Miten tehdä mustikkapiirakka pakastemustikoista ilman vetistymistä?
JA ILMAN PERUNAJAUHOJA, KOSKA NIIDEN KANSSA PIIRAKKAAN JÄÄ INHOTTAVIA HYYTELÖKLIMPPEJÄ !!
Eli miten tehdä mustikka/marjapiirakka pakastemarjoista ilman perunajauhoja ja vieläpä niin, ettei ne marjat sula liikaa ja piirakasta tule liian vetistä? Ja perunajauhoja en enään ikinä tule käyttämään, niin monesti piirakat menneet pilalle typerän pottujauhon takia.
Uskaltaako kokeilla että laittaa valmiin taikinan päälle ne marjat ja sokeria päälle? Vai tuleeko liian vetistä?
Hitsit kun mulla ois ihan mielettömästi marjoja pakastimessa, smoothieen käytän niitä, mutta johonkin muuhunkin pitäs käyttää tai ne ei lopu tätä menoa koskaan.
Kommentit (76)
Kokeile mustikkapiirakkaa mokkaruudun vaalean version pohjaan. Mustikoitten mehustumisen ja piirakan pohjaan valumisen estämiseksi paista pohjaa hetki uunissa ilman mustikoita. Kun pohja on hieman kohonnut ja saanut väriä, nosta pois uunista ja ripottele jäiset mustikat sekaan. Piirakka takaisin uuniin ja paista kypsäksi.
Ainoa oikea mustikkapiirakka:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/12640/Vanhanajan mustikkapiirakka pullapohjalla/
Miten ihmeessä saat klimppejä perunajauhojen kanssa? En ole ikinä itse saanut/syönyt piirakkaa jossa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vadelmista ja mustikoista tulee ihan paras piirakka.
Älä ota marjoja sulamaan vaan jäisenä kippaat kermaviili, vaniljasokeri,kananmuna seoksen joukkoon ja uuniin.
Jos ei halua käyttää kananmunaa ja kermaviilia mustikoiden joukossa, niin mustikat kannattaa päinvastoin ottaa sulamaan ja kaataa sula neste/mehu pois ennen kuin laittaa piirakalle.
Ja minä kyllä käytän perunajauhoja, eikä ne jää mitenkään klimpiksi, kun sekoittaa ne ENSIN sokerin kanssa sekaisin, siten ne pysyvät irtaimina - ja sekoittaa senkin seoksen ensin mustikoihin.
Eli EI saa mennä ripottelemaan perunajauhoja sellaisenaan piirakan päälle, ne tosiaan jäävät ikäviksi klimpeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat klimppejä perunajauhojen kanssa? En ole ikinä itse saanut/syönyt piirakkaa jossa olisi.
Ap todennäköisesti ravistelee jauhot suoraan piirakan pinnalle rasiasta.
Ne pitää sen sijaan ensin sekoittaa sokeriin ja sokeri-jauhoseos sekoitetaan mustikoihin. Ei tule lainkaan klimppejä.
25, joka tekee tuolla lailla mustikkapiirakkaa melkein viikottain, koska se on perheen lempparia.
Minä teen tuolla aiemin mainitulla muruseos pinnalle ohjeella. Sulatan mustikat siivilässä ja usein laitan vielä jonkun verran vadelmia joukkoon. Oikein hyvää, eikä ole vetistä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/12640/Vanhanajan mustikkapiirakka pullapohjalla/
Jaa tuossa keitetään se täyte ensin. Enpä ole moista kuullut, varmaan sakenee sen perunajauhon kanssa sopivaksi hilloksi.
Tuollainen vanhanaikainen pullapohjapiirakka oli kyllä ihanaa, muistan sen mummolasta.
Mamman marjapiirakka on paras tapa tehdä piirakka, niin mustikka- kuin omenapiirakkakin. Eli kermaviilin ja kananmunan sekaan tuoreet tai jäiset marjat.
Vastapaistettuna, suoraan uunista on vähän "vetinen", mutta kovettuu jäähtyessään.
Eikö äiti oo opettanut? Mustikat lautaselle ja pistä hienosokeria päälle, vähä heilutat kulhoo että sokeri levii joks paikkaan, odota 10min , ylimääräinen neste valuu marjoista kulhon pohjalle, sit vasn marjat
Piirakkaan ja neste vaikka kuppiin ni voit sen vaikka juoda
Vierailija kirjoitti:
JA ILMAN PERUNAJAUHOJA, KOSKA NIIDEN KANSSA PIIRAKKAAN JÄÄ INHOTTAVIA HYYTELÖKLIMPPEJÄ !!
Eli miten tehdä mustikka/marjapiirakka pakastemarjoista ilman perunajauhoja ja vieläpä niin, ettei ne marjat sula liikaa ja piirakasta tule liian vetistä? Ja perunajauhoja en enään ikinä tule käyttämään, niin monesti piirakat menneet pilalle typerän pottujauhon takia.
Uskaltaako kokeilla että laittaa valmiin taikinan päälle ne marjat ja sokeria päälle? Vai tuleeko liian vetistä?
Hitsit kun mulla ois ihan mielettömästi marjoja pakastimessa, smoothieen käytän niitä, mutta johonkin muuhunkin pitäs käyttää tai ne ei lopu tätä menoa koskaan.
Niin olen siis tehnyt aikaisemmin niin, että laitan jäiset marjat kuppiin ja sinne sekaan noin ruokalusikallinen perunajauhoja ja sekoitan ne marjat ja perunajauhot keskenään ja kaadan piirakkapohjan päälle.
Tykkään enemmän noista täytepiirakoista eli että on joku rahka tms täyte, joten kokeilempa seuraavaksi tuota kermaviili hommelia. Kun siihen ei perunajauhoja tarvi, en mielellään enään edes kokeilisi perunajauhoja, mutta ehkä joskus uskaltaudun vielä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tuossa keitetään se täyte ensin. Enpä ole moista kuullut, varmaan sakenee sen perunajauhon kanssa sopivaksi hilloksi.
Tuollainen vanhanaikainen pullapohjapiirakka oli kyllä ihanaa, muistan sen mummolasta.
Kuten myös omenapiirakka piimäpohjalla.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/35994/Piimä-omenapiirakka/
Minä teen piirakkapohjan tosca-piirakan ohjeella, paistan 10 min ja kippaan päälle jäiset marjat.
Jäiset mustikat uunivuokaan, päälle voisula+sokeri+kaurahiutaleseos (tai murotaikinanokareita), ei siis taikinaa pohjalle ollenkaan. Parasta uunikuumana vaniljajätskin kanssa.
Leiivontakin on ruokakemiaa. Varmaan yleisimpiää perusvirheitä tehdään siinä kohtaa kun halutaan ruoanlaiton olevan mahdollisimman joutuisaa.
En sotka mustikkaan pottujauhoja, jäiset mustikat taikinan päälle ja hyvää tulee
Olipa ilkeä kommentti jankutuksesta!🙄 Älä kommentoi jos ei hermo kestä!😠
Jos teet pullapohjalle, on mustikoiden sekaan laitettava perunajauhoja, ohje on perunajauhopurkin kyljessä. Laita kylmiin marjoihin ja sekoita. Ikinä ei ole tullut paakkuja ja 40 vuotta olen leiponut.Onnistuu aina. Hillosokeri ei pelitä.
Jos murotaikinapohja, ei tarvise välttämätta alittaa mitää, marjat uppoavat taikinaan.
Teen samanlaisella ohjeella ja perunajauhoja käyttämällä tulee vielä parempi. Perunajauhoja menee todella vähän, roiskautan lusikalla perunajauhoja astiaan, jossa mustikat on ja sekoitan. Ei klimppiinny.