Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt moni lapseton sanoo että kun päiväkoti on kiinni ni palkkaa hoitaja..
Hei aivan loistava idea. Lapsethan kuuluukin kasvatuttaa jollain vierailla ihmisillä kun työt työt työt on niiiiiiin paljon tärkeämpää kuin pienten lasten lomailut..
Unohdetaan nyt täysin se että lapsi tarvii sen loman ja vanhemmat tarvis vähän niinku joskus viettää aikaakin lasten kanssa.. Ihan älytöntä eikö.. kyllä nyt hoitaja äitin voi korvata.. niinhän teilläkin eikö? Kun olitte pieniä ni kenen kanssa olisitte mielellään lomaillut? No tietysti sen hoitajan..Miksi kukaan viitsii enää lisääntyä kun ei lapsista ole kuin harmia lapselliset työntekijät on niiiiin raskas taakka työpaikoilla..
Ainii ku tää maailman meno vähän niinku vaatii sen että joku viitsii lisääntyä.. vaikkei lapsettomat ny viitsi ajatella omaa napaa pitemmälle..
Miksi lapsi ei voi olla lomalla päiväkodista silloin, kun vanhempi on lomalla töistään, vaikka sitten kesäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa epäreiluun lomajärjestelyyn .
Teille lapsettomille kysymys: tiedättekö kuinka paljon päivähoidossa pitäminen maksaa? Työssäkäyvät vanhemmat maksaa siittä että toiset hoitavat lapsia jotta voivat käydä töissä.
Tiedättekö että kun ne on heinäkuussa yleensä kiinni jotta hoitajat voivat myöskin lomailla.
Ja että lapsille se loma on yhtä tärkeää ellei jopa tärkeämpää kuin aikuisille. Muistatte varmaan miten se koulussa käyminen oli raskasta ja kuinka odotettua oli aina kaikki lomat? Päiväkodissa käyminen on lapselle kuin työpäivä. Asia jota ei sovi unohtaa.Toki on hienoa kun lapsettomana aikuisena keksitte valittaa kun lapselliset saa kaikki "parhaat " loma ajat mutta koittakaa nyt kuitenkin muistaa että nämä lapselliset on myöskin he jotka kasvattavat seuraavia veronmaksajia ja tulevaisuuden työntekijöitä siinä missä te vaan teette työtä.
Me lapsettomat olemme ihan samalla viivalla lominemme, ja meillä on aivan yhtä tärkeitä menoja lomillamme kuin perheellisilläkin. En näe, että minun tulisi työntekijänä edes pohtia sitä, kuinka suuret päivähoitomaksut ovat työtovereillani, joihin minulla ei työtoveruutta syvällisempää suhdetta edes ole.
Kyllä huomaa että olet itsekäs etkä pysty ajattelemaan lapsen näkökulmasta näitä asioita kun minä minä minä vaan..
Mulle olis ihan sama pidänkö perheeni kanssa lomani toukokuussa tai lokakuussa kunhan ollaan yhdessä koko perhe me kun ei olla avioeroperhe. Kesäloman jaksoittaminen siten että 2viikkoa keväällä ja 2 syksyllä tarkoittaa että lapsenhoitopaikasta maksetaan silti koko maksu niiltä kuukausilta.
Jos pystyy kokonaisen kuukauden pitää lapsi pois päiväkodista niin siittä ei mene maksua.
Ja mitä pitemmän yhtäjaksoisen loman lapselle pystyy järjestää niin se on lapselle parasta.Lapsettomat kun näköjään luulee että lomat on vain aikuisia varten.. en vaan pysty käsittää tuollaista itsekkyyttä..
Tiedän kuulostavani kylmältä, mutta minulle ei yksinkertaisesti kuulu sinun lapsesi päivähoitomaksupolitiikka. Ne eivät itse asiassa kuulu edes sinun esimiehellesi. Ne ovat sinun ja lastesi isän välisiä asioita.
Ja puhutaanpas itsekkyydestä uudestaan sitten, kun perustelet minulle, miksi ap:n toive saada pitää loma häidensä ajankohtana on itsekkäämpää, kuin saada pitää lasten vuoksi loma samaisena ajankohtana piittaamatta siitä, että tämä loma on jo alustavasti ap:n esimiehen kanssa sovittu.
