Ahdistaa nuo "Lasten hankkiminen 35-vuotiaana - olet jo myöhässä"-uutisoinnit
Tiedän kyllä tasan tarkkaan tosiasiat ja uskoisin, että suurin osa naisista tietää. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta hankkia lapsia silloin, kun ne "pitäisi" tehdä. Ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä, että en saa hankittua lapsia "eräpäivään" mennessä, ja nuo otsikoinnit eivät mitään muuta aiheuta kuin lisää ahdistusta.
Viitaten siis tämän päivän IL-otsikointiin.
Kommentit (209)
Olen asunnut parissakin suurkaupungissa ja esim. Amsterdamissa ja Lontoossa tuntuu ensisynnyttäjien ikä olevan lähellä tuota 35-v. Ihmiset kun elävät pidempään nykyään, niin en näe tuossa yhtään mitään ongelmaa.
Lasten saaminen ei tarkoita etteikö voisi sen jälkeen luoda uraa.
t. 19 v lapsensa saanut, sen jälkeen opiskellut ja työllistynyt.
Minulla ei ole kumminkaan mitään vanhempia äitejä vastaan enkä toivo omalle tyttärelle teiniäitiyttä. En tosin järkyttyisi jos hänkin hankkisi lapset nuorena, elämää on lasten saannin jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu ei ole, jos on menestynyt urallaan ja palkkakehityksessä.
Urallaan menestyvillä naisilla lapset näyttävätkin usein olevan projekti, joka on vain hoidettava alta pois.
Lapset ovat nousujohteiselle uralle valtava riski. Kuinka nelikymppinen uraa tavoitteleva nainen voi hypätä pois työelämästä useammaksi vuodeksi, sitoutua lasten kasvuun ja kasvatukseen ja kokonaisvaltaiseen läsnäoloon ja sen jälkeen palata takaisin urakiertoon? Miksi muut eivät menisi sillä aikaa ohi?
Siinä missä opiskelijaperhe elää kokonaisvaltaista lapsiperhe-elämää tehden retkiä lähikallioille ja puistoon ja hoitaen lapsia kauan kotona, koska muuhunkaan ei ole varaa, uraperhe työntää lapset nopeasti hoitoon.
Minua nuo projektilapset käyvät sääliksi. Jos ei oikeasti tahdo lapsiperhe-elämää, niin miksi tehdä lapsia? Pakkohan ei ole. Totuus nyt vain on, että kokonaisvaltainen vanhemmuus sopii harvoin yhteen uran kanssa.
Se nelikymppinen lapseton voi olla jo siellä huipulla. Ei tarvi jäädä pois vuosiksi (jakaa miehen kanssa hoidon, tekee alun jälkeen puolta viikkoa, vie lapsen hoitoon jne.). Nainen voi myös olla perheen elättäjä ja mies jäädä koti-isäksi.
Mutta sääli ihmeessä, jos haluat kuluttaa aikaasi siihen. Sillä välin uraa tekevät äidit parantavat sinun ja lastesi tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten saaminen ei tarkoita etteikö voisi sen jälkeen luoda uraa.
t. 19 v lapsensa saanut, sen jälkeen opiskellut ja työllistynyt.
Minulla ei ole kumminkaan mitään vanhempia äitejä vastaan enkä toivo omalle tyttärelle teiniäitiyttä. En tosin järkyttyisi jos hänkin hankkisi lapset nuorena, elämää on lasten saannin jälkeenkin.
Ei tietenkään. Nykyään voi itse päättää missä järjestyksessä haluaa tehdä asiat.
Raskautuminen on kolmekymppisenä vaikeampaa kuin kaksikymppisenä. Opiskelu ja uran luominen on pikkulasten kanssa vaikeampaa kuin ilman. Mutta molemmat on täysin mahdollista. Eikö tämä ole ihan maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin päätin, että ikärajani lastenhankintaan on 34 v. Sen jälkeenhän hedelmällisyys laskee ja vaara saada vammaisia lapsia kasvaa huimasti.
