Missä asioissa olet vanhanaikainen? -peukutusketju
Laitatko mieluummin kirjeen tai postikortin kuin tekstarin? Haikailetko aikoja, jolloin käytössä oli vain lankapuhelimet? Lasketko vielä markkoja mielessäsi?
Tässä peukutusketjussa kerätään asioita, joissa olet vanhanaikainen. Vain yksi asia per viesti. Peukku ylös = olen samanlainen, peukku alas = en ajattele samoin.
AP aloittaa:
Haluaisin tavata treffikumppanin jo alusta asti kasvotusten, en netin välityksellä.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan paimenen tulee olla mies. (Arvaan että tähän tulee vähiten peukkuja mulle, mutta silti, tätä mieltä, vaikka monet naispapit ovatkin mukavia ja jotkut pitävät hyviäkin saarnoja).
Miksi?
Ja jos vastaat "koska Raamattu käskee", mikset sitten noudata muita Raamatun lakeja? Tuskin noudatat mm. kieltoa siitä, ettei samassa vaatteessa saa olla kahdenlaista kangasta tai että naisen ei sovi mennä ihmisten ilmoille kuukautisten aikaan...
En edes itse tiedä, miksi yritän aina ymmärtää uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton suhteen olen aika vanhanaikainen, neitsyt ei tarvi olla mutta itse koen että naimisiin mennään vain kerran. Puolison kanssa muutettais yksiin vasta häitten jälkee.
Ihan järkyttävä varmaan olen kun nykyään on normaalia mennä kakkos jne kierroksille, avioero on niin nykyaikaa ja seurustelevat ihmiset asuu yhdessä ennen avioliittoa.
Mut tämmöstä romanttista hömelöä viehättää se että löytyy se yks ainoa oikea ihminen jonka kanssa viettää loppuelämä, ylä-ja alamäkineen.😊Ainakin oman äitini mielestä oli tosi huono juttu, että vasta naimisiinmenon jälkeen muutettiin yhteen, koska tällöin meni naimisiin siten, ettei todellisesta yhteisestä arjesta ollut mitään käsitystä.
Mä en menis naimisiin sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa en ole asunut jo yhdessä. Melkein sama kun menis naimisiin ihan tuntemattoman kanssa.
Eli siis muotoilen tämän niin, että pitää asua yhdessä ennen kun menee naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ahneus on nykyään jopa ihailtavaa.
Jos ahneudella tarkoitetaan sitä, että osalla ihmisiä on omaisuutta ja mahdollisuus edetä elämässä, niin ennenvanhaanhan ahneus oli paljon suuremmassa kunniassa.
Me elämme, kaikista puutteista puutteista huolimatta, varakkuuden suhteen tasa-arvoisinta aikaa.
Eli vielä 60-luvulla osa joutui jättämään lukion käymättä, puhumattakaan yliopistosta vanhempien köyhyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, mitä toisen vanhemmat ovat elämässään tehneet. Siis että perhetaustalla on merkitystä.
Siis että on joo. :D
Jouluna on joulukoristeet, pääsiäisenä pääsiäiskoristeet ja niin edelleen. Maaliskuussa ei pidetä enää joulukynttelikköä ikkunalla. Verhot vaihtuvat ainakin kesäksi ja talveksi.
Hyvät tavat kunniaan! Silmiin katsominen, tervehtiminen, hymy, kiittäminen, oven avaaminen ja taito jutella kuulumisia vähän vieraammankin ihmisen kanssa tekevät elämästä huomattavasti helpompaa ja mukavampaa. Opetan lapsillenikin näitä sosiaalisia taitoja kädestä pitäen.
Seksi on erityistä ja tärkeää. Sitä ei pidä harrastaa jonkun baaritiskillä äsken tavatun randomin kanssa, sellainen ei tee hyvää sielulle eikä mielelle. Seksiin liittyy ihastumisen tunne, luottamus, halu olla toiselle hyvä ja hellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä miespuoliset ovat avopäin.
