saa ulos. Pitää katsoa keskiviikkona oloa uudestaan, että menisikö sitä töihin.

Onneksi meillä saa olla 5 päivää pois omalla ilmoituksella. Se on itselläni vähentänyt sairauspoissaoloja. Lääkäri yleensä antaa sen 3 päivää saikkua. Itse olen ollut useimmiten vain yhden päivän poissa, joten päivän tai pari firma on voittanut aina per sairastapaus omalla kohdallani. En tosin muutenkaan ole paljoa ollut saikulla. Töissä ollut 7 vuotta ja taitaa olla 5. kert kun saikulla olen.

Vierailija
226/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kotona ja lepään kyllä silloin jos tauti on tulossa päälle. Olen huomannut, että pääsen vähemmillä sairaspäivillä kun en yritä puolikuntoisena rehkiä vaan maltan levätä.

Minulla on taustalla vaikea perussairaus, joka vie helposti pikkuflunssan takia sairaalahoitoon ja saattaa viedä toimintakyvyn kuukausiksi. En saa sankarin viittaa enkä suurta palkintoa jos päädyn makaamaan halvaantuneena kuukausia. Siksi otan pikkutaudit vakavasti enkä lähde riskeeraamaan.

Toki minun on helppo levätä silloin kun tarvitsee, sillä teen työtä itselleni.

Enimmäkseen teen omia projekteja, jotka tuuppaan myyntiin silloin kun valmistuvat, mutta jonkin verran teen myös tilaustöitä. Niissä tilaustöissäkin pystyn kuitenkin säätämään työaikoja muuhun elämään sopiviksi, enkä edes ota mitään tiukkojen aikataulujen juttuja vastaan.

Silloin kun olin ihan palkkasuhteessa töissä, jotkut työkaverit vetivät herneitä nenuun sairauspoissaolojeni takia. Työnantaja suhtautui niihin kuitenkin ymmärryksellä. Töissä käyminen kävi kuitenkin liian raskaaksi ja jouduin siksi lopettamaan sen. Yksi asia mikä siihen vaikutti, oli se että työpaikalla altistui tartuntataudeille. Se vei vointiani heikommaksi.

Aluksi  (töiden lopettamisen jälkeen) olin ihan vaan eläkkeellä, mutta kun voimat vähän palasivat pidemmän levon ansiosta, niin aloin tekemään pienimuotoista yritystoimintaa. Sitä teen nyt on-off-tyyppisesti omaa vointiani kunnioittaen.

Vierailija
227/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskelujen ohella töitä optikkoliikkeessä myyjänä parikymppisenä. Olin kovassa räkätaudissa, kuumetta ei ollut mutta lämpöä. Niistin ja yskin ihan taukoamatta. Soitin pomolle aamulla, että voisi olla viisaampaa jäädä kotiin mutta pomo huusi että jos ei ole kuumetta on tultava töihin. Töissä sitten aivastelin ja räkäilin. Koitin parhaani mukaan palvella asiakasta, ja tunsin kun kuume nousi. Pomoni kokeili kädellä otsaa ja sanoi ettei minulla mitään lämpöä ole, takaisin liikkeeseen. Eräs asiakas sitten sanoi minulle että näytän tosi sairaalta, eikä ole viisasta tartuttaa muita, esim. asiakkaita liikkeessä. Yritin köhiä siinä että ei mulla ole hätää, kun asiakas sanoi että poskeni ihan hehkuvat, taidan olla kuumeessa. Pomoni sattui kuulemaan tämän keskustelun. Olin aika heikossa hapessa joten menin takahuoneeseen ja pomoni singahti perässä, sillä istuin kuumemittari kainalossa ja olin jo päättänyt että lähden kotiin vaikke mulla olisi kuumetta, asiakkaalta saadut torut olivat jo liiaa. Kuumemittari piippasi hiukan vajaa 39 astetta kuumetta, ja lähdin taksilla kotiin. Pomo ei tässä vaiheessa jurputtanut muuta kuin että "et vaikuttanut niin sairaalta" vaikka nimenomaan vaikutin  ja olin yrittänyt pomolleni sanoa että en ole terve. Olin sitten viikon sairauslomalla, ja työpaikalta sairastui muitakin flunssaan. Lopetin pian tämän episodin jälkeen ja kuulin myöhemmin että pomonikin oli saanut potkut.

