Vastustin #metoo -kampanjaa kun se tuli mutta
sitten tajusin syyn sille, miksi vastustin. Olen siis nainen.
syy on se, että oon rakentanut mun koko elämän sille miten pärjään tässä maailmassa niin kuin se on ollut viimeiset 20 vuotta.
Oon oppinut miten "miehiä käsitellään". Eli jos haluaa edetä ammatillisesti, täytyy osata ohittaa pokailuyritykset, mutta sellaisella tavalla, ettei asiakas tai yhteistyökumppani koe oloaan vaivautuneeksi. Se on taitolaji.
Ja jos joku puristelee tai yrittää hämmentää härskeillä jutuilla, osaan vastata ja reagoida nasevasti. Nuorempana menin lukkoon ja en saanut koskaan asemaa työpaikoilla, koska käytökseni oli varautunutta siinä pelossa että joku alkaa puhua jotain sopimatonta.
Eli koen, että jos tää häirintäkulttuuri loppuu, mä menetän ison kilpailuedun: kyvyn selviytyä äijämaailmassa.
Mut sit toisaalta mä mietin, että mitä helvettiä mä teen sellasella kyvyllä? Sehän on ihan perseestä koko kyky. Mä oon kovettanut itteni ja tää mun niin sanottu itsetunto on täysin pinnallista.
Mä haluun tähän muutoksen, koska haluun että mä saisin itekin muuttua. Mä en enää jaksa tätä. Alkaa käydä arvokkuudelle kun nuoremmat osaa vaatia omat rajansa ja mä vedän tuolla jonain "hyvänä jätkänä". Noloa koko naissukupuolelle.
Peace
Kommentit (107)
Sulla on introspektiokykyä. Ja käytät sitä silloinkin kun se ei imartele. En tiedä mitään arvokkaampaa ominaisuutta ihmisessä, kiva että oot.
Voisi olla mun kirjoittama. Kiitos.
Sama, mutta sitten olen toisaalta miettinyt, mikä inhimillisen käytöksen syöpä tulee tämän tilalle? En nimittäin usko, että metoon jälkeisessä maailmassakaan eletään rauhallisessa harmoniassa Kumbayaata laulaen esim. työpaikoilla. Better the devil you know, ajattelen joskus, mutta pääasiassa allekirjoitan Ap:n viestin.
Kiinnostava näkökulma, vaikka en voikaan tietää, onko tämä näkemys täysin liioiteltu kiinnostavien vastausten ja validaation toivossa.
Ilman miehiä ei olisi mitään suurempaa yritystoimintaa. Julkisella sektorilla naiset voivat kyllä edetä lineaarisesti tutkintojen voimin ja osin nepotismin ym.kähmäilyn kautta kuten miehetkin.
Luonnollisesti nämä 'edenneet' miehet tutustuvat naisiin ja haluaisivat naisseuraa sellaisesta porukasta, joka jollain lailla muistuttaa heitä ja ehkä katsoo heitä ylöspäinkin; sen aseman saavutettuaan ne miehet eivät halua kilpailla naisista räkälän tiskillä. Missä sitten kulkee asiallisen ja asiattoman raja on oma asiansa.
Metoo ei myöskään ota kantaa siihen, että monet naiset etenevät seksuaalisuutensa takia miesten ja vähemmän kauniiden naisten ohi ja kenen vika se oikeastaan on; pitäisikö syyttää miehiä, jotka antavat naisten tehdä niin vai naisia, jotka hyväksikäyttävät miesten seksuaalisuutta tuolla tavalla? Naisen ei ole pakko tehdä niin, mutta se kortti on aina olemassa ja nainen voi itse ehdottaa sen käyttöä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Kiinnostava näkökulma, vaikka en voikaan tietää, onko tämä näkemys täysin liioiteltu kiinnostavien vastausten ja validaation toivossa.
Ilman miehiä ei olisi mitään suurempaa yritystoimintaa. Julkisella sektorilla naiset voivat kyllä edetä lineaarisesti tutkintojen voimin ja osin nepotismin ym.kähmäilyn kautta kuten miehetkin.
