Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä naimisiin kesällä vaikka suhteen tila järkyttävä

Vierailija
07.04.2018 |

Olen kaasona hyvälle ystävälle kesällä. Tulossa isot häät, vieraita on kutsuttu 300. Sukulaisten ja kavereiden lisäksi on kutsuttu kollegat perheineen, naapurit, hyvän päivän tutut jne. Rahaa palaa uskomaton määrä, jopa morsiamen hääpuku maksoi useita tuhansia. Jo tässä on aihetta suureen ihmettelyyn: ystäväni on normaalisti säästäväinen, eivätkä he varakkaita ole. Vanhemmat maksavat kyllä osan kustannuksista.

Suurempi kysymys on se, pitäisikö mitään häitä järjestää. Ystäväni ja miehensä ovat olleet yhdessä teineistä saakka (-> kasvaneet kiinni toisiinsa), mutta onnellisia en usko heidän olevan. Molemmat ovat pettäneet ja pettävät toisiaan, eroavat ehkä puolen vuoden välein pariksi päiväksi tai viikoksi. Heillä on parempia kausia ja sitten taas tosi huonoja, jolloin riitelevät ja molemmat ovat myös (lievästi) väkivaltaisia. Ovat sanoneet toisilleen aivan kauheita asioita. Jälkikasvua heillä jo on.

Kun tätä ystävääni tapaa, on kestopuheenaihe se, miten huono mies on ja miten kuluttava parisuhde on. Me ystävät olemme olleet eron kannalla useasti, samoin kuin hänen perheensä, mutta eivät he halua erota. En pysty käsittämään mikä heitä pitää yhdessä. Kyse ei ole mm. rahasta, koska kumpikaan ei ole varakas. Molemmat kuitenkin työelämässä, joten pärjäisivät rahallisesti ilman toisiaan.

Nyt häiden lähestyessä on vain paha maku suussa. Morsian ei ole kertaakaan valmistelujen aikana maininnutkaan, miten romanttista naimisiinmeno on tai miten ihana mies, siis sellaista mielestäni normaalia. Sen sijaan ainoastaan suuri juhla ja hienot puitteet kiinnostavat. Kaiken on oltava kallista, laadukasta ja säihkyvää. Meillä kaasoilla tulee menemään rahaa polttareihin ja merkkivaatteisiin, sillä kaikilla on oltava samanlaiset mekot (ja kampauksetkin kampaajalla) ja polttareiden vaatimuslista on metrin mittainen.

En tiedä miten minä voisin kääntää tai pysäyttää tätä koko projektia. En voi estää ystävää menemästä naimisiin miehensä, lastensa isän kanssa. Enkä voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista ja polttareista tässä vaiheessa. En vaan usko että näissä häissä on järkeä miltään kannalta, ja olen hyvin ihmeissäni siitä miten materialistiseksi ystävä on muuttunut.

Pitkä teksti ja vaikea asia, mutta mitä te ajattelette?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIKUINEN ihminen saa mennä naimisiin vaikka suhde olisi kuinka paska vaan ja rahaa saa tuhlata just niin paljon kuin tahtoo.

Jokainen ihmininen ja pariskunta tekee omat virheensä ihan itse.

Sinä ap päätät vain omasta elämästäsi. 

Ystäväsi haluaa prinseessapäivän ja bileet vaikka suhde on paska niin siitä vaan. Suomi on vapaa maa.

Vierailija
62/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vähän liiankin pitkällä sellainen kulttuuri että mihinkään ei saa puuttua ja kaikki mitä läheiset tekevät pitää ottaa vastaan myönteisesti ja hyväksyvästi. Ihmiset eivät ole koskaan täysin valmiita henkisesti ja fiksu ihminen osaa ottaa vastaan muidenkin tunteita ja näkemyksiä rakentavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tulevalla hääparilla on luultavasti ns. viharakkaus-suhde.  Se on toisinaan voimakkaampi kuin pelkkä rakkaussuhde.  Kuohahtava viha antaa tietyin väliajoin potkua suhteelle, siksi sitä puretaan ja keritään.   Tätä harvoin ymmärtävät muut, kuin ne, jotka siinä suhteessa elävät.  Se on äärimmäisen kuluttavaa ja johtaa yleensä eroon kuitenkin, mutta sitä ennen on käytävä läpi kaikki tunneskaalat pohjamutia myöten, huiput ja laaksot.

Tällaisen parin on saatava kokea myös hienot hääjuhlallisuudet.  Se on upea huipentuma jollekin, jota ei osaa edes sanoin määrittää.  Sitten sekin on jo koettu. 