Vaihda työpaikkaa, jos et työpaikan meno ei maittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa epäreiluun lomajärjestelyyn .
Teille lapsettomille kysymys: tiedättekö kuinka paljon päivähoidossa pitäminen maksaa? Työssäkäyvät vanhemmat maksaa siittä että toiset hoitavat lapsia jotta voivat käydä töissä.
Tiedättekö että kun ne on heinäkuussa yleensä kiinni jotta hoitajat voivat myöskin lomailla.
Ja että lapsille se loma on yhtä tärkeää ellei jopa tärkeämpää kuin aikuisille. Muistatte varmaan miten se koulussa käyminen oli raskasta ja kuinka odotettua oli aina kaikki lomat? Päiväkodissa käyminen on lapselle kuin työpäivä. Asia jota ei sovi unohtaa.Toki on hienoa kun lapsettomana aikuisena keksitte valittaa kun lapselliset saa kaikki "parhaat " loma ajat mutta koittakaa nyt kuitenkin muistaa että nämä lapselliset on myöskin he jotka kasvattavat seuraavia veronmaksajia ja tulevaisuuden työntekijöitä siinä missä te vaan teette työtä.
Me lapsettomat olemme ihan samalla viivalla lominemme, ja meillä on aivan yhtä tärkeitä menoja lomillamme kuin perheellisilläkin. En näe, että minun tulisi työntekijänä edes pohtia sitä, kuinka suuret päivähoitomaksut ovat työtovereillani, joihin minulla ei työtoveruutta syvällisempää suhdetta edes ole.
Kyllä huomaa että olet itsekäs etkä pysty ajattelemaan lapsen näkökulmasta näitä asioita kun minä minä minä vaan..
Mulle olis ihan sama pidänkö perheeni kanssa lomani toukokuussa tai lokakuussa kunhan ollaan yhdessä koko perhe me kun ei olla avioeroperhe. Kesäloman jaksoittaminen siten että 2viikkoa keväällä ja 2 syksyllä tarkoittaa että lapsenhoitopaikasta maksetaan silti koko maksu niiltä kuukausilta.
Jos pystyy kokonaisen kuukauden pitää lapsi pois päiväkodista niin siittä ei mene maksua.
Ja mitä pitemmän yhtäjaksoisen loman lapselle pystyy järjestää niin se on lapselle parasta.Lapsettomat kun näköjään luulee että lomat on vain aikuisia varten.. en vaan pysty käsittää tuollaista itsekkyyttä..
Niin lapsettomat ovat itsekkäitä kun haluavat lomailla rakkaimpiensa kanssa heinäkuussa kun heilläkin on siihen OIKEUS. Sä voit järjestää sille pennulles sen yhtäjaksoisen loman vaikka kesäkuussa jos haluat. Kukaan tässä ole edes ehdottanut, että pitäs laittaa kahteen osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on ollut liian laiska rullaamaan kumia, eihän seuraukset voi ulottua niihin jotka ovat olleet järkevämpiä?
Nauttikoon koko rahan edestä ja järjestäköön asiansa miten parhaiten pystyvät.
Yhteiskunta hoitaa, äänestämällä voit vaikuttaa. :)
Ehkä vanhempiesikin olisi pitänyt ajatella noin.
Kyllä ajattelivatkin. Päättivät kuitenkin jättää rullaamatta ja nauttivatkin koko rahan edestä.
Ei tarvinnut heidän työkavereiden tai muidenkaan tehdä ylimääräisiä järjestelyjä minun takiani.
Lomat pidettiin silloin ne määrättiin.
Jokaisen pitäisi harkita ennen lisääntymistä, pystyykö lapselle järjestämään hoidon ja kaiken muun sen tarvitsevan huomion.
Mielestäni työpaikoilla pitäisi olla kuten omassani, loma-ajat sovitaan yhdessä ja jos toiveet menevät päällekkäin, vuorotellaan.