Minä myös toivoin olevani 34-vuotias ensimmäisen lapseni syntyessä. Vaan toisin kävi, hoitojen ja keskenmenon jälkeen onneksi kuitenkin sain lapsia, tosin siinä muutama vuosi sitten vierähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu ei ole, jos on menestynyt urallaan ja palkkakehityksessä.
Urallaan menestyvillä naisilla lapset näyttävätkin usein olevan projekti, joka on vain hoidettava alta pois.
Lapset ovat nousujohteiselle uralle valtava riski. Kuinka nelikymppinen uraa tavoitteleva nainen voi hypätä pois työelämästä useammaksi vuodeksi, sitoutua lasten kasvuun ja kasvatukseen ja kokonaisvaltaiseen läsnäoloon ja sen jälkeen palata takaisin urakiertoon? Miksi muut eivät menisi sillä aikaa ohi?
Siinä missä opiskelijaperhe elää kokonaisvaltaista lapsiperhe-elämää tehden retkiä lähikallioille ja puistoon ja hoitaen lapsia kauan kotona, koska muuhunkaan ei ole varaa, uraperhe työntää lapset nopeasti hoitoon.
Minua nuo projektilapset käyvät sääliksi. Jos ei oikeasti tahdo lapsiperhe-elämää, niin miksi tehdä lapsia? Pakkohan ei ole. Totuus nyt vain on, että kokonaisvaltainen vanhemmuus sopii harvoin yhteen uran kanssa.
Se nelikymppinen lapseton voi olla jo siellä huipulla. Ei tarvi jäädä pois vuosiksi (jakaa miehen kanssa hoidon, tekee alun jälkeen puolta viikkoa, vie lapsen hoitoon jne.). Nainen voi myös olla perheen elättäjä ja mies jäädä koti-isäksi.
Mutta sääli ihmeessä, jos haluat kuluttaa aikaasi siihen. Sillä välin uraa tekevät äidit parantavat sinun ja lastesi tulevaisuutta.
Kotiin lasten kanssa jääneet haluavat oikeuttaa omia valintojaan, ja heillä on iso tarve väittää, että heidän vanhemmuutensa on "luonnollista" ja "parempaa". Kyse on psykologisesta puolustusreaktiosta. Tällaisen ihmisen vanhemmuus voi olla parempaa tai huonompaa lapselle – sitä ei ratkaista huutoäänestyksellä.
Vanhemmuushan EI lopu lapsen kouluunmenoon. Olennainen osa kasvatusta tapahtuu paljon myöhemmin, lapsen murrosiän aikana ja sen jälkeen. Nämä kotivanhemmat eivät välttämättä osaa antaa mallia esimerkiksi siihen, miten työelämässä pärjätään tai miten yhdistetään työ ja perhe. Siksi he korostavatkin vanhemmuudesta puhuttaessa varhaisslapsuuden tärkeyttä ja yrittävät todistella, että se on kaikkein olennaisin. Tämähän oikeuttaa omat elämänratkaisut. "En tehnyt uraa mutta olin parempi kuin muut olemalla lapsen varhaisvuodet kotona." Uraäideillä ei ole yleensä samanlaista yritystä leimata muiden ratkaisuja vääriksi.
Älä välitä. Ajattelet vain, että Iltalehteen pääsevät töihin vain hullut ja narsistit, niin huomaat, ettei niitä uutisia voi useimmiten ottaa kovin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunnut parissakin suurkaupungissa ja esim. Amsterdamissa ja Lontoossa tuntuu ensisynnyttäjien ikä olevan lähellä tuota 35-v. Ihmiset kun elävät pidempään nykyään, niin en näe tuossa yhtään mitään ongelmaa.
Et näe ongelmaa, koska et tiedä, mitä kaikkea ihmisten lastensaanti on kenties vaatinut. Eivät ne kaikki ihmiset, joilla olet lapsia nähnyt olevan, ole niitä lapsia helposti tai edes luomuna saanut. Monesti takana on vuosien lapsettomuus ja pitkät ja raskaat hoidot.
