Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei koskaan matkustele?
Kommentit (127)
Enpä tosiaan ole tuota asiaa tullut edes ajatelleeksi, vaikka aikaa olisi, koska en matkustele,
Vierailija kirjoitti:
Säälittää, ettei hän pääse näkemään ja kokemaan avaraa ja upeaa maailmaa.
Entäpä jos hänellä onkin paljon avarampi ja upeampi maailma kuin sinulla? Katsos, voi olla sisäisesti paljon rikkaampi kuin sinä. Voi olla paljon sinua fiksumpi ja nähdä sitä upeutta ja avaruutta ihan siinä omassa ympäristössään.
Minä ajattelen sellaisesta ihmisestä, että hän on ilmeisesti onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä. Osaa nauttia siitä omassa ympäristössään. Hänen ei tarvitse juosta tyhjän perässä ympäri maailmaa löytääkseen jotakin täytettä elämäänsä.
Ihmiset ovat erilaisia. Turha tuputtaa sitä omaa juttuaan muille. Kaikki eivät ole samasta kiinnostuneita eikä samat asiat tuo iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä ihminen. Suppea maailmakuva. Ollaan vaan neljän seinän sisällä, piereskellään ja virkataan
Kohtaatko siellä matkustelumaissasi ihmisiä tuolla asenteella. Että sinäkin säälittävä reppana, kun et täältä oloistasi koskaan mihinkään pääse.
Mitä sinne lähiön homeisiin vuokraneliöihin kuuluu?
Te, jotka ette matkaile... Miten vietätte esim. kuukauden loman?
Huippuvuorilla käyminen ei maksanut muutama vuosi sitten juuri mitään, kun Norwegian vielä oli hengissä. Helsinki-Oslo muistaakseni 25 e, Oslo-Longyearbyen ehkä 50 e ja sama takaisin päin. Perillä oli toki kallista mutta alle tonnilla selvisin muistaakseni viikon reissusta.[/quote]
Tuon kun kertoo vaikka neljällä, hinta on kaikkea muuta kuin halpa.
Vierailija kirjoitti:
KAtson telkkaa, pelaan. Paljon kivempaa ja rennompaa
Vierailija kirjoitti:
Huippuvuorilla käyminen ei maksanut muutama vuosi sitten juuri mitään, kun Norwegian vielä oli hengissä. Helsinki-Oslo muistaakseni 25 e, Oslo-Longyearbyen ehkä 50 e ja sama takaisin päin. Perillä oli toki kallista mutta alle tonnilla selvisin muistaakseni viikon reissusta.
Tuon kun kertoo vaikka neljällä, hinta on kaikkea muuta kuin halpa. Kerrottuna neljällä on 100 ja 200 joten kyllä toi varsin halpaa on.
Alle tonni eli esim. 990 kerrottuna neljällä on 3960 eli enemmäm kuin monen kahden kuukauden nettopalkka.
Mitä itse kysymykseen tulee, ajattelen, että matkustaminen on suurelle osalle ihmisistä nimen omaan rahakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toki saa elää elämäänsä ihan miten haluaa, mutta kuten joku tossa jo mainitsikin mielestäni jää todella paljosta paitsi. Ihmettelen, että koska maailmassa on aika lailla 200 maata kuinka yksikään noista ei voi kiinnostaa? On suurkaupunkeja, pieniä idyllysiä kyliä, vuoristoja, turkoosinsinistä merta, koralliriuttoja, viidaakkoa, safareita jne.
Jäätkö sinä paljosta paitsi, jos et osaa soittaa soittimia, surffailla, kokata, laskea matematiikkaa, ohjelmoida, taiteilla, tanssia, laulaa, jnejne, ymmärrät varmaan pointin? Aika täällä on rajallista, ja jokainen käyttää aikansa omiin mielenkiinnon kohteisiin joista nauttii. Se joka soittaa kitaraa, on sitä mieltä että ihminen jää jostain paitsi jos ei osaa soittaa, kun taas matkailija pohtii kuinka paljon muut menettävätkään, kun eivät pidä heidän harrastuksestaan matkailla... Ei mitään sen ihmeempää, jokainen saa kiksinsä eri asioista. Matkustelu harrastuksena on kyllä ympäristön kannalta tuhoisaa, joten jokainen matkailija omalla toiminnallaan osaltaan saastuttaa kohtuuttomasti verrattuna moneen muuhun harrastukseen, joten huvittaa kun näiden ihmisten suusta kuulee yhtään mitään ympäristöön liittyvää, niin tekopyhää yksisilmäisyyttä.
Nimenomaan tykkään kokeilla uusia asioita ja minusta matkailu ei mitenkään sulje pois noita mainitsemiasi asioita, pikemminkin matkailun voi yhdistää noihin omiin harrastuksiin ja samlla saa irtioton arjesta. Olen surffailut Kaliforniassa, ollut kokkaustunneilla italiassa, tanssinut salsaa Kuubassa ja harrastanut joogaa Intiassa. Toki kokkailen ja tanssin ihan Suomessakin, mutta minusta matkailu on paljon kokonaisvaltaisempi elämys kuin esim. jokin ruuanlaitto mikä minulle on kuitenkin suht arkista. Jos olisin kiinnostunut matikanpulmista voisin ratkoa niitä vaikka lentokoneessa.
Toki, mutta missasit pointin; jokainen käyttää aikansa ja rahansa miten tykkää, eikä se tee kenenkään elämästä välttämättä parempaa/huonompaa kuin toisen, joka pitää eri asioista. En henkilökohtaisesti ymmärrä miksi pitää mennä toiselle puolelle maailmaa näkemään miten muut ihmiset elää, aivan kuin se tekisi ihmisestä ja ihmisenä olemisen kokemuksesta jotenki "parempaa", kuin synnyinympäristössä elämiseen keskittyneen. Juu, jooga Intiassa on varmasti hieno kokemus, mutta itselleni yhtä tyhjän kanssa kokemuksena, joogata voi kotonakin, kokata italialaisittain, tanssia salsaa, surffata netissä ;D Makuasia, sano koira.. Jos joku saa siitä kiksit, kun käy joogamassa Intiassa, olkoot niin, itse keksin ajalleni " parempaa" käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAtson telkkaa, pelaan. Paljon kivempaa ja rennompaa
En matkusta, en katso telkkaa enkä pelaa. Patikoin, pyöräilen, m-pyöräilen, tapaan lukemattomia ulkomaalaisia ystäviäni jotka lomailevat Suomessa (vaikkei tällaisena aikana). Heidän kanssaan oleilu on kuin olisin itse ulkomailla, jopa vielä antoisampaa, ilman matkan rasitusta... On myös ilo saada olla ”matkanjohtajana” ja samalla nähdä omat tutut paikan uusin silmin eläytymällä sellaisen henkilön kautta jolle kaikki on uutta ja ihmeellistä, myös oma arjenharmaa ympäristöni. Sanoisin että saan siitä enemmän eväitä arkeeni kuin matkustamalla itse.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin töissä, paitsi istun sen työajan oman tietokoneeni ääressä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ajatella mitään. Ei ole minun asiani tunkea nokkaani muiden valintoihin. Kukin tallatkoot tätä planeettaa kuten parhaaksi katsoo.
Matkustelijat ovat tämän planeetan tuhonneet.
Voihan olla, että kyseinen henkilö on ykisnkertaisesti kyllästynyt matkustamaan. Kun itse olin tehnyt reissutyötä pitkään, niin sitten vain keitti yli. En enää halunnut lentokentille ja lentokoneisiin yhtään.
Käytännössä maailman kaikki megapolikset ja muut miljoonakaupungit tuli nähtyä ja mitä erikoisimmissa paikoissa tuli käytyä.
Jossain kohtaa laskin, että olin työmatkoilla ollut about 10 vuotta elämästäni lentokoneessa, lentokentällä tai ulkomaan kamaralla.
Alkoi ahdistamaan olla Shanghaissa, San Franciscossa, Lontoossa tai jossain muualla taas kerran.
Nyt on hommat vaihtuneet omasta tahdosta, enkä halua matkustaa juuri minnekään enää. Mikään reissu mihinkään suuntaan ei säväytä.
Nyt koti tuntuu parhaalta paikalta olla.
Yli 80-vuotiaat eivät ole yleensä matkustaneet kovin paljon, varsinkaan jos asuvat maaseudulla eikä ole kielitaitoa. vieroksuvat myös sitä rälläyskulttuuria jota heidän mielestään suomalaiset ulkomaanmatkoilal harrastavat.
Joillakin sairaus tai perheenjäsenen sairaus estää matkustamisen. Jos perheessä yksi joka niin sairas että ei pysty tulemaan ulos hotellihuoneesta edes, niin silloin käy usein niin että koko perhe ei matkusta muualle kuin sukulaisiin tai mökille.
Mietikkää nyt oikeasti...jonottaminen lentokentillä, tuhansia ihmisiä ympärillä kiire ja stressi, hotellit ja huonot hotellikaverit eli möykkäätävät ja juhlivat. Sitä on koko ajan stressitilassa vaikka onkin hienoa käydä katsomassa paikallista elämää...siihen se jääkin. Voi kokea jotakin mutta hinta sille on liikaa.
Itse haluaisin ehkä käydä katsomassa joitakin suuria kohteita kuten new york ja pariisi jne mutta kuulemma niissäkin ihan liikaa ihmsiä, hemmetin kallista ja joka paikkaan hiton moiset jonot ja kovat hinnat. Onko se kokemuksen arvoista? Mielestäni ei. Sanotaan että siinä jää paljosta paitsi...ehkä sitä vähän turhaan suurennellaan miten paljosta jää paitsi. Ei se oikeasti niin paljon ole. Matkustaminen on jäänyt meidän kulttuuriin koska ennen 80 ja 90 luvulla olit jotakin kun olit matkustellut. Siitä pitäisi päästä pikkuhiljaa eroon koska voit olla jotakin ilman että olet matkustellut. Et ole yhtään sen parempi tai kokenut maailmaa nähnyt ihminen vaikka oletkin "matkustellut". Ennen ihmistä joka matkusteli paljon sanottiin älykkääksi ja kultturelliksi ihmiseksi ja sehän oli pienessä savolaisessa kylässä melkein kunnanjohtajan paikka jos olit matkustellut koska olit selvästi älykäs, muita parempi ihminen.
Miksi ihmeessä matkustella. Mulla on koti tärkein paikka ja ihanin paikka. Siellä kaikki ja sekö osaa ärsyttää. Eläkää omaa elämää ihmiset. Jos matkustelisin, menettäisin liikaa omasta ihanasta elämästämme❤️
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää tykkäättekö te ei-matkustelevat ihmiset kokeilla ylipäätään uusia asioita vai pysyttekö muutenkin mieluummin rutiinissa? En tiedä olisiko tuolla jotain yhteyttä siihen pitääkö matkustelusta vai ei. Itse olen hyvin elämyskeskeinen ja rakastan matkustelua. Mulle se on nimenomaan se uusien asioiden kokeminen mikä tekee mielestäni elämästä mielenkiintoista. Matkailun ohella tykkään kokeilla esim uusia ruokalajeja, uusia liikuntamuotoja ja uusia harrastuksia ylipäätään.
En matkustele ja tykkään pysyä rutiinissa, mutta jos joku keksii jotain uutta mukavaa tekemistä, niin totta kai kokeilen, jos pelkkä kokeileminen ei edellytä sitoutumista vaan voi oikeasti itse päättää onko mukavaa vai ei ja jätänkö kertaan vai jatkanko. Muotoilisin tämän ehkä niin, että en tykkää hypätä pää edellä tuntemattomaan vaan kaiken pitää olla hyvin valmisteltu ja etukäteen tiedossa, miten asiat sujuvat.
En kuitenkaan ole epäsosiaalinen erakko, joka ei koskaan käy missään, vaan ei vaan ole tullut tarvetta lähteä mihinkään kauemmas. Aiemmin syynä oli raha, ettei ollut varaa käydä missään eikä kaveria, joka lähtisi, mutta nyt kun on rahaa, ei ole kovin kummoisia haluja lähteä mihinkään kun sille rahalle on muutakin tarvetta (eikä rehellisesti sanottuna mahdollista reissata kun kotona on alle 1v vauva). Olisihan se joskus kiva käydä jossain "lämpimässä" tai lähteä vaikka Japaniin syömään herkkuja ja katselemaan livenä niitä juttuja, joita katselee töllöstä, mutta edelleen se, mikä on ajatuksen tasolla mukavaa, ei välttämättä ole sitä livenä sellaiselle ihmiselle, joka inhoaa suunnittelemattomia yllätyksiä.
Lähinnä haaveilen jos kävisi kotimaassa vähän reissussa vaikka kylpylässä, mutta eipä sitä korona-aikana minnekään vastuulliset ihmiset lähde.
Itse ketjuun vastauksena en ajattele mitään erityistä, jos ei joku matkustele. En myöskään dissaa niitä, jotka matkustelevat, vaikka ihmettelen kyllä miten jollain on varaa pari kertaa vuodessa reissata Thaimaassa ym. kaukomaissa ja eikö sen rahan voisi käyttää elämänlaadun parantamiseen kotimaan kamaralla. Näin itse tekisin, mutta kuten lainaamani kommentoija tokaisin, jollekin elämänlaadun parantaminen tarkoittaa uusia kokemuksia ja matkustamista ja ymmärrän senkin. Mutta sitä en ymmärrä, jos yksi vuosi jää (koronan takia) välistä, ettei ulkomaille pääse, että on elämä pilalla jne. Silloin voisi kokeilla niitä muita uusia asioita, jos vaikka löytyisi viihdykettä mikä ei edellytä toiselle puolen maapalloa matkaamista.
Nimenomaan tykkään kokeilla uusia asioita ja minusta matkailu ei mitenkään sulje pois noita mainitsemiasi asioita, pikemminkin matkailun voi yhdistää noihin omiin harrastuksiin ja samlla saa irtioton arjesta. Olen surffailut Kaliforniassa, ollut kokkaustunneilla italiassa, tanssinut salsaa Kuubassa ja harrastanut joogaa Intiassa. Toki kokkailen ja tanssin ihan Suomessakin, mutta minusta matkailu on paljon kokonaisvaltaisempi elämys kuin esim. jokin ruuanlaitto mikä minulle on kuitenkin suht arkista. Jos olisin kiinnostunut matikanpulmista voisin ratkoa niitä vaikka lentokoneessa.