Ahdistaa nuo "Lasten hankkiminen 35-vuotiaana - olet jo myöhässä"-uutisoinnit
Tiedän kyllä tasan tarkkaan tosiasiat ja uskoisin, että suurin osa naisista tietää. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta hankkia lapsia silloin, kun ne "pitäisi" tehdä. Ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä, että en saa hankittua lapsia "eräpäivään" mennessä, ja nuo otsikoinnit eivät mitään muuta aiheuta kuin lisää ahdistusta.
Viitaten siis tämän päivän IL-otsikointiin.
Kommentit (209)
Monet hankkii lisää lapsia vielä nelikymppisenäkin, ihan normaalia, mutta ekaa lasta ei kannata sinne asti odottuttaa.
Minulla on vähän huono omatunto, kun isäni varmaan haluaisi lastenlapsia. Otsikot ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo otsikot on niille, jotka eivät vieläkään tiedosta että vanhemmiten lapsen saanti vaikeutuu ja erilaiset ongelmat ovat yleisempiä. Kyllä, moni nainen haluaa ensin uran ja lapset joskus 40+ kun luulevat olevan yhtä hedelmällisiä silloinkin. Jos itse tiedostat tuon, niin anna uutiselle vain olankohautus ja jatka elämää.
Ja kuka muka ei tiedä tuota? Joku lukutaidoton kehitysvammainen?
40 vuotias on kyllä ihan hedelmällinen, jotkut jopa hedelmällisempiä kuin monet 25 veet..
Mäkin olen ihmetellyt että kuka muka ei tiedä tuota? Ehkä jokut miehet voi olla vähän pihalla, kun asia ei heitä niin suoraan koske, mutta kaikki 25+ naiset on varmasti liiankin tietoisia tuosta asiasta.
En usko että juuri kukaan jää sen takia lapsettomaksi, että siinä 40-vuotiaana alkaa esikoistaan yrittää eikä yksinkertaisesti ollut koskaan kuullutkaan että voipi olla siinä iässä jo vähän hankalaa.
Ärsyttää itseänikin tuo holhoava uutisointi. Kyllä kaikki tietää.
Mua alkoi ahdistaa kanssa kun luin otsikon. :( Olen 27 ja ajattelin hankkia ensimmäisen lapsen(ja todennäköisesti ainoan) siinä 33-36. Tai hankkia ja hankkia. Tulee jos on tullakseen. Näin alle 30v:nä en vain koe olevani valmis. En henkisesti enkä muutenkaan. Opiskelut kesken ja semmosta.
Sama ahdistus täälläkin. Ikää hitusen yli 30-v.
Viime vuonna otin asian esille ihan perusterveystarkastuksessa. Lääkärin mukaan asiasta on ihan turha stressata. Pk-seudulla jo viidennes ensisynnyttäjistä on täyttänyt 35 vuotta. Ensisynnyttäjistä!
Minusta on huvittavan näköistä kun nelikymppisillä on alle ala-asteikäisiä lapsia.
Joopa joo. Eiköhän jokainen sen aika nopeasti huomaa ilman lööppejäkin. Olen 33 ja jätimme ehkäisyn pois kohta kaksi vuotta sitten. Eipä ole lasta kuulunut, vaikka ajattelin tietysti että jossain kohtaa natsaa. Hyväksyn sen, jos sitä ei koskaan kuulukaan mutta voi vee noita uutisointeja. Väännetään veistä haavassa, kiitos siitä saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi ahdistaa kanssa kun luin otsikon. :( Olen 27 ja ajattelin hankkia ensimmäisen lapsen(ja todennäköisesti ainoan) siinä 33-36. Tai hankkia ja hankkia. Tulee jos on tullakseen. Näin alle 30v:nä en vain koe olevani valmis. En henkisesti enkä muutenkaan. Opiskelut kesken ja semmosta.
opiskeletko lasten tekemistä?
Juu ilman muuta. Pitää kirjasta luntata mites niitä tehtiin :)) Kiitos vittuilusta
naurattaa vain miten naisten pitää opiskella 20 vuotta, sitten etsiä vakituista työtä että voi olla pois töistä hoitaen lasta kotona.
Miksei tätä ikinä toiteta miehille. Niin että muistakaahan naisen biologia, että jos haluatte lapsia niin kannattaa alkaa tekemään niitä eikä vain jhlia 40-vuotiaaksi jolloin ei enää löydy sitä 20-v misisä synnyttäjäksi. Ja kyllä se miehenkin sperma huononee, mutta eipä vain kampanjoita ole tästä, vaan autisteja ja muita sairauksia saa tulla rauhassa.
