Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Olen harvoin flunssassa, mutta silloin kun olen, teen olon, en kuumemittarin mukaan. Olen ollut lievässä kuumeessa töissä, jos olo on sen sallinut. Työ on kuitenkin istumista tietokoneen ääressä. Ei sitä hirveästi flunssat haittaa. Sen sijaan psyyken puoli vaikuttaa aivan olennaisesti ajattelua vaativan työn tekijän työkykyyn. Niitä saikkuja on tullut jouduttua pitämään, kun seksuaalirikoksen uhrin traumaoireet ovat liikaa iskeneet päälle.
Lisään, että en myöskään ottanut saikkua jalkani kipsauksen / murtuman vuoksi, koska olin juuri saanut kiinnostavan työn eikä kipsi jalassa estänyt tietokonetyötä.
Jos olen saanut nukutuksi vain 2-3 tuntia yöllä, jään kyllä seuraavana päivänä sairaslomalle.
Nykyisessä työssäni voin tehdä etätöitä. Jos on tarttuva tauti, mutta pystyn tekemään töitä, teen kotona. Jos olisin niin huonossa kunnossa, että en pystyisi tekemään töitä, esim kova kuume, pitäisin sairaslomaa, mutta siihen ei vielä ole ollut tarvetta.
Työnantaja päätti vaatia 10% lisää tehokkuutta ja firma tekee jatkuvasti ennätystulosta,joten minä päätin vähentää 10% läsnäoloa,eikös se ole reilua?
Vierailija kirjoitti:
Duunarit jää pois töistä kun vähänkään siltä tuntuu, koska siihen "on oikeus". Ne, joilla vastuu omista töistään ja joutuvat ne joka tapauksessa tekemään, oli sairas tai ei, eivät helpolla saikuttamaan jää. Tai jos jää, työt tehdään kotona lääkkeenoton ja nukkumisen välissä.
Tässä on iso moraali- ja toimintatapaero.Minunkaan töitäni ei kukaan tee ellen minä niitä hoida. Jos olen sairas, on ne hoidettava sairaana tai sitten jumalaton kaaos kun palaan töihin.
Ja ottaa kyllä oikeasti päähän, että olen ollut puolikuntoinen jo 7 kuukautta, koko ajan joku tauti päällä ja silti on työt hoidettava ja kunnolla. Duunari olisi maannut tuon 7 kuukautta.
No voi jestaspräiskis taas. Ehkä kuitenkin on niin, että jos duunari tulee sinun hommiisi, sairaslomakäytös alkaa muistuttaa sinun malliasi. Ja jos sinä menet tekemään fyysistä työtä 7 kuukauden puolikunnossa, olet ensi vuonna vainaa. Oletkos miettinyt, voisiko puolikuntoisuutesi olla suoraa seurausta tuosta korvaamattomuuden aiheuttamasta stressistä?
Vai että vielä moraali. Minusta tuollainen myrkynkylväminen ei ole moraalia nähnytkään.
Heti kun tuntuu siltä tai ei muuten motivoisi.
Kerran jalat jäivät junan alle perjantai-iltana ja katkesivat. Maanantaina menin kuitenkin töihin väliaikaisilla proteeseilla. Hieman oli pientä särkyä mutta fentanyylitippa auttoi sen viikon.
Nyttemmin sitten on myös syöpä joka on levinnyt maksaan ja keuhkoihin mutta silti käyn töissä.
Ei kai nyt röitä voi jättää väliin.
Minä olin Afrikassa paperiteollisuuden palveluksessa ja sain jostakin Marburgin taudin. Menin sairaalaan kysymään pitäisikö ottaa saikkua . Siellä alkoi jonkinsorttinen paniikki kun näkivät verenvuotoni ja kaikki juoksivat pakoon ? No lähdin sitten kotiin ja paranin myöhemmin töissä ollessani
Sairaalan henkilökunnasta suurin osa kuoli kuulemma verenvuotoon.
No semmoista se on luonnonvalinta,heikot eivät mene töihin.
Mä jään kotiin silloin, kun on krapula
Olen töissä näytteenotossa. Jään sairaslomalle, jos on pelkkä yskä ja nuha. Riippuu paljon työstä mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mä jään kotiin silloin, kun on krapula
Eli joka maanantai?
Mökkeilykaudella kannattaa varmuuden vuoksi olla myös perjantait poissa, ainahan se flunssa iskee loppuviikosta, vai mitä?
Olen tuntitöitä tekevä opettaja ja olen ollut reilun seitsemän vuoden aikana poissa 2 työpäivää oksennustaudissa johtuen. Kurkku kipeänä tai pienessä kuumeessa olen ollut töissä, koska niin on vaan helpompi. Minun pitäisi siinä sitten aamusta kipeänä alkaa tehdä tehtävälistaa mahdolliselle sijaiselle. Jos sitä saada, niin sitten Wilma-ohjeistuksia kaikille ryhmille, jotta eivät turhaan tule paikalle. Olen töissä amiksella, joten oppiaineissani ei ole oppikirjoja, joiden mukaan mennään, vaan materiaalit on meillä itse koottua ja tunnit menevät sisällöllisesti kaikilla opettajilla eri tavoin ja eri järjestyksessä.
Mursin töissä sormeni, mutta tein fyysisen työni loppuun yhdellä kädellä.
Ehkä nuhakuume on tarpeeksi kipeä jotta jään pois. Tosin eipä ole töitä mistä jäädä saikulle.
Itse menen töihin sillon kun huvittaa, en enää edes jaksa soittaa että olen ”kipeä”. Syy miksi en saa potkuja on se, että isäni on iso pomo firmassa jossa olen töissä. Eli kukaan ei uskalla antaa minulle potkuja, koska pelkäävät isääni.
Menin flunssaisena töihin, koska poissaolosta tulee huono omatunto. Sain korvatulehduksen, menetin kuuloni 2 kuukaudeksi ja olin lopulta kuukauden pois töistä.
Työskentelen palkanlaskijana tilitoimistossa, ja aika monet kerrat olen joutunut raahautumaan töihin kipeänä, jotta työntekijät saavat palkkansa tilipäivänä. Kukaan muu ei hoida töitä poissaollessa, ja osaavaa työvoimaa ei saada mistään hälytettyä yhtäkkiä apuun.
Yhden pitkittyneen flunssan seurauksena sydänteholle joutuneena en enää jaksa uhrata omaa kroppaani ja terveyttä työn edelle. Pienestä nenän vuotamisesta ja kurkkukivusta yms. en jää pois, mutta en myös tasan varmana työskentele kuumeessa. Enkä jaksa antaa arvoa sellaiselle käytökselle, että marttyyrina tullaan töihin. Parin pvn lepääminen on pientä (ja työnantajallekin edullisempaa) kuin ne jälkitaudit, jotka vie parhaillaan monen viikon saikulle ja pahimmillaan aiheuttaa pysyviä vaurioita ja ääritapauksessa vie hengen.
Jos jatkuvasti on kipeänä, niin kannattaa tietysti omia elintapojakin miettiä, jos niiden muuttamisella saa vastustuskyvyn nousemaan.
Ihmetyttää kyllä miten paljon varsinkin naisilla on flunssaa yms! Sori tiedän että saan paskaa niskaan, mutta millaiset elämäntavat teillä on? Itse dokailen ja poltan. Syön terveellisesti tosin ja liikun suht paljon. 10 v aikana olen ollut kuumeessa 2 kertaa. Jotain lievempää lentsua on ollut muttei sellaista että pitäisi fyysisestä työstä jäädä pois. Välillä tietenkin paikat revähtävät, jonka jälkeen pitää jäädä pois. Ehkä 5 kertaa ollut näistä syitä pois 10v aikana.
Olen tosi harvoin kipeänä, mutta kaikki tietty on suhteellista. Jos kaikki olisivat pikku flunssasta pois, niin ei kukaan olisi talviaikaan töissä. Olen oksentanut edellisiltana ja mennyt seuraavana aamuna töihin, kun oli ihan ok olo. Kukaan ei saanut tartuntaa.
Olen myös melko pahassakin flunssassa hoitanut potilaita, siten että pidän hengityssuojainta, hanskoja käsissä ja muutenkin huolehdin käsihygieniasta. Tällöinkään ei tietääkseni ole kukaan sairastunut.
Toki jos ei osaa huolehtia käsien pesusta ym, niin silloin kannattaa jäädä kotiin. Nämä ihmiset tosin sairastavatkin paljon enemmän, joten ehkä kannattaisi opetella pesemään niitä käsiä niin itsensä kuin muidenkin kannalta.
Jos olen a.) oksennustaudissa b.) kuumeessa/kovassa flunssassa. Itselleni "onneksi" nousee kuume heti flunssan yhteydessä joten tiedän jäädä kotiin parantelemaan itseäni, joillekin kun ei kuume nouse vaikka pärskisi ja värisisi puolitajuissaan. Inhottaa että Suomessa niin moni tulee töihin puolikuntoisena tartuttamaan muita koska "eihän pikkukuume töitä estä". Et sinä siitä mitään vuoden työntekijän palkintoa saa jos saavut 39 asteen kuumeessa paikalle buranan voimilla, joten jää kotiin. Hoitamaton flunssa voi perusterveelläkin ihmisellä kehittyä ilman lepoa salakavalasti sydänlihastulehdukseksi jos käy huono tuuri, siinä onkin henki kyseessä.