Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin elintarvike alalla töissä ja sen firman esimies sanoi että ei ole kenenkään etu olla kipeenä töissä. Lääkärikin totesi että pistää sen firman tuotteet boikottiin jos siellä esim. räkätaudissa töitä tehdään.
Joo, kyllä sen alan työpaikoista saa passituksen kotiin jos kipeänä menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin tavallinen flunssakin voi helposti kestää viikon tai pari. Jos jäät kotiin heti ensi oireiden ilmaantuessa, voit sitten joutua olemaan poissa töistä yli viikonkin. Ei ole mielestäni ok.
Mutta kuinka monella flunssa kestää sen kaksi viikkoa, koska eivät lepää ajoissa?
Minulla oli aiemmin sellainen työ, joka jousti elämäntilanteen mukaan todella paljon. Esim. jos minun piti olla toimistolla 2pv/vk, niin saatoin aamulla päättää lähdenkö töihin vai en. Jos tunsin oloni flunssaiseksi, ilmoitin, etten tule, vaan teen tunnit toisella kertaa. Yleensä olo parani päivässä. Sairastin aina ikään kuin omalla ajalla.
Jos minun olisi ollut pakko lähteä seisomaan ruuhkabusseihin heti aamusta ja töihin kahdeksaksi tunniksi, niin olisin varmasti sairastanut pitempään. Uskallan sanoa näin, koska on minulla ollut ns. normaalejakin töitä, joihin olen mennyt hieman sairaana ja sen takia kärsinyt flunssista pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarttuvaa ja olen kipeä, en mene töihin, koska hoidan lapsipotilaita joille tartunta voisi olla vaarallista, jopa kuolemaksi.
Selkäkivuissa ym olen ollut kyllä töissä, kovallakin lääkityksellä, olisin kyllä saanut sairaslomaa helposti.
Todella harvoin sairastan, eli vähän poissaoloja.Kaikilla moraali ei toimi, työkaveri kertoi yhden työkaverimme tulleen töihin vatsataudin jälkeen samana iltana koska ei halunnut menettää pyhäkorvauksia! Todella törkeää ja vaarallista, jos sen omille lapsille olisi tehty noin, olisi se nostanut hirveän metelin. Minusta tuosta pitäisi antaa vaikka varoitus kun on tahallista.
Kenenkään ei pitäis tulla mihinkään työpaikkaan vatsataudissa tartuttamaan muita.
Töihin mennään ellei ole joutunut sairaalaan suljetulle osastolle. Muut poissaolot on pelkkää saikuttelijoiden laiskojen pelleteatteria, näille pitäisi antaa potkut.
Jään pois töistä ian millon tahansa kun voi. Esim. Jos vaikka kynsi katkeaa, haen lääkäriltä kipulääkekuurin ja olen viikon lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sairaiden paratiisi
Juu niin on. Täällä on yksi maailman parhaita terveydenhuoltoja.
Mulla ei ole ollut kuumetta vuosiin, mutta ärhäköitä flunssia senkin edestä. Jos limayskä on kova ja olo tukkoinen ja vetämätön, tai kurkku niin kipeä että puhuminen sattuu, niin haen saikkua. Olen vuoropäällikkönä ravintola-alalla, joten ihan jo pelkästään työkavereiden ja asiakkaiden takia en mene sairaana töihin.
Olen tarjoilija, joten kova nuha ilma kuumetta on minusta pätevä syy vain ottaisitko sinä tilauksen räkäiseltä tarjoilijalta?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran flunssassa ollessani olenkin viikon poissa ja jätän ihmisten palkat maksamatta. Eihän se minun ongelmani ole, jos työntekijällä ei ole rahaa, vaan heidän.. Ja korot on niin matalat, että kulut on olemattomat..
Tiedoksi sinulle: Jos jätät siinä firmassa palkat maksamatta missä minä työskentelen niin kyllä liitto ottaa sen asian hoitaakseen että ne palkat tulee maksetuksi.
