Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Oikea päätös oli jälkikäteen tarkasteltuna jäädä pois tuolloin. Flunssan oireet rupesi hälvenemään nopeasti ja pääsin palaamaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuflunssassa en viitti sairaslomaa hakea. Istumatyö on kevyttä.
Samoin istuisin kotonakin flunssaisena ja näpyttelisin konetta.
Mä taas menen flunssassa juuri istuessa ihan tukkoon, teen myös toimistotyötä. Samoin korvat menevät lukkoon ja nenä vuotaa tauotta. Kuumetta mulla ei juurikaan ole. Yleisvointi määrittää aika paljon sen, menenkö töihin vai en. Mun perusflunssa on sellainen, että nenän kautta ei juuri saa henkeä ja 3 yötä nukun sohvalla pystyasennossa, ääni on mennyt ja kuulokin huonompi, mutta kuumeinen en ole. Onneksi meillä saa olla omalla ilmoituksella 3pvää poissa. Viimeksi taisin olla lokakuussa flunssan takia pois. Mulla on päivähoitoikäisiä lapsia, eikä nekään ole olleet kipeenä sitten alkusyksyn, eli poissaoloja tulee hyvin harvakseen.
VANHA JUTTU, kirjoittakaa uudempiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä esimies ei ole antanut jäädä kuumeettomassa flunssassa sairaslomalle, olo voi olla tosi kurja. Paranisi nopeammin ja ehkä ei tulisi niin helposti uudelleen.
Yhden sairauspoissaolopäivän kulut ovat työnantajalle 300-500€. Näin siis alle 9 pv kestävissä poissaoloissa on laskettu. Siihen nähden se nyt on yks hailee, mitä työntekijä ajattelee, jos esimies ei anna palkallista lomaa pelkän kurkkukivun ja tukkoisuuden perusteella.
Heti jos tunnen oloni kipeäksi.
En todellakaan mitään sankaria ala esittämään. Terveet tehkööt työt.
Kuumeessa voi olla päivän loppuun mutta jos iskee noro parempi lähteä hyvissä ajoin. Viime talvena paskatauti alkoi töissä ja kun pääsin kotiin oltiinkin sitten pöntöllä paskantamassa ja oksentamassa yhtä aikaa. Kaksi kertaa meni housuun ennen kuin ehti edes ajatella vessaan menoa. Ei tosiaan kannata jäädä miettimään jos paskatauti alkaa töissä meneekö se ohi.
Jään töistä pois vain, jos on kuumetta tai joku tarttuva mahatauti.
Nuo oireet mitä kuvailet ei ole syy jäädä saikuttelemaan.
Minulla oli haavainen paksusuolitulehdus joka aiheutti jatkuvan kovan ripulin.
No töihin piti mennä aina kuitenkin. Kuukauden kävin töissä niin että kakkaa valui lahkeesta.
Minulla kyllä pinna kesti mutta muilla ei. En tiedä miksi?
Nykyisin olen sairaseläkkeellä.
Jos on lämpötila yli 37 minusta ei ole enää yhtään mihinkään. Olen joskus kuumeessa pyörtynytkin suorilta jaloilta. Myös oksentelu, ripuli yms syitä jolloin en missään nimessä mene töihin! Yleensä en myöskään migreenissä ole työkykyinen, usein saa minut oksentamaan. Edellinen työntantaja painosti minua jopa kurkunpääntulehduksessa töihin (piti pystyä puhumaan töissä), pidin lääkärin määräämän sairasloman.
Olen 36-vuotias ja yhden päivän olen ollut sairauden takia töistä pois. Työuraa 20 vuotta takana.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias ja yhden päivän olen ollut sairauden takia töistä pois. Työuraa 20 vuotta takana.
Miksi olet ollut poissa röistä?
Flunssan takia herkästi. En halua tartuttaa muita. Se on kuitenkin vain soitto pomolle ja asia on sillä selvä.
Naapurin koiralla on nuha---> jään viikoksi sairaslomalle.
Sillon kun oksennan. Muuten menen särkylääkkeiden voimalla.
Tää on hankala aihe... olin juuri kuumeisessa flunssassa + sidekalvontulehdus päälle ja jäin pois useaksi päiväksi. "Normaalissa" nuhaköhässä teen töitä, kuume
on se joka vetää heikoksi ja on vaan pakko jäädä sänkyyn. Nolottaa se asiasta soittelu työpaikalle kylläkin, esimies on aika ankara/puhuu tunnetusti pahaa ihmisistä jotka sairastelevat useammin. Oon nuori ja liiankin kiltti. :/
Joulun alla tulin parin sairaspäivän jälkeen töihin kun olo tuntui aamusta vähän paremmalta. Töissä olo paheni ja jäin uudestaan sairaslomalle. Ehdin vaan tartuttaa sen influenssan kivasti jouluksi muutamalle työkaverille :(
Kumpi nyt sitten on pahempi: olla joskus vähillä oireilla kotona lepäämässä vai mennä tartuttamaan muuta porukkaa töihin? EI kai tohon ole muuta ohjetta kuin se oma olo?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä alipalkatussa puhelintyössä jossa työpisteeltä saa poistua vain minuutilleen määrättyjen taukojen kohdalla. Työ vaatii vuoroin paljon keskittymistä (pitää saada selvää asiakkaiden sekavista keisseistä ja soitella pitkin maapalloa tiedon perässä,) ja vuoron perään toimettomana istumista ja puhelujen orjallista odottamista ilman mitään tekemistä (työpisteellä saa olla vain vesipullo, netin käyttö estetty).
Todellakin jään kotiin jos olo on vähänkin huono. Esimerkiksi jo se, ettei saa mennä vessaan silloin kuin tarvitsee on aika iso ongelma pahoinvoivalle ihmiselle. Lisää tähän se, että jos puheuja ei tule, ei ole mitään muuta ajateltavaa kuin oma paska olo. Lisäksi esimiehet ovat epäluuloista väkeä, ja kyykyttävät ja tenttaavat jos pyytää saada lähteä kesken päivän kotiin (varmasti koska vittuuntuneet työntekijät lähtevät myös huvikseen himaan).
Miten tätä työtä voisi tehdä jos on esim runsaat kuukautiset? Itselläni on nyt (olen 50v) vuotoa tyrehdyttävästä lääkityksestä huolimatta niin runsas vuoto, että joudun pahimpana päivänä käymään tunnin välein vessassa tulvan takia.
Pakottaako työnantaja kohdunpoistoon yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä esimies ei ole antanut jäädä kuumeettomassa flunssassa sairaslomalle, olo voi olla tosi kurja. Paranisi nopeammin ja ehkä ei tulisi niin helposti uudelleen.
Ihan oikein esimieheltä. Jotkut ihmiset jää pois heti kun on vähän kipeä olo.
Ja jos todella on kipeä ilman kuumetta, sen sairasloman saa lääkäriltä kyllä.
Mistä hitosta se esimies sen kuumeen saa selville? Mä ainakin käyn työterveydessä ja saan saikkulapun, jossa lukee tyyliin hengitysteiden infektio tai jotain, jos on nuha. Oli kuumetta tai ei. Ja pidän sen saikun kun olen sen saanut.
Ei tartte olla sairas. Soittaa vaan Postin terveyspuhelimeen ja sanoo, että on vaikka
kuumetta. Heti tulee 3 pv eikä tartte itte edes soittaa pikkunilkeille ( pomolle )