Kiertävät lomalistat ovat parasta eli kesä-heinä-elokuu, vaihtaa saa mutta ei ole pakko, mulla lapsettomana tänä vuonna heinäkuu ja juu ei en vaihda vaikka vinkujia on jo jo ollut :D
Työkaverini ovat itse halunneet loma-ajaksi osan kesäkuuta ja jopa toukokuuta. Lapsettomana itse lomailin mieluusti elokuussa, kuten myös puoliso. Osa työkavereista jopa myöhemmin edullisten ulkomaan kohteiden takia.
Itse jos oisin lapseton ja tarkoitus käydä ulkomailla niin tietenkin pitäisin loman joko toukokuussa tai elokuun puolenvälin jälkeen. Muuten pitäisin pintani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista tää aikuisten ihmisten käyttäytyminen.
Ensinnäkin... Tuntuu hassulta, että AP kutsuu työtovereitaan tovereiksi, vaikka näemmä toveruutta ei ole. Muuten AP ymmärtäisi paremmin työtoveriensa olosuhteet. Nyt me emme tiedä, miksi APn työtoverit ehdottomasti haluavat heinäkuun vapaaksi. Onko kyseessä päiväkoti-ikäiset lapset, jolloin tiedetään että heinäkuussa lapset joutuisivat hoitoon vieraan paikkaan tai hoitoa ei järjesty syystä tai toisesta? Vai onko kyse vain tavasta, jos lapset ovat jo isompia? Siinä tapauksessa olisi voitu neuvotella vaikka kahdesta viikosta.. tms..
Toiseksikin, AP tiesi, että syystä tai toisesta heinäkuu on problemaattinen kuukausi lapsia omaaville työtovereille. Mutta hän silti halusi pitää häänsä juuri heinäkuussa. Kaikista muista lomakuukausista juuri heinäkuussa. Fiksumpi olisi tajunnut järjestää häät vaikkapa elokuussa jos lämpöä haikailee.. vaikea kuvitella etteikö lapsettomat saisi lomaa elokuussa (jopa tuleva puoliso). Mutta kun hän halusi niin.
Rehellisesti sanottuna kuulostat teiniltä, joka on tossu ja itsekäs samaan aikaan. Opettele kommunikoimaan muiden kanssa avoimesti ja rehellisesti, niin ehkä empatiakykysi kehittyy tuosta.
Herranjumala, ei kai kukaan suunnittele häitään työkavereiden lomatoiveiden mukaan! Älytöntä. Nyt valoja päälle.
Entä häävieraiden lomatoiveiden? Heinäkuussa monet ovat menossa jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen lomat kestävät n 11 viikkoa, kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin. He siis voivat pitää lomansa kesäkuussa. Ei ole mitään syytä miksi heidän pitäisi saada lomansa heinäkuussa.
Pidä puoleksi. Nyt on sun vuorosi.
Niinno. Elokuussa ja kesäkuussa päiväkoti on auki normaalisti. Koululaisille on leirejä.
Heinäkuu on poikkeuksellinen monin tavoin.
Mutta toki olen apn puolella sikäli, että jos asiasta on pitkään puhuttu, häät tulossa jne. Kunhan vaan sanoin, että monesti se Heinäkuu on lapsiperheiden vaikeampi järjestää hoitokuvio kuin elo/kesäkuu.
Perus-av:ta. Alapeukkuja asialle, mikä vaan on fakta. Heinäkuussa on joku yksi varahoitopaikka auki, pieni lapsi joutuu vieraaseen paikkaan, vieraiden ihmisten kanssa. Työmatka voi pidentyä tunnilla. Eikä tuo sinänsä ole perustelu, miksi perheellinen menisi etusijalle, mutta se olikin vaan kommentti siihen, miksi elokuu/kesäkuu eivät ole lapsiperheelle samanarvoisia kuin heinäkuu. Samoin leiritarjonta. Alkukesästä niitä on paljon, heinäkuussa ei juurikaan. Koska yhteiskuntamme rakentuu sille olettamukselle, että heinäkuussa vain pakolliset työt (sairaalat, kaupat, poliisi jne) hoidetaan. Ja toki matkailualan yritykset.
Tämä nyt vain on kylmä totuus. Lomissa sitä ei ole pakko huomioida, jos kaikille halukkaille ei voida heinäkuuta vapaaksi antaa. Alapeukutus on silti turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista tää aikuisten ihmisten käyttäytyminen.