He haluavat juhlansa, ja sinä ystävänä olet siinä mukana tekemässä heidän juhlaansa.  Olet saanut aika paljon pahaa arvostelua täällä, mutta olet ollut varmasti aitiopaikalla näkemässä, miten parin elämä on sujunut, ei siis ole ihme, jos et ole kauhean innostunut häistä.  Ainahan sitä haluaisi olla tekemässä juhlaa sellaisella iloisella ja hyvää odottavalla mielellä.  Nyt joudut suhtautumaan pessimistisesti heidän tulevaisuuteensa, mikä katkaisee ilolta kärjen.  Ymmärrän sinua.  Mutta ethän toki ole ainoa.

Olen minäkin ollut sellaisten ihmisten häissä, joista olen ollut varma, että liitto ei onnistu.  Eräskin sulhasen sisko sanoi minulle, että nämä häät on aivan liian suureelliset ja hienot hänen veljelleen, jolla on päihdeongelma ja joka eli rikollispiireissä.  Morsian halusi "pelastaa" sulhasen avioitumalla tämän kanssa ja rakkaudellaan muuttaa tämän elämän.  Se ei todellakaan onnistunut, liitosta tuli katastrofi.  Olisi ennemmin "pelastanut" sulhasen ensin, eli katsonut onnistuuko, ja sitten vasta alkanut puuhata suuria hienoja häitä. 

Mutta koska olet kuitenkin morsiamen ystävä ja haluat hänelle hyvää, ole mukana tekemässä hänelle hänen suurta päiväänsä.  Jokainen meistä tekee virheensä itse, ja niistä sitten oppii sen minkä oppii.   Jos ajattelet rahanmenoa, niin sama rahahan se menisi joka tapauksessa, on tuleva avioliitto sitten minkälainen tahansa.  Ja aina voit kuitenkin toivottaa onnea!  

Vierailija
64/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies toisen naisen kanssa ei olis sellainen.

Vierailija
65/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää ei kestä ystävän tekemiä valintoja niin on paras poistua takavasemmalle!

Voi keskustella ja kertoa oman mielipiteensä mutta toisen puolesta ei voi elää!

Vaikka itse ei näin tekisi ja omasta mielestä kaikki on pelkkää paskaa niin ystävä voi olla eri mieltä ja sekin on ihan ok. Toisen ihmisen elämään ei ole päätösvaltaa.

Vierailija
66/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti... Mutta ehkä ap voisi kautta rantain kysellä, miksi häitä ryhdyttiin valmistelemaan juuri nyt eikä esim. ensi vuonna. 

Pettämiset ja riidat eivät välttämättä kerro vielä mitään siitä, kuinka tyytyväinen pari on yhdessä. (Jatkuva riitely on lapsille silti ihan helvettiä, joten ei voi suositella parisuhteenhoitomenetelmänä.) Omat vanhempani ovat jatkaneet yhdessä riitelemistä jo 40 v. Astiat lentävät vähintään parin viikon välein. Joka riidan jälkeen jompikumpi vannoo ottavansa avioeron, mutta kummasti ne avioeroaikeet häviävät aina. Kävipä tässä sitten niin, että faija joutui yllättäen sairaalaan sairaskohtauksen vuoksi. Mutsi oli aivan suunniltaan ja sanoi, ettei hän oikeasti halua päästä ukosta eroon, koska rakastaa häntä niin valtavasti eikä voi elää ilman... 

Vierailija
67/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ehkä ystävä purkaakin ne huonot asiat lähipiirilleen, vaikka muuten menisi hyvin..

Mullakin on saattanut olla kavereiden miehistä huono kuva, koska he ovat aina valittaneet heistä, mutta tavatessa miehet, kaikki onkin hyvin ja mies kunnollinen kaikinpuolin. Heidän vaan täytyy saada purkaa jollekulle huonot fiilikset.

Vierailija
68/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä tulevalla hääparilla on luultavasti ns. viharakkaus-suhde.  Se on toisinaan voimakkaampi kuin pelkkä rakkaussuhde.  Kuohahtava viha antaa tietyin väliajoin potkua suhteelle, siksi sitä puretaan ja keritään.   Tätä harvoin ymmärtävät muut, kuin ne, jotka siinä suhteessa elävät.  Se on äärimmäisen kuluttavaa ja johtaa yleensä eroon kuitenkin, mutta sitä ennen on käytävä läpi kaikki tunneskaalat pohjamutia myöten, huiput ja laaksot.

Tällaisen parin on saatava kokea myös hienot hääjuhlallisuudet.  Se on upea huipentuma jollekin, jota ei osaa edes sanoin määrittää.  Sitten sekin on jo koettu. 

