Miten tehdä mustikkapiirakka pakastemustikoista ilman vetistymistä?
JA ILMAN PERUNAJAUHOJA, KOSKA NIIDEN KANSSA PIIRAKKAAN JÄÄ INHOTTAVIA HYYTELÖKLIMPPEJÄ !!
Eli miten tehdä mustikka/marjapiirakka pakastemarjoista ilman perunajauhoja ja vieläpä niin, ettei ne marjat sula liikaa ja piirakasta tule liian vetistä? Ja perunajauhoja en enään ikinä tule käyttämään, niin monesti piirakat menneet pilalle typerän pottujauhon takia.
Uskaltaako kokeilla että laittaa valmiin taikinan päälle ne marjat ja sokeria päälle? Vai tuleeko liian vetistä?
Hitsit kun mulla ois ihan mielettömästi marjoja pakastimessa, smoothieen käytän niitä, mutta johonkin muuhunkin pitäs käyttää tai ne ei lopu tätä menoa koskaan.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho pitää sekoittaa hyvin sokerin kanssa ja sitten kaataa jäisten tai osaksi sulaneiden marjojen päälle ja sekoittaa. Silloin se perunajauho ei klimppiinny.
Pottujauhoja/Majzenaa tarvitaan todella vähän ja se siivilöidään ja sekoitetaan koko marjamäärään kun marjat ovat kohmeisia mutta irtonaisia.
Klimppejä tulee kun ei osaa ja jättää tärkkelyksen kasoiksi ja käyttää liikaa.
1 tl riittää 2 litraan marjoja.
Hyvänen aika! Ei mitään pottujauhoja koskaan.
T. Marjanviljelijä.
Meillä marjat menevät talven aikana aamupuuron päällä ja vähäksikin käy.
Arrgh inhoan sanaa pottu /pottujauho. Tulee mieleen yksinkertainen ihminen jonka sanavarastoon kyseinen ilmaisu kuuluu.
Tehkää se piirakka jo!
https://www.valio.fi/reseptit/helppo-mustikkapiiras/
Tää on kaikessa yksinkertaisuudessaan mun ehdoton lemppari :D Ei tuu vetistä!
Edellinen jatkaa vielä: en tykkää murupohjasta, kuiva ja mitäänsanomaton.
Minustakin pottu/pottujauho sanaa käyttävä kertoo yksinkertaisen tyhmästä ajatusmaailmasta. peruna on peruna tai vaikka murresana perna, mutta ei pottu. Meni kauas mustikkapiirakanteosta, mutta ärsyttää. Itse laitan mustikoiden sekaan ruokalusikallisen niitä perunajauhoja sekä vajaan ruokalusikallisen korppujauhoja. Hyvää tulee
Yleensä kuumennan pakastemustikat ensin ja valutan osan mehusta muuhun käyttöön, mutta lisään silti vähän sakeuttajaa, yleensä maissitärkkelystä, koska toimiii piirakantäytteessä paremmin kuin perunajauhot.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään perunajuhoja käytetä. Teen tällä ohjeella ja aina tulee älyttömän hyvää:
”pohja:
150 g margariinia
1,5 dl sokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl vaniliinisokeria
1 tl leivinjauhetta
400 g mustikoitamurutaikina:
100 g margariinia
1 dl sokeria
2 dl vehnäjauhojasekoita sokeri ja pehmeä margariini keskenään. lisää muut aineet ja sekoita taikina tasaiseksi. levitä taikina voidellun ison piirakkavuuan pohjalle (minun piirakkavuuassa on 30cm halkaisija). kaada mustikat piirakkavuokaan ja levitä ne tasaisesti. Valmista murutaikina nyppimällä kaikki aineet murumaiseksi ja ripottele mustikoiden päälle. Paista piirakka 200 astessa uunissa n.30min.”
Mustikat kokonaan sulanneita ja neste poistettuna.
Inhoan perunajauhon makua jota en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis kermaviili, vaniljasokeri ja kananmuna sekoitetaan yhdessä ja sinne ne marjat vaan sekaan ja koko hommeli piirakkapohjan päälle ja uuniin? En oo kermaviiliä käyttäny marjapiirakoissa koskaan, vaan rahkaa. Tuleeko oikeasti kermaviilistä hyvä?
Olen tehnyt ennen niin, että pakastemustikoiden sekaan laitan perunajauhoja noin 1 - 2 rkl ja sekoitan ja sitten pohjan päälle. Ja aina klimppiintyy.
AP
eikö sulle jo kerralla mene perille että tulee jäisistä ilman perunajauhoja ihan hyvää. Lopet jankutus
Eikö toinen saa enää kysyäkään?
Ethän ole noin ärhäkkä.
Muista kohtelias ja tahdikas käytös.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin pottu/pottujauho sanaa käyttävä kertoo yksinkertaisen tyhmästä ajatusmaailmasta. peruna on peruna tai vaikka murresana perna, mutta ei pottu. Meni kauas mustikkapiirakanteosta, mutta ärsyttää. Itse laitan mustikoiden sekaan ruokalusikallisen niitä perunajauhoja sekä vajaan ruokalusikallisen korppujauhoja. Hyvää tulee
Perna! Salli mun nauraa, olet pottuääliö koko ihminen!´Pottu, pottu, pottu! Sinä olet pottu!
Ei marjoja kermaviilin joukkoon.
Piirakka näyttää koiranoksennukselta.
Marjat jäisenä ja kermaviili, rahka tms päälle
Perunajauho ei kypsytettynä maistu miltään, liikaa ei saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perna! Salli mun nauraa, olet pottuääliö koko ihminen!´Pottu, pottu, pottu! Sinä olet pottu!
Lääkkeet, muista lääkkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet, muista lääkkeet
Muistapas sinä keksi uusia juttua, tuo hokemasi on niin tylsä, niin tylsä, ettei mitään rajaa.
Ohis
Käytän itse Bulgarian jugurttia. Kaksi kananmunaa. Hippu vanijasokeria. Tämä jäisten mustikoiden päälle. Hyvää tulee.
Kiitos muistutuksesta! Olin useamman päivän meinannut tehdä piirakan - nyt tuoksuu uunissa jo vanilja-mustikka.
Vierailija kirjoitti:
Tuli todistettua pottua käyttävän yksinkertaisuus.
Niin, totta, opetelkaamme kaikki sanomaan perna!
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse Bulgarian jugurttia. Kaksi kananmunaa. Hippu vanijasokeria. Tämä jäisten mustikoiden päälle. Hyvää tulee.
Kiitos muistutuksesta! Olin useamman päivän meinannut tehdä piirakan - nyt tuoksuu uunissa jo vanilja-mustikka.
Käytän Jordanian jogurttia. 4 viiriäisenmunaa. Hippunen vaniljasokeria. Tämä vastapoimittujen mustikoiden päälle. Tulee hyvää.
Sulata marjat ja valuta kuivaksi siivilässä ennen kuin laitat piirakkaan.