Ensinnäkin... Tuntuu hassulta, että AP kutsuu työtovereitaan tovereiksi, vaikka näemmä toveruutta ei ole. Muuten AP ymmärtäisi paremmin työtoveriensa olosuhteet. Nyt me emme tiedä, miksi APn työtoverit ehdottomasti haluavat heinäkuun vapaaksi. Onko kyseessä päiväkoti-ikäiset lapset, jolloin tiedetään että heinäkuussa lapset joutuisivat hoitoon vieraan paikkaan tai hoitoa ei järjesty syystä tai toisesta? Vai onko kyse vain tavasta, jos lapset ovat jo isompia? Siinä tapauksessa olisi voitu neuvotella vaikka kahdesta viikosta.. tms..
Toiseksikin, AP tiesi, että syystä tai toisesta heinäkuu on problemaattinen kuukausi lapsia omaaville työtovereille. Mutta hän silti halusi pitää häänsä juuri heinäkuussa. Kaikista muista lomakuukausista juuri heinäkuussa. Fiksumpi olisi tajunnut järjestää häät vaikkapa elokuussa jos lämpöä haikailee.. vaikea kuvitella etteikö lapsettomat saisi lomaa elokuussa (jopa tuleva puoliso). Mutta kun hän halusi niin.
Rehellisesti sanottuna kuulostat teiniltä, joka on tossu ja itsekäs samaan aikaan. Opettele kommunikoimaan muiden kanssa avoimesti ja rehellisesti, niin ehkä empatiakykysi kehittyy tuosta.
Herranjumala, ei kai kukaan suunnittele häitään työkavereiden lomatoiveiden mukaan! Älytöntä. Nyt valoja päälle.
Entä häävieraiden lomatoiveiden? Heinäkuussa monet ovat menossa jossain.
En itse järjestäisi häitä heinäkuun viikonloppuna, ainakaan keskellä heinäkuuta. Niin monella on silloin reissuja, pidempää mökkiputkea jne. Häävieraana olen vastannut useampaan keskikesän häihin, etten pääse, vaikka ihan kiva olisi ollut mennä.
Elokuun alussa jo paljon varmemmin saa vieraat paikalle. Tai jossain kesäkuun puolivälissä ennen juhannusta.
Tarkalleen missä asiassa ap on itsekäs kun on vuosikaudet joustanut ja nyt yhden kerran haluaa oman toiveensa mukaisesti lomansa? Koulujen kesälomakin alkaa jo kesäkuun alkupäivinä niin koululaisten lomaan vetoaminen heinäkuun suhteen on lähinnä säälittävää muilta. Hyvä esimies näkee läpi ja noudattaa tasapuolisuutta.
Lapsista on pakko huolehtia tai seuraa lasu. Jos olet tukiverkoton ja pienituloinen (ei varaa hoitajaan tai moniin leireihin), tuo on oikeasti iso ongelma. Olisi kannattanut miettiä kun lisääntyi on ihan turha kommentti. Yhtä lailla olisi voinut miettiä uravalintaa niin, että voi aina pitää lomat heinäkuussa (mitä joku perustoimistotyöläinen yleensä voikin).
Tällä haluan vaan sanoa, että ei ne lapsiperheet tiettyjä aikoja vapaaksi halua itsekkyyden takia. Ainakaan isommassa mittakaavassa. Kyllä se on pakon sanelemaa. Päiväkoti-ikäiset vielä hoituu mutta ne pienet koululaiset ovat se ongelma.
Se että tarviiko lapsettoman työkaverin sitten joustaa toisten hyväksi on toki validi kysymys sekin. Itse olen mielelläni joustanut pikkukoululaisten äitien ja isien hyväksi, mutta omatkin työkaverit kyllä joustivat, kun itsellä oli sen ikäisiä. Kiitos <3
Vierailija kirjoitti:
Vtuttaa lapsellisten paapominen ja lelliminen. Meillä lapsettomilla on ihan samanlainen oikeus toivoa lomia milloin halutaan!
Toivoahan aina saa, ja jos on mahdollista niin hyvä. Mutta tämä on YHTEISKUNTA, jossa perustavanlaatuisia asioita on saada lapsia ja hoitaa ne aikuisiksi isolla työllä ja rahalla. Lapsia ei myöskään voi jättää heitteille.
Ymmärrän, ettei lapsettomuus ole kaikille valinta, mutta tilanne on tämä. Ellei yhteiskunta päätä ottaa vastuuta lasten hoidosta, jotta lapsettomat saavat lomailla heinäkuussa. Mutta ei ne ikuisesti pieniä lapsia ole.
P.S. Eikä se niillä lapsellisilla ole edes lomaa sanan varsinaisessa merkityksessä, jos yhtään lohduttaa.
Hei!
Yksinkertainen ratkaisu: hanki lapsia, niin silloin sinullakin on perusteltu syy pitää lomasi koulujen loma-aikaan.
Lapsia hankkivat ihmiset tekevät sen koko yhteiskunnan hyväksi, niin että on aika hassua kadehtia niitä kesälomia, kun kyse on enemmänkin pakkoraosta: ei lapsia voi yksinkään kotiin jättää. Ja lasten kasvattaminen tulee kalliiksi, vaikka pieniä tukia saakin yhteiskunnalta.
Ongelmasi on joka tapauksessa täysin marginaalinen, koska suurin osa ihmisistä ei jää lapsettomiksi lopullisesti, eli (lähes) kaikki ovat joskus tilanteessa, jossa pitäisi saada lapsille katsoja koulun kesälomien ajaksi.
Meillä on lomalista, johon kaikki merkkaa ne ns tärkeimmät toiveet perusteluineen. Siitä esimies sitten arpoo. Olen siinä käsityksessä, että kaikki ovat ihan tyytyväisiä, toki lapsiperheillä on monesti enemmän toiveita, mutta ymmärrän kyllä. Itse olen lapseton ja aina saanut ne omat toiveet kyllä kuulluksi.
miemiemiemiemie kirjoitti:
Yksinkertainen ratkaisu: hanki lapsia, niin silloin sinullakin on perusteltu syy pitää lomasi koulujen loma-aikoina
Meinasin itsekin ehdottaa tuota, kunnes tajusin etteivät kaikki voi lapsia saada. Muuten komppaan täysin 220 kirjoitusta.
Mutta suututtaa kyllä ne, jotka haluavat vain kuoria kermat yhteiskunnan kakun päältä ja sitten valittavat pienistä lieveilmiöitä, kuten loma-ajoista. Pitäisi saada päättää tekeekö (yrittääkö) lapsia ja ihan kaikki muukin vain omaksi eduksi. Huoleton, hedonistinen ja eroottinen elämä tuntuu olevan tämän päivän trendi. Yhteiskunta tai ympäristö, pyh.
T. 219
Vierailija kirjoitti:
miemiemiemiemie kirjoitti:
Yksinkertainen ratkaisu: hanki lapsia, niin silloin sinullakin on perusteltu syy pitää lomasi koulujen loma-aikoina
Meinasin itsekin ehdottaa tuota, kunnes tajusin etteivät kaikki voi lapsia saada. Muuten komppaan täysin 220 kirjoitusta.
Mutta suututtaa kyllä ne, jotka haluavat vain kuoria kermat yhteiskunnan kakun päältä ja sitten valittavat pienistä lieveilmiöitä, kuten loma-ajoista. Pitäisi saada päättää tekeekö (yrittääkö) lapsia ja ihan kaikki muukin vain omaksi eduksi. Huoleton, hedonistinen ja eroottinen elämä tuntuu olevan tämän päivän trendi. Yhteiskunta tai ympäristö, pyh.
T. 219
Kyllä. Ja sitten ne lapselliset ovat muka itsekkäitä, kun heidän on pakko hoitaa lapsiaan. Vs joku säälittävä "haluan festareille".
Tosiaan 2 viikkoa pitää saada yhtäjaksoista lomaa. Se on vuosilomalaissa, eli laittomaksi muuten menee.
Varahoitopaikat on auki myös heinäkuussa, ei niitä tarhalapsia heitteille jätetä