Olenko vauhko ämmä, kun en päästä 3-vuotiasta yksin ulos leikkimään 5-vuotias lapsenvahtina?
Mielestäni en. Naapurustossa asuu 5-vuotias joka tulee hakemaan 3-vuotiastani yksin ulos leikkimään. Lähellä on autoteitä, enkä todellakaan voi luottaa siihen etteikö 3-vuotias lähtisi sinnepäin vaeltelemaan - joskus lähtee minunkin kanssani liian kauas omille teilleen eikä tottele kun käsketään. 5-vuotiaan äiti antaa ymmärtää, että ihan hyvin se meidän " Pekka" voisi olla hänen 5-vuotiaansa kanssa kahden pihalla.
No, en päästä, pidettiinpä minua kuinka kireänä tahansa. Mielestäni 5-vuotias ei vielä ole 3-vuotiaan lapsenvahdiksi kykenevä. Mielipiteitä?
Kommentit (25)
Vierailija:
Täällä kaupungissa en päästäisi 5 tai vielä edes 6 vuotiasta yksin ulos.
Näkyy jotain hauskaa tekemistä ja 5-vuotias on jo autuaasti unohtanut, että piti pitää huolta pienemmästään.... Meillä alettiin harjoittelemaan yksin ulkoilua suojaisella sisäpihalle 3v 6kk ikäisenä, mutta näin ikkunasta lapsen jatkuvasti. Vielä 5-vuotiastakaan en päästä yksin kaverineen näköpiirin ulkopuolelle..
Itse en päästä kaksosiani, 4,5-v yksin pihalle ulos. Pelkään liikaa mitä kaikkea voi sattua. Meillä on lähistöllä suuria vesiojia ja vilkasliikenteinen tiekin.
Kuten joku kirjoitti, niin ei sitä tiedä mitä lapset keksii vaikka miten järkeviä olisivatkin! Lapsissakin on eroja, joihinkin voi luottaa paremmin, joihinkin ei ollenkaan. Toinen kaksosistani on vähän luotettavampi, toista en päästäisi yksin hetkeksikään.
Jotkut vanhemmat on sit mielestäni kummallisia kun jo luottavat niin täydellisesti jopa pieniinkin lapsiin??! Itsekin olen kokenut samaa paheksuntaa kuin sinä ap kun en uskaltanut jättää lapsiani vahtimatta kun kävimme erään kaverin mökillä. Järvenranta lähellä, lapseni tottumattomia veteen ja olisi pitänyt antaa juosta siellä vahtimatta??!
Isommat lapset helposti alkavat käskettämään ja keksivät kaikenlaisia juttuja.
3-vee ei todellakaan vielä hallitse. Muutenkin suoraan sanottuna ketuttaa, että jos olemme jonkun naapurin luona kyläilemässä, ja lapset esim. yläkerrassa keskenään, tämä 5-vuotiaan äiti ei kiinnitä mitään huomiota siihen mitä yläkerrassa tapahtuu, vaikka selkeästi kuulee että tämän poika vie 3-vuotiastani mennen tullen vaikka mihin juttuihin. Minä olen se, joka joudun aina käymään ylhäällä tarkistamassa ettei mitään kovin vaarallisia juttuja ole tekeillä, 5-vuotiaan asenne on että kyllä tuon ikäiset keskenään leikkii.
No joo, mutta kun selkeesti huomaa että tämä 5-vuotias yllyttää poikaani vaikka mihin hurjuuksiin, eikä 3-vuotias tajua sitä vielä. Kerrankin leikkipuistoissa tämä 5-vee työnis isoja kivenjärkäleitä pojelleni käteen ja tämä äiti ei kommentoinut mitään. HUOH!
AP
3-vuotias on aivan liian pieni leikkimään ulkona ilman aikuisen seuraa. Todellakaan 5-vuotiaasta ei ole " vanhemmaksi" .
Kerokaa miksi ihmeessä sitten tuo äiti oikeesti pitää minua ylisuojelevana yksilönä, kun en päästä 5-vuotiaan hallinnassa ulos telmimään???? Tällä 5-vuotiaalla on 3-vuotias sisko, ja he kaiketi leikkivät keskenään ulkona (good luck) mutta tuntuu, että tosiaan tuo 5-vuotias on ainakin minun poikaani jatkuvasti yllyttämässä kaikenlaiseen. Komentelee ja käskee tekemään mitä päähänsä pälkähtää, ja 3-vuotiaani toettelee :-( Pakkohan sitä menoa on silmällä pitää :-/
ap
No jos 15v lasketaan lapseksi niin ehkä sitten. ;)
Ei se mitään että vauva vähän huutaa...ja minähän siihenkin sitten joudun väliin menemään.
ap
5 vuotiaan siskonsa kanssa. Mutta molemmat ovat todella varhaiskypsiä, ja tottelevat sääntöjä, joten uskallan antaa olla. lisäksi lähellämme ei ole vesistöjä, autoteitä jne. ei edes naapureita. Pidän lapsia silmällä ikkunasta aika usein kuitenkin, ehkä joka 5. min katson mitä puuhaavat. Kyllähän tämä on kovasti yksilöllistä lapsen kehityksestä riippuen. Sinun tilanteessasi en kyllä päästäisi.
Mutta ison keittiön ikkunan edessä, josta näen heidät koko ajan.
Sinun tapauksessai en päästäisi edes 4-vuotiasta menemään. Vrsinkin, jos ei kukaan aikuinen ole valvomassa, isommatkin lapset saavat päähänsä kaikenlaista!
Noo, kyllä on tapaus.. Just tälläset henkilöt pitää huolta että lapsia kuolee ja vammaantuu jne. jne.
Itte en luota lapsiin sen vertaa että pääsee pihalle keskenään. Välillä pidän itseäni liian tiukkiksena mutta kyllä tässä muutama vuosi menee ihan hyvin niin että lapset on joko valvonnan alla ulkona tai sisällä.
Mua ei kiinnosta mitä muut sanoo tai ajattelee. En kestäisi jos lapselle tai molemmille tapahtuisi jotain. Mulla ei oo todellakaan niin tärkeetä tekemistä etten voisi vahtia lapsiani kun ne on iässä että lähtee vaikka haukkuvan koiran äänen perään tai juoksee pallon perään ja kulman takaa tulee auto.. Kestän kyllä kuunnella lapsien kiukuttelun jos pitää käydä sisällä " muutamaksi minuutiksi" tai sisälle tullaan koko porukka vaikka juomaan lasilliset kaakaoo niin jaksetaan riehua lisää..
Sinuna vahtisin ja antaisin tollasen naisen ihan rauhassa kauhistella vahtimisiani! Aattele kuule jos sää jättäisit vahtimatta ja jotain tapahtuisi niin se sanoisi : Sekin nainen aina vahti lapsiaan ja silti niin ja noin pääsi käymään!"
eikö se nyt nähty honkajoella joulukuussa, kuinka hyvin 5- vuotias vahtii 3- vuotiasta :(
tenavat touhuineen vaan eivät ole sitä lajia, jotka voisi keskenään ulos päästää. Kuten ilmeisesti on asia suurimman osan 3/5-vee-kombinaatiosta kanssa. No, otan nöyränä vastaan tämän äidin ylenkatseen ja jatkan linjaani. Olemme aika paljon tekemisissä, joten asia pulpahtelee esiin tämän tästä.
ap
Itse seurasin vielä melko tiiviisti 5-vuotiaanikin menoa. Jos en aina ulkosalla itsekin puuhannut, niin ainakin ikkunasta katsoin, ettei riitele tms.
Tulipa taas päivän uutisessa todettua että tuskin olen vauhko ollenkaan kuten arvelinkin.
- sellaisia jotka on itse kulkeneet jo parivuotiaasta yksin ja " ei minullekaan mitään tapahtunut" ... niin, ja se todistaa että...?
- sellaisia jotka ovat harhaantuneet kuvittelemaan että oma lapsi on iso. Siitä ei ole mitään hyötyä että kuvitellaan lapsi isommaksi kuin se onkaan, vaan päinvastoin. Lapset kasvaa nykyään isoiksi liian äkkiä.
typerä, ajattelematon tai välinpitämätön tai kaikkea sitä yhtaikaa.
Täällä kaupungissa en päästäisi 5 tai vielä edes 6 vuotiasta yksin ulos.