Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Olen ollut kaksi kertaa pois 20-vuoden aikana. Kummassakin oli käsien leikkauksissa ja työtäni ei oikein voi tehdä ilman käsiä. Palasin kuitenkin töihin 2vk:n päästä enkä ollut sairaslomalla vaan hoidin nuo liukumilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin töitä, en olisi poissa koskaan. Puoli suomea on työttömänä ja sitten osa vinkuu pienestä nuhasta. Saisivat vaihtaa työttömät näiden saikuttelijoiden tilalle, niin tulisivat työt tehtyä ja halvemmalla. Työssäolijat kehtaavat valittaa, vaikka tuhansia on tulossa tilallenne, huonommin ehdoin. Tässä vihje työnantajillenne.
Sinä toki voit mennä töihin vaikka letkuissa, mutta kaikki eivät ole valmiita samaan. Työpaikkoja tulee ja menee, elämiä jokaisella meistä on vain yksi.
Nii toivottavasti ei tarvi puhua töissä jos on intuboituna. Tai muutenkin sellanen duuni että pelkkä läsnäolo riittää. Oletko sopinu kuka työntää sun sängyn duuniin, mahtuuko kaikki laitteet bussiin tms?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä kateellisia taas liikenteessä. Jos joku on terve eikä sairastele, niin sekin on huono asia. En minä ainakaan kuvittele mitään kruunua saavani tai luule itsestäni mitään, mutta jos ei juuri koskaan ole sairaana ni miksi pitäisi teeskennellä sairastuneensa, käsittääkseni se on lintsaamista. Mutta sairastamattomuuskin tuntuu joitain ärsyttävän.
Usein ne ”terveet” ovat marttyyreja, joita toisten sairastaminen haittaa. Me ollaan erilaisia, sille ei voi mitään.
Jos stressaa liikaa, niin se riittää jo. Myös ne kiky-tunnit pitää hommata itselle takaisin keksimällä joku sairastelutila.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla vain itselleen rehellinen. Tässä ketjussa on jo useamman kerran sanottu että kukaan ei tule mitään stipendiä/pokaalia/mitalia jakamaan siitä että tulee lääkkeiden voimalla ja pahasti puolikuntoisena töihin.
Ei toki, mutta työpaikka saattaa säilyä. Kaikki eivät ole töissä julkisella puolella, jossa rahaa tulee työpanoksesta huolimatta.
Se pieni köhiminen ei todellakaan siellä työpaikalla mitään tartuta, jos ihmiset osaavat pestä kätensä eivätkö aivastele päin. On ihan urbaanilegenda, että jollain tavalla estettäisi perustautien leviäminen, jos flunssassa jäädään kotiin.
Samoin tautien paraneminen ei juurikaan eroa siitä, että jättäisi ne urheilut väliin ja menee ajoissa nukkumaan.
Perus toimistotyössä burana ja duact naamaan, niin paljon pienemmillä poissaoloilla selvittäisi, kun ihmiset saisivat työnsä tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaksi kertaa pois 20-vuoden aikana. Kummassakin oli käsien leikkauksissa ja työtäni ei oikein voi tehdä ilman käsiä. Palasin kuitenkin töihin 2vk:n päästä enkä ollut sairaslomalla vaan hoidin nuo liukumilla.
Ai että! Saitko mitalin?
Mä jään iha liian harvoin. Käytännössä vaan, jos on kuumetta tai oksennustauti. Kuumeettomassa flunssassa, vaikka ois tosi inhottava olo tai vaikka ku viisauden hammas poistettii ja oli aiva sairaan kipee ja turvonnu puol päätä, meen töihin.
Typerää, mut oon jotenki liian tunnollinen, varsinki ku ei oo vakipaikkaa, vaan teen sijaisuuksia siellä täällä. Ei jotenki viittis sairasloman sijaisena enää ite jäähä kotio makaamaa. Ja toisaalta meidän alalla mulle on varattu asiakkaille aika etukäteen niin sit ois hirvee sumpliminen et mihi ne siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla vain itselleen rehellinen. Tässä ketjussa on jo useamman kerran sanottu että kukaan ei tule mitään stipendiä/pokaalia/mitalia jakamaan siitä että tulee lääkkeiden voimalla ja pahasti puolikuntoisena töihin.
Ei toki, mutta työpaikka saattaa säilyä. Kaikki eivät ole töissä julkisella puolella, jossa rahaa tulee työpanoksesta huolimatta.
Sulla on väärä työpaikka silloin, jos se lähtee alta siitä syystä että ei tule sairaana töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä työpaikka silloin, jos se lähtee alta siitä syystä että ei tule sairaana töihin.
Eli pienen firman kaikki 5 henkilöä voivat olla vaikka puolet vuodesta saikulla, ja silti firma tuottaisi voittoa? Valitettavasti rahat tulee työpanoksesta ja jos sitä ei ole, ei ole rahaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pienen firman kaikki 5 henkilöä voivat olla vaikka puolet vuodesta saikulla, ja silti firma tuottaisi voittoa? Valitettavasti rahat tulee työpanoksesta ja jos sitä ei ole, ei ole rahaakaan.