Eihän sille voi mitään, jos ei ole kumppania, kenen kanssa yrittää nuorempana tai vanhempana, sitten ei vaan ole. Ei sitä voi noin vaan itse päättää.
Tuollaiset jutut on todella vaarallisia..ei se ole pelkkä tahaton lapsettomuus ketä nuo jutut satuttaa, vaan myös raskausaikana voi sattua mitä vaan milloin vaan. "Kiva" sitten lukea tuollaisia juttuja t. Keskenmeno rv 19.
Hyvä ku jotkut +50v tyypit puhuu miten saatu lapsia nuorena kun oltiin niin kehittyneitä siihen aikaan :D Joojoo, nykyelämä 100kertaa monimutkaisempaa ja haastavampaa kuin joskus sihteeri aikoina 80-luvulla. Sit nää korpit täällä toisissa ketjuissa huutelee työttömyyttään kun ei pysynyt digitalisoitumisen ja haastavuuden perässä. Kyllä ennen oli varmasti paremmin, koitapa tänäpäivänä..
Vierailija kirjoitti:
Vain täysi idiootti nainen tekee lapsen, ennenkuin on tutkinto ja hyvä työpaikka odottamassa. Omaa elämää ei vaan kukaan täysijärkinen nainen laske miehen tulojen varaan, koska mikään ei takaa miehen halua elättää. Hyvän työpaikan saanti pienen lapsen kanssa taas ei todella ole mikään itsestäänselvyys ja jos tekee toisen perään, on ollut jo niin kauan pois työeämästä, ettei useillakaan aloilla ole enää mahdollisuuksia työllistyä. Näin sitten nainen onkin kätevästi vuosia köyhyysloukossa. Sitäpaitsi ei ole muutenkaan reilua, että miehen rooli on elättää ja varmistaa toimeentulo - tasa-arvon aikana myös perheen talous on molempien vastuulla ja naisella on yhtälainen velvollisuus siihen osallistua.
Lisäksi naisen tulee valita, hankkiiko lapsen yksin (mikä on Suomessa erittäin kallis vaihtoehto) vai kumppanin kanssa. Kumppaninkaan löytäminen ei todella ole yksinkertaista eikä ole viisasta sitoutua alle 30 vuotiaseen mieheen, sillä he lähes poikkeuksetta alkavat kaivata vapautta ja vaihtelua, jos perhe on tullut miehen ikään nähden liian nuorena.
Kyllä sitä on helpostti yli 30 kun on mitenkään mahdollista tehdä lapsi - useimmat lähempänä 35. itse täytän nyt 32 ja olen vihdoin tilanteessa, jossa voin tehdä lapsen. Ja minä sentään olen edennyt elämässä hyvinkin ripeästi tähän pisteeseen.
No nämä on arvovalintoja. Lapsen hankkiminen yksin ei ole Suomessa erittäin kallis vaihtoehto, lapsen elättäminen yksin on ehkä haastavaa mutta kyllä se Suomessa onnistuu paljon helpommin kuin missään muualla. Se milloin ja missä tilanteessa on "mitenkään mahdollista tehdä lapsi" on suhteellista, ja riippuu monesta asiasta, mm. minkälainen suhde on rahaan ja omaisuuteen ja kulutukseen. Mikään ei takaa miehen kykyä tai halua elättää, se on totta. Onko silloin parasta keskittyä omaan uraan ja työpaikan varmistamiseen, vai keskittyä perheeseen, riippuu tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo nuorena lapsen hankkineiden naisten aggressiivisuus ja lapsettomien valintojen arvostelu pistää aina miettimään, että meniköhän ne lapsellisten omat valinnat sitten kovinkaan nappiin.
