Tähän on tultu. Harkitsen itsemurhaa työttömyyden takia
Tämä ei ole provo. Olisikin. Minulla on tullut mitta täyteen. Heti ensimmäisenä haluan sanoa, että lapsia ei ole, jotka jäisivät suremaan. Miksi mitta on tullut täyteen?
Olen yhteiskunnan silmissä arvoton. Minussa on leima kuin juutalaisissa: työtön. Jos olet Suomessa työtön, ei sinusta ole mitään hyötyä. Olet vain menoerä. Laiskimus, joka makaa vain sohvalla. Ihan sama kuinka monta työhakemusta lähettäisit päivässä, se ei riitä. Laiska olet monen mielestä silti, kun elelet heidän verorahoillaan.
Nyt aktiivimallikin rankaisee. Ei auta, vaikka olen laittanut lukuisia hakemuksia. Se ei riitä. En päässyt kurssillekaan, koska en mahtunut. Ei auttanut oma aktiivisuus tässä yhtään. Siispä leikkuri leikkaa jo ennestään pienistä rahoistani. Tai siis veronmaksajien rahoista. Minähän en niitä olisi ansainnut.
Tämän stressin päälle vielä köyhyys, jolle ei näy loppua. Opiskelijana jaksoi elellä pienelläkin rahalla, koska oli toivoa paremmasta valmistumisen jälkeen. Nyt mitään toivoa ei näy. Elämä on jatkuvaa kituuttamista. Sitä ei voi ymmärtää, jos ei ole elänyt pitkään pienillä tuloilla. Säästöjä ei ole, ei toivoa omasta asunnosta tai mistään, mistä ennen haaveilin. Ei ole varaa edes harrastaa.
Mietin tässä ihan vakavasti, että mikä idea tässä kitkuttamisessa enää on? Pitää varmaan lähteä viikonloppuna kerämään tölkkejä, että pääsen rautakauppaan köysiostoksille. :D
Kommentit (85)
On tullut aika päästää irti niistä materiaalisista haaveista.
Etsi uusia haaveita ja sisältöä elämään, mihin ei tarvita rahaa.
Kouluttaudu, mieti uutta alaa, opiskele internetistä. Varsinkin IT-alan jutuista suurin osa opitaan nykyään netistä, ei koulun penkiltä.
Keksi idea, ala yrittämään.
Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.
Ymmärrän sinua. Lähde ulkomaille jos vain voit... tämä maa on läpimätä jossa vain joillakin on jatkossa mahdollisuus työntekoon ja ansiotuloihin. Tässä maassa ei koulutuksella ja työkokemuksella ei ole mitään arvoa, ikää ei arvosteta jne. Jos et ole syntynyt kultalusikka pe****ssä, voi hyvin olla että jäät väliinputoajaksi. Se että hakee töitä ei ole tae edes nykyisin täydestä työttömyyskorvauksesta.
voimia, älä tee itsellesi mitään! Lähde tästä maasta!!!! itsekin lähtisin jollei olisi lapsia ja miestä. Minulla on nyt pätkätyö, mutta en tiedä miten kauan jaksan tätä kyykytystä.
Kirjoittaja, joka laittaa viestinsä loppuun nauruhymiön, kerjää vain huomiota.
Aina on toivoa paremmasta. T. Toinen työtön
Varsin vakavasti otettava asia.. itse ollut jo jonku aikaa työtön ja ei meinaa uutta työtä löytyä mistään .. ni kyllä tässsä alkaa mieli jo hieman järkkyä ja muuta..
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsesäälissä kieriskely ja lähde ulkomaille töihin. Toivottavasti opiskelit jotain mikä työllistää edes siellä.
Ulkomaille vaan, täältä löytyy töitä suomenpuhujille jos vain kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja, joka laittaa viestinsä loppuun nauruhymiön, kerjää vain huomiota.
Tämän kirjoittaja on ainakin sekaisin päästään. Provoaa mammapalstalla ihmiselle, jolla on selkeästi hyvin paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsesäälissä kieriskely ja lähde ulkomaille töihin. Toivottavasti opiskelit jotain mikä työllistää edes siellä.
Ulkomaille vaan, täältä löytyy töitä suomenpuhujille jos vain kelpaa.
Jännä, että sinne ulkomaille kaikki on aina noin vain lähdössä. Minä kun luulin, että ensin pitää opetella kieli ja hakea töitä? Englantia osaan kyllä, mutta ei minun alaltani saada ulkomailta töitä. Olen sosiaalialalla.
Minä töissäkäyvä ilmoittauduin vuokrafirmaan lisätöiden toivossa. Töitä on niin paljon kuin ikinä ehtii tekemään, saa valita parhaat päältä. Palkka ei tietenkään riitä työttömille, koska alle 20 e/h ei näköjään kannata mennä töihin, mutta minulle kelpaa viikonlopusta 300 e nettona.
Kesä tulee, katellaan töitä taas syssymmällä, Ei kukaan jaksa kesällä painaa töitä.
Ala rikolliseksi. Niin minä tein ja elämänlaatu parani heittämällä. Älä ota liikaa riskiä niin linna ei kutsu vaikka paska osuisikin tuulettimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua. Lähde ulkomaille jos vain voit... tämä maa on läpimätä jossa vain joillakin on jatkossa mahdollisuus työntekoon ja ansiotuloihin. Tässä maassa ei koulutuksella ja työkokemuksella ei ole mitään arvoa, ikää ei arvosteta jne. Jos et ole syntynyt kultalusikka pe****ssä, voi hyvin olla että jäät väliinputoajaksi. Se että hakee töitä ei ole tae edes nykyisin täydestä työttömyyskorvauksesta.
voimia, älä tee itsellesi mitään! Lähde tästä maasta!!!! itsekin lähtisin jollei olisi lapsia ja miestä. Minulla on nyt pätkätyö, mutta en tiedä miten kauan jaksan tätä kyykytystä.
Heh. Siinä yksi joka ei ole koskaan ollut töissä toisessa maassa.
Pohjoismaat ovat aivan ylivoimaisessa johdossa, mitä tulee yhtäläisen mahdollisuuden tarjoamiseen kaikille kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.
Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.
Minä tiedän mistä aloittaja puhuu. Työtön on nykyajan leima - lie ollut aina. Ystävät kaikkoavat. Työttömyys on kuin syöpä, jonka pelätään tarttuvan. Olen itsekin henkisesti aivan loppu. Olen aineenopettaja, ja vuosikausia ollut ilman oman alan töitä. Olen hakenut kaikkea - liian koulutettu, väärin koulutettu.
Olen FM, enkä saa mitään töitä paikkakunnaltani. Koulutukseni ei riitä mihinkään.
Voisin kuolla pois. Vaan on lapset ja mies, jotka olisivat kai surullisia. Tosin, saisivat lapset puoliorvon eläkettä, eikä ihan niin tiukkaa olisi.
Jos ei satu olemaan moraalia taikka omatuntoa niin löytyy yllättävän paljon uusia keinoja saada rahaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
On tullut aika päästää irti niistä materiaalisista haaveista.
Etsi uusia haaveita ja sisältöä elämään, mihin ei tarvita rahaa.
Kouluttaudu, mieti uutta alaa, opiskele internetistä. Varsinkin IT-alan jutuista suurin osa opitaan nykyään netistä, ei koulun penkiltä.
Keksi idea, ala yrittämään.
Joo hyvä idea, turha materialismi ei olekaan mitään järkevää, mutta kun tässä on tarkoituksena saada elämä raiteilleen, niin kyllä siihenkin tarvitaan rahaa ja sen vuoksi työtä kun nykyään koko ajan tulee jotain maksua maksun perään, ja niistä selviämiseen ja selviämisen suunnitteluunkin kuluu jo voimia. Jos työttömyyttä on mahdollisuus kokeilla niin tietää paremmin, vielä siten että lähtötilantessa ei oo yhtään rahaa ja velkaa vaikka jokin pieni määrä. Jos tilannetta jaksaa ja pystyy suhtautumaan huumorilla, on ulospääsy vielä hyvinkin mahdollinen, esim. opiskella vähän jotain tai mennä ulkomaille töihin. Jos menee mieli oikein matalalle niin ei siitä oikein pysty nousemaan kuin jollain hyvällä tuurilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.
Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.
Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.
Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.
Kävin jossain haastattelussa, eivätkä ottaneet. Olisi ollut kaiketi jotain fyysistä tehdastyötä ja katsoivat, että ei tuollainen lyhyt hentoinen nainen jaksa kuitenkaan. Eivät siis sanoneet suoraan. Lupasivat ottaa yhteyttä, mutta mitään ei ole kuulunut. Ap