Missä asioissa olet vanhanaikainen? -peukutusketju
Laitatko mieluummin kirjeen tai postikortin kuin tekstarin? Haikailetko aikoja, jolloin käytössä oli vain lankapuhelimet? Lasketko vielä markkoja mielessäsi?
Tässä peukutusketjussa kerätään asioita, joissa olet vanhanaikainen. Vain yksi asia per viesti. Peukku ylös = olen samanlainen, peukku alas = en ajattele samoin.
AP aloittaa:
Haluaisin tavata treffikumppanin jo alusta asti kasvotusten, en netin välityksellä.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoisuus (kumitissit, hiustenpidennykset, tekoripset..) ei ole kaunista.
Koskaan kuullut, että tekoripset voivat olla myös luonnolliset?
av-palstan vanhat kääkät eivät ole näemmä kuulleet.
Anteeksi, mutta minä ymmärrän luonnollisuuden niin, että se on jotain, mitä ihmisessä on luonnostaan. Se, että tekoripset voivat näyttää luonnolliselta, ei poista sitä tosiseikkaa, että ne pitää lisätä silmään eivätkä kasva siellä tavallisten ripsien lomassa.
No sitä tarkoitin, että ne voivat näyttää luonnolliselta eikä aina överiltä. Pitääkö aina kaikki vääntää rautalangasta?
Lapset tehdään vasta häiden jälkeen. Tämä siis omalla kohdallani. En paheksu ihmisiä jotka hankkivat lapsia ennen avioliittoa.
Raivostuttaa älypuhelinten hively julksisilla paikoilla entisen kasvotusten kärvistelyn kustannuksella. Muutenkin sosiaalisesti onnettomalta kansalta menee viimeinenkin kyky sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ärsyttää Tinderit ja vastaavat vaikka en ole käyttänyt itse:).
Vastustan kovia huumeita. Katson kieroon ihmisiä jotka kertovat yrittävänsä avioliitossa olevaa tai seurustelevaa ihmistä kun "se ei ole este vaan hidaste". Narautan pettäjät. Olen siis moralisti, paheksun monia asioita :). Luonnontietelijänä olen tietyissä asioissa sitä mieltä, että sukupuolilla on luontaisia eroja vaikka olenkin karu feministi, liberaali ja sukupuolisensitiivinen. Nauran ihmisille jotka ovat täysin vieraantuneita luonnosta. Kannatan yksilön vapauksien lisäksi myös vastuuta. En pidä liian vapaasta kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole soveliasta juhlia isosti ja näyttävästi jos menee toista (tai useamman) kerran naimisiin. Jotenkin tulee vaivautunut olo ja myötähäpeä (en sano tätä mielipidettä julkisesti).
Ainakin huntu kannattaa jättää puvusta pois, eikä tietenkään mitään isän saattamisia, jos on menossa toista tai useampaa kertaa naimisiin. Täysvalkoinen pukukin on vähän siinä ja tässä. Mitä useampi liitto, sitä vaatimattomammat häät (ja tässä ajattelen lähinnä morsianta, koska tuntuu epäreilulta, että nainen ei saisi prinsessapäivää, jos mies on ollut jo ennemmin naimisissa ja nainen ei).
Miehen toive, että on valkoinen mekko ja huntu. Mites tälläisessä tapauksessa. Pitäisikö sivuuttaa miehen toive jonkun mahdollisen paheksunnan takia? En ajatellut omalla kohdallani olla pukeutumatta valkoiseen prinsessaunelmaan, mutta mielenkiinnosta esitän kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen saa olla naisellinen, mies miehekäs. Ja näin se on mielestäni paras.
*Naisen pitää olla naisellinen, miehen miehekäs. Ja näin se on mielestäni paras.
Joo tyttöjen väri on punainen,poikien sininen.
Miehillä on oltava puku, valkoinen paita ja kiristävä solmio, naisilla on oltava hame, tyttönen täytyy kasvattaa letit tai prinsessakampaus , pojat on ajettava pulipäiksi millin koneella, niinkuin neuvostoliiton ajan poikakodeissa, mies ajaa autoa, nainen istuu vieressä, mies maksaa laskun ja avaa oven ja ottaa hississä hatun päästään jne.
Tervemenoa vaan 1940-luvun loppupuolelle takaisin !
En jahtaa miehiä vaan mies saa jahdata minua.
En ole helppo nakki.
Tykkään hameista.
En tarjoa ravintolassa.
Olen hillitty ja arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole soveliasta juhlia isosti ja näyttävästi jos menee toista (tai useamman) kerran naimisiin. Jotenkin tulee vaivautunut olo ja myötähäpeä (en sano tätä mielipidettä julkisesti).
No mitäpäs jos toinen ei ole ollut aiemmin naimisissa ja haluaa kirkkohäät kunnon juhlatilaisuudella, unohtamatta morsiamen näyttävää mekkoa. Onko myötähäpeän paikka silloinkin? :D
Pidän aina ovea naisille vaikkei ne pidä miiehille, tasa-arvoisuuta daamit!!