Luonnollisesti nämä 'edenneet' miehet tutustuvat naisiin ja haluaisivat naisseuraa sellaisesta porukasta, joka jollain lailla muistuttaa heitä ja ehkä katsoo heitä ylöspäinkin; sen aseman saavutettuaan ne miehet eivät halua kilpailla naisista räkälän tiskillä. Missä sitten kulkee asiallisen ja asiattoman raja on oma asiansa.
Metoo ei myöskään ota kantaa siihen, että monet naiset etenevät seksuaalisuutensa takia miesten ja vähemmän kauniiden naisten ohi ja kenen vika se oikeastaan on; pitäisikö syyttää miehiä, jotka antavat naisten tehdä niin vai naisia, jotka hyväksikäyttävät miesten seksuaalisuutta tuolla tavalla? Naisen ei ole pakko tehdä niin, mutta se kortti on aina olemassa ja nainen voi itse ehdottaa sen käyttöä.
Kuinkas monta yritystä itse olet perustanut?
"kenen vika se oikeastaan on; pitäisikö syyttää miehiä, jotka antavat naisten tehdä niin vai naisia, jotka hyväksikäyttävät miesten seksuaalisuutta tuolla tavalla?"
Seksuaalisuuden hyväksikäyttäminen on ihan kaikille sukupuolille vaan selviytymiskeino. Ei siitä saa itsekunnioitusta.
Voi luoja taas mitä lässytystä. Selittele mitä selittelet, kusipäisyydelläsi ei kuitenkaan ole #metoo-liikkeen kanssa mitään tekemistä.
Hauska tai " hauska" juttu, mäkin ajattelin kampanjan alussa että onpas kamalaa, onneks mä oon säästynyt moiselta. Ja sit niitä muistoja alkoi putkahdella: muhun on kolme kertaa lenkillä käynyt vieras mies käsiksi, opiskeluaikana yks hullu kiersi aina uhkailemalla raiskauksella kaupassa, jossa olin töissä, autokouluopettaja totesi moottoritielle tullessa, että nyt tehdään "oletko häiriöaltiskuljettaja-testi" ja nipisiti tissistä jne jne. Lista on loputon eikä tähän hashtagiin mahdu mitkään satunnaiset pyllyn taputtelut. En tiedä raivostuttaako nyt enemmän se että olin sulkenut noi muistot tyystin pois -"normi meno" ajatuksella vai se "uhrin identiteetti" mikä noista on nyt tullut..
Puhutaanko hetki myös lesbojalkapalloilijoista?
Jaa, nytko metoo koskeekin taas kerran vain naisia?
Mikä ihmeen metoo-botti-naisasianainen palstalla oikein pyörii?
Mitä enemmän tätä kampanjaa paisuttelette, sen merkityksettömämmäksi se oikeasti kääntyy.
Miituutitityy, laulaa keväinen lintu. Sitten tulee haukka ja syö sen. Ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
^Niinhän sä luulet...
Nrolle 15 siis 😎
Minäkään en heti tajunnut koko metoo kampanjaa. Pidin ahdistelua ihan normaalina juttuna! En tajunnut miten alentavaa ja rajoittavaa se on kunnes aloin ajattelemaan tarkemmin omaa käytöstäni miesten kanssa. En uskalla olla oma itseni vaan olen hillitty ja varautunut. Naisten kanssa taas juttu luistaa paremmin. Töissä olen aina hakeutunut paikkoihin jossa on nainen pomona ja sellaisissa olen työskennellyt. En ole hakenut työpaikkoja jossa hakemus lähetetään miehelle! Tai kos olen niin haastattelussa olen ollut todella varautunut.
Ihan jo huoltomiehen tuleminen kotiin on ollut ahdistavaa. Yksi jopa soitteli muuten vain perään! En ehdi kirjoittaa enempää mutta pointtini on se että jännitän miehiä koska en halua antaa vääriä signaaleja.
Nostan hattua ap:n brutaalille itsereflektiokyvylle ja rehellisyydelle.
Voithan olla ylpeä siitä, että teet seuraajiesi elämästä helpompaa.