Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.

Vierailija
12.04.2018 |

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (590)

Vierailija
161/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa epäreiluun lomajärjestelyyn .

Teille lapsettomille kysymys: tiedättekö kuinka paljon päivähoidossa pitäminen maksaa? Työssäkäyvät vanhemmat maksaa siittä että toiset hoitavat lapsia jotta voivat käydä töissä.

Tiedättekö että kun ne on heinäkuussa yleensä kiinni jotta hoitajat voivat myöskin lomailla.

Ja että lapsille se loma on yhtä tärkeää ellei jopa tärkeämpää kuin aikuisille. Muistatte varmaan miten se koulussa käyminen oli raskasta ja kuinka odotettua oli aina kaikki lomat? Päiväkodissa käyminen on lapselle kuin työpäivä. Asia jota ei sovi unohtaa.

Toki on hienoa kun lapsettomana aikuisena keksitte valittaa kun lapselliset saa kaikki "parhaat " loma ajat mutta koittakaa nyt kuitenkin muistaa että nämä lapselliset on myöskin he jotka kasvattavat seuraavia veronmaksajia ja tulevaisuuden työntekijöitä siinä missä te vaan teette työtä.

päiväkoti on ehkä kiinni heinäkuun. mutta tästäkin keskustelusta nousee selvästi ilmi, että tuota lapsi-perustetta etenkin jotkut naiset käyttää vielä pitkään sen jälkeen kun päiväkoti-ikä on ohitettu. 

Btw: kun päiväkoti on suljettuna tietyn ajankohdan, lapset vain ohjataan varahoitopaikkaan. 

Vierailija
162/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille lapsettomille kysymys: tiedättekö kuinka paljon päivähoidossa pitäminen maksaa? Työssäkäyvät vanhemmat maksaa siittä että toiset hoitavat lapsia jotta voivat käydä töissä.

Tiedättekö että kun ne on heinäkuussa yleensä kiinni jotta hoitajat voivat myöskin lomailla.

Ja että lapsille se loma on yhtä tärkeää ellei jopa tärkeämpää kuin aikuisille. Muistatte varmaan miten se koulussa käyminen oli raskasta ja kuinka odotettua oli aina kaikki lomat? Päiväkodissa käyminen on lapselle kuin työpäivä. Asia jota ei sovi unohtaa.

Toki on hienoa kun lapsettomana aikuisena keksitte valittaa kun lapselliset saa kaikki "parhaat " loma ajat mutta koittakaa nyt kuitenkin muistaa että nämä lapselliset on myöskin he jotka kasvattavat seuraavia veronmaksajia ja tulevaisuuden työntekijöitä siinä missä te vaan teette työtä.

Kiitos ja kumarrus sinulle kun olet uhrautunut ja hankkinut lapsia. Kiitos kiitos kiitos :D kirkkaimman kruunun saat nyt päähäsi. Ei mutta tosissaan, ei mua kiinnosta kuinka paljon se hoito maksaa. Ja pidän jatkossakin kiinni omasta oikeudestani lomailla vaikka silloin heinäkuussa kun oma vuoroni on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Ei ole pakottava tarve. Palkkaa hoitaja.

Vierailija
164/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lapsettomat olemme ihan samalla viivalla lominemme, ja meillä on aivan yhtä tärkeitä menoja lomillamme kuin perheellisilläkin. En näe, että minun tulisi työntekijänä edes pohtia sitä, kuinka suuret päivähoitomaksut ovat työtovereillani, joihin minulla ei työtoveruutta syvällisempää suhdetta edes ole. 

näen että lapsista huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti heidän vanhemmilleen, toissijaisesti julkiselle sektorille. työtovereille muiden lapset ei periaatteessa kuulu.

tosin voin itse joustaa joskus, mutta tilanteen mukaan, ei ole mikään automaatio, että minun pitäisi esim. lomailla aina syyskuussa. 

Vierailija
165/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksijätteet eivät oikeuta etuilemaan lomien varaamisessa.

Tyhmä kommentti. Ap:kin on seksijäte, kuten sinäkin. Eihän seksijätteen häätkään tuo sitten etuoikeuksia.

Niin olen. Ap on joustanut edellisinä vuosina. Häihin ei voi hankkia mitään varamorsianta mutta lapsille voi palkata hoitajan.

Vierailija
166/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lapsettomat olemme ihan samalla viivalla lominemme, ja meillä on aivan yhtä tärkeitä menoja lomillamme kuin perheellisilläkin. En näe, että minun tulisi työntekijänä edes pohtia sitä, kuinka suuret päivähoitomaksut ovat työtovereillani, joihin minulla ei työtoveruutta syvällisempää suhdetta edes ole. 

Kyllä huomaa että olet itsekäs etkä pysty ajattelemaan lapsen näkökulmasta näitä asioita kun minä minä minä vaan..

Mulle olis ihan sama pidänkö perheeni kanssa lomani toukokuussa tai lokakuussa kunhan ollaan yhdessä koko perhe me kun ei olla avioeroperhe. Kesäloman jaksoittaminen siten että 2viikkoa keväällä ja 2 syksyllä tarkoittaa että lapsenhoitopaikasta maksetaan silti koko maksu niiltä kuukausilta.

Jos pystyy kokonaisen kuukauden pitää lapsi pois päiväkodista niin siittä ei mene maksua.

Ja mitä pitemmän yhtäjaksoisen loman lapselle pystyy järjestää niin se on lapselle parasta.

Lapsettomat kun näköjään luulee että lomat on vain aikuisia varten.. en vaan pysty käsittää tuollaista itsekkyyttä..

Vierailija
167/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten nämä loma-asiat muuten pyörii sairaaloissa missä on paljon naisia töissä? olen joskus kuullut, että olisi tällainen "pulinatpois"-kiertävä lista käytössä, mikä on oikeudenmukaisin. eri paikoissa ehkä eri käytännöt?

Vierailija
168/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää perus äiti-viha ketju. Vaihda Ap työpaikkaa. Minä olen ollut työelämässä 10 vuotta eikä kyllä missään kukaan ole lasten perusteella saanut omia heinäkuuta itselleen.

Kyllä ne lähes järjestäen nykyään lomat menee vuoroperiaatteella. Eli vaihda työpaikkaa niin ongelmasi tod.näk. ratkeaa.

Vierailija
169/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskushan on niin, että työpaikalla on vain lapsellisia, ja kaikilla lapset suurin piirtein saman ikäisiä. mitäs sitten? kyllä silloinkin on asiat jotenkin järjestettävä. ei nämä loma-asiat voi perustua siihen, että luotetaan siihen että lapsettomia on aina työpaikoilla, vaan asiat tulisi pyöriä ihan lapsista riippumatta.

Vierailija
170/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois niillä kiertävillä vuoroillakin sen verran joustaa ettei ekaluokkalaisen yh-äidille osu loma toukokuulle.

Nähty on sellainenkin.

Vierailija
171/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että lapsia ei ole pakko hankkia? Tiedätkö, että ne lapset myös kuluttavat verovaroja aika tavalla? Toki on (ei oikeesti) hienoa, että lapselliset ovat niin avuttomia, etteivät saa vaikka isommalla porukalla palkattua esim halukasta teiniä hoitamaan lapsia. Muistakaa ettei tämä ole lapsettomien vika, vaan teidän valintanne.

Vierailija
172/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten nämä loma-asiat muuten pyörii sairaaloissa missä on paljon naisia töissä? olen joskus kuullut, että olisi tällainen "pulinatpois"-kiertävä lista käytössä, mikä on oikeudenmukaisin. eri paikoissa ehkä eri käytännöt?

Meillä on juurikin kiertävä lista ja oikein hyvin toimii. Ei turhaa napinaa.

Vierailija
173/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa että olet itsekäs etkä pysty ajattelemaan lapsen näkökulmasta näitä asioita kun minä minä minä vaan..

Mulle olis ihan sama pidänkö perheeni kanssa lomani toukokuussa tai lokakuussa kunhan ollaan yhdessä koko perhe me kun ei olla avioeroperhe. Kesäloman jaksoittaminen siten että 2viikkoa keväällä ja 2 syksyllä tarkoittaa että lapsenhoitopaikasta maksetaan silti koko maksu niiltä kuukausilta.

Jos pystyy kokonaisen kuukauden pitää lapsi pois päiväkodista niin siittä ei mene maksua.

Ja mitä pitemmän yhtäjaksoisen loman lapselle pystyy järjestää niin se on lapselle parasta.

Lapsettomat kun näköjään luulee että lomat on vain aikuisia varten.. en vaan pysty käsittää tuollaista itsekkyyttä..

kuka tässä on minäminäminä ;) kyllä varmaan useimmat lapsettomat joustaa joskus, kyse on kuitenkin että onko se vuodesta toiseen reilua.

Vierailija
174/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt moni lapseton sanoo että kun päiväkoti on kiinni ni palkkaa hoitaja..

Hei aivan loistava idea. Lapsethan kuuluukin kasvatuttaa jollain vierailla ihmisillä kun työt työt työt on niiiiiiin paljon tärkeämpää kuin pienten lasten lomailut..

Unohdetaan nyt täysin se että lapsi tarvii sen loman ja vanhemmat tarvis vähän niinku joskus viettää aikaakin lasten kanssa.. Ihan älytöntä eikö.. kyllä nyt hoitaja äitin voi korvata.. niinhän teilläkin eikö? Kun olitte pieniä ni kenen kanssa olisitte mielellään lomaillut? No tietysti sen hoitajan..

Miksi kukaan viitsii enää lisääntyä kun ei lapsista ole kuin harmia lapselliset työntekijät on niiiiin raskas taakka työpaikoilla..

Ainii ku tää maailman meno vähän niinku vaatii sen että joku viitsii lisääntyä.. vaikkei lapsettomat ny viitsi ajatella omaa napaa pitemmälle..

Vierailija
175/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois niillä kiertävillä vuoroillakin sen verran joustaa ettei ekaluokkalaisen yh-äidille osu loma toukokuulle.

Nähty on sellainenkin.

No sitten yh-äiti järjestää asian. Mikä virka kiertävässä lomalistassa on jos kuitenkin jonkun pitäisi joustaa.

Vierailija
176/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista tää aikuisten ihmisten käyttäytyminen.

Ensinnäkin... Tuntuu hassulta, että AP kutsuu työtovereitaan tovereiksi, vaikka näemmä toveruutta ei ole. Muuten AP ymmärtäisi paremmin työtoveriensa olosuhteet. Nyt me emme tiedä, miksi APn työtoverit ehdottomasti haluavat heinäkuun vapaaksi. Onko kyseessä päiväkoti-ikäiset lapset, jolloin tiedetään että heinäkuussa lapset joutuisivat hoitoon vieraan paikkaan tai hoitoa ei järjesty syystä tai toisesta? Vai onko kyse vain tavasta, jos lapset ovat jo isompia? Siinä tapauksessa olisi voitu neuvotella vaikka kahdesta viikosta.. tms..

Toiseksikin, AP tiesi, että syystä tai toisesta heinäkuu on problemaattinen kuukausi lapsia omaaville työtovereille. Mutta hän silti halusi pitää häänsä juuri heinäkuussa. Kaikista muista lomakuukausista juuri heinäkuussa. Fiksumpi olisi tajunnut järjestää häät vaikkapa elokuussa jos lämpöä haikailee.. vaikea kuvitella etteikö lapsettomat saisi lomaa elokuussa (jopa tuleva puoliso). Mutta kun hän halusi niin.

Rehellisesti sanottuna kuulostat teiniltä, joka on tossu ja itsekäs samaan aikaan. Opettele kommunikoimaan muiden kanssa avoimesti ja rehellisesti, niin ehkä empatiakykysi kehittyy tuosta.

Herranjumala, ei kai kukaan suunnittele häitään työkavereiden lomatoiveiden mukaan! Älytöntä. Nyt valoja päälle.

Vierailija
177/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt moni lapseton sanoo että kun päiväkoti on kiinni ni palkkaa hoitaja..

Hei aivan loistava idea. Lapsethan kuuluukin kasvatuttaa jollain vierailla ihmisillä kun työt työt työt on niiiiiiin paljon tärkeämpää kuin pienten lasten lomailut..

Unohdetaan nyt täysin se että lapsi tarvii sen loman ja vanhemmat tarvis vähän niinku joskus viettää aikaakin lasten kanssa.. Ihan älytöntä eikö.. kyllä nyt hoitaja äitin voi korvata.. niinhän teilläkin eikö? Kun olitte pieniä ni kenen kanssa olisitte mielellään lomaillut? No tietysti sen hoitajan..

Miksi kukaan viitsii enää lisääntyä kun ei lapsista ole kuin harmia lapselliset työntekijät on niiiiin raskas taakka työpaikoilla..

Ainii ku tää maailman meno vähän niinku vaatii sen että joku viitsii lisääntyä.. vaikkei lapsettomat ny viitsi ajatella omaa napaa pitemmälle..

No esimerkiksi kiertävässä lomalistassa perheellistenkin kohdalle tulee mahdollisuus lomailla yhdessä. Mitä kohtaa et ymmärrä ”jokainen lomailee vuorollaan tiettynä ajankohtana”? Niiden lasten kanssa ehtii viettää kyllä aikaa myös töiden jälkeen tai ennen töitä vaikka ei lomalla olisikaan. Mietipä hetki kuka tässä on itsekäs. Lapsettomilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta uhrata omia suunnitelmiaan ja menojaan. Heilläkin on elämässään tärkeitä ihmisiä, joiden kanssa haluaisivat lomailla.

Vierailija
178/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto että mä oon kans niin kyllästyny tuohon!! Muistan kun olin aikoinaan töissä niin NELJÄN vuoden aikana en kertaakaan saanut päättää lomiani! Siis mun mielestä se on voivoi jos on itse päättänyt hankkia lapsia, ei silti yhtä voida SYRJIÄ sen perusteella. Sitäpaitsi kyllähän lapsettomallakin voi olla puolison lomat, miksi se olisi eri asia kun lasten lomat. ARGHHH. Toivottavasti pystyt sanomaan häistä ja sinut otettaisiin vakavasti!

Täytyykö sinun pitää huolta puolisostasi kuin vanhemman päiväkoti-ikäisestä lapsestaan?

Kukaan ei missään tapauksessa halua yhteistä lomaa puolisonsa kanssa, ei kukaan.

Jos vastakkain on lapsellisen toive koska päiväkoti kiinni eikä varapaikkaa ole vs lapsettoman toive, koska haluaa lomailla puolison kanssa, niin kumman toive akuutimpi?

Jos kerran puolison kanssa lomailu ei ole tärkeää, niin silloinhan myöskään lasten vanhempien ei tarvitse lomailla samaan aikaan. Toinen vanhemmista pitää loman, kun päiväkoti on kiinni, ja seuraavana vuonna toinen. Silloin voi työkavereiden suhteen joustaa ainakin joka toinen kesä.

Täydellinen ratkaisu! 😊 Tätä tulen ehdottamaan itsekin töissä hänelle joka saa aina pitää heinäkuun lomaa päiväkodin ollessa suljettuna. Itse kyllä joudun kuskaamaan lapset päivystävään päiväkotiin...

Vierailija
179/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis jos oletkin lomalla kesäkuun sen heinäkuun sijasta niin ihan yhtälailla saat viettää se lapsesi kanssa aikaa. Ei kai se heinäkuu nyt ainoa pitäisi olla, että jos ei siihen saa lomaa niin maailma kaatuu? Ja tuskin se heinäkuun maksukaan kalliimpi on kuin kesäkuun... Kuinka moni lapsi on kuollut tai saanut pysyviä elämää haittaavia psyykkisiä vaurioita siitä että on jonain kesänä joutunut siihen varapäiväkotiin? Nyt valot päälle.

Vierailija
180/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä maksaa? Siinä tapauksessa kannattaisi pitää lomaa ihan muulloin kun heinäkuussa. Heinäkuu on aina maksuton kuukausi päivähoidossa, ja jos pitää lomansa esimerkiksi toukokuussa tai kesäkuussa, saa toisenkin maksuttoman kuukauden!