Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä naimisiin kesällä vaikka suhteen tila järkyttävä

Vierailija
07.04.2018 |

Olen kaasona hyvälle ystävälle kesällä. Tulossa isot häät, vieraita on kutsuttu 300. Sukulaisten ja kavereiden lisäksi on kutsuttu kollegat perheineen, naapurit, hyvän päivän tutut jne. Rahaa palaa uskomaton määrä, jopa morsiamen hääpuku maksoi useita tuhansia. Jo tässä on aihetta suureen ihmettelyyn: ystäväni on normaalisti säästäväinen, eivätkä he varakkaita ole. Vanhemmat maksavat kyllä osan kustannuksista.

Suurempi kysymys on se, pitäisikö mitään häitä järjestää. Ystäväni ja miehensä ovat olleet yhdessä teineistä saakka (-> kasvaneet kiinni toisiinsa), mutta onnellisia en usko heidän olevan. Molemmat ovat pettäneet ja pettävät toisiaan, eroavat ehkä puolen vuoden välein pariksi päiväksi tai viikoksi. Heillä on parempia kausia ja sitten taas tosi huonoja, jolloin riitelevät ja molemmat ovat myös (lievästi) väkivaltaisia. Ovat sanoneet toisilleen aivan kauheita asioita. Jälkikasvua heillä jo on.

Kun tätä ystävääni tapaa, on kestopuheenaihe se, miten huono mies on ja miten kuluttava parisuhde on. Me ystävät olemme olleet eron kannalla useasti, samoin kuin hänen perheensä, mutta eivät he halua erota. En pysty käsittämään mikä heitä pitää yhdessä. Kyse ei ole mm. rahasta, koska kumpikaan ei ole varakas. Molemmat kuitenkin työelämässä, joten pärjäisivät rahallisesti ilman toisiaan.

Nyt häiden lähestyessä on vain paha maku suussa. Morsian ei ole kertaakaan valmistelujen aikana maininnutkaan, miten romanttista naimisiinmeno on tai miten ihana mies, siis sellaista mielestäni normaalia. Sen sijaan ainoastaan suuri juhla ja hienot puitteet kiinnostavat. Kaiken on oltava kallista, laadukasta ja säihkyvää. Meillä kaasoilla tulee menemään rahaa polttareihin ja merkkivaatteisiin, sillä kaikilla on oltava samanlaiset mekot (ja kampauksetkin kampaajalla) ja polttareiden vaatimuslista on metrin mittainen.

En tiedä miten minä voisin kääntää tai pysäyttää tätä koko projektia. En voi estää ystävää menemästä naimisiin miehensä, lastensa isän kanssa. Enkä voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista ja polttareista tässä vaiheessa. En vaan usko että näissä häissä on järkeä miltään kannalta, ja olen hyvin ihmeissäni siitä miten materialistiseksi ystävä on muuttunut.

Pitkä teksti ja vaikea asia, mutta mitä te ajattelette?

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tuonut ajatuksiasi julki kertaakaan ennen? Nyt taitaa olla pikkuisen myöhäistä.

Vierailija
2/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi haluaa prinsessapäivän, eipä sen kummempaa. Eihän tuossa mitään järkeä ole, ero tulee väistämättä. Mä ottaisin bileitten kannalta koko show'n, niin se sun kamukin tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri meni naimisiin kuukauden tuttavuuden jälkeen turvapaikanhakijan kanssa. Sehän vasta on tosi romanttista on...

Mutta joo. Kaason roolista voi hypätä pois. Välit siinä menee, mutta kohtuuton taitaa tuo morsio olla. Esim polttareita varten voi olla toiveita, mutta ei niitä voi vaatia.

Ja jos kaasojen pukeutumisella on suuri merkitys ja kaikilla oltava samanlainen mekko, niin sitten hääpari maksaa ne koltut.

Vierailija
4/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliilla häillä usein kompensoidaan huonoa puolisovalintaa.

Vierailija
5/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tuonut ajatuksiasi julki kertaakaan ennen? Nyt taitaa olla pikkuisen myöhäistä.

Kerroin että me ystävät olemme yrittäneet kannustaa häntä eroamaan silloin kun asiat ovat olleet todella huonosti ja hän on itsekin sitä vaihtoehtoa punninnut. Ei viime kerrasta kauaa ole. Häät taas paisuivat melkein huomaamatta näihin mittasuhteisiin. Eikä olekaan minun asiani kieltää ystävää käyttämästä rahojaan miten itse haluaa. Tämä ihmeellinen sokeus mm. kustannusten kasvulle ei ole ystäväni tapaista. Mutta kuten sanottua niin hänen vanhempansa maksavat osan, ehkä rahalla siis ei ole väliä.

ap

Vierailija
6/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri meni naimisiin kuukauden tuttavuuden jälkeen turvapaikanhakijan kanssa. Sehän vasta on tosi romanttista on...