Vierailija
228/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein opiskelujen ohella töitä optikkoliikkeessä myyjänä parikymppisenä. Olin kovassa räkätaudissa, kuumetta ei ollut mutta lämpöä. Niistin ja yskin ihan taukoamatta. Soitin pomolle aamulla, että voisi olla viisaampaa jäädä kotiin mutta pomo huusi että jos ei ole kuumetta on tultava töihin. Töissä sitten aivastelin ja räkäilin. Koitin parhaani mukaan palvella asiakasta, ja tunsin kun kuume nousi. Pomoni kokeili kädellä otsaa ja sanoi ettei minulla mitään lämpöä ole, takaisin liikkeeseen. Eräs asiakas sitten sanoi minulle että näytän tosi sairaalta, eikä ole viisasta tartuttaa muita, esim. asiakkaita liikkeessä. Yritin köhiä siinä että ei mulla ole hätää, kun asiakas sanoi että poskeni ihan hehkuvat, taidan olla kuumeessa. Pomoni sattui kuulemaan tämän keskustelun. Olin aika heikossa hapessa joten menin takahuoneeseen ja pomoni singahti perässä, sillä istuin kuumemittari kainalossa ja olin jo päättänyt että lähden kotiin vaikke mulla olisi kuumetta, asiakkaalta saadut torut olivat jo liiaa. Kuumemittari piippasi hiukan vajaa 39 astetta kuumetta, ja lähdin taksilla kotiin. Pomo ei tässä vaiheessa jurputtanut muuta kuin että "et vaikuttanut niin sairaalta" vaikka nimenomaan vaikutin  ja olin yrittänyt pomolleni sanoa että en ole terve. Olin sitten viikon sairauslomalla, ja työpaikalta sairastui muitakin flunssaan. Lopetin pian tämän episodin jälkeen ja kuulin myöhemmin että pomonikin oli saanut potkut.

En kyllä ymmärrä noita natsipomoja. Toisaalta olen kuullut että esim yksi päivä sairaslomaa perusduunarilla maksaa firmalle noin 400 euroa. Voiko olla? Eli siis 4x päivän liksa...

Vierailija
229/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pikku flunssa ja vain vähän lämpöä, otan buranan ja menen töihin. Jos ääni on kokonaan poissa, jään kotiin (olen opettaja). Jos iskee joku influenssan tapainen sänkyyn kaatava tauti, olen tietty kotona.

En käsitä näitä "olen ehkä tulossa kipeäksi"-poissaoloja. Ehkä jostain toimistohommasta voi olla poissa pienestä syystä. Opettajana joudun kuitenkin tekemään sijaisjärjestelyjä. Helpompaa vaan mennä töihin, jos voi. Työ on sen verran hektistä, että eipä sitä pikku tautia edes huomaa työn tuoksinnassa.

Olen kyllä tosi harvoin kipeä. Jos olen, ehkä max pari päivää vähän flunssassa.

Vierailija
230/259 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jaksa enää seistä, työskentelen aikuisviihde-alalla.

Vierailija
231/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pois silloin kun olen kipeänä. Minun muutaman päivän poissaolo ei maksa työnantajalle läheskään niin paljoa kuin se että menen töihin tartuttamaan muita työkavereita tai asiakkaita sairaala kuntoon. Viimeisin flunssa aalto asiakkaiden keskuudessa lisäsi huomattavasti kustannuksia meidän lisääntyneinä käynteinä sekä sairaalakustannuksina, osa sairaalaan joutuneista ei ikinä takaisin tulleet. Toki tartunnan voi saada mistä vaan mutta ei ole minun työni lisätä riskiä.

Nauratti kun joku meinasi ettei flunssat tartu jos ei aivasta päin...

Vierailija
232/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä noita natsipomoja. Toisaalta olen kuullut että esim yksi päivä sairaslomaa perusduunarilla maksaa firmalle noin 400 euroa. Voiko olla? Eli siis 4x päivän liksa...

Onhan sitä ollut näitä pomoja, jotka huutavat puhelimeen, että ovat itsekin parhaillaan kuumeessa töissä ja hyvin menee. Itse se päätös pitää kuitenkin tehdä, ja kyllähän sen sairauslomapäivän tai useamman saa työterveysasemalta, jos lämpöä on ja pomolle ei oma vakuutus asiasta kelpaa. Hyvä työporukka onneksi yleensä tukee sairasta ja sanoo, että menehän kotiin parantelemaan itsesi, et sinä pärjää. Aivan eri asia paikoissa, joissa kaikkia katsotaan pahalla ja syytetään lusmuilijoiksi.

Vierailija
233/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en jaksa täysipainoisesti tehdä työtä. Kuume ei ole ainoa mittari.