Itse olen 33-vuotias lapseton sinkkunainen. Mielelläni olisin hankkinut lapsen jo vuosia sitten elämäni rakkauden kanssa, mutta asiat eivät menneet suunnitellusti (tai muiden suunnitelmien mukaan). Nyt hoidan mielelläni ystävieni lapsia ja saan joskus omia, jos olen saadakseni. Stressiä en siitä ota, mutta onhan se kiva tietää, että minulle tuntemattomat ihmiset murehtivat asiaa puolestani.
Tuota ensimmäistä lausettasi pohdin juuri miehen kanssa eilen. Että miksi perheellisille on niin tärkeää, että muutkin saavat lapsia?
Meille tulee lapsia, jos tulee. Jos ei tule, nautimme kalliista etelänmatkoista monta kertaa vuodessa:)
No minulle perheellisenä ei ole väliä sillä tekeekö joku tietty ihminen lapsia vai ei. Yleisesti olisi kuitenkin kiva, että aikuiset terveet selväpäiset ihmiset lisääntyisi, koska ne etelänmatkat kerta kaikkiaan loppuu siinä vaiheessa kun ajanpyörä pyörähtää ja ei ole enää nuoria aikuisia ihmisiä kasvamassa pyörittämään omalla vuorollaan tätä yhteiskuntaa. Ja en haluaisi että omat lapset kasvaa aikuisiksi romahtavaan yhteiskuntaan, mutta vaikka ei olisi lapsiakaan, harmittaisi että investoinnit tulevaisuuden yhteiskuntaan meni hukkaan. Jos niin käy, niin ei sille varmaan sitten voi mitään, toivottavasti heillä on silloin resursseja tehdä parhaita mahdollisia valintoja siinä tilanteessa.
Sitten taas, siinä mielessä kiinnostaa toisten ihmisten lisääntyminen, että jos joku ajattelee haluavansa lapsia tulevaisuudessa, niin en haluaisi että se toive jää odottelusta kiinni. Kun biologialla on tekemistä asian kanssa, eikä se ole pelkästään ihmisten asettama satunnainen normaalitila, että olisi hyvä tehdä niitä lapsia tietyn ikäisenä. En pidä siitä että se on pelkästään naisten ongelma muka, kyllä siihen liittyy miesten sperman laatu myös, mutta usein miehillä on ainakin teoriassa mahdollista etsiä se nuorempi kumppani paljon vanhemmalla iällä ja perustaa perhe paljon vanhemmalla iällä kuin naisilla, niin ymmärrän miksi rajallisen ajan paine on naisille konkreettisempi. En haluaisi että kukaan, joka ei halua lapsia, paineistuu siitä että pitää ne lapset tehdä. Aina on ollut naisia joilla ei ole lapsia, eikä siinä mitään. En haluaisi myöskään, että naiset jotka haluavat lapsia mutta joilla ei esimerkiksi ole parisuhdetta, stressaavat itsensä kuoliaaksi tästä asiasta, mutta ei se minusta ole reilua kieltääkään realiteetteja, vaikka siitä tulisi paha mieli jollekin. Elämä on raakaa ja aina ei voi saada kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huvittavan näköistä kun nelikymppisillä on alle ala-asteikäisiä lapsia.
Kaikesta sitä voi ihminen tuntea ylemmyyttä 😀
Radiossa Maija Vilkkumaa haukkui nykyiset lapsenhankintaikäiset easisteiksi ja typeryksiksi, kun ei vaan otetaan muita lisää tänne. Kyllä niiden hankkimat lapset kuulemma sitten työllistyy.
Maija on kyllä tavallisen typerä ja naivi.
Juuri sitä varten me kolmekymppiset emme hanki lapsia. Koska joudumme jo maksamaan edellisen sukupolven virheet. Ja nyt sitten pitäisi maksaa vielä muualta tulevienkin elättäminen, koska kyllä niiden lapset sitten joskus menee töihin?
Eikö tämä nainen oikeasti näe tässä mitään ongelmaa? Kyllä me taas maksamme, tai sitten olemme Maijasta xxxxx. Miksiköhän me emme hanki lapsia?
Maikun olisi vaan pitänyt pysyä muusikkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo nuorena lapsen hankkineiden naisten aggressiivisuus ja lapsettomien valintojen arvostelu pistää aina miettimään, että meniköhän ne lapsellisten omat valinnat sitten kovinkaan nappiin.
Itse olen 33-vuotias lapseton sinkkunainen. Mielelläni olisin hankkinut lapsen jo vuosia sitten elämäni rakkauden kanssa, mutta asiat eivät menneet suunnitellusti (tai muiden suunnitelmien mukaan). Nyt hoidan mielelläni ystävieni lapsia ja saan joskus omia, jos olen saadakseni. Stressiä en siitä ota, mutta onhan se kiva tietää, että minulle tuntemattomat ihmiset murehtivat asiaa puolestani.
Tuota ensimmäistä lausettasi pohdin juuri miehen kanssa eilen. Että miksi perheellisille on niin tärkeää, että muutkin saavat lapsia?
Meille tulee lapsia, jos tulee. Jos ei tule, nautimme kalliista etelänmatkoista monta kertaa vuodessa:)
No minulle perheellisenä ei ole väliä sillä tekeekö joku tietty ihminen lapsia vai ei. Yleisesti olisi kuitenkin kiva, että aikuiset terveet selväpäiset ihmiset lisääntyisi, koska ne etelänmatkat kerta kaikkiaan loppuu siinä vaiheessa kun ajanpyörä pyörähtää ja ei ole enää nuoria aikuisia ihmisiä kasvamassa pyörittämään omalla vuorollaan tätä yhteiskuntaa. Ja en haluaisi että omat lapset kasvaa aikuisiksi romahtavaan yhteiskuntaan, mutta vaikka ei olisi lapsiakaan, harmittaisi että investoinnit tulevaisuuden yhteiskuntaan meni hukkaan. Jos niin käy, niin ei sille varmaan sitten voi mitään, toivottavasti heillä on silloin resursseja tehdä parhaita mahdollisia valintoja siinä tilanteessa.
Maailman pyörittäjät eivät lopu, jos ei haittaa että he ovat eri värisiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Radiossa Maija Vilkkumaa haukkui nykyiset lapsenhankintaikäiset easisteiksi ja typeryksiksi, kun ei vaan otetaan muita lisää tänne. Kyllä niiden hankkimat lapset kuulemma sitten työllistyy.
Juuri sitä varten me kolmekymppiset emme hanki lapsia. Koska joudumme jo maksamaan edellisen sukupolven virheet. Ja nyt sitten pitäisi maksaa vielä muualta tulevienkin elättäminen, koska kyllä niiden lapset sitten joskus menee töihin?
Eikö tämä nainen oikeasti näe tässä mitään ongelmaa? Kyllä me taas maksamme, tai sitten olemme Maijasta xxxxx. Miksiköhän me emme hanki lapsia?
Tuo on hyvä idea kunhan valikoidaan kriittisesti mistä uudet asukkaat otetaan. Kuten Australiassa ja Japanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä idea kunhan valikoidaan kriittisesti mistä uudet asukkaat otetaan. Kuten Australiassa ja Japanissa.
Ei ole. Tämä sukupolvi on nyt saanut ihan tarpeeksi omista tekemisistään riippumatonta maksettavaa. Ja se näkyy syntyvyydessä.
Idea on typerä ja lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tämä sukupolvi on nyt saanut ihan tarpeeksi omista tekemisistään riippumatonta maksettavaa. Ja se näkyy syntyvyydessä.
Idea on typerä ja lapsellinen.
Tuolla tavalla on rakennettu esimerkiksi UK, Amerikka ja Ruotsi. Ihan hyvällä menestyksellä.
Lasten saaminen voi epäonnistua nuorilta ja onnistua vanhoilta, tilasto tekee vain yleistyksen asiasta. Oma pikkukakkonen sikisi ekalla yrityksellä, minä 38 ja mies 41. Et tiedä omaa osaasi ennen kuin yrität.