Mutta joo. Kaason roolista voi hypätä pois. Välit siinä menee, mutta kohtuuton taitaa tuo morsio olla. Esim polttareita varten voi olla toiveita, mutta ei niitä voi vaatia.

Ja jos kaasojen pukeutumisella on suuri merkitys ja kaikilla oltava samanlainen mekko, niin sitten hääpari maksaa ne koltut.

En olisi kehdannut itse ottaa tätä näkökulmaa esille, mutta olen oikeasti sitä mieltä että hääparin pitäisi ainakin osallistua mekkokuluihin. Jos saisi itse valita, ja vain esim. malli tai väri olisi määritelty etukäteen, voisi hankkia sen näköisen ja hintaisen kuin itse haluaa ja voi käyttää myöhemminkin.

En halua jättäytyä pois. Se olisi liian kova isku. En halua menettää näitä ystäviä vain kiinnittääkseni huomiota siihen, että häät ovat huono ajatus. Sitä paitsi ystäväni perhekään ei ole häiden kannalla, joten mitä oma mielipiteeni siitä enää painaisikaan.

Polttareista minäkin ajattelen että niidenhän pitäisi olla ystävien järjestämä yllätyspäivä. Nyt ei ole niin. Annetut raamit ovat tiukat, ja jos seuraamme niitä niin rahaa tulee palamaan. Ystäväni siis ei ole normaalisti tuollainen, että hänen pitäisi olla kontrollissa joka asiassa...

ap

Vierailija
7/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin että me ystävät olemme yrittäneet kannustaa häntä eroamaan silloin kun asiat ovat olleet todella huonosti ja hän on itsekin sitä vaihtoehtoa punninnut. Ei viime kerrasta kauaa ole. Häät taas paisuivat melkein huomaamatta näihin mittasuhteisiin. Eikä olekaan minun asiani kieltää ystävää käyttämästä rahojaan miten itse haluaa. Tämä ihmeellinen sokeus mm. kustannusten kasvulle ei ole ystäväni tapaista. Mutta kuten sanottua niin hänen vanhempansa maksavat osan, ehkä rahalla siis ei ole väliä.

ap

Luin vähän huonosti, huolenaihe on siis tuo rahanmeno. Älytöntähän se on, mutta ellei ystävä ole holhouksenalainen niin saa käyttää rahaa miten haluaa.

Polttarikustannuksista saa ja voi sanoa, ellei oma budjetti kestä niin kelkasta voi hypätä pois, ihan missä vaiheessa vain.

Vierailija
8/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Luin vähän huonosti, huolenaihe on siis tuo rahanmeno. Älytöntähän se on, mutta ellei ystävä ole holhouksenalainen niin saa käyttää rahaa miten haluaa.

Polttarikustannuksista saa ja voi sanoa, ellei oma budjetti kestä niin kelkasta voi hypätä pois, ihan missä vaiheessa vain.

En kyllä tarkoittanut sitäkään että rahanmeno olisi isoin huolenaihe! Se on vaan uusin huolenaihe, sanotaan niin. Kyllä rahaa tärkeämpää on se, tuleeko ystäväni muka onnelliseksi naimalla miehen jota en usko hänen rakastaneen enää vuosiin. He eivät edes kunnioita toisiaan eivätkä ole keskenään ystäviä. Joten: mitä järkeä??

ap

Vierailija
9/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsian haluaa (hyvin kalliit) bileet. Ero on kuitenkin edessä jossain vaiheessa. Pitäkööt juhlansa.

Sitä mieltä olen että jos morsian noin tarkasti speksaa hääpuvut, hänen on myös ne maksettava. Muutoin jokainen kaaso/morsiusneito pukee päälleen ihan mitä haluaa.

Vierailija
10/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni alkaa avioliiton auvoisasta satamasta.

Vierailija
11/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En kyllä tarkoittanut sitäkään että rahanmeno olisi isoin huolenaihe! Se on vaan uusin huolenaihe, sanotaan niin. Kyllä rahaa tärkeämpää on se, tuleeko ystäväni muka onnelliseksi naimalla miehen jota en usko hänen rakastaneen enää vuosiin. He eivät edes kunnioita toisiaan eivätkä ole keskenään ystäviä. Joten: mitä järkeä??

ap

Harvoin naimisiin mennään puhtaasti järkisyistä, koskee siis myös niitä onnellisina yhdessä olevia pareja. Ei se onnellisuus lisäänny tietyllä prosenttimäärällä aamenen jälkeen, mutta mikä ystäväsi tilanteessa siis muuttuu huonommaksi? 

