Ystävä naimisiin kesällä vaikka suhteen tila järkyttävä
Olen kaasona hyvälle ystävälle kesällä. Tulossa isot häät, vieraita on kutsuttu 300. Sukulaisten ja kavereiden lisäksi on kutsuttu kollegat perheineen, naapurit, hyvän päivän tutut jne. Rahaa palaa uskomaton määrä, jopa morsiamen hääpuku maksoi useita tuhansia. Jo tässä on aihetta suureen ihmettelyyn: ystäväni on normaalisti säästäväinen, eivätkä he varakkaita ole. Vanhemmat maksavat kyllä osan kustannuksista.
Suurempi kysymys on se, pitäisikö mitään häitä järjestää. Ystäväni ja miehensä ovat olleet yhdessä teineistä saakka (-> kasvaneet kiinni toisiinsa), mutta onnellisia en usko heidän olevan. Molemmat ovat pettäneet ja pettävät toisiaan, eroavat ehkä puolen vuoden välein pariksi päiväksi tai viikoksi. Heillä on parempia kausia ja sitten taas tosi huonoja, jolloin riitelevät ja molemmat ovat myös (lievästi) väkivaltaisia. Ovat sanoneet toisilleen aivan kauheita asioita. Jälkikasvua heillä jo on.
Kun tätä ystävääni tapaa, on kestopuheenaihe se, miten huono mies on ja miten kuluttava parisuhde on. Me ystävät olemme olleet eron kannalla useasti, samoin kuin hänen perheensä, mutta eivät he halua erota. En pysty käsittämään mikä heitä pitää yhdessä. Kyse ei ole mm. rahasta, koska kumpikaan ei ole varakas. Molemmat kuitenkin työelämässä, joten pärjäisivät rahallisesti ilman toisiaan.
Nyt häiden lähestyessä on vain paha maku suussa. Morsian ei ole kertaakaan valmistelujen aikana maininnutkaan, miten romanttista naimisiinmeno on tai miten ihana mies, siis sellaista mielestäni normaalia. Sen sijaan ainoastaan suuri juhla ja hienot puitteet kiinnostavat. Kaiken on oltava kallista, laadukasta ja säihkyvää. Meillä kaasoilla tulee menemään rahaa polttareihin ja merkkivaatteisiin, sillä kaikilla on oltava samanlaiset mekot (ja kampauksetkin kampaajalla) ja polttareiden vaatimuslista on metrin mittainen.
En tiedä miten minä voisin kääntää tai pysäyttää tätä koko projektia. En voi estää ystävää menemästä naimisiin miehensä, lastensa isän kanssa. Enkä voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista ja polttareista tässä vaiheessa. En vaan usko että näissä häissä on järkeä miltään kannalta, ja olen hyvin ihmeissäni siitä miten materialistiseksi ystävä on muuttunut.
Pitkä teksti ja vaikea asia, mutta mitä te ajattelette?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ystävää voi kyllä kehottaa eroamaan huonosta suhteesta mutta olisi "liian kova isku" kertoa että polttari- ja muut kaasojen kustannukset ovat liian isot?
Ei kun olisi liian kova isku jättäytyä hommasta pois, jos pääsyy olisi se että en kannata tätä naimisiin menemistä. Kustannukset olisi helpompi niellä jos tiedossa olisi aidosti onnellinen juhla. Kyllä minulla mm. siihen mekkoon varaa on, jos on pakko.
ap
Et KANNATA tätä naimisiin menemistä!!!!!!
Pitääkö ennen häistä sopimista kysellä kaveripiirin "kannatus" asiaan?
Ymmärsit oikein: EN KANNATA sitä että pariskunta, joka ei rakasta toisiaan ja mm. pettää ja lyö, menee naimisiin.
ap
En haluaisi kaltaistasi ystävää.
Tuohon vielä pari muksua, niin johan on rai rai.
En voi estää ystävää menemästä naimisiin miehensä, lastensa isän kanssa. Enkä voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista ja polttareista tässä vaiheessa. En vaan usko että näissä häissä on järkeä miltään kannalta, ja olen hyvin ihmeissäni siitä miten materialistiseksi ystävä on muuttunut.
Tuossa on ap alkuperäistä tekstiäsi pieni pätkä.
1. et voi estää ystävääsi menemästä naimisiin
2- et voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista
Mikä tässä nyt on ongelma? Oletatko, että me palstan lukijat kokoamme voimamme ja saavumme hääpaikalle pulleat olkavartemme tutisten väkivalloin estämään vihmimisen?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vielä pari muksua, niin johan on rai rai.
Aloituksen mukaan siellä on jo lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ystävää voi kyllä kehottaa eroamaan huonosta suhteesta mutta olisi "liian kova isku" kertoa että polttari- ja muut kaasojen kustannukset ovat liian isot?
Ei kun olisi liian kova isku jättäytyä hommasta pois, jos pääsyy olisi se että en kannata tätä naimisiin menemistä. Kustannukset olisi helpompi niellä jos tiedossa olisi aidosti onnellinen juhla. Kyllä minulla mm. siihen mekkoon varaa on, jos on pakko.
ap
Ymmärsit oikein: EN KANNATA sitä että pariskunta, joka ei rakasta toisiaan ja mm. pettää ja lyö, menee naimisiin.
ap
Mutta maksat silti itsesi kipeäksi polttareista ja bridezillan valitsemasta puvusta, koska...
