Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri auttaa lapsuudenperheen jäseniä kyllä, mutta ei vahingossakaan ketään muuta.

Vierailija
16.04.2018 |

Tällainen toistuva kaava on pistänyt silmään. Että jos lapsuudenperheen jäsenistä joku tarvitsee jotain, niin kaveri kyllä vie, lainaa, auttaa, järjestää. Mutta jos missään muussa tarvitaan mitään, niin ei tee, ei auta. Mikä tuossa on niin merkittävänä erona?

Onko lapsuudenperhe kyykyttänyt sen niin, että niille ei uskalla sanoa vastaan? Vai eikö vain välitä kenestäkään muusta kuin itsestään ja lapsuudenperheestään? Vai olenko vain havainnut väärin?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te puhutte rahan lainaamisesta ja ikkunoiden pesemisestä. En tajunnut, että joissain piireissä pyydetään noin valtavia palveluksia. En ikinä kehtaisi.

Minä tarkoitin tasoa: Toisitko minullekin juomalasin samalla, kun olet siellä kuivauskaapilla ottamassa itsellesi lasia. Tällainen auttaminen on kaverille joskus liikaa.

Mutta äidilleen järjestää vaikka juhlat, kun äiti pyytää.

Ap

No höpö höpö, luepa se oma aloituksesi uudestaan. Siinä otit esimerkiksi itse rahan lainaamisen ja nyt onkin kyse juomalasin tuomisesta, kun et saanut ihmisiä tuomitsemaan sitä kaveriasi, vaan sun jutuistasi tuli kyllä selväksi, että sä ole joku lokki, jota muut saa koko ajan jeesata.

Vierailija
42/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te puhutte rahan lainaamisesta ja ikkunoiden pesemisestä. En tajunnut, että joissain piireissä pyydetään noin valtavia palveluksia. En ikinä kehtaisi.

Minä tarkoitin tasoa: Toisitko minullekin juomalasin samalla, kun olet siellä kuivauskaapilla ottamassa itsellesi lasia. Tällainen auttaminen on kaverille joskus liikaa.

Ap

No höpö höpö, luepa se oma aloituksesi uudestaan. Siinä otit esimerkiksi itse rahan lainaamisen ja nyt onkin kyse juomalasin tuomisesta, kun et saanut ihmisiä tuomitsemaan sitä kaveriasi, vaan sun jutuistasi tuli kyllä selväksi, että sä ole joku lokki, jota muut saa koko ajan jeesata.

Huomasin kyllä jo, että ihmiset keksivät aloitukseen omiaan. Minä en rahan lainaamisesta puhunut. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilaan vastauksianne tilanteeseen ja huomaan, että asia häiritsee, koska en ole huomannut siinä perheessä mitään lämpöä ja läheisyyttä enkä välittämistä. Ei siellä vietetä juhlapyhiä yhdessä kokoontuen eivätkä sisarukset kokoonnu äitienpäivänä lapsuudenkotiin. Asioiden näin ollessa on vaikea nähdä tuota auttamista aitona.

Ap

Saatat olla oikeassakin, ettei läheisyyttä ole tai toisaalta et ollenkaan, sillä kaikki eivät ilmaise arvostustaan ja läheisiä välejään samalla tavalla, varsinkaan vieraitten läsnäollessa.

Mikä muuten noissa pyhä- ja äitienpäivissä on niin ihmeellistä, että silloin on ihan pakko mennä sukuloimaan, vaikka pitäisi sen takia käydä monessa paikassa samana päivänä ja kuitenkin joku loukkaantuu ja kaikki ovat stressantuneita kiireestä ja isosta vierasmäärästä, eikä kaikkien kanssa ehdi edes juttelemaan, varsinkaaan se joka raataa keittössä. Itse en käy noita päivinä ja siihen ovat muut onneksi tottuneet, kyläilen mieluummin rauhallisesti muulloin.

Vierailija
44/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vissiin pitäisi autella kaikessa sinua..?

Ei. Vaan edes joskus jotain. Vaikka vähävaraisia. Ap

Runsaista alapeukuista päätellen av-väki ei osallistu keräyksiin huonompiosaisten hyväksi. Ap

Tai sitten alapeukut tulivat siitä että sinä täällä olet päättänyt miten ihmisten kuuluisi elämäänsä elää. Kyllä, toisten auttaminen on hyve. Kuten luonnonsuojelukin. Ja itsestään ja läheisistään huolta pitäminen. Tai vaikka kaltoinkohdeltujen eläinten auttaminen. Se ei ole kuitenkaan sinun määriteltävissä mihin muut kuluttavat aikaansa ja energiaansa.

Jos ihmisellä on oman elämänsä lisäksi ylimääräistä aikaa, energiaa ja rahaa, voisi sitä toki suoda käytettävän johonkin hyvään kohteeseen, mutta se ei välttämättä ole Ap tai vähävaraiset. Köyhä ihminen voi vaikka ulkoiluttaa vanhan naapurin koiraa ja rikas ihminen toimia tukiperheenä huostaanotetuille lapsille. Rahan antaminen hyväntekeväisyysjärjestöille ei ole kaikkien mielestä se paras tapa auttaa tuettavia kohteita.