Mitäköhän se liitto tekee? TUlee ovelle pimpottamaan? Soittaa puhelimella ja uhkailee? Maksaa palkan työnantajan puolesta? Työnantajan ainoa vastuu on maksaa erääntyneelle palkalle korkoa ja nykykoroilla tuo on aika olematon summa. Liitto ei voi muuta kuin silittää päähän ja tarjota empatiaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran flunssassa ollessani olenkin viikon poissa ja jätän ihmisten palkat maksamatta. Eihän se minun ongelmani ole, jos työntekijällä ei ole rahaa, vaan heidän.. Ja korot on niin matalat, että kulut on olemattomat..
Tiedoksi sinulle: Jos jätät siinä firmassa palkat maksamatta missä minä työskentelen niin kyllä liitto ottaa sen asian hoitaakseen että ne palkat tulee maksetuksi.
Mitäköhän se liitto tekee? TUlee ovelle pimpottamaan? Soittaa puhelimella ja uhkailee? Maksaa palkan työnantajan puolesta? Työnantajan ainoa vastuu on maksaa erääntyneelle palkalle korkoa ja nykykoroilla tuo on aika olematon summa. Liitto ei voi muuta kuin silittää päähän ja tarjota empatiaa..
Toimin aikoinaan yli kymmenen vuotta luottamusmiehenä ja oman alani liitto hoiti asiansa hyvin jos tuli riitatilanteita. Aina kuitenkin se työntekijä voitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla vain itselleen rehellinen. Tässä ketjussa on jo useamman kerran sanottu että kukaan ei tule mitään stipendiä/pokaalia/mitalia jakamaan siitä että tulee lääkkeiden voimalla ja pahasti puolikuntoisena töihin.
Ei toki, mutta työpaikka saattaa säilyä. Kaikki eivät ole töissä julkisella puolella, jossa rahaa tulee työpanoksesta huolimatta.
Sulla on väärä työpaikka silloin, jos se lähtee alta siitä syystä että ei tule sairaana töihin.
Eli pienen firman kaikki 5 henkilöä voivat olla vaikka puolet vuodesta saikulla, ja silti firma tuottaisi voittoa? Valitettavasti rahat tulee työpanoksesta ja jos sitä ei ole, ei ole rahaakaan.
Se nyt ei vaan ole työntekijän ongelma vaan työnantajan. Jos on sairaana, on sairaana ja silloin jäädään pois töistä. Jos firma menee sen takia nurin, että jotkut työntekijät ovat pois töistä sairauden vuoksi, ei kuulosta miltään kauheen menestyneeltä paikalta muutenkaan.
Onneksi valtaosa työntekijöistä ei ajattele näin. Muuten Suomessa ei olisi yhtäkään pk-yritystä jäljellä..
Joidenkin on ihan oikeasti vaikea ymmärtää, että jos henkilö a on poissa kaksi viikkoa ja sijaiskulut ovat 2000 euroa, niin se raha ihan oikeasti on poissa sieltä kassasta. Jos jos niitä poissaolevia henkilöitä on viisi, niin yhtäkkiä 10 000 euroa on mennyt hukkaan. .
Ja niitä sijaisia voi myös olla vaikea löytää.
Riippuu tilanteesta. Jos ei ole mitään kriittisiä töitä kesken, niin pienempikin flunssa riittää poissaolon syyksi. Mutta joskus on sovittu monen eri tahon työt yhteen ja silloin on vähän vaikea olla pois vaikka olisi kovastikkin kipeä. Juuri olin työmatkalla aika pahassa flunsassa. Ihme kyllä en ilmeisesti kuitenkaan tartuttanut ketään kanssani työskennelleitä. Meinaan kyllä jossain välissä käyttää nämä käyttämättä jääneet sairauslomapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla vain itselleen rehellinen. Tässä ketjussa on jo useamman kerran sanottu että kukaan ei tule mitään stipendiä/pokaalia/mitalia jakamaan siitä että tulee lääkkeiden voimalla ja pahasti puolikuntoisena töihin.
Ei toki, mutta työpaikka saattaa säilyä. Kaikki eivät ole töissä julkisella puolella, jossa rahaa tulee työpanoksesta huolimatta.
Sulla on väärä työpaikka silloin, jos se lähtee alta siitä syystä että ei tule sairaana töihin.
