Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei koskaan matkustele?
Kommentit (127)
Matkustelematon ihminen on itsenäinen, hieno, tasapainoinen ja rauhallinen persoona, joka viihtyy asuinypäristössään.
Häntä ei pidä sotkea saitoihin, nuukiin, itaroihin ja piheihin, jotka eivät raaski muun massan mallin mukaan matkustella hämmästelemään toisten elämää.
Ajattelisin että kuuluu enemmistöön. Lasten kavereiden perheistä kukaan ei matkustele kuin kerran 10 vuodessa Espanjaan tai Ruotsiin tai Viroon. Luokassa on yleensä vain 2 enemmän matkailevaa.Joskus syynä on raha, talo on upea mutta ylimääräiseen ei riitä rahaa. Monilla on myös arka mies jota vieraat tilanteet pelottaa, esim.ulkomailla ajaminen. Joillain on mökki tai siirtolapuutarha.Me matkustellaan paljon ja on kiva jutella muiden paljon matkustelevien perheiden kanssa matkavinkeistä. Se on yksi elämäntapa muiden joukossa.
Se olen minä. En vain malta lähteä kotoa, kun en halua jättää eläimiä toisten riesaksi. Mieluummin olen tallilla kuin toisella puolella maailmaa. Se on minun valintani ja joku toinen valitsee toisin, miksi minun pitäisi vaivata päätä toisten asioita miettimällä ja heidän puolestaan murehtimalla, kun luultavasti he ovat elämäänsä yhtä tyytyväisiä reissatessaan kuin minä pellon reunalla kyyhöttäessäni.
Äitini eikä isäni ole koskaan paljoa matkustaneet. Olen kysynytkin, että miksei niin ei kuulemma vain kiinnosta. He viettävät aikansa mieluummin mökkeillen jne. Mutta periaatteessa eikös mökkeilykin ole jonkinsorttista matkustamista? :D Itseäni ei myöskään matkustaminen hirveästi kiinnosta, koen sen liian kalliina enkä pidä muutenkaan matkojen suunnitteluista, nähtävyydet ei myöskään kiinnosta. No ehkä jotkin maisemat kiinnostaisi. Minua kyllä jossain vaiheessa kiinnostaa lähteä käymään vaikka Islannissa ja Australiassa. Ja Lappiin vaeltamaan. Nyt olen sidottu töihin ja mielenkiintoni kohteena on tällä hetkellä esim. koirieni kanssa harrastaminen. Itse pidän myös hirveästi mökkeilystä ja ihan Suomen luonnossa liikkumisesta. Pidän arjestani hirveästi, joten ehkä siksi en osaa kaivata kauheasti muuallekaan. Ja itse olen sellainen, että menen mieluummin viikoksi Lappiin hiihtämään kuin Etelään aurinkolomalle. En välitä esim. tutustua vieraisiin kulttuureihin tai ihmisiin, en ole kovin sosiaalinen. Jos ihminen on hirveän sosiaalinen, niin matkustamisesta varmasti nauttii paljon. Olen ehkä jonkinlainen introvertti ja kotihiiri ja se on minulle ok.
Miksi te ette pidä kotimaanmatkailua matkusteluna? Kyllä se Helsingistä Lappiin matkustaminen on ihan yhtä lailla matkailua.. ja autollakin voi sinne mennä, sekin on matkailua. Ja ulkomailla on muutakin kuin turistirysiä ja rantalomia, sekin tuntuu olevan yleinen ketjun harhaluulo.
Mulla on jonkin verta metsää ja peltoakin, sekä järvenrantaa en ehdi käydä ihan joka paikassa elämäni aikana, jossain paikoissa vain kerran tai kaksi, saan siitä matkustusiloa ihan tarpeeksi ja lisäksi omistan omat matkakohteeni. En koe, että tarvitsisi lähteä mihinkään kauemmaksi, omissa maissani on tarpeeksi nähtävää ja koettavaa.
En saastuta maapalloa. En ole koskaan ollut lentokoneessa, olen yli 50 v. Harrastan matkailua netin kautta.
En mitään. Jokaisella on omat syynsä elää niinkuin elää. Itse tykkään kyllä matkustella.
Vierailija kirjoitti:
En kuollaksenikaan ymmärrä tuollaisia ihmisiä. En halua olla tekemisissä moisten kanssa, meillä ei olisi mitään yhteistä. Elämäni suurin ja oikeastaan ainoa intohimon kohde on matkustelu.
Se joka ei juuri matkustele on vastuullinen ja ajatteleva ihminen, kun taas yllä oleva typpi on aivoton simpanssi jota ohjaa pelkästään tunne.
En yhtään mitään. Ystävissäni on ihmisiä, jotka eivät matkustele ekologisista syistä sekä ihmisiä, jotka eivät matkustele taloudellisista syistä ja aika paljon sellaisia, joita se ei vaan kiinnosta. Heidän kanssaan keskustelen muista aiheista.
Sitten jos matkustamattomuus on jotenkin iso asia, niin on todennäköistä, ettei meillä synkkaa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei halua matkustella, niin mikään pakko ei ole. Ihmiset tykkäävät eri asioista.
Minulla oli nuorempana suorastaan pakkomielle päästä Suomesta pois vähintään kerran vuodessa. Nyt kun olen jonkin verran matkustellut (30 maata) niin ei ole enää sellaista pakonomaista matkustelua. Tulee tarkemmin mietittyä, minne viitsii lähteä. Tai viitsiikö lähteä ollenkaan. Nuorempana halusin nähdä suurta maailmaa, mutta vanhempana luonto kiehtoo enemmän. Grönlantiin tai Huippuvuorille tekisi mieli, mutta en tiedä raaskinko loppupeleissä maksaa itseäni kipeäksi sellaisesta. Viime kesänä käytiin Islannissa ja se oli aivan mahtava paikka luontonsa puolesta, mutta rahaa siellä meni tolkuttomasti.
Tässä on vielä pari vuotta aikaa miettiä lähtisinkö sittenkin 50-vuotismatkalle Illulisatiin katsomaan kun jäävuoret lipuvat vuonoa pitkin merelle.
Mökkeily ja veneily riittävät melkolailla hyvin kesän ohjelmaksi. Ja talvella voi sitten olla rauhassa kotona ja toipua siitä kesän ees-taas-säntäilystä.
Huippuvuorilla käyminen ei maksanut muutama vuosi sitten juuri mitään, kun Norwegian vielä oli hengissä. Helsinki-Oslo muistaakseni 25 e, Oslo-Longyearbyen ehkä 50 e ja sama takaisin päin. Perillä oli toki kallista mutta alle tonnilla selvisin muistaakseni viikon reissusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette pidä kotimaanmatkailua matkusteluna? Kyllä se Helsingistä Lappiin matkustaminen on ihan yhtä lailla matkailua.. ja autollakin voi sinne mennä, sekin on matkailua. Ja ulkomailla on muutakin kuin turistirysiä ja rantalomia, sekin tuntuu olevan yleinen ketjun harhaluulo.
Siksi, että olen matkustanut Helsinki-Koillismaa väliä 38 viime vuoden aikana vähintään kaksi kertaa vuodessa ja kaikki mahdolliset reitit ja matkustusmuodot on tullut koettua. Lisäksi työmatkoilla olen kulkenut eri puolella Suomea lappia lukuun ottamatta ja viettänyt pisimmillään neljä viikkoa yhteen menoon (arkipäivät).
Nyt jo edesmennyt ystäväni oli kova matkustamaan. Oli käynyt yli 40 maassa. Joskus, kun kysyin millaista jossakin maassa oli ollut, hän ei osannut sanoa oikeastaan yhtään mitään. Oli viettänyt suurimman osan ajasta paikallisissa baareissa.
Ajattelen, että hän varmaan kärsii erittäin vaikeasta lentopelosta (kuten minäkin).
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo edesmennyt ystäväni oli kova matkustamaan. Oli käynyt yli 40 maassa. Joskus, kun kysyin millaista jossakin maassa oli ollut, hän ei osannut sanoa oikeastaan yhtään mitään. Oli viettänyt suurimman osan ajasta paikallisissa baareissa.
Kalsarikännit kotona olisi tullut halvammaks
Vierailija kirjoitti:
En itse pidä matkustamisesta, joten minulle on aivan sama, mitä muut tekevät. Nykyisin voi helposti tutustua mihin paikkaan ja ihmisiin tahansa netin välityksellä ilman matkan rasitusta, vaivaa ja kulua. Hiilijalanjälkikin kiittää.
No ei kuule kiitä. Tietotekniikka-alan hiilidioksidipäästöt ovat jo kovemmat kuin lentoliikenteellä. Tässä sulle linkkiä: https://yle.fi/uutiset/3-10832413
En mitään.
Mulla ei oo ikinä ollut mitään paloa ulkomaanreissuille. Ajatuskin uuvuttaa. Ja omistan lemmikkieläimiä, enkä tykkää jättää heitä muiden hoidettavaksi että pääsisin näkemään maailmaa. Mieluiten matkailen kotimaassa, jolloin voin ottaa koirat ongelmitta mukaan.