Vierailija
234/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuflunssassa en viitti sairaslomaa hakea. Istumatyö on kevyttä.

Samoin istuisin kotonakin flunssaisena ja näpyttelisin konetta.

Vierailija
235/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei vain se kuume nouse, kun flunssa iskee vaan päinvastoin, mittari heilahtaa alasuuntaan ja olo on aivan hirveä. Ihan liikaa kytätään tuota kuumemittaria. Jos mulla on vähän lämpöä (mitä tapahtuu ehkä kerran neljässä vuodessa) olen tosi kipeä, koska yleensä kuumemittari painuu alas sen pienemmän flunssan aikana.

Nytkin kärsin päänsärystä, johon eivät lääkkeet auta. Tätä tapahtuu silloin tällöin. Tämän kanssa pystyy juuri ja juuri olemaan, mutta olo on kamala. Työt eivät suju täydellä teholla, mutta kaikesta ei vain kehtaa olla poiskaan. Säästän poissaoloni niille kerroille, kun olen niin kipeä ettei pysty.

Vierailija
236/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähihoitaja päiväkodissa töissä. Töistä olen todella harvoin pois. Yleensä oma vointi on se paras diagnoosi jolla totean etten töihin voi mennä. Viimeksi ollut pois töistä puolivuotta sitten kun olo kuumeinen olo eikä minulla ollut kuumemittaria. Mutta nukuin kyseisenä yönä aluksi 12h jonka jälkeen totesin että väsyttää vielä soitin pomolle että olen kuumeessa ja nukuin 24h heräämättä välissä lainkaan.

Toinen esimerkki on kun olin ollut 4 päivää kuumeessa jonka jälkeen tuntui että vointi oli mitä mainioin. Kaverikin tuli kylään ja juotiin kahvia sekä pelattiin ja kaveri totesi että näytän niin terveeltä. Kun kuitenkin aivan testi mielessä siinä sitten päätin testata kuumeen oli yllätyksenä 41c astetta eiköhän siinä heti otettu ibumaxia ja paracetamolia itsehoito lääkkeenä ja menty samoin tein nukkumaan vaikka vointi oli kuin terveellä.

Nuo ovat ainoat poissaolot joilla viiteen vuoteen ollut pois töistä. pikku nuhalla ja flunssalla kyllä hyvin menny töihin samoin jos ääni hieman painoksissa että välillä lähtee ja palailee mutta silloin tietenkin säästänyt vähän ääntä eli sadut ja vastaavat jääny muiden luettavaksi.

Vierailija
237/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä esimies ei ole antanut jäädä kuumeettomassa flunssassa sairaslomalle, olo voi olla tosi kurja. Paranisi nopeammin ja ehkä ei tulisi niin helposti uudelleen.

Ihan oikein esimieheltä. Jotkut ihmiset jää pois heti kun on vähän kipeä olo.

Ja jos todella on kipeä ilman kuumetta, sen sairasloman saa lääkäriltä kyllä.

Vierailija
238/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän töistäkin.Esim.asiakaspalvelussa et voi kesken tapaamisen juosta oksentamaan tai räkä valua.Epämiellyttävää asiakkaallekin pelätä tarttumista.Ja ei siitä mitalia saa jos töissä kipeänä,tartuttaa vaan muutkin.

Vierailija
239/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä alipalkatussa puhelintyössä jossa työpisteeltä saa poistua vain minuutilleen määrättyjen taukojen kohdalla. Työ vaatii vuoroin paljon keskittymistä (pitää saada selvää asiakkaiden sekavista keisseistä ja soitella pitkin maapalloa tiedon perässä,) ja vuoron perään toimettomana istumista ja puhelujen orjallista odottamista ilman mitään tekemistä (työpisteellä saa olla vain vesipullo, netin käyttö estetty). 

Todellakin jään kotiin jos olo on vähänkin huono. Esimerkiksi jo se, ettei saa mennä vessaan silloin kuin tarvitsee on aika iso ongelma pahoinvoivalle ihmiselle. Lisää tähän se, että jos puheuja ei tule, ei ole mitään muuta ajateltavaa kuin oma paska olo. Lisäksi esimiehet ovat epäluuloista väkeä, ja kyykyttävät ja tenttaavat jos pyytää saada lähteä kesken päivän kotiin (varmasti koska vittuuntuneet työntekijät lähtevät myös huvikseen himaan).  

Vierailija
240/259 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei jaksa enää seistä, työskentelen aikuisviihde-alalla.

No se on kyllä varmasti ongelma tuolla alalla :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän