Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Eikö perheellisillä -pakkosaadalomaheinäkuulle- ole enää mitään sanottavaa 😄
Yrittäjä täällä taas
Päivä kohta pulkassa...
Oli kivoja asiakkaita
niiden voimalla jaksaa lomitta
helppoa elämää, jos tällaisesta jaksaa välittää ja valittaa...
Mussunnassun. Parin lapsen jälkeen märiset täällä, että miten selviät kesästä. Pienet on murheet nuorella heinäkuun volisijalla.
Vierailija kirjoitti:
miten nämä loma-asiat muuten pyörii sairaaloissa missä on paljon naisia töissä? olen joskus kuullut, että olisi tällainen "pulinatpois"-kiertävä lista käytössä, mikä on oikeudenmukaisin. eri paikoissa ehkä eri käytännöt?
Mun esimiehen vaimo on hoitaja. Hän haluaa pitää lomansa samaan aikaan useimmiten. Kerran hänellä oli töissä mukana kopio vaimonsa lomalistasta; siinä oli sen osaston lomat neljä vuotta etukäteen kiertävänä.
Minulla oli viisas pomo. Hän antoi kaikkien esittää lomatoiveensa, mutta joka vuosi piti olla osastolla vähintään pari henkilöä päivystämässä kiireellisiä tapauksia. Aina löytyi myös heinäkuussa mielellään työssä olevia. Joku halusi matkustaa edullisemmin ulkomaille eikä halunnut edes ottaa lomia kesäsesonkina. Suuri osa jakoi lomansa pariin osaan, joten jokainen sai kyllä myös kesällä sitä lomaa. No, toimistotyössä tämä onkin helppoa, jos ei ole paljon suoraa asiakaspalvelua päivittäin.
Työsopimuslaissa on muistaakseni kohta, jossa vaaditaan kohtelemaan työntekijöitä tasa-arvoisesti. Ei ole tasa-arvoista, jos lomat määräytyvät pärstäkertoimen mukaan.
2 §
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, kansallisen tai etnisen alkuperän, sukupuolisen suuntautuneisuuden, kielen, uskonnon, mielipiteen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).
Onneksi meidän firma on kiinni kolme viikkoa heinäkuussa ja omistajat odottavat, että kaikki pitää sen neljän viikon lomansa sen ajan ympärillä. Siitä myös joustetaan, jos puolison tai lasten takia lomaa haluaa siirtää hieman. Kunhan työntekijä järjestää työnsä niin, että kaikki tilaukset tulee hoidettua.
Ja töihin voi tulla myös firman ollessa kiinni. Jokainen osaa hoitaa hommansa ilman pomojakin.
Pienteollisuusfirma kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
joskushan on niin, että työpaikalla on vain lapsellisia, ja kaikilla lapset suurin piirtein saman ikäisiä. mitäs sitten? kyllä silloinkin on asiat jotenkin järjestettävä. ei nämä loma-asiat voi perustua siihen, että luotetaan siihen että lapsettomia on aina työpaikoilla, vaan asiat tulisi pyöriä ihan lapsista riippumatta.
Ne vaan järjestetään jotenkin. Myötätunto ja tuki on työmaalla koko ajan. Annetaan vinkkejä jutellaan ja pidetään hyvästä. Yksinhuoltajat edellä, että lapsella paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joskushan on niin, että työpaikalla on vain lapsellisia, ja kaikilla lapset suurin piirtein saman ikäisiä. mitäs sitten? kyllä silloinkin on asiat jotenkin järjestettävä. ei nämä loma-asiat voi perustua siihen, että luotetaan siihen että lapsettomia on aina työpaikoilla, vaan asiat tulisi pyöriä ihan lapsista riippumatta.
Ne vaan järjestetään jotenkin. Myötätunto ja tuki on työmaalla koko ajan. Annetaan vinkkejä jutellaan ja pidetään hyvästä. Yksinhuoltajat edellä, että lapsella paras.
Naisten kollegiaalisuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikka ei ole kiinni heinäkuuta oikeasti siellä on ei ole yleensä ole ihmisiä jonka on saatava lomat tiettyyn aikaan. Toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään vaikka eri työpaikoissa olen ollutkin.
Jos on kiertävät listat on ihmisiä jotka urputtaa sitä että juuri tänä vuonna loma sattuikin elokuulle. Jos taas lomat sovitaan jotenkin muuten on niitä jotka urputtaa siitä että tänä vuonna ei saanutkaan lomaa heti juhannuksen jälkeen ja toisaalta ehkä niitä joille loma kausi tuli yllätyksenä ja he huomasivat liian myöhään heränneensä asian suhteen ja loma ei mahtunut maan enää heinäkuulle kun muut oli ehtineet sen varata enemmin. Usein he ovat sitä mieltä että pitäisi olla kiertävät lomat ja kun lomat muutetaan kiertäviksi eivät sitten ole tyytyväisiä siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikka ei ole kiinni heinäkuuta oikeasti siellä on ei ole yleensä ole ihmisiä jonka on saatava lomat tiettyyn aikaan. Toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään vaikka eri työpaikoissa olen ollutkin.
Jos on kiertävät listat on ihmisiä jotka urputtaa sitä että juuri tänä vuonna loma sattuikin elokuulle. Jos taas lomat sovitaan jotenkin muuten on niitä jotka urputtaa siitä että tänä vuonna ei saanutkaan lomaa heti juhannuksen jälkeen ja toisaalta ehkä niitä joille loma kausi tuli yllätyksenä ja he huomasivat liian myöhään heränneensä asian suhteen ja loma ei mahtunut maan enää heinäkuulle kun muut oli ehtineet sen varata enemmin. Usein he ovat sitä mieltä että pitäisi olla kiertävät lomat ja kun lomat muutetaan kiertäviksi eivät sitten ole tyytyväisiä siihenkään.
Ota tästä nyt selvää...
Kyllä nyt on ihan hyvä syy saada loma heinäkuussa. Se mitä en ymmärrä, on joidenkin vinkuminen siitä, että on joku oikeus pitää lomaa kiusaallankin sillain, että saisi vain hankaloitettua toisten elämää.
Esimies vastaa tasapuolisen vuorottelun toteutumisesta.
(VM:n ohjeistus vuosilomista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa epäreiluun lomajärjestelyyn .
Teille lapsettomille kysymys: tiedättekö kuinka paljon päivähoidossa pitäminen maksaa? Työssäkäyvät vanhemmat maksaa siittä että toiset hoitavat lapsia jotta voivat käydä töissä.
Tiedättekö että kun ne on heinäkuussa yleensä kiinni jotta hoitajat voivat myöskin lomailla.
Ja että lapsille se loma on yhtä tärkeää ellei jopa tärkeämpää kuin aikuisille. Muistatte varmaan miten se koulussa käyminen oli raskasta ja kuinka odotettua oli aina kaikki lomat? Päiväkodissa käyminen on lapselle kuin työpäivä. Asia jota ei sovi unohtaa.Toki on hienoa kun lapsettomana aikuisena keksitte valittaa kun lapselliset saa kaikki "parhaat " loma ajat mutta koittakaa nyt kuitenkin muistaa että nämä lapselliset on myöskin he jotka kasvattavat seuraavia veronmaksajia ja tulevaisuuden työntekijöitä siinä missä te vaan teette työtä.
Me lapsettomat olemme ihan samalla viivalla lominemme, ja meillä on aivan yhtä tärkeitä menoja lomillamme kuin perheellisilläkin. En näe, että minun tulisi työntekijänä edes pohtia sitä, kuinka suuret päivähoitomaksut ovat työtovereillani, joihin minulla ei työtoveruutta syvällisempää suhdetta edes ole.
Kyllä huomaa että olet itsekäs etkä pysty ajattelemaan lapsen näkökulmasta näitä asioita kun minä minä minä vaan..
Mulle olis ihan sama pidänkö perheeni kanssa lomani toukokuussa tai lokakuussa kunhan ollaan yhdessä koko perhe me kun ei olla avioeroperhe. Kesäloman jaksoittaminen siten että 2viikkoa keväällä ja 2 syksyllä tarkoittaa että lapsenhoitopaikasta maksetaan silti koko maksu niiltä kuukausilta.
Jos pystyy kokonaisen kuukauden pitää lapsi pois päiväkodista niin siittä ei mene maksua.
Ja mitä pitemmän yhtäjaksoisen loman lapselle pystyy järjestää niin se on lapselle parasta.Lapsettomat kun näköjään luulee että lomat on vain aikuisia varten.. en vaan pysty käsittää tuollaista itsekkyyttä..
No perhe sillä lapsettomallakin onja haluaa varmaan JOSKUS pitää sen samaan aikaan puolisonsa kanssa .
siinä panet asiat tärkeysjärjestykseen te ei avioeroperhe lomat yhdessä vai erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tästä nyt selvää...
Työkaverin lomista ei selvillä tarvitsekaan olla riittää että on omistaan ja sopii siitä esimiehen kanssa. Esimies sitten ilmoittaa jos toivottu ajankohta ei syystä tai toisesta ole mahdollinen.
Siksi meillä on se lapsi, että saadaan aina junailtua lomat sopivasti:)
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt moni lapseton sanoo että kun päiväkoti on kiinni ni palkkaa hoitaja..
Hei aivan loistava idea. Lapsethan kuuluukin kasvatuttaa jollain vierailla ihmisillä kun työt työt työt on niiiiiiin paljon tärkeämpää kuin pienten lasten lomailut..
Unohdetaan nyt täysin se että lapsi tarvii sen loman ja vanhemmat tarvis vähän niinku joskus viettää aikaakin lasten kanssa.. Ihan älytöntä eikö.. kyllä nyt hoitaja äitin voi korvata.. niinhän teilläkin eikö? Kun olitte pieniä ni kenen kanssa olisitte mielellään lomaillut? No tietysti sen hoitajan..Miksi kukaan viitsii enää lisääntyä kun ei lapsista ole kuin harmia lapselliset työntekijät on niiiiin raskas taakka työpaikoilla..
Ainii ku tää maailman meno vähän niinku vaatii sen että joku viitsii lisääntyä.. vaikkei lapsettomat ny viitsi ajatella omaa napaa pitemmälle..
Hei, oisko pitänyt vähän miettiä etukäteen, hei. Lostava idea, eikö? Miks toisten pitää kärsiä sun henkilökohtaisista valinnoista, joilla ei pitäisi olla MITÄÄN tekemistä työelämän kanssa. Työt työnä ja sun henk.koht. elämä sen työn ulkopuolella. Piste. Ne EI sekoitu. Ei kuulu sun työyhteisön muille jäsenille. Eli hoida se ihan itse, omalla kustannuksellasi - ei työkavereiden selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, haluatko itse lomailla just silloin, kun kaikki lapsiperheet ovat huutamassa siellä lomakohteessa?
En ole ap, mutta ei siellä Lapin erämaamökillä ole näkynyt lapsia huutamassa...
Niinno. Elokuussa ja kesäkuussa päiväkoti on auki normaalisti. Koululaisille on leirejä.
Heinäkuu on poikkeuksellinen monin tavoin.
Mutta toki olen apn puolella sikäli, että jos asiasta on pitkään puhuttu, häät tulossa jne. Kunhan vaan sanoin, että monesti se Heinäkuu on lapsiperheiden vaikeampi järjestää hoitokuvio kuin elo/kesäkuu.