Juon kahvia kahvikupista, en mukista.
Kodissani pitää olla verhot ja mattoja.
Jouluaattona joulukuusessamme palaa aidot kynttilät. Mutta vain aattona, koska paloturvallisuus. Muina päivinä sitten ne sähköiset.
Olen tyytyväinen tisseihini, vaikka ne onkin luomut ja normaalit.
Tämä on peukutusketju hemmetin tolvanat, vain yksi asia per viesti! Jos haluat mainita useamman asian, laita useampi viesti! Miten voi olla niin vaikea tajuta?
Pidän nykyajan bloggaamiskulttuuria ihan kummallisena. Minusta ei ole normaalia levitellä omia tai pahimmassa tapauksessa koko perheensä ja jopa lastensta yksityisasioita pitkin nettiä, omassa henkilökohtaisessa blogissa. Minusta se on jollain tavalla jopa narsistista, tehdä nyt blogi joka pyörii pelkästään oman navan ja elämän ympärillä. Kaikista vähiten käsitän sitä että tämä on joillekin ihan ammatti. Ymmärrän harrastusblogit ja blogit joilla on selkeä aihe, esim. valokuvaus-, sisustus- ja kosmetiikkablogit, mutta minusta on ihan kummallista blogata vain omasta elämästään ja naamioida se "lifestyleblogiksi". Silkkaa itserakkautta ja julkisuudenhalua se pohjimmiltaan vain on. Ja en ole mikään vanha kääkkä vaan itsekin vasta parikymppinen. Alapeukkuja varmaan ropisee mutta sainpahan sanottua.
Nykyaika ruokkii narsismia. Juuri nämä bloggaamiset ja Facebookit, joissa kaikki palvelee vain oman elämän esittelemistä. "Kas, tein tällaisen juustokakun!" En siis ole noissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mies on mielestäni perheenpää. Kunnioitan ja tottelen miestäni. Kysyn usein mieheni mielipidettä koska arvostan. En olisi koskaan pariutunut tyhmän tai tietämättömän miehen kanssa.
Naisen kuuluu olla äidillinen ja naisellinen ja lämminsydäminen, rakastava, luotettava ja rehellinen.Tehdä hyvää ruokaa, olla puhdas ja siisti, pitää koti siistinä, toki välillä voi ottaa rennommin lapsiperhearjessa voi olla kotona välillä sotkuista, mutta lähtökohtaisesti naisen kuuluu rakastaa puhtautta.
Miehen kuuluu olla herrasmies, auttavainen naistaan kohtaan ja suojeleva perhettään kohtaan. Rakastava ja lämmin. Luotettava ja rehellinen.
Seksi kuuluu vain vakiintuneeseen parisuhteeseen. Seksiin pystyn vain rakkaudesta ja halusta toiseen.
En ymmärrä irtoseksiä, en ymmärrä nykykulttuurin löyhää seksimoraalia.
Terveen Aikuisen ihmisen kuuluu tienata omat rahansa, en hyväksy elämäntapatyöttömyyttä tai muutakaan hyväksikäyttöä.
Puhun puhelimessa ja kasvokkain ennemmin kuin sähköpostitse.
Kudon ja neulon. Sukkia ja vaatteita parsitaan.
Perinteitä vaalitaan.
Lapset kasvatetaan arvot huomioonottaen, koti, uskonto ja isänmaa. Näitä arvostetaan, mutta ei sokeasti. Kristilliset arvot ovat itsestäänselvyys ja hyvin tärkeät itselleni.
Kirjoja kohdellaan kunnioittavasti tämän opin jo vanhemmiltani; kirjoja ei mm saanut heitellä ja niitä piti käsitellä varovasti.
Lukemista, sivistystä ja säästäväisyyttä ja kohtuullisuutta, toisten yksityisyyttä kunnioitetaan.
Ihmisen pitää elää elämänsä säällisesti, en ymmärrä kapakoissa istujia. Kurkusta juodaan rahat ja vietetään vapaa-aika kapakassa perheen sijaan. oma isäni halveksi kapakoissa viettäviä ihmisiä. Ymmärrän jos siellä käy vain pari kertaa vuodessa ystävien kanssa mutta muutoin en.
Halveksin sun kaltasia tossunaisia, jotka haluaa alistua ja vielä pitää sitä ainoana oikeana naiseutena. Niin kuin se olisi joku saavutus puskea kersoja ulos pillusta ja vain siivota ja kokata päivästä toiseen.
Oman miehen kanssa ollaan ainakin tasavertasia, eikä kummallakaan ole mitään velvollisuutta totella toista. Miehen ei kuulu olla mitään, eikä naisen. Ihmiset on yksilöitä ja saavat olla sellaisia kun itse haluavat. Ei sellaisia kuin sinun mielestä kuuluu. Arvostan koulutusta ja työtä. Se, että minulla on pillu ei tarkoita, että olen ruokaa laittava ja siivoava lapsentekokone.