He haluavat juhlansa, ja sinä ystävänä olet siinä mukana tekemässä heidän juhlaansa.  Olet saanut aika paljon pahaa arvostelua täällä, mutta olet ollut varmasti aitiopaikalla näkemässä, miten parin elämä on sujunut, ei siis ole ihme, jos et ole kauhean innostunut häistä.  Ainahan sitä haluaisi olla tekemässä juhlaa sellaisella iloisella ja hyvää odottavalla mielellä.  Nyt joudut suhtautumaan pessimistisesti heidän tulevaisuuteensa, mikä katkaisee ilolta kärjen.  Ymmärrän sinua.  Mutta ethän toki ole ainoa.

Olen minäkin ollut sellaisten ihmisten häissä, joista olen ollut varma, että liitto ei onnistu.  Eräskin sulhasen sisko sanoi minulle, että nämä häät on aivan liian suureelliset ja hienot hänen veljelleen, jolla on päihdeongelma ja joka eli rikollispiireissä.  Morsian halusi "pelastaa" sulhasen avioitumalla tämän kanssa ja rakkaudellaan muuttaa tämän elämän.  Se ei todellakaan onnistunut, liitosta tuli katastrofi.  Olisi ennemmin "pelastanut" sulhasen ensin, eli katsonut onnistuuko, ja sitten vasta alkanut puuhata suuria hienoja häitä. 

Mutta koska olet kuitenkin morsiamen ystävä ja haluat hänelle hyvää, ole mukana tekemässä hänelle hänen suurta päiväänsä.  Jokainen meistä tekee virheensä itse, ja niistä sitten oppii sen minkä oppii.   Jos ajattelet rahanmenoa, niin sama rahahan se menisi joka tapauksessa, on tuleva avioliitto sitten minkälainen tahansa.  Ja aina voit kuitenkin toivottaa onnea!  

Hmm. Oletko itse kokenut tuollaisen suhteen vai miten osasit sanoittaa tuon noin hyvin? Itse elin tuollaisessa suhteessa kahdesti. Kummallakin kerralla olin se joka totesi että morjens, koska se oli mies joka draamaili.

Vierailija
69/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri juhlasta ja ystävien seurasta. Siihen et voi vaikuttaa millainen heidän suhteensa on ja miksi haluavat mennä naimisiin (sulhanen ilmeisesti myös haluua ne häät eikä ole pakotettu avioliittoon eikä parisuhteeseen).

Vierailija
70/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauri juhlasta ja ystävien seurasta. Siihen et voi vaikuttaa millainen heidän suhteensa on ja miksi haluavat mennä naimisiin (sulhanen ilmeisesti myös haluua ne häät eikä ole pakotettu avioliittoon eikä parisuhteeseen).

Hups... siis nauti juhlasta.

Vierailija
71/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhän on hyvin tyypillinen "mitä huonompi liitto, sen prameamman häät".  Morsian haluaa olla onnellinen ja innostunut edes jostain; saahan rahallain ainakin pienen palan illuusiota onnesta.

Minun mielestä tässä ei ole mitään ihmeteltävää, ennemminkin hyvinkin loogista ja inhimillistä morsiamen käytös. Jos ei mene miehen takia naimisiin, niin menee häiden takia. Ja ehkä sen takia, että lapsia on jo.

Toinen juttu on se, ettei morsian kyllä voi maksattaa muilla kompensaatiojuhliaan. Jos kerta koko ystävapiiri on samaa mieltä häiden järjettömyydestä, niin ei liene liian vaikeaa olla lujana ja ilmoittaa mihin lähdette mukaan ja mihin ette. Esim. polttareista teette simppelit ja vaatteet ja kampaukset päätätte itse, toki morsiamen toiveita mukaillen, mutta ilman että maksaa liikaa.

Ette vedä onnetonta liittoa tähän syyksi, sanotte vaan , ettei teillä ole varaa kaikkiin vaatimuksiin. Sovitte vaikka budjettikaton ja morsia saa valita, mitä ottaa, mitä jättää.

Vierailija
72/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain on asenne, että yhdessä ollaan vaikka tulisi vastaan mitä ja riita selvitetään, oli se kuinka paha tahansa. Ehkä heillä on tämä juttu, tietävät että riitelevät pahasti, mutta jossain vaiheessa sopivat, ja tämä tulee tapahtumaan monta kertaa. Vielä päälle lapset, niin haluavat virallistaa suhteensa. En ottaisi stressiä muiden elämästä. Jos he haluavat elää niin, niin mikäs siinä, antaa.

Vierailija
73/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät varmaan tiedä paremmasta parisuhteesta. Tuo epävakaisuus on heille normaali tila. Ovat aikaa sitten tyytyneet siihen.

Vierailija
74/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on viimeinen yritys pelastaa suhde. Nämä yritykset epäonnistuvat aina. Todennäköisesti he eroavat muutaman vuoden sisällä, mutta toisaalta turha sitä on heille nyt mennä sanomaan. Saat vain vihat niskoillesi ja he menevät joka tapauksessa naimisiin eikä kukaan hyötyisi mitenkään.

Vierailija
75/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino estää tulevat häät on se, että houkuttelet tulevan sulhon sänkyysi tai te kaikki kaasot voisitte sen tehdä yhdessä. Tietysti siten, että morsio yllättää teidät itseteossa. Ystävyyshän siinä menee, mutta olet sentään uhrautunut ystäväsi puolesta.

Vierailija
76/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ystävää voi kyllä kehottaa eroamaan huonosta suhteesta mutta olisi "liian kova isku" kertoa että polttari- ja muut kaasojen kustannukset ovat liian isot? 

:D jep.

Vierailija
77/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata. olet täysin oikeassa. kiva kun kerroit mullekkin niin ei nyt sit mennä.

Vierailija
78/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AIKUINEN ihminen saa mennä naimisiin vaikka suhde olisi kuinka paska vaan ja rahaa saa tuhlata just niin paljon kuin tahtoo.

Jokainen ihmininen ja pariskunta tekee omat virheensä ihan itse.

Sinä ap päätät vain omasta elämästäsi. 

Ystäväsi haluaa prinseessapäivän ja bileet vaikka suhde on paska niin siitä vaan. Suomi on vapaa maa.

Mulle tulee tuosta päällepäsmäri-apsta mieleen et ehkäpä hän ei kuitenkaan ole kovin objektiivinen tässä asiassa...

Vierailija
79/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliilla häillä usein kompensoidaan huonoa puolisovalintaa.

Tässä voi oikeasti olla perää. Uskoisin, että sama pätee myös sormusten hintaan. (siis jos toinen tai molemmat vaatii erittäin kalliit sormukset)

Mieheni kosi minua yllättäen, oltiin kaksistaan kävelyllä. Sormus maksoi vain päälle 200 euroa. Minulle olisi ihan sama vaikka muovia olisi.

Meidät vihittiin maistraatissa. Sekin oli oikein mukava ratkaisu :) Perheenjäsenet kauhisteli että miksei "kunnollisia" häitä? :D

Veljeni ex taas vaati, että jos veljeni häntä joskus kosii, on sormuksen oltava vähintään 5000 euron hintainen. (olisi myös halunnut ökyhäät)  Eipä mennyt kauaa kun pari erosi. :I

Joo, kyllä tämä nyt kertoo kaiken! :D

Ilmankos nykyään pyritään esittämään mahdollisimman karuja avioitumistarinoita, ilmeisesti tämä on ajatuksena et piiloviestitään et Meidän Avioliitto on Niin PAljon Parempi ku mentiin kaatopaikalla naimisiin ja pappikin oli kännissä.

Minä taas tiedän monta paria, jotka ovat juhlineet häitään ihan innoissaan ja edelleen yhdessä, vuosikymmenien jälkeen!

Vierailija
80/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, luulin pari tuntia sitten että keskustelu jo loppui mutta tämähän oli jatkunut monta sivua!

En tiedä mihin kommentteihin pitäisi reagoida, mutta tämän sanon ainakin: minä _en_ hyväksy sitä että ystäväni on joutunut kärsimään väkivallasta. En unohda koskaan sitä miten hän on tullut mm. meidän tyttöjen tapaamisiin mustelmilla. Hän on kyllä myöntänyt lyöneensä takaisin, eikä se ole oikein, mutta minä olen tuntenut hänet lähes koko ikäni ja olen mieluummin hänen puolellaan kuin miehensä. Mies oli myös se joka aloitti pettämisen kierteen. Näistä syistä olen sitä mieltä ettei heidän tulisi olla enää yhdessä. He ovat eronneet ja palanneet yhteen säännöllisesti jo vuosien ajan, enkä todellakaan usko että se tapa loppuisi papin aamenen jälkeen.

Tästä lähtökohdasta pidän ihan omituisena myös sitä mielettömien summien käyttämistä yhden päivän juhliin. Mutta jos ystäväni tulisi sen seurauksena oikeasti onnelliseksi, ei minulla olisi valittamista.

En minä tänne kirjoittanut siksi että saisin sen avulla asiat jotenkin muutettua. Halusin vaan kirjoittaa sillä koko juttu tuntuu älyttömältä ja pahalta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi