Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Otat ehdottomasti yhteyttä esimerkiksi työterveysviranomaisiin, joiden kautta saadaan asia liikkeelle. Lomien jakamisessa toisia ei saa suosia vaan kaikilla tulisi olla yhtäläiset mahdollisuudet valita loma-aikansa. Tuo täyttää jo joltain osin syrjinnän kriteerit ja ei pitäisi millään työpaikalla sallia. Toki tuossa tilanteessa pitää aina vuosittain vuorotella tai sitten otetaan toinenkin lomittaja. Jos sopuun ei millään päästä niin kuukausi jaetaan osiin, jolloin kaikki saavat kyseisenä kuukautena pitää vähän lomaa. Menee pätkittäiseksi mutta oikeudenmukaisesti.
Mutta ehdottomasti pidät kiinni oikeuksistasi valita vuorostasi loma-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisistä on ok että naisyrittäjä joutuu tekemään 6 päivästä viikkoa?
Ei mahdollisuutta lomaan..sairaslomaan ym.
Kukaan ei palkkaa 50 vuotiasta..yrittäjyys ainoa vaihtoehto?
Oma valintas...ulinaa
Ehdota pomollesi, että otetaan käyttöön esimerkiksi kolmivuotiset kesälomalistat suuntaa-antavina. Jos sitten tulee jotain tärkeää suunnitelmaa kesäksi niin työntekijät saavat keskenään suunnitella vaihdot. Tuo lomasähläys laskee työpaikan ilmapiiriä aivan valtavasti ja esimiehen pitäisi osata ottaa vastuuta tässä asiassa.
Nostan hattua, että perheessä on fiksuja, eikä vain näitä omaan napaan tuijottajia, joihin on tullut törmättyä työelämässä.
Olette varmaan kaikki naisia, myös esimies.
Erikoista jos olet aikuinen ja töissä jo, muttet osaa pitää puoliasi edes tämmöisessä.
On varmaan taas joku palstan mukainen erikois-asiantuntijuus-ainoa-maailmassa.
En ole enää työssä, mutta tällaista se oli meilläkin silloin. Oli pari työkaveria, joilla oli pienet lapset, ja heillä oli mielestään aina oikeus pitää lomansa joulun molemmin puolin sekä heinäkuussa. Se oli kuin itsestäänselvyys, ja heikkoluonteinen pomokin meni tähän mukaan. Niin kauan tätä kesti kunnes taloon tuli uusi työntekijä, joka pisti asiat järjestykseen, oli varsinainen tiina tomera. Ihmeteltiin sitten itsekin jälkeenpäin, että miksi annettiin tälla tavalla mennä niin kauan.
Tehtiin lomake, johon merkittiin aina nämä pyhänseudut, jolloin saattoi saada sopivasti pitemmän lomajakson, esim. joulun ja uudenvuoden väli ja pääsiäinen, muutamankin päivän lomalla. Kesälomat samoin, ja siihen merkittiin sitten, kuka oli pitänyt lomansa silloin. Tarkoitus oli tasapainottaa tilanne, ja niin myös kävi. Ei voinut kukaan enää väittää kärsivänsä vääryyttä, kun lista oli selkeästi nähtävillä. Meillä eräs työntekijä oli Lapista ja halusi aina mennä kotipuoleensa jouluksi ja olla uudenvuoden yli. Tätä ei sitten todellakaan hänelle enää joka vuosi suotu, koska oli muillakin oikeus lomailla tuohon aikaan.
Lastenhoidon järjestivät sitten lapselliset miten parhaiten taisivat. Yleensä työpaikoilla on aina joku, joka helposti joustaa ja joutuu sitten kärsimään. Niin oli meilläkin, mutta enää joustaminen ei ollut aivan niin pakollista.
Pitäkää puolenne, se on ainoa neuvo minkä voi antaa. Ja jos todella on omat häät heinäkuussa, on ihan kohtuullista vaatia saada pitää lomaa riittävästi häiden molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi häiden takia tarvii 4 vk lomaa?
Luitko viestiä ollenkaan? Ennen häitä häiden järjestelyä ja häiden jälkeen häämatkalle. Tosin tuon luulisi tajuavan ilman selitystäkin.
Miten ihmeessä me muut ollaan edes päästy naimisiin 😱
Ja miten ihmeessä me muut olemme selvinneet loma-ajat ilman lastensuojeluilmoituksia ja lasten heitteillejättöjä, vaikka emme saakaan lomailla heinäkuussa. :o
Tulee tottakai olla oikeudenmukainen työntekijöille , perhesuhteista ja lapsiluvusta riippumatta.
Meilläkin töissä ihan kamala systeemi. Jossain vaiheessa kevättä pomo pistää kyselyn nettiin että milloin halua pitää lomansa - ja sillä hetkellä netissä olevat nopeimmat voittavat. Tosin tämmöinen nuorten työpaikka, vain muutamalla lapsia ja vaihtuvuus myös suurta. Kiertävät listat eivät siis toimi vaihtuvuuden takia eikä pomolla aikaa kymmenien toivekuunteluihin......
No kai kerroit että sulla on häät? Eikös hääpäivä muutenkin ole pakko antaa vapaaksi? Samaan tyyliin kuin muuttopäivä ja hautajaiset?
Joo lapset ei kyllä anna mitään etuoikeuksia tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisistä on ok että naisyrittäjä joutuu tekemään 6 päivästä viikkoa?
Ei mahdollisuutta lomaan..sairaslomaan ym.
Kukaan ei palkkaa 50 vuotiasta..yrittäjyys ainoa vaihtoehto?"Joutuu". Hmm. Mitähän tuo töiden tekeminen tässä tapauksessa on? Istuu toimistolla ja pyörittää paperia ympäri ja ympäri. Jos tuo 6-päiväinen viikko koostuisi toimeksiannoista ja asiakkaalle tehtävästä työstä, niin siitähän pitäisi kertyä voittoa niin paljon että kyllä loman pitäminen pitäisi onnistua. Ellei siis esim. tilavuokra ole överi tms. muuten yritystoiminnassa jotain mätää.
Tilavuokra on överi..mutta sijainti on alalla must
Joo, olen lammas, minulle kävi ihan samat.
Tänä vuonna kävi kaikkein pahiten: joudun pitämään loman ihan kesäkuun alussa ja toisen osan ihan syyskuun lopussa, vaikka pyysin esimieheltä perusteluineen jo viime vuoden puolella, että saisin pitää loman samaan aikaan miehen kanssa ja edes yhden kerran koko loman putkeen. Yleensä lomailen näiden lomajärjestelyiden vuoksi viikon pätkiä siellä täällä. Pisimmillään olen ollut kaksi viikkoa lomalla ja sekin hirveän taistelun jälkeen.
Arvatte varmaan, että ne, joilla on alle teini-ikäisiä lapsia, päätyivät lomailemaan heinä- ja elokuun. Koska päiväkoti on kiinni heinäkuun... koska Maija-Kaaleppi on niin pieni (12v, mitä vit! itse olin jo ekaluokkalaisena yksin kesät kotona!)...
Sama juttu vuodesta toiseen. "No mutta sullehan on ihan sama milloin olet lomalla, kun sulla ei ole ketään". No on, minulla on aviomies, joka on kiertävän lomalistansa mukaan lomalla heinäkuusta kaksi viikkoa ja elokuusta kaksi viikkoa. Koko kuusivuotisen yhdessäolomme aikana olemme olleet kesälomalla yhtäaikaa kahdesti - ja ne olivat silloin, kun hänelle sattui syksyn lomaviikot ja sitten kevään lomaviikot. Mutta koska en ole lisääntynyt, olen töissä kakkosluokan kansalainen.
Harmi, kun tästä ei voi valittaa työsuojeluun. Valittaisin.
keväisin ja syksyisin saa halpoja lomalentoja:)
Töissä yleensä hiljaista/helppoo kesäisin..
Ulinaa uli uli
T:se idiootti yksin yrittäjä
Meidän firmassa joka osasto päättää keskenään lomat. Hirveä riitely aina ja vatvominen kestää viikon verran ennen lopputulos syntyy..
Sitten meillä on tuo rakennuspuolen osasto missä on 7 miestä, jotka pyörittää keskenään rakennuspuolta. Vein lomalistan heille, niin se palautu alle 3 minutissa.
On muuten laitonta ja syrjimistä, mainitse asiasta!
Entisessä työpaikassa mentiin juuri perheellisten ehdoilla. Ainoana sinkkuna ja lapsettomana sain lomat viimeisenä ja esim juhannukset olin aina töissä. Sinällään ok, kivasti tuli lisiä mutta olihan se perseestä että lomat lyötiin lukkoon vasta kun toisten työntekijöiden miesten lomat oli selvillä. Koskaan ei päässyt kavereiden kanssa lomareissuille. Silloin kesät oli kunnon kesiä ja elokuussa oli jo selkeästi syksy. Jäi siinä paljosta paitsi. Nyt olen itse esimiesasemassa ja pidän tasan tarkkaan huolen että lomia vietetään tasapuolisesti. Lomatoiveet kysytään, mutta viimekädessä työnantaja ne määrää mikäli sopuisasti ei saada sovittua
LAPSIPERHESAASTATERRORISTEILLE EI LOMIA!!!!!!!!!!!!!!!! NÄYTÄ NIILLE!!!!!!!!! LUU KURKKUUUUN!!!!!!
Huh, onneksi on aina saanut pitää loman ilman suurempi taapeluita lähes aina heinäkuussa tai silloin kun sen on halunnut. Itsellä määrännyt sijoittelua enemmän asiakkaan projektit kuin työkaverit. Heinäkuussa lomaillaan tänäkin vuonna. :)
Hetkinen. Siis sen lisäksi, että ap:n pitäisi joustaa perheellistyneiden kollegoidensa vuoksi loma-ajoistaan kerta toisensa jälkeen, hänen tulisi myös asettaa työnsä ulkopuoliset asiat, kuten omat häänsä, kollegoiden yksityiselämän taakse siltä varalta, ettei kuitenkaan saa lomaa heidän lastensa vuoksi haluamanaan ajankohtana?
Millä perustelet tämän näkemyksesi?