Vierailija
12/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Sinun tehtäväsi pysäyttää projektia. Aikuiset ihmiset toimivat joskus eri tavalla kuin sinun mielestäsi olisi järkevää ja se nyt vaan on voi voi.

Jos et halua ostaa morsiamen määräämää mekkoa, niin sitten ilmoitat hyvissä ajoin, ettet sitä osta.

Samoin toimit kampaajan ja polttarilistan kanssa. Sinä päätät mitä teet tai jätät tekemättä - morsian suhtautuu siihen omalla tavallaan. Näin se elämä menee.

Vierailija
13/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä isoissa juhlissa?

Ainakin kansantalous tykkää! On hyvä juttu, kun raha kiertää.

Vierailija
14/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna mennä naimisiin, sittenpä eroavat. Mutta jos sinun pitää omaa rahaa laittaa kauheasti polttareihin sun muihin, niin sano sinne morsmaikulle, että sulla ei rahat riitä.

Vierailija
15/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Harvoin naimisiin mennään puhtaasti järkisyistä, koskee siis myös niitä onnellisina yhdessä olevia pareja. Ei se onnellisuus lisäänny tietyllä prosenttimäärällä aamenen jälkeen, mutta mikä ystäväsi tilanteessa siis muuttuu huonommaksi? 

Sillä tavalla muuttuu huonommaksi että eroaminen muuttuu vaikeammaksi. En minä toivo, että kukaan ystävistäni sitoutuu noin virallisesti mieheen joka pettää ja on ollut jopa väkivaltainen. Olen tässä siis ystäväni puolella, vaikka olen tietoinen siitä että hän on käyttäytynyt itse yhtä huonosti (ja uskon että oikean miehen kanssa hän ei sortuisi sellaiseen). Kai tämä tunne kohoaa siitä, että jo vuosia lähipiiri on toivonut ennemminkin eroa, ja nyt tuleekin häät.

Muutoin häät eivät ole maailmanloppu, olet oikeassa. On vaan vaikea löytää mitään iloa niihin valmistautumisesta. Mutta eivät ole minun juhlani, se on totta.

ap

Vierailija
16/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystävää voi kyllä kehottaa eroamaan huonosta suhteesta mutta olisi "liian kova isku" kertoa että polttari- ja muut kaasojen kustannukset ovat liian isot? 

Vierailija
17/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyseessä kalliit erobileet. Viimeinen ponnistus ja voimannäyttö. Toteutus kuin amerikkalaisesta elokuvasta.

Vierailija
18/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ystävää voi kyllä kehottaa eroamaan huonosta suhteesta mutta olisi "liian kova isku" kertoa että polttari- ja muut kaasojen kustannukset ovat liian isot? 

Ei kun olisi liian kova isku jättäytyä hommasta pois, jos pääsyy olisi se että en kannata tätä naimisiin menemistä. Kustannukset olisi helpompi niellä jos tiedossa olisi aidosti onnellinen juhla. Kyllä minulla mm. siihen mekkoon varaa on, jos on pakko.

ap

Vierailija
19/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Sillä tavalla muuttuu huonommaksi että eroaminen muuttuu vaikeammaksi. En minä toivo, että kukaan ystävistäni sitoutuu noin virallisesti mieheen joka pettää ja on ollut jopa väkivaltainen. Olen tässä siis ystäväni puolella, vaikka olen tietoinen siitä että hän on käyttäytynyt itse yhtä huonosti (ja uskon että oikean miehen kanssa hän ei sortuisi sellaiseen). Kai tämä tunne kohoaa siitä, että jo vuosia lähipiiri on toivonut ennemminkin eroa, ja nyt tuleekin häät.

Muutoin häät eivät ole maailmanloppu, olet oikeassa. On vaan vaikea löytää mitään iloa niihin valmistautumisesta. Mutta eivät ole minun juhlani, se on totta.

ap

Hyvä, nyt alkaa läytyä oikeaa asennetta. Häät eivät ole maailmanloppu eivätkä ole sinun juhlasi. Jos et löydä iloa ystäväsi isoista häistä, yritä löytää sitä jostakin muualta. Usein pärjää parhaiten, kun huolehtii omista asioistaan.

Vierailija
20/138 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun olisi liian kova isku jättäytyä hommasta pois, jos pääsyy olisi se että en kannata tätä naimisiin menemistä. Kustannukset olisi helpompi niellä jos tiedossa olisi aidosti onnellinen juhla. Kyllä minulla mm. siihen mekkoon varaa on, jos on pakko.

ap

Et KANNATA tätä naimisiin menemistä!!!!!!

Pitääkö ennen häistä sopimista kysellä kaveripiirin "kannatus" asiaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän