Millainen huutaminen on parisuhteessa normaalia? Mies huutaa minulle...
Siinä se jo tulikin. Missä menee raja, mikä on normaalia ja mikä epänormaalia?
Meillä mies huutaa minulle. Nykyään paljon harvemmin kuin ennen, mutta suuttuessaan jostain hän osaa sanoa todella ilkeästi. Huutaminen on vain harvoin varsinaisesti riitelyä, yleensä mies vain huutaa ja minä itken. Tivaa vastauksia samoihin kysymyksiin uudestaan ja uudestaan, mutta joko vastaukset eivät kelpaa tai kysymys on alunperinkin sellainen, että siihen ei ole olemassa mitään tyydyttävää vastausta (jotain tyyliin "miten sä voit ajatella että toi on hyvä idea"/"eikö sun päässä liiku yhtään mitään"/"mikä sulla on ongelma"/jne). Aiheet eivät usein ole mitään kauhean isoja. Viimeisin huuto tuli siitä, kun pyysin yhteistä ystäväämme meidän luoksemme käymään kysymättä ensin mieheltä. Laitoin sitten ystävällemme viestiä, ettei se sovikaan, mutta huuto jatkui vielä kauan sen jälkeen, kun asia oli jo periaatteessa hoidettu.
Minulle jää noista huudoista todella paha mieli moneksi päiväksi. Olen tälläkin hetkellä aivan maassa. En ymmärrä, miksi hän tekee niin, mutta asiasta on vaikea keskustella. Mies ei myönnä osuuttaan mielipahaani, vaikka on saanut minut sanoillaan itkemään ja itse tarkoituksella jatkanut tuota tivaamista ja samojen asioiden toistelua niin kauan että murrun. Jos jatkan aiheesta puhumista ja sanon, ettei ollut reilua huutaa minulle sillä tavalla, hän joko kieltää huutaneensa ollenkaan, väittää että oikeasti minä olin se joka huusi, suuttuu alkuperäisestä huudon aiheuttaneesta asiasta uudestaan minulle, koska en hänen mielestään ole myöntänyt tai ymmärtänyt jotain, sanoo olevansa minusta "huolissaan" tai alkaa väitellä siitä, oliko jokin yksittäinen minusta sanottu juttu ilkeästi sanottu vai ei. Ei varmaan tarvitse sanoa, etteivät ne keskustelut johda mihinkään muuhun kuin siihen että pahoitan vain uudestaan mieleni. :(
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Huutaminen ei kuulu kunnioittavaan ja asialliseen käytökseen. Kuuntelin itse puolison huutoa vuosia ja siinä vaiheessa kun huomasin alkavani itsekin huutamaan, totesin, että tämä oli nyt tässä.
Miksi parisuhteessa pitäisi olla kunnioittava ja asiallinen? Ei se ole mikään eduskunnan kyselytunti ole.
Huutaminen eikä nalkutus kuulu terveeseen parisuhteeseen. Koska ihmiset laittaisivat suhteelle stopin heti kun kyseenalainen vallankäyttö ja henkinen väkivalta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei huuda minulle, kaikkein vähiten puolisoni. Aikuisen ihmisen pitää pystyä ilmaisemaan itseään ilman, että äänen taso nousee vaikka kuinka hermostuttaa. Ainoa tilanne, jossa huutaminen on hyväksyttävää on välitön vaaratilanne.
Onko ap:n mies jotenkin tylsämielinen tai onko hänen kehityksessään jokin häiriö? Erityisaikuinen?
Ei sellainenkaan ihminen ole normaali, jonka äänen taso ei koskaan nouse vaikka kuinka hermostuttaa.
Alkoi ahdistaa jo pelkkä lukeminen (vanha tai ei).
Isäni oli huutaja, joten en sietäisi sellaista päivääkään omassa suhteessani. En tarkoita, että jättäisin vaan tekisin selväksi, että mullehan ei huudeta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju. Turha kommentoida.
Ai koska kenelekkän muulle kuin ap:lle ei varmasti koskaan huudeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies sitten tivaa uudelleen ja uudelleen?
Että miksi tein jonkun jutun, sitten kun selitän, miksi minä tein niin ja miten minä näen asian ja etten ajatellut sen suututtavan miestä, hän vastaa jotain että minun olisi se pitänyt tajuta tai että en voi ajatella noin. Sitten toistaa saman kysymyksen uudelleen ja juttu kiertää kehää.
Minunkin eksä toimi noin.
Ei nyt narskun diagnoosia olisi saanut, mutta manipuloiminen, syyllistäminen ja häpäiseminen tapahtui aina, kun hän halusi tahtonsa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti mies ei tarkoita huutamisellaan niin pahaa kuin luulet hänen tarkoittavan. Se merkitsee hänelle jotain muuta kuin sinulle. Te olette varmaan tottuneet erilaiseen riitelytyyliin.
Siis apua mitä?
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli huutaja, joten en sietäisi sellaista päivääkään omassa suhteessani. En tarkoita, että jättäisin vaan tekisin selväksi, että mullehan ei huudeta.
Minunkin isäni oli huutaja, joten olen sellainen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli huutaja, joten en sietäisi sellaista päivääkään omassa suhteessani. En tarkoita, että jättäisin vaan tekisin selväksi, että mullehan ei huudeta.Minunkin isäni oli huutaja, joten olen sellainen itsekin.
Niin kai siihen voi reagoida useammalla tavalla. Oppia toimintamalli tai ahdistua vielä aikuisenakin.
Kaikki huutaminen on epänormaalia. Asioista voi olla eri mieltä ja niistä voi keskustella, mutta ei huutamalla eikä riitelemällä. Näin on menty jo 40 v.
Huutaminen on väärin. On tosin myös muita tapoja toimia väärin, eikä huutaminen sinänsä poikkea muusta ikävästä käytöksestä. Olen pahoillani, kun olet kokenut huutamista.
Olen huomannut opettajan töissäni, että Asperger-oppilaat kestävät huonosti esim. epäonnistumista tai yhtäkkisiä suunnitelmien muuttamista, ja saavat helposti silloin raivokohtauksen.Tajusin, että samalla tavalla toimii myös mieheni: jos tulee äkkiyllätyksiä, menee helposti huudoksi, tai jos tulee jokin kotoinen kriisi, kuten vaikka vesivahinko tai auto rikki. Se tekee kaikki vastoinköymiset paljon raskaammiksi, kun niihin sisältyy sitten se huuto ja syyttely.
Tulipa todella paha olo aloitusta lukiessa. Jätä se mies. Tuo on väkivaltaa, eivätkä minkäänlaiset "hyvät puolet" miehessä voi korvata tuota.
Minulle huudetaan suhteessa tasan kerran. Toista kertaa ei tule.
No mikä siinä huutamisessa on niin kauheaa?
Vierailija kirjoitti:
Huutaminen eikä nalkutus kuulu terveeseen parisuhteeseen. Koska ihmiset laittaisivat suhteelle stopin heti kun kyseenalainen vallankäyttö ja henkinen väkivalta alkaa.
Hiljaa hissuttamallako pitäisi parisuhteessa olla? Tottakai saa huutaa ja purkautua silloin jos siltä tuntuu, voi luoja.
Luultavasti mies ei tarkoita huutamisellaan niin pahaa kuin luulet hänen tarkoittavan. Se merkitsee hänelle jotain muuta kuin sinulle. Te olette varmaan tottuneet erilaiseen riitelytyyliin.