Lihavuudelle saattaa löytyä selitys suolistosta: Jotkut saavat samasta ruuasta enemmän energiaa kuin toiset – Ihminen ei olekaan vain sitä, mitä hän syö
Kommentit (271)
"Se johtuu täysin siitä, miten paljon kcal syöt"
Ja tähän vaikuttaa mm. geenit, stressi, uni, tunteet, masennus, lääkitys, elämäntilanne, jne jne. Ja sen jälkeen kun ne kalorit ovat menneet suusta alas, niiden imeytymiseen vaikuttaa geenit, stressi, uni, suolistobakteerit, yleinen terveydentila, veren koostumus jne jne.
Sinulla on ollut helppo elämä jos oikeasti luulet että esim. 1500 syötyä kaloria = 1500 kulutettua kaloria = täydellinen paino. Kaikkien kroppa ei yksinkertaisesti toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lihominen ole geneettistä mutta elämäntavoilla voi itselleen hankkia sairaan suoliston. Elämäntapojaan on vaikea muuttaa kun elimistö tykkää pysyä totutussa, oli se sitten hyvä tai paha. Oma suolistoni meni "rikki" ja vuosikausia ihmeteltiin että miten minä, aina ennen hoikka ja hyväruokainen aloin lihomaan vaikka koko ajan söin vähemmän. Onneksi pääsin oikeanlaisen lääkärin juttusille (ulkomailla) ja sain tiukat notulit elämäntapojen vaihtamiseen.
Aloin nukkumaan joka yö samaan aikaan ja heräsin samaan aikaan.
Lopetin kokonaan alkoholin, karkkien ja muun keinotekoisen nauttimisen.
Kaiken syömäni nautin kuuden tunnin sisällä vuorokaudessa, kaksi kertaa, ei napostelua.
Ei maitotuotteita ei gluteenia, ei myöskään perunaa.
Sitruunavesi, omenaviinietikka ja psyllium joka päivä.
Hikiurheilua 40 minsaa/2 krt viikossa
Laihduin kuukaudessa ja hiivat hävisivät, piristyin ja napostelu loppui. Puolen vuoden päästä olin kuin uusi ihminen. Kaikkein vaikeinta oli aluksi mennä nukkumaan ajoissa kun mies jäi vielä kukkumaan elokuvan ääreen. Olisi ollut niin kiva jäädä sinne kainaloon köllöttelemään. Tajusin jossain vaiheessa että lihomiseni alkoi aikanaan juurikin kun tapasin mieheni ja aloin menemään nukkumaan hänen aikataulunsa mukaan eli monta tuntia omaa uniaikaani myöhemmin. samalla joimme usein iltanapsut ja naposteltiin iltaisin juustoja, makkaroita, sipsejä ja välillä ihan vaan kasviksia ja dippiä mutta ruokailu oli siis illalla jatkuvaa vaikka ei tuntunut paljolta kun oli vaan "pientä" naposteltavaa. Nykyään tiedän että napostelu on typerin juttu mitä voit itsellesi ja kehollesi tehdä.
Miten pystyt noudattamaan näin rajoittavaa ruokavaliota loppuelämäsi? Itselle kaikki ehdottomuudet ruokavaliossa johtavat jossain vaiheessa ratkeamiseen ja entistä pahempaan lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä tuntuu olevan hakusessa se kuinka paljon energiaa missäkin tuotteessa on. Pelkästään "2 leipäpalaa" voi olla 150kcal - 350kcal riippuen viipaleen paksuudesta / painosta / viljasta yms riippuen.
Ei mikään ihme että läskit luulevat syövänsä vähän kun kcal on käsitteenä vain "laihojen salajuoni haukkua läskejä".1 berliinin munkissa on 400kcal, eli 1/4 70 kiloisen naisen päivittäisestä energian tarpeesta. Jos syöt 4 munkkia, sinun ei tarvitse syödä mitään muuta koko päivänä ja silloin et laihdu etkä liho vaikka kävisit töissä. Uskomatonta mutta totta.
Mulla on kaveri joka on n. 165/50 ja vetää helposti sixpackin donitseja kerralla. Levy suklaata, megapussi sipsejä. Voi käydä Mäkissä lounaalla ja pizzalla illalla. Ei himoliiku eikä paastoa välipäivinä.
Olen ollut hänen kanssaan matkalla ja hän aloittaa aamulla hotellin buffassa, lounas katukojusta, välipalana vohveli ja jäätelöä, illalla ravintola-annos, illalla viiniä ja snacksejä. Tätä viikko ja hänelle tuli 1kg turvotusta.
Kateeksi käy :D. Mutta toki epäilee itsekin että ruoka vaan ei imeydy jostain syystä.
Käy kateeksi huonon ruuan syöminen?? Oletko ihan viisas??
Ei tietenkään, vaan hänen ulkonäkönsä. Itse puputan salaattia ja jumppaan, mutta vyötäröllä pysyy makkara vaikka mitä tekisi.
Salaattia syömällä ja jumpalla se makkaraa pysyykin. Söisit ruokaa.
Tämä oli kärjistys. Totta kai syön oikeaa ruokaa, salaatti on vain yksi osa sitä (enkä tarkoittanut pelkkää vihreää salaatinlehteä vaan salaattia ateriana).
Kaikkien kropat toimivat niin, on termodynamiikan perussääntöjä. Muuten olet keksinyt ikiliikkujan (sitä ovat tiedemiehet yrittäneet vuosisatoja). Energiaa ei muodostu tyhjästä, joten turha syyttää suolistobakteereita tässä lihavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin oma suolisto on pilattu huonolla ravinnolla. Sitten lihotaan entistä helpommin. Syömällä ihan kunnon määriä laadukasta monipuolista ruokaa on mahdollista palauttaa suoliston toiminta terveeksi.
Kaikki tietävät mitä tulisi välttää (karkit, limsat, sipsit, roskaruoka, einekset ym) ja mitä suosia (kasvikset, marjat, aidot puhtaat raaka-aineet).
Ei pidä paikkaansa.
En koskaan olr syönyt sipsiä,roskaruokaa,enkä.eimeksiä, ennjuo lainkaan limuja enkä.mehuja ( en tykkää.niistä.yksinkertaisesti), karkkia ostan pari kertaa kuukaudessa. Sypn todella terveellistä, itsetehtyä,puhtaista aineksista olevaa ruokaa ( ei mitään puolivalmisteita ym), ja bmi 35.
Syön siis liian paljon terveellistä ruokaa,nannoskoon täytyy yksinkertaisesti olla liian suuri. Siin.ei suolistotasapaino auta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsuudesta 25 vuotiaaksi asti hoikka, 25-35 vuotiaana normaalipainoinen, 35-45 vuotiaana hieman ylipainoinen ja nyt 50+ vuotiaana pullukka (painoindeksi 30). Onneksi lihominen on pysähtynyt ja olen ollut nyt yli 5 vuotta saman painoinen. Olen aina syönyt suurin piirtein yhtä paljon, nuorena söin jopa karkkia ja suklaata paljon enemmän. Nuorempana toki liikuinkin hieman enemmän, mutta en mikään urheilija ollut. Olisko niin että aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa ja on ihan luonnollista pulskistua, jos ei vähennä iän karttuessa syömistä? Suolisto on kuitenkin ollut sama, joten voiko syy olla siinäkään? Onneksi en ole sortunut laihdutusrumbaan, sillä olisin varmaan jojo-ilmiön vuoksi nyt vielä lihavampi.
Tämä vähän jännittää itseäni. Olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen, 25 ylitettyä onkin yhtäkkiä ollut paljon vaikeampaa pitää itsensä hoikkana. Tietty yhtälössä on mukana stressi töistä ja opinnoista, kiire jonka takia on entistä vaikeampaa löytää tasapainoa levon ja liikkumisen välille sekä enemmän ihmissuhteita ja ulkona syömistä. Jos nyt jo on näin vaikeaa niin mitenköhän vaikeaa on 10 vuoden päästä...
Ihan normaalikuvio. Ongelma on siinä, että on 25-vuotiaaksi tottunut syömään mitä huvittaa. Siitä tavasta on vaikea päästä eroon ja oppia miten voi syödä rennosti ja kaloreita laskematta muttei liian paljon. Säännöllinen ruokailurytmi, puhdas ruoka ja karkkipäivät auttavat. Alkoholia vain juhlissa. Hikiliikuntaa neljästi viikossa. Pysyy paino ja terveys.
Lohdutuksena, olen 35 enkä koe painonhallinnan tai laihdutuksen vaikeutuneen kymmenessä vuodessa, vaikka asiaa pitääkin aktiivisesti miettiä.
Näimpä. Myös karppauksella on haittansa, jos sillä on laihduttanut kuuriluontoisesti ja laihdutuksen lopetettuaan jatkaa edelleen oppimiaan kermoja, rasvoja, lihaa, kanaa, kananmunia jne. Mutta niitten lisäksi syö hiilareita.
Älkää selittääkö. Jos on sellainen suoli että se ottaa kaiken energian ruuasta niin silloin pitää syödä vähemmän. Ihan sama on että jos ei liiku niin pitää syödä vähemmän.
Jos suoli on tehokas ottamaan kalorit ruuasta se ollut sellainen jo syntymästä alkaen useimmilla, siksi se ei ole mikään yllätys ja kyseinen ihminen on elänyt sen kanssa koko elämänsä. On ihan turhaa väittää että lihominen johtuisi tästä syystä suolen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä tuntuu olevan hakusessa se kuinka paljon energiaa missäkin tuotteessa on. Pelkästään "2 leipäpalaa" voi olla 150kcal - 350kcal riippuen viipaleen paksuudesta / painosta / viljasta yms riippuen.
Ei mikään ihme että läskit luulevat syövänsä vähän kun kcal on käsitteenä vain "laihojen salajuoni haukkua läskejä".1 berliinin munkissa on 400kcal, eli 1/4 70 kiloisen naisen päivittäisestä energian tarpeesta. Jos syöt 4 munkkia, sinun ei tarvitse syödä mitään muuta koko päivänä ja silloin et laihdu etkä liho vaikka kävisit töissä. Uskomatonta mutta totta.
Mulla on kaveri joka on n. 165/50 ja vetää helposti sixpackin donitseja kerralla. Levy suklaata, megapussi sipsejä. Voi käydä Mäkissä lounaalla ja pizzalla illalla. Ei himoliiku eikä paastoa välipäivinä.
Olen ollut hänen kanssaan matkalla ja hän aloittaa aamulla hotellin buffassa, lounas katukojusta, välipalana vohveli ja jäätelöä, illalla ravintola-annos, illalla viiniä ja snacksejä. Tätä viikko ja hänelle tuli 1kg turvotusta.
Kateeksi käy :D. Mutta toki epäilee itsekin että ruoka vaan ei imeydy jostain syystä.
Ei tietenkään, vaan hänen ulkonäkönsä. Itse puputan salaattia ja jumppaan, mutta vyötäröllä pysyy makkara vaikka mitä tekisi.
Tämä oli kärjistys. Totta kai syön oikeaa ruokaa, salaatti on vain yksi osa sitä (enkä tarkoittanut pelkkää vihreää salaatinlehteä vaan salaattia ateriana).
Lounassalaatissa voi olla reilusti enemmän kaloreita kuin esimerkiksi hampurilaisateriassa.
Kyllä otsikko on varmasti ainakin osin totta. Kaikki tuntevat näitä hoikkeliineja, jotka syövät isoja määriä lihomatta.
Naispuolisen ystävän mielijuoma on olut ja chipsit ja lihapiirakat jne. uppoavat sukkelasti, varsi on silti hoikka vielä keski-ikäisenäkin. Itse olen aina taistellut lievää ylipainoa vastaan ja laihtuminen vaikeaa, vaikka kuinka vähän söisi. Pelaan tennistä viikottain ja uin paljon, mutta kilot on tiukassa. Nyt on paino pudonnut vähän, kun aloin käyttää probiootteja ja Visibline kuitulisää ja vatsa toimii paremmin.
Olen varma että suolistoissa on eroja ravinnon hyötykäytössä. Monipuolinen kevyt ruoka silti varmasti terveellisempää kuin roskaruoka, mutta totta on, että toiset lihovat herkemmin kuin toiset ja toiset pysyvät laihoina isostakin kalorimäärästä huolimatta. Uskon kuitenkin, että vaikka suoliston yksilöllinen vaikutus on totta, on se kuitenkin marginaalinen eikä runsasta ylipainoa voi laittaa sen syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin oma suolisto on pilattu huonolla ravinnolla. Sitten lihotaan entistä helpommin. Syömällä ihan kunnon määriä laadukasta monipuolista ruokaa on mahdollista palauttaa suoliston toiminta terveeksi.
Kaikki tietävät mitä tulisi välttää (karkit, limsat, sipsit, roskaruoka, einekset ym) ja mitä suosia (kasvikset, marjat, aidot puhtaat raaka-aineet).
Ei pidä paikkaansa.
En koskaan olr syönyt sipsiä,roskaruokaa,enkä.eimeksiä, ennjuo lainkaan limuja enkä.mehuja ( en tykkää.niistä.yksinkertaisesti), karkkia ostan pari kertaa kuukaudessa. Sypn todella terveellistä, itsetehtyä,puhtaista aineksista olevaa ruokaa ( ei mitään puolivalmisteita ym), ja bmi 35.
Syön siis liian paljon terveellistä ruokaa,nannoskoon täytyy yksinkertaisesti olla liian suuri. Siin.ei suolistotasapaino auta
Kannattaisko sun miettiä sitä ruuan koostumusta. Jotainhan siinä on pielessä kun joudut sitä syömään yli tarpeesi. Et tule siitä kylläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kropat toimivat niin, on termodynamiikan perussääntöjä. Muuten olet keksinyt ikiliikkujan (sitä ovat tiedemiehet yrittäneet vuosisatoja). Energiaa ei muodostu tyhjästä, joten turha syyttää suolistobakteereita tässä lihavuudesta.
Totta, pitää paikkaansa, mutta vain ensimmäinen virke. Sen jälkeen meni päin helv... Jopa samalla ihmisellä, riippuen mitä syö, ruuasta elimistöön jäänyt energiamäärä voi vaihdella. Eli Kaikki energia minkä lapat suusta sisään ei jää koskaan käyttöön, osa poistuu käyttämättömänä ulosteen mukana. Toisilla poistuu enemmän kuin toisilla. ja yksilöilläkin joskus poistuu enemmän ja joskus vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounassalaatissa voi olla reilusti enemmän kaloreita kuin esimerkiksi hampurilaisateriassa.
Voi hyvinkin olla, tosin ne kalorit tulee paremmista lähteistä, sillä on suurempi merkitys kuin kalorien määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Syön siis liian paljon terveellistä ruokaa,nannoskoon täytyy yksinkertaisesti olla liian suuri. Siin.ei suolistotasapaino autaKannattaisko sun miettiä sitä ruuan koostumusta. Jotainhan siinä on pielessä kun joudut sitä syömään yli tarpeesi. Et tule siitä kylläiseksi.
Kasviksia, lihaa (perunaa, riisiä,makaroonia todella vähän,),salaattia,puuroja.hedelmiä ja marjoja,mieluiten ihan sellaisenaan. Leipä kauraleipää, 2 palaa päivässä. Ei leikkeleitä eik.makkaroita, juustoa leivnpäällisenä.
Ruoka vain on hyvää
Karppaileva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsuudesta 25 vuotiaaksi asti hoikka, 25-35 vuotiaana normaalipainoinen, 35-45 vuotiaana hieman ylipainoinen ja nyt 50+ vuotiaana pullukka (painoindeksi 30). Onneksi lihominen on pysähtynyt ja olen ollut nyt yli 5 vuotta saman painoinen. Olen aina syönyt suurin piirtein yhtä paljon, nuorena söin jopa karkkia ja suklaata paljon enemmän. Nuorempana toki liikuinkin hieman enemmän, mutta en mikään urheilija ollut. Olisko niin että aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa ja on ihan luonnollista pulskistua, jos ei vähennä iän karttuessa syömistä? Suolisto on kuitenkin ollut sama, joten voiko syy olla siinäkään? Onneksi en ole sortunut laihdutusrumbaan, sillä olisin varmaan jojo-ilmiön vuoksi nyt vielä lihavampi.
Tämä vähän jännittää itseäni. Olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen, 25 ylitettyä onkin yhtäkkiä ollut paljon vaikeampaa pitää itsensä hoikkana. Tietty yhtälössä on mukana stressi töistä ja opinnoista, kiire jonka takia on entistä vaikeampaa löytää tasapainoa levon ja liikkumisen välille sekä enemmän ihmissuhteita ja ulkona syömistä. Jos nyt jo on näin vaikeaa niin mitenköhän vaikeaa on 10 vuoden päästä...
Ihan normaalikuvio. Ongelma on siinä, että on 25-vuotiaaksi tottunut syömään mitä huvittaa. Siitä tavasta on vaikea päästä eroon ja oppia miten voi syödä rennosti ja kaloreita laskematta muttei liian paljon. Säännöllinen ruokailurytmi, puhdas ruoka ja karkkipäivät auttavat. Alkoholia vain juhlissa. Hikiliikuntaa neljästi viikossa. Pysyy paino ja terveys.
Lohdutuksena, olen 35 enkä koe painonhallinnan tai laihdutuksen vaikeutuneen kymmenessä vuodessa, vaikka asiaa pitääkin aktiivisesti miettiä.
Näimpä. Myös karppauksella on haittansa, jos sillä on laihduttanut kuuriluontoisesti ja laihdutuksen lopetettuaan jatkaa edelleen oppimiaan kermoja, rasvoja, lihaa, kanaa, kananmunia jne. Mutta niitten lisäksi syö hiilareita.
Väärin. Karppauksella ei ole mitään haittoja, vaan sillä, että alkaa syödä taas päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Syön siis liian paljon terveellistä ruokaa,nannoskoon täytyy yksinkertaisesti olla liian suuri. Siin.ei suolistotasapaino autaKannattaisko sun miettiä sitä ruuan koostumusta. Jotainhan siinä on pielessä kun joudut sitä syömään yli tarpeesi. Et tule siitä kylläiseksi.
Kasviksia, lihaa (perunaa, riisiä,makaroonia todella vähän,),salaattia,puuroja.hedelmiä ja marjoja,mieluiten ihan sellaisenaan. Leipä kauraleipää, 2 palaa päivässä. Ei leikkeleitä eik.makkaroita, juustoa leivnpäällisenä.
Ruoka vain on hyvää
Tuosta listasta kyllä huomaa, että syömäsi ruoka on sellaista, joka vain ylläpitää nälkää. Kylläisyyttä antavaa ei ole lainkaan tai hyvin vähän. Siksi syöt yli tarpeesi.
Vierailija kirjoitti:
Laihana ihmisenä tässä pohdin... voisiko alkaa tekemään bisnestä myymällä omia ulostebakteereita. 😊
;-)
there is no bisnis like shit pisnis
Oletteko koskaan ajatellut niitä ainesosia joita on esim. makaroonissa ja leivässä? Tai pullassa..tai croissantissa. Periaatteessa suomalainen voi päivän aikana syödä pelkkiä jauhoja ja suolaa joihin on lisätty toisinaan hiivaa ja sokeria...ja maitoa, pikkuriikkisesti kananmunaa. Mitä jos se päivän aikana syöty ruoka laitettaisiin eteesi pöydälle alkutekijöissään jotta näkisit kuinka paljon esim. jauhoa olet pistänyt nielusta alas päivän aikana...
Nautin tästä ketjusta, läskit keksivät vaikka mitä lihavuuden syyksi. Naurattaa katsella kaupassa kun keksejä koriin laittavat terveystuotteen viereen. "Kyllä minä syön näitä kauranaksuja, ja vaikka mitä muita terveystuotteita, kalorit tulevat hyvistä lähteistä." Samalla hiukan napostellaan pullaa/keksejä kahvilla. Kiitos aamun nauruista taas :)
Usein kauppakoriin näyttää menevän terveellistä ruokaa mutta se on ihan turhaa kun sinne myös eksyy karkkipussi, sipsipussi, sidukka, jäätelöä ja paketti keksejä. Siis joka kerta ainakin yksi noista. Ei auta jos syö terveellistä ja sitten tuhoaa sen keksipaketilla. Ikävä kyllä sen tomaatin terveysvaikutus loppuu siinä vaiheessa kun kehoon lykätään pussi karkkia tai kahvilakierroksella pulla.
Herkut ovat herkkuja ja niitä pitäisi syödä vain joskus, esim. kerran kuukaudessa.
Esimerkiksi noissa ranskiksissa se turvotus tulee kyllä hiilareista. Samoin kuin monissa muissakin rasvaisissa ruoissa, kuten vaikka munkeissa tai pizzassa.
eri