Vierailija
45/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia vastauksia, erityisesti nuo, joissa kerrotaan ettei perheen ulkopuolisista ihmisistä välitetä ollenkaan...

Mulla on ihan päinvastainen tilanne kuin suurimmalla osalla muista vastanneista. Lapsuudenperheeni oli hirveä, en tiedä olenko tulevaisuudessa tekemisissä ollenkaan. Läheiset ystäväni auttavat minua "kuin perheenjäsentä", ja minä heitä.

Ymmärrän ap:n ihmetyksen täysin. Miksei kavereita autettaisi pienissä asioissa? Mistä se on pois? Tietysti jotkut ihmiset voivat hyppyyttää ja käyttää hyväksi, mutta ehkä sellaiset sitten kannattaa poistaa kavereista... Itse yritän pienissä asioissa auttaa kaikkia ympärilläni, ja suuremmissakin myös kavereita. Itselleni se on osa ihmissuhteita.

Vierailija
46/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No avauksessa sanoit: tuo, vie, lainaa, järjestää. Ja tässä viestissä puhut juhlien järjestämisestä. Nämä minusta viittaavat erilaiseen apuun kuin lasin tuomiseen.

Mutta joo, kuulostaa aika ikävältä ihmiseltä jos ei tuo toiselle lasia vaikka toinen pyytää.

Vierailija
47/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisarella on periaate, että kaikkia muita autetaan paitsi ei perheen jäseniä. Tämä on ihan "prinsiippi". Koskaan ei kukaan ole pyytänyt rahaa eikä oikeastaan mitään, kerran pyysin kyytiä, mutta sekin oli hyvin vaivalloista. Toisen kerran pyysin kyytiä rautatieasemalta, koska oli itsekin tulossa junalta (ei nähty junassa), mutta sekään ei oikein onnistunut. Itse on vanhemillaan, eli siis minunkin vanhemmilla,  hoidattanut lapset yms. Outo tapaus. Tosin ymmärsin jälkeenpäin, että minun olisi pitänyt maksaa parin kilsan kyydistä 5-10 euroa, siis tilanteessa, jossa kumminkin ajaa tuon matkan. Ja tämä tapahtui kerran 5 vuodessa.

Vierailija
48/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lapsuudenperhe? Miksi käyttää tuollaisia typeriä kiertoilmaisuja, kyseessä on siis vanhemmat ja sisarukset.

Minulla on paljon sisaruksia ja meillä leveä ikähaitari, vanhimman pään sisarusten lapset ovat vanhempia kuin nuorimmat sisarukseni ja asumme eri puolilla Suomea. Vanhempani olivat eläessään ja sisarukseni edelleenkin minulle oman ydinperheeni jälkeen läheisimpiä ihmisiä, joita olen milloin tahansa valmis auttamaan mikäli he apuani tarvitsevat. Minulle ap:n kritisoima käyttäytymismalli on normaali tapa elää.

Vierailija
49/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mä taas en tajunnut, että tässä tarkoitettiin jotain juomalasin ojentamista ja oksasaksien lainaamista. Juomalaseja nyt harvoin joutuu ojentelemaan muille kuin perheenjäsenille vain työpaikalla enkä koe sellaista edes auttamisena vaan ihan arjen käytöstapoina. 

Vierailija
50/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä ketjusta ihan hyvän käsityksen saa auttamishaluttomien ihmisten ajatusmaailmasta. Ap

Vierailija
51/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä ketjusta ihan hyvän käsityksen saa auttamishaluttomien ihmisten ajatusmaailmasta. Ap

Koska me muut taidamme käsittää auttamisen eri tavalla kuin sinä. Mulle ainakin auttamista on, että teen jonkin asian toisen henkilön puolesta, koska hän ei syystä tai toisesta pysty sitä itse tekemään, tai teen jonkun asian yhdessä toisen kanssa, koska hän ei syystä tai toisesta pysty tekemään sitä yksin. Juomalasin ojentaminen ei ole mun mielestä auttamista (paitsi jos toinen ei pysty liikkumaan) vaan ihan pelkästään arjen kohteliaisuutta. Tottakai mä esim töissä, kun olen kaatamassa kahvia mukiini, kaadan kahvia samalla työkaverini mukiin, jos hän mukinsa kanssa on siinä vieressä. En pidä sitä auttamisena, koska hän pystyisi kaatamaan kahvinsa itsekin. 

Vierailija
52/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Jos sulle auttaminen on sitä, että tuodaan lasi vettä, niin voin vakuuttaa että toimin noin kavereitani kohtaan, vaikka olen hieman valmiimpi auttamaan perheenjäseniäni.

Vierailija
53/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen lapsuudenperhe? Miksi käyttää tuollaisia typeriä kiertoilmaisuja, kyseessä on siis vanhemmat ja sisarukset.

Minulla on paljon sisaruksia ja meillä leveä ikähaitari, vanhimman pään sisarusten lapset ovat vanhempia kuin nuorimmat sisarukseni ja asumme eri puolilla Suomea. Vanhempani olivat eläessään ja sisarukseni edelleenkin minulle oman ydinperheeni jälkeen läheisimpiä ihmisiä, joita olen milloin tahansa valmis auttamaan mikäli he apuani tarvitsevat. Minulle ap:n kritisoima käyttäytymismalli on normaali tapa elää.

Mikä ihmeen ydinperhe? Miksi käyttää tuollaisia typeriä kiertoilmaisuja, kyseessä on siis puoliso ja lapset.

Vierailija
54/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Jos sulle auttaminen on sitä, että tuodaan lasi vettä, niin voin vakuuttaa että toimin noin kavereitani kohtaan, vaikka olen hieman valmiimpi auttamaan perheenjäseniäni.

No hyvä. Sittenhän tässä ei puhuttu sinusta.

Kaveri ei todellakaan tuo sitä vesilasillista minulle. Tai minun lapselleni. Jos oikein tiukasti sanon, että kyllä nyt tuot lapselle sen lasin, kun minulla on tässä vauva juuri imetyksessä, niin tuo sen. Mutta tuhahtelee samalla ja vääntelee suutaan.

Sukulaisilleen antaa kyllä niitä apuja mitä he pyytävät. Minä en ole enää viime aikoina pyydellyt edes noita pieniä palveluksia. En edes viimeisessä hädässä.

Olisi kiva ymmärtää. Ap

Vierailija
55/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä auttaisin seuraavia ihmisiä: veljeäni, parasta ystävääni, serkkuani, isovanhempiani ja vanhempiani. En ketään muuta.

Outo tyyppi.

Ei ihme, että suomalaisia pidetään epäystävällisinä.

Vierailija
56/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on käsittämätön.

Vierailija
57/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei todellakaan tuo sitä vesilasillista minulle. Tai minun lapselleni. Jos oikein tiukasti sanon, että kyllä nyt tuot lapselle sen lasin, kun minulla on tässä vauva juuri imetyksessä, niin tuo sen. Mutta tuhahtelee samalla ja vääntelee suutaan.

Sukulaisilleen antaa kyllä niitä apuja mitä he pyytävät. Minä en ole enää viime aikoina pyydellyt edes noita pieniä palveluksia. En edes viimeisessä hädässä.

Olisi kiva ymmärtää. Ap

Edelleenkään en ymmärrä aiempaa kommenttiasi ketjussa kirjoittaneiden auttamishaluttomuudesta. Ei se, että auttaa eniten perhettään, tarkoita että olisi kavereitaan kohtaan kusipää eikä ikinä auttaisi heitä missään.

Toisekseen tuo mitä kuvaat ei ole auttamista, vaan normaaleja käytöstapoja/huomaavaisuutta. Kaverisi kuulostaa mt-ongelmaiselta tai muuten vaan hirveältä ihmiseltä, en ymmärrä miksi olet tekemisissä hänen kanssaan. Varmaan asian ymmärtämiseksi tarvittaisiin liuta psykoterapeutteja.

Vierailija
58/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Ap, nyt taisi käydä niin, ettet ollut riittävän selkeä viesteissäsi, ja siksi muodostui käsitys, että olisit isoja palveluksia vailla. Siksi moni reagoi negatiivisesti.

Nuo sinun kuvaamasi tilanteet esim. vesilasillisen antamisesta ovat minunkin mielestäni normaalia arjen käyttäytymistä ja kohteliaisuutta. Kaverisi on tosiaan erikoinen, jos ei voi lapsellesi antaa vesilasillista, jos sinä olet estynyt esimerkiksi imetyksen takia. On todella outoa jos hän ei periaatteesta halua olla kenellekään millään tavalla avuksi. Miten ihmeessä haluat viettää aikaasi hänen kanssaan? Mahtaa olla käytännössä hankalaa, jos toinen on noin ehdoton ja tarkka.

Vierailija
59/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva ymmärtää. Ap

Kaverisi on epäkohtelias tai selkeästi kuspää. Jos mulla on kaveri kylässä, niin tottakai pidän huolen, että hänellä on syötävää ja juotavaa ja jos hän haluaa lasillisen vettä, niin tietenkin annan. Sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi. Jos taas olen jonkun toisen kotona ja tämä pyytää mua antamaan lasillisen vettä, tietenkin annan. Sitä kutsutaan ystävällisyydeksi tai kohteliaisuudeksi. 

Vierailija
60/60 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva ymmärtää. Ap

Miten vähävaraisten auttaminen liittyi tähän? Vai tarkoititko, että jos olisit tarpeeksi rikas, kaverisi toisi sulle sen vesilasillisen?