Minäkin päätin, että ikärajani lastenhankintaan on 34 v. Sen jälkeenhän hedelmällisyys laskee ja vaara saada vammaisia lapsia kasvaa huimasti.
No. Minkäs teet. Jos tätä palstaa olisi yksinomaan uskominen, niin lapsia saattaisi tehdä ainoastaan ja vain väärään aikaan; kun aina olisi joko liian nuori tai sitten liian vanha. Sellaista ikää ei yksinkertaisesti ole, josta voisi sanoa, että se olisi yksinomaisesti kaikille se paras aika hetki saada lapsia. - Korostan tässä vielä saamista, sillä luonto, kojtalo, mikä lie on vielä sen verran epäreilu, että vaikka itse kokisi, kuinka olevansa valmis tai halukas saamaan jälkikasvua, niin ei saaminen onnistukaan tuosta vaan ja yhdellä päätöksellä; vaan voi mennä vuosiakin, että toive totetutuu, ellei sittenkin jää toteutumatta, ainakin jos tai kun on halu kohdistuu siihen, että saa jälkikasvua biologisella tavalla, eikä esimerkiksi adoptoimalla. Minä itse olisin ollut useammankin vuoden valmis saamaan jälkikasvua. Mutta yksistään "oikeanlaisen kumppanin" löytäminen ja kohtaaminen, jonka kanssa jakaa tämä haave tai toive ei ole toteutunut. - Kun olen sen verran vaativa, että toivoisin myös, että saattaisimme jakaa ja huolehtia jälkikasvusta yhdessä ja suunnilleen samoista elämänarvoista ja tavoitteista ponnistaen, ainakin seuraavat noin parisenkymmentä vuotta. - Kai sitä tällaista vielä toivoa saa, vaikka mistä sitä varmaksi tietää mitä tapahtuu huomenna tai viikon päästä, entäs sitten kun lapsella on murrosikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ilman muuta. Pitää kirjasta luntata mites niitä tehtiin :)) Kiitos vittuilusta
naurattaa vain miten naisten pitää opiskella 20 vuotta, sitten etsiä vakituista työtä että voi olla pois töistä hoitaen lasta kotona.
Ahaa nyt mä ymmärrän. Olet joku katkera äippä joka on 16-vuotiaasta asti vaihtanut kakkavaippoja? Osuinko oikeaan? ;) Joillakin on elämässään myös muita tavoitteita kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä ikinä toiteta miehille. Niin että muistakaahan naisen biologia, että jos haluatte lapsia niin kannattaa alkaa tekemään niitä eikä vain jhlia 40-vuotiaaksi jolloin ei enää löydy sitä 20-v misisä synnyttäjäksi. Ja kyllä se miehenkin sperma huononee, mutta eipä vain kampanjoita ole tästä, vaan autisteja ja muita sairauksia saa tulla rauhassa.
kyllä ne miehet naisia panee niin paljon kuin mahdollista.
Joo. Nämä ip-lehtien artikkelit tappavat lopunkin lisääntymisen Suomessa.
Toivoisi toimituksiltakin vähän ymmärrystä asioiden ja väitteiden syy-seuraamussuhteista.
Enemmän naurattaa noi otsikot. Esikoisen sain 39-vuotiaana ja nyt 43-v. odotan kolmatta ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa nyt mä ymmärrän. Olet joku katkera äippä joka on 16-vuotiaasta asti vaihtanut kakkavaippoja? Osuinko oikeaan? ;) Joillakin on elämässään myös muita tavoitteita kuin lapsi.
opiskella ja töissä voi olla hautaan asti, lapsia ei voi saada kuin nuorena.
Itse olen 28v, 2 vuotiaan äiti ja aina ihmetyttää miten jumalattoman vanhoja äitejä on puistot pullollaan! Välillä katson että jaaha mummo lapsen kanssa niin lapsi huutaakin äitiä 😁
Nuo otsikot on niille, jotka eivät vieläkään tiedosta että vanhemmiten lapsen saanti vaikeutuu ja erilaiset ongelmat ovat yleisempiä. Kyllä, moni nainen haluaa ensin uran ja lapset joskus 40+ kun luulevat olevan yhtä hedelmällisiä silloinkin. Jos itse tiedostat tuon, niin anna uutiselle vain olankohautus ja jatka elämää.