Se nyt ei vaan ole työntekijän ongelma vaan työnantajan. Jos on sairaana, on sairaana ja silloin jäädään pois töistä. Jos firma menee sen takia nurin, että jotkut työntekijät ovat pois töistä sairauden vuoksi, ei kuulosta miltään kauheen menestyneeltä paikalta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tässä nyt oikeasti ruveta avaamaan mitä tapahtuu ihmisten työpanokselle sekä terveydelle silloin kun he ovat sairaana, mutta vääntäytyvät silti töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei vaan ole työntekijän ongelma vaan työnantajan. Jos on sairaana, on sairaana ja silloin jäädään pois töistä. Jos firma menee sen takia nurin, että jotkut työntekijät ovat pois töistä sairauden vuoksi, ei kuulosta miltään kauheen menestyneeltä paikalta muutenkaan.
Onneksi valtaosa työntekijöistä ei ajattele näin. Muuten Suomessa ei olisi yhtäkään pk-yritystä jäljellä..
Joidenkin on ihan oikeasti vaikea ymmärtää, että jos henkilö a on poissa kaksi viikkoa ja sijaiskulut ovat 2000 euroa, niin se raha ihan oikeasti on poissa sieltä kassasta. Jos jos niitä poissaolevia henkilöitä on viisi, niin yhtäkkiä 10 000 euroa on mennyt hukkaan. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran flunssassa ollessani olenkin viikon poissa ja jätän ihmisten palkat maksamatta. Eihän se minun ongelmani ole, jos työntekijällä ei ole rahaa, vaan heidän.. Ja korot on niin matalat, että kulut on olemattomat..
Vierailija kirjoitti:
Jos olen työkyvytön, niin jään. Kävin yhdessä jalkaleikkauksessa, josta lääkäri kirjoitti minulle kuukauden saikun. Työni on näpyttää tietokonetta, joten pidin saikusta ensimmäiset kolme päivää + viikonlopun, minkä jälkeen tein seuraavan viikon töitä etänä, minkä jälkeen palasin toimistolle. Aivan typerää kirjoittaa noin pitkä saikku tietokonetta työkseen näpyttävälle tuollaisessa tilanteessa.
Hieman vastaava täällä. Olen yksityisyrittäjä ja asianajaja. Nilkka meni ihan paskaksi ja leikattiin, kipsattiin ja sairaalassa 3 päivää. Kirjoitettiin 3 kk sairaslomaa. Todella vaikea oli helmikuussa liikkua kepeillä. Menin sairaalasta päästyäni kotiin ja tilasin toimistolle sängyn ja tv vietiin taksilla. Maanantaina taksilla toimistolle ja perjantaina taksilla kotiin. Ei mun jalkavamma mun aivoja sentään tuhonnut. Töitä pystyi ja piti tehdä.
Kipsin pois oton jälkeen olisi kirjoittanut vielä 1 kk sairaslomaa (en osannut enää kävellä kunnolla). Aivan sama, mitä olisi kirjoittanut.... Joten vielä pari viikkoa toimistolla asuessa meni. Ei tarvinne sanoa, että en ihan pienestä saikulle jää.....
Fatalji
Ihan jos vain harmittaa jokin asia, niin olen poissa sen sallitun kolme päivää tuosta vain. Joskus mökiltä ei halua vielä lähteä töihin, niin siinäkin kohtaa usein saatan vaikka sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tässä nyt oikeasti ruveta avaamaan mitä tapahtuu ihmisten työpanokselle sekä terveydelle silloin kun he ovat sairaana, mutta vääntäytyvät silti töihin?
Jos kyseessä on ap:n kuvaama "taitaa olla tauti tulossa", niin ei mitään..
En ole yrittäjä, mutta olen työnantajan edustaja työpaikalla; kuitenkin ihan työntekijäroolissa. Ei tulisi mieleenkään olla jonkun pikku flunssan takia pois, jos hoidettavina olisi asioita, jotka olisivat pakko hoitaa kuten palkkojen maksut tai muut talouteen/henkilöstöön vaikuttavat tekijät. Sen verran vastuuntuntoa itselläni löytyy, etten ihan pienestä viitsi ajaa tilannetta siihen, että minun takia joudutaan irtisanomaan henkilöstöä, jos minä en ole pystynyt hoitamaan hommia.
Ilmeisesti jotkut täällä ajattelevat ain itseään ja omia etujaan. Useiden työpanos kuitenkin vaikuttaa aika moneen, joten itsekäs ajattelu ei pitkälle vie.
En myöskään ymmärrä on-off -ajattelua; sairaana pystyy aika usein hoitamaan jonkin tärkeän asian tai vastaamaan puhelimeen ja sitten sairastamaan loppupäivän.
Mä tuun töihin kun pystyn. Joskus on pakko doupata niin että pystyy vaikka oikeasti tekisi mieli jäädä kotiin kun olo on niin huono. Mutta palkat on pakko maksaa, tilinpäätös kuntoon, esityslistat valmiiksi jne.
Mä en oo juuri koskaan kipeä, mutta riippuu siitä, onko yksinäinen toimistopäivä vai oonko lasten kanssa, milloin jään kotiin.
Oon huomannut, että mua ei haittaa, jos työkavereista joku on "koko ajan" pois töistä. Se sen sijaan ärsyttää, kun joku koko ajan töissä valittaa ja valittaa ja valittaa. Tekis mieli sanoa, että mene pois äläkä tuhlaa meidän muiden energiaa valittamisella.
Mut on kasvatettu niin, että valittaa ei saa ja siksi en kestä kuunnella sitä muiltakaan, koska mielestäni jos pitää valittaa kipeänä oloaan koko päivä, niin ei ole työkuntoinen.