Eli pienen firman kaikki 5 henkilöä voivat olla vaikka puolet vuodesta saikulla, ja silti firma tuottaisi voittoa? Valitettavasti rahat tulee työpanoksesta ja jos sitä ei ole, ei ole rahaakaan.
Se nyt ei vaan ole työntekijän ongelma vaan työnantajan. Jos on sairaana, on sairaana ja silloin jäädään pois töistä. Jos firma menee sen takia nurin, että jotkut työntekijät ovat pois töistä sairauden vuoksi, ei kuulosta miltään kauheen menestyneeltä paikalta muutenkaan.
Onneksi valtaosa työntekijöistä ei ajattele näin. Muuten Suomessa ei olisi yhtäkään pk-yritystä jäljellä..
Joidenkin on ihan oikeasti vaikea ymmärtää, että jos henkilö a on poissa kaksi viikkoa ja sijaiskulut ovat 2000 euroa, niin se raha ihan oikeasti on poissa sieltä kassasta. Jos jos niitä poissaolevia henkilöitä on viisi, niin yhtäkkiä 10 000 euroa on mennyt hukkaan. .
Ja niitä sijaisia voi myös olla vaikea löytää.
Joo, mutta jos yksi menee kipeänä töihin ja tartuttaa muut, niin siten voi olla loputkin kipeänä ja rahaa palaa. Olisi tullut halvemmaksi jos se kiepeä olsi pysynyt pois työpaikalta ja tehnyt vaikka etätöitä voitinsa mukaan.
Itsekkin teen asiantuntijatyötä, johon ei viikon poissaolon vuoksi voi ottaa mistään sijaista, koska osaavankin sijaisen työhön perehtyminen kestää helpostin tavanomaisen flunssasairauspoissaolon verran aikaa.
Työt kyllä odottaa sairausloman ajan, aikatalulu toki voi pettää.
Helppo. Sitten kun kuumeen nostaa. Siihen asti kärvistelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin aikoinaan yli kymmenen vuotta luottamusmiehenä ja oman alani liitto hoiti asiansa hyvin jos tuli riitatilanteita. Aina kuitenkin se työntekijä voitti.
Se on kyllä yritykselle loppulaskun alkua jos palkat alkaa myöhästellä. Jos työntekijä on kipeänä, niin se on työnaantajan päänsärky sopia työt tai hoitaa sijainen. Jos työnantaja on kipeänä, niin se on myös työnantajan päänsärky hoitaa omille töilleen sijainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun yrityksessä ei päde se että "osaava työvoima on yrityksen tärkein pääoma"
Jos palkka myöhästelee, niin työntekijät on hyvin äkkiä kilpailijoilla töissä.
Aika tyhmää kusta omiin muroihinsa.
Inhoan yli kaiken näitä "työn sankareita" jotka tulee räkätaudissa töihin, koska ovat niin watun korvaamattomia. Sitten ollaan minä, mies, ja neljä lasta karmeessa räkätaudissa, josta aina muutamalle tulee jälkitautina poskiontelotulehdus tai keuhkoputkentulehdus, kerran jopa keuhkokuume!
Pysykää nyt kotona jos ootte sairaina.
Muistan aina myös tarjoilijan, joka toissajouluna oli selkeesti flunssassa töissä, ja arvaa menikö joulu yskiessä ja räkiessä.
Hautausmaa on täynnä korvaamattomia työntekijöitä, joilla on vähän liian suuret luulot itsestään ja omasta tärkeydestään duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä luunmurtumien kanssa ja 39 asteen kuumeessa. Myös synnyttämään lähdin suoraan töistä bussilla seisomapaikalla. Oli aika pieni maha kun viikkoja oli vasta 24.
Kätevää. Vauva jäi varmaankin keskoskaappiin, niin pääsit vielä iltapäiväksi töihin.
Tuppaa olemaan, kun palelen paksun untuvapeiton alla vaikka olisi kolme kerrosta vaatteita päällä, paksuimmat mitä löytyy tietenkin.
Mutta noin niin kuin periaatteessa pyrin olemaan poissa työstä jos luulen, että minulla on ilmateitse tarttuva tauti ja toimistolle meno riskeeraisi kollegoideni sairastuvan samaan (eli siis alkaen edellisessä virkkeessä mainitussa tilanteessa).