Myös naispuoliset. Muuten tulee mieleen joku Agatha Christie juttu
" I'm just an old fashioned girl, with an old-fashioned mind
Not sophisticated, I'm the sweet simple kind
I want an old fashioned house with an old-fashioned fence
And an old-fashioned millionaire...."
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä en lukenut kaikkia, vaikka ideana varmaan oli se, että ketjuun tuodaan vain uusia ideoita. Muutkin näyttävät silti rikkoneen tätä sääntöä.
Uusi puhelin/tietokone ostetaan sitten, kun vanha on selkeästi rikki. Syyksi ei riitä se, että "on vähän hidas" tai "akku huonontunut" (aina voi ladata useammin tai ostaa uuden akun). Etenkin tietysti silloin näin, kun kyse on korkeamman hintaluokan tuotteista. Uusia tuotteita ei siis osteta uusien juttujen takia.
Jes! Tämä sääntö koskee minulla käytännössä ihan kaikkia tavaroita: farkut, talvitakit, kengät, laskettelusukset, urheiluvaatteet, silmälasit jne. En koskaan ”päivitä” mitään. Ostan uuden vasta kun entinen on hajonnut korjauskelvottomaksi. Kengät ja laukut käytän aina vähintään kerran suurarilla korjattavana, toisen kerran hajottuaan heitän pois.
Syy ei ole köyhyys eikä pihiys, vaan lapsuudenkodista opittu vanhanaikainen tyyli, mikä onkin yhtäkkiä muodikas ja ekologinen elämäntapa.
Arvostan hyviä käytöstapoja ja puhekielessä kohteliaisuutta. En käytä somea sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen. En arvosta ulkonäkökeskeistä, yliseksualisoitua ja suorituspainotteista nykykulttuuria. Olen sitä mieltä että vanhemmat ovat vastuussa lastensa kasvattamisesta ja perustaitojen opettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton suhteen olen aika vanhanaikainen, neitsyt ei tarvi olla mutta itse koen että naimisiin mennään vain kerran. Puolison kanssa muutettais yksiin vasta häitten jälkee.
Ihan järkyttävä varmaan olen kun nykyään on normaalia mennä kakkos jne kierroksille, avioero on niin nykyaikaa ja seurustelevat ihmiset asuu yhdessä ennen avioliittoa.
Mut tämmöstä romanttista hömelöä viehättää se että löytyy se yks ainoa oikea ihminen jonka kanssa viettää loppuelämä, ylä-ja alamäkineen.😊Em ymmärrä miksi se avioliitto pitää hommaan sotkea. Miten se papin aamen tai allekirjoitus jossain paperissa muuttaa mitään.
Me olemme olleet yhdessä kohta 35vuotta, yhdessä asuttu kolmekymmentä. Naimisiin ei ole mitään tarvetta mennä. Kovasti toisiamme rakastamme ja olemme toistemme ensimmäiset (ja toivottavasti viimeiset).
Surullista että se naiminen on monelle aitojen tunteiden sijaan niin merkittävä tekijä.
Toivottavasti olet myös varautunut siihen että avopuolisolla ei ole puolison kuollessa juuri mitään oikeuksia, esim. et tule saamaan leskeneläkettä. Myöskään eron tullessa ei ole mahdollisuutta ositukseen. Rakastaa voi toki ilman allekirjoituksiakin, mutta mielestäni on hiukan lapsenomaista ettei mietitä käytännön asioita ollenkaan.
Muutenkin on aika hauskaa että nykyisin on ok tehdä lapsia vaikka kolmen tai neljän eri ihmisen kanssa, mutta avioliitto on kauhistus. Onhan se yhteinen lapsi nyt aivan valtavan paljon suurempi sitoumus toiseen ihmiseen kuin avioliitto.