Teen kyllä enemmän ruokaa kuin mieheni, mutta siksi koska pidän ruoanlaitosta ja mies tekee vastaavasti jotain muuta. En siksi että minulla olisi siihen joku velvollisuus sukupuolen takia.
Ja olen kyllä ns. naisellinen ja pidän laittautumisesta. En koe kuitenkaan että sekään olisi mikään velvollisuus.
Mielestäni liiallinen sukupuolineutraalius on tyhmää, mutta vielä tyhmempää on sun kaltaisten ihmisten ajattelutapa.
Selfie. Kymmeniä kertoja päivässä. Instagram. Kymmeniä kertoja päivässä. Olen vasta 27-vuotias.
Mankeloin lakanat ja silitän tyynyliinat. Ihanan sileät!
Ostan tuotteet mieluummin ns. kivijalkamyymälästä kuin verkkokaupasta tilaamalla. (Siis ainakin sillon kun se on mahdollista, kaikkea kun ei kaupasta saa)
Vierailija kirjoitti:
Selfie. Kymmeniä kertoja päivässä. Instagram. Kymmeniä kertoja päivässä. Olen vasta 27-vuotias.
Nuoko sinusta edustavat jotain 'vanhanaikaisuutta' ?
Sehän on ihan 'up to date'- hölmöyttä johon mahdollisuudet vasta aivan nykyaika on tuonut tullessaan.
Minä en edes kehuisi noilla.
Se, jos olet jo 27-vuotias on minusta pikemminkin vain henkisen jälkeenjääneisyyden merkki uskollisuudesta niille omille teini-iän tavoilleen ja toilailuilleen netissä, kuin esim. merkki jostain yksilön oma-aloitteisesta ja esim. jonkun oman oivalluksen kautta heränneestä oppositiosta nykyajan teknisen kehityksen haittoja ja sen hektisyyteen pakottavia vaatimuksia vastaan.
Se taas olisi mielestäni terveessä mielessä 'vanhanaikaista', mutta sitä voisi kyllä myös sanoa vain oman järjen käyttämisen preferoimiseksi ja priorisoimiseksi ja puhelimen käytön tajuamista vain kontaktivälineenä ja sen pitämistä itsellään myös sellaisena, (=kaikesta puhelinvalmistajien tehokkaasta markkinoinnista ja ovelasta kaupallisesta manipuloinnista huolimatta).
Sellaista vastarintaa tarvittaisiin enemmän tälle nykyiselle kehitykselle, jossa älypuhelin ilmeisesti on vääjäämättä (näyttelijä Seela Sellan sanoin) muuttumassa 'älyn rollaattoriksi', niin kuin se nykyisin näyttää monen kohdalla aika pitkälle jo niin tehneenkin.
Oli niitä valokuvia itsestääm muuten mahdollista ottaa jo kauan ennen kännykkäkameroita.
Sehän näet kyllä onnistui jollain hyvävarusteisella tavallisella kinofilmikamerallakin jossa vain oli se itselaukaisuennakko ja nappi sitä varten, josta säädettiin .
Se vain oli kokonaisuudessaan sen verran hankalaa puuhaa tähän nykyiseen kännykkä-'selfien' helppouteen verrattuna, että hyvin harvoin kukaan sellaiseen puuhaan viitsi edes ryhtyä.
Nykyisin se vain on sata kertaa helpompaa ja siihen pystyvät jo pienet lapsetkin.
Ihminen pystyy siis oppimaan teknisten apuvälineiden käytön helpostikin ja jopa aivan ilman mitään varsinaista opetustakaan sen ja niiden käytön suhteen, mutta sitä oman järjen käyttöä sen suhteen ,mhin sitä tekniikkaa sitten oikein tarvitseekaan, näyttääkin olevan jo paljon vaikeampaa monen oppia.
Entisajan lankapuhelimet,tai puhelinkopit eivät aiheuttaneet kenellekään mitään ajanhallintaongelmia tms. henkisiä addiktioita niiden käyttäjille.
Niin eivät tehneet myöskään kamerat (joita muuten joskus alkuaikoinaan (...ja aika pitkään sen jälkeenkin vielä) sanottiin 'valokuvauskoneiksi').
Nykyiset nettiyhteyksillä, sen peli-ym. mahdollisuuksilla ja (...jopa videotallennus-)kameralla varustetut ns. 'älykännykät' ovat tietenkin aivan toista.
Mutta : parempaako vai huonompaako, tai kumpaan suuntaan enemmän ?
Etuja niillä kieltämättä on, mutta haittoja on kyllä tullut monin verroin niitä etuja enemmän.
Ratkaisevinta niiden erottamiseksi olisi kyllä se oman järjen kehittäminen sille tasolle, että sen avulla ne osaisi aina erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Luen Raamattua
Suosittelen mielummin tutustumaan teoksiin Richard Dawkinsin "Sokea kelloseppä" ja Stephen W. Hawkingin "Ajan lyhyt historia". Jos etiikka kiinnostaa, kannattaa opiskella filosofiaa.
Miehen pitää olla aloitteellisempi sängyssä.