...tuohon väliin nyt jotain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
En voi estää ystävää menemästä naimisiin miehensä, lastensa isän kanssa. Enkä voi jättäytyä pois juhlavalmisteluista ja polttareista tässä vaiheessa. En vaan usko että näissä häissä on järkeä miltään kannalta, ja olen hyvin ihmeissäni siitä miten materialistiseksi ystävä on muuttunut.
Mikä tässä nyt on ongelma? Oletatko, että me palstan lukijat kokoamme voimamme ja saavumme hääpaikalle pulleat olkavartemme tutisten väkivalloin estämään vihmimisen?
Av- mammojen interventio...sori mulla on kahvit näppiksellä...
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt palstan tarkoituksen väärin? Olen aina kuvitellut että täällä saa halutessaan mm. purkaa sanoiksi asioita, jotka vaivaavat, ja muut sitten antavat neuvoja / mielipiteitä tai muuten vaan jutustelevat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mutta maksat silti itsesi kipeäksi polttareista ja bridezillan valitsemasta puvusta, koska...
...tuohon väliin nyt jotain järkevää.
Jatkan lausetta: koska tämä bridezilla on ystäväni, ja niin ovat myös muut kaasot, ja haluan olla heitä kohtaan solidaarinen.
ap
Haluat miellyttää muita, mutta itsestä tuntuu nyt vähän pahalta. Pari käyntiä melenterveystoimistossa voisi auttaa. Jaxuhali!
Sinusta tuntuu pahalta, että kaikki menee väärin, mutta et voi tehdä mitään. Jos olet todellinen ystävä, hyväksyt asian ja iloitset ystäväsi hienoista häistä.
Mitäpä jos he vaan rakastavat toisiaan?? Kaikista vaikeuksista huolimatta
Noh. Itse tunnut olevan kaikkia helpotusneuvoja vastaan, keksit siis syitä miksi et voi tehdä niin ja näin. Jos sinun on nyt pakko osallistua häihin, joita et edes haluaisi tapahtuvan, niin sano morsiamelle edes siitä, että kustannukset ovat sinulle liian korkeat! Tämän voi sanoa myös ystävällisesti ja pahoitellen, jolloin ystäväsi luultavasti ymmärtää. Jos ei ymmärrä, niin sitten pahoittelet lisää ja sanot, että hommaat kyllä rahat itse. Näin et menetä ystävää, mutta et myöskään mene vararikkoon syystä, joka sinua ei edes kiinnostaisi.
Juhlamorkkiksesta rules tavallista isompi. Omien juhlien suunnittelu on aina kivaa. Sitten tulee taas arki.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Itse tunnut olevan kaikkia helpotusneuvoja vastaan, keksit siis syitä miksi et voi tehdä niin ja näin. Jos sinun on nyt pakko osallistua häihin, joita et edes haluaisi tapahtuvan, niin sano morsiamelle edes siitä, että kustannukset ovat sinulle liian korkeat! Tämän voi sanoa myös ystävällisesti ja pahoitellen, jolloin ystäväsi luultavasti ymmärtää. Jos ei ymmärrä, niin sitten pahoittelet lisää ja sanot, että hommaat kyllä rahat itse. Näin et menetä ystävää, mutta et myöskään mene vararikkoon syystä, joka sinua ei edes kiinnostaisi.
kyllähän ap sanoi, että hänellä ON rahaa hameeseen, mukkumukkumukku ei ole hänestä hyvä ajatus nämä häät.
Yllättävän moni nainen kuvittelee häiden tai lapsen pelastavan parisuhteen.
Ei sinun kannata ystäväsi puolesta murehtia, koska ei tuo naimisiinmeno itsessään hänen elämäänsä juuri vaikuta. Ystäväsi on miehensä kanssa jo ottanut sen kaikista suurimman sitoumuksen askeleen, eli hankkinut yhteisiä lapsia. Siitä "syvemmälle" tuohon käsityksesi mukaan huonoon parisuhteeseen ei enää pääse. Eri asia olisi, jos kyseessä ei olisi hirveän pitkään yhdessä ollut, perheellinen pariskunta. Silloin naimisiinmeno voisi sisältää arvoja ja odotuksia, jotka sitoisivat pariskunnan tiukemmin toisiinsa ja nostaisivat kynnystä lähteä. Nyt se suurin kynnys, lapset, on jo olemassa.
Kummallakaan pariskunnasta ei ole merkittävää varallisuuttakaan, joten taloudellista riskiä ei ole. Ei tämä muuta mitään. Sinä voit hyvällä omallatunnolla seuraavien pettämis- ja väkivaltadraamojen jälkeen jatkaa taas ystäväsi kehottamista eroamaan, ilmeisesti olet niin tähänkin asti tehnyt. Kyse on nyt juhlista. Se on sitten asia erikseen, jos et saa ystäväsi kanssa neuvoteltua sinulle koituvista kustannuksista, mutta itse avioon menemisestä sinun ei kannata murehtia.
Neuvo: vie halpa lahja. Ero häämöttää kuukausien tai parin vuoden kuluttua.
Toivottavasti heillä ei ole lapsia.
Voihan se avioliitto rauhoittaa tämän pariskunnan.
Toden totta! Omenapuukin kukkii komeimmin juuri ennen kuolemaansa!