Sata kertaa peukku tälle. Onhan se ihanan idealistista valita toisensa joka aamu uudestaan, mutta järkeväkin saa olla.
Eikä avoliitossa sinänsä mitään vikaa ole, kunhan vaan tiedostaa sen, mitä se mukanaan tuo. Voi joissakin tapauksissa olla hyvinkin järkevää olla vain avoliitossa.
Avioliitto kuuluu vain miehen ja naisen väliseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto kuuluu vain miehen ja naisen väliseen suhteeseen.
Sanot (...ja haikailet) siis sinä, mutta niin ei sano enää asiasta laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoisuus (kumitissit, hiustenpidennykset, tekoripset..) ei ole kaunista.
Koskaan kuullut, että tekoripset voivat olla myös luonnolliset?
av-palstan vanhat kääkät eivät ole näemmä kuulleet.
Anteeksi, mutta minä ymmärrän luonnollisuuden niin, että se on jotain, mitä ihmisessä on luonnostaan. Se, että tekoripset voivat näyttää luonnolliselta, ei poista sitä tosiseikkaa, että ne pitää lisätä silmään eivätkä kasva siellä tavallisten ripsien lomassa.
Oletko tyhmä, idiootti vai molempia?
Pidän y.o. kaltaista kommenttia keskustelupalstalla merkkinä huonoista tavoista ja ajattelun köyhyydestä.
Onneksi en tunne ihmisiä, jotka nimittelevät noin.
Lapsilla pitää olla käytöstapoja ja rajoja. Sisällä ei huudeta ja juosta. Tarjoilupöydästä ei ronkita syötävää ennen vieraita. Kaupoissa ei leikitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uin mieluiten luonnonvedessä, en uimahallissa.
Minä en ui muslimin saastuttamassa paskavedessä!!!
Kappas vaan , oikein vanhanaikainen rasistikin tulla tupsahti tähän keskusteluketjuun mukaan mielipiteineen...
En halua olla koko ajan tavoitettavissa, enkä myöskään vastaa viesteihin tai puheluihin kaikissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoisuus (kumitissit, hiustenpidennykset, tekoripset..) ei ole kaunista.
Koskaan kuullut, että tekoripset voivat olla myös luonnolliset?
av-palstan vanhat kääkät eivät ole näemmä kuulleet.
Anteeksi, mutta minä ymmärrän luonnollisuuden niin, että se on jotain, mitä ihmisessä on luonnostaan. Se, että tekoripset voivat näyttää luonnolliselta, ei poista sitä tosiseikkaa, että ne pitää lisätä silmään eivätkä kasva siellä tavallisten ripsien lomassa.
Oletko tyhmä, idiootti vai molempia?
Pidän y.o. kaltaista kommenttia keskustelupalstalla merkkinä huonoista tavoista ja ajattelun köyhyydestä.
Onneksi en tunne ihmisiä, jotka nimittelevät noin.
Eli pystyt yhden kommentin perusteella sanomaan, millainen ihminen joku on? Asia selvä... Naurettavaa jos pitää erikseen sanoa että tekoripset voivat NÄYTTÄÄ luonnolliselta.
Ruokin lintuja. Onkohan tämä muuten edes vanha tapa.
Toivottavasti olet myös varautunut siihen että avopuolisolla ei ole puolison kuollessa juuri mitään oikeuksia, esim. et tule saamaan leskeneläkettä. Myöskään eron tullessa ei ole mahdollisuutta ositukseen. Rakastaa voi toki ilman allekirjoituksiakin, mutta mielestäni on hiukan lapsenomaista ettei mietitä käytännön asioita ollenkaan.
Muutenkin on aika hauskaa että nykyisin on ok tehdä lapsia vaikka kolmen tai neljän eri ihmisen kanssa, mutta avioliitto on kauhistus. Onhan se yhteinen lapsi nyt aivan valtavan paljon suurempi sitoumus toiseen ihmiseen kuin avioliitto.