Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri auttaa lapsuudenperheen jäseniä kyllä, mutta ei vahingossakaan ketään muuta.

Vierailija
16.04.2018 |

Tällainen toistuva kaava on pistänyt silmään. Että jos lapsuudenperheen jäsenistä joku tarvitsee jotain, niin kaveri kyllä vie, lainaa, auttaa, järjestää. Mutta jos missään muussa tarvitaan mitään, niin ei tee, ei auta. Mikä tuossa on niin merkittävänä erona?

Onko lapsuudenperhe kyykyttänyt sen niin, että niille ei uskalla sanoa vastaan? Vai eikö vain välitä kenestäkään muusta kuin itsestään ja lapsuudenperheestään? Vai olenko vain havainnut väärin?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut vissiin sisäänpäin lämpiävä perhe, jossa muut koetaan jotenkin uhkana. Ex-mieheni perhe oli juuri tällainen ja minä olin heille kaamea uhka, josta oli päästävä eroon keinolla millä hyvänsä. No otin ja lähdin, mutta ei sekään ollut hyvä heidän mielestään.

Vierailija
2/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä auttaisin seuraavia ihmisiä: veljeäni, parasta ystävääni, serkkuani, isovanhempiani ja vanhempiani. En ketään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota...mulla on ihan normaalit välit perheeseeni, mutta koen kyllä enemmän vastuuta siskojeni ja vanhempieni auttamisesta kuin kaverieni. Autan kyllä kavereitani, mutta varmaan enemmän perheenjäseniä. Eikö tämä ole aika luonnollistakin?

Vierailija
4/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinkuin minä. Vanhempani ja sisarukseni ovat minulle kaikki kaikessa oman lapseni lisäksi. Hakisin heille vaikka kuun taivaalta. Sama pätee toisinpäin. Muut ei kiinnosta minua oikeastaan p*skaakaan. Varmaan olen tunnevammainen.

Vierailija
5/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti soittaa että mene käymään meillä kastelemaan kukat tai käskyttää mitä tahansa muuta, niin edelleen teen sen vaikka olen jo 40 ja tollanen passuuttaminen vituttaa. Joku velvollisuudentunto se kai on. Mutta ketään muuta en auta, ihan vaan koska olen laiska ja itsekäs. Olen  sanonut mun kaikille ystäville (joita on paljon, en ymmärrä miksi) että mua on turha pyytää avuksi IKEAn lipastojen kokoamiseen tai muuttoon tms. En tule, koska en halua. Eikä se tunnu heitä haittaavan, joten jatkan samalla linjalla.

Vierailija
6/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilaan vastauksianne tilanteeseen ja huomaan, että asia häiritsee, koska en ole huomannut siinä perheessä mitään lämpöä ja läheisyyttä enkä välittämistä. Ei siellä vietetä juhlapyhiä yhdessä kokoontuen eivätkä sisarukset kokoonnu äitienpäivänä lapsuudenkotiin. Asioiden näin ollessa on vaikea nähdä tuota auttamista aitona.

Ap

Vierailija
7/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muita pitää auttaa?

Olin joskus hönö kaikkien auttaja. Selkä Meni, lompakko tyhjeni ja aikaa ei jäänyt.

Mieheni avasi silmäni, että mitä sitä muita kun ei itse muiden apua tarvitse eikä pyydä.

En ole mikään Iines ankka raha kristun päällä. Back off.

Vierailija
8/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota...mulla on ihan normaalit välit perheeseeni, mutta koen kyllä enemmän vastuuta siskojeni ja vanhempieni auttamisesta kuin kaverieni. Autan kyllä kavereitani, mutta varmaan enemmän perheenjäseniä. Eikö tämä ole aika luonnollistakin?

Kyllä myös minun mielestäni. Vaikkei minulla olekaan älyttömän lämpimät välit perheeseeni, niin ensiksi kysyisin perheenjäseniltä esimerkiksi lainaa kuin kavereilta.

Vierailija
9/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vissiin pitäisi autella kaikessa sinua..?

Vierailija
10/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista apua ap olisi kaveriltaan kaivannut?

Vierailija
11/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aloitusta

Vierailija
12/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin teen ja olen pitänyt sitä ihan normaalina. Ei tulisi mieleenikään lainailla kavereilta tai muutenkaan pyytää apua, koska mulla on lapsuudenperhe. Kavereilla on omat perheensä, joilta ja joille he lainailevat ja auttavat. 

Vierailija
13/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisit että voisit lokkeilla kaverilla? Harvinaisen fiksu kaveri jos osaa laittaa rajat, ettei sen tarvitse hyysätä vieraita. Typerä aloitus, sulle ei kuulu yhtään ketä joku toinen haluaa auttaa, ketä ei.

Hoida omat asiasi vaan.

Vierailija
14/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole ihan normaalia? Itse panostan ensin tietysti mieheeni ja lapsiimme, sitten autan lapsuudenperheen jäseniä jos kykenen. Kavereiden muuttoihin, koiravahtimisiin tai ikkunanpesuihin en osallistu koska en halua. Palkatkoon ammattiapua jos ei löydy auttavia sukulaisia.

Ja mallin opin kotoa. Tiedän setäni auttaneen rahallisesti perhettäni lainaamalla rahaa, pappani oli apuna myös paljon arjessa. Mummo hoiti meitä pienenä. Näin myös vanhempieni antavan aina takaisin näille ihmisille. Kavereita toki autettiin hädässä, mutta ei pikkujutuissa oman jaksamisen kustannuksella.

Meillä on hyvät välit suvun kesken.

Vierailija
15/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilaan vastauksianne tilanteeseen ja huomaan, että asia häiritsee, koska en ole huomannut siinä perheessä mitään lämpöä ja läheisyyttä enkä välittämistä. Ei siellä vietetä juhlapyhiä yhdessä kokoontuen eivätkä sisarukset kokoonnu äitienpäivänä lapsuudenkotiin. Asioiden näin ollessa on vaikea nähdä tuota auttamista aitona.

Ap

No siis ei mulla ainakaan ole läheiset perhesuhteet, melkein päin vastoin, meillä on aina ollut hyvin etäinen perhe. Ei se sitä velvollisuudentuntoa mihinkään pois vie. Ja mitä on aito auttaminen? Ihminen auttaa jos auttaa, ei se tee siitä vähemmän aitoa jos sen tekee vastentahtoisesti kuten esim. minä.

En nyt kyllä ymmärrä tätä sun aloitusta laisinkaan. 5

Vierailija
16/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä mieluummin luottaa ja on palvelussuhteessa sellaisiin tahoihin, kenen kanssa yhteistyö on pelannut pitkään ja voi luottaa, että asiat selvitetään. Jotkut lapsuudenperheen puolisoista ovat myös yrittäneet alkaa käyttämään hyväkseen, mutta siihen olen vetänyt rajan. Itsellä ei ole mitään pyyteitä heitä kohtaan, niin eivät oikein pysty palauttamaan palveluksia ja suhde ei pysy tasapainossa.

Vierailija
17/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni avasi silmäni, että mitä sitä muita kun ei itse muiden apua tarvitse eikä pyydä.

.

Tuo on hyvä huomio, sillä eihän tuo kaverikaan pyydä apua ikinä, hän on oppinut pärjäämään aina yksin. Ehkä auttaa vanhempiaan sitten siinä velvollisuudentunnossaan, minkä joku mainitsi.

Ja sen sitten vain jättää huomioimatta, että muut kyllä näkevät vaivaa hänen vuokseen, kuten minä tai toinen kaveri, samoin yksi naapuri.

Vierailija
18/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Tuo on hyvä huomio, sillä eihän tuo kaverikaan pyydä apua ikinä, hän on oppinut pärjäämään aina yksin. Ehkä auttaa vanhempiaan sitten siinä velvollisuudentunnossaan, minkä joku mainitsi.

Ja sen sitten vain jättää huomioimatta, että muut kyllä näkevät vaivaa hänen vuokseen, kuten minä tai toinen kaveri, samoin yksi naapuri.

Oli ap

Vierailija
19/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaminen saattaa riistäytyä käsistä ja huomaat yrittäväsi liikaa oman jaksamisesi kustannuksella. Johonkin se raja on vedettävä.

Omalle sakille voi ja kehtaa sanoa että just nyt heti en lähde kieli vyön alla jotain tekemään, tulen paremmalla ajalla.

Kavereissa tahtoo olla semmoisia joilta ei vastapalvelusta heru tai ovat niin kädettömiä ettei edes onnistuisi.

Vierailija
20/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vissiin pitäisi autella kaikessa sinua..?

Ei. Vaan edes joskus jotain. Vaikka vähävaraisia. Ap