Luen pääsykokeisiin- työkkäriltä työtarjous, neuvoja kaivataan!
Elikkä määräaikaiseni päättyi (pyysin, ettei jatketa, että voin lukea yliopiston pääsykokeisiin), olen täysin tulottomana joten nostan liitolta rahaa tämän 2kk. (Moraalitonta tai ei, mutta haluan kouluun ja pois duunarihommista).
Nyt sit sain työtarjouksen. Tein hakemuksen tarkotuksella todella huonosti kirjoitusvirheiden kera. Kyseessä siis vuokrafirma ja oman alan töitäni. Työllisyys alalla hyvä ja olen ammattitaitoinen.
No! Sieltäpä tuli viestiä, että soita HR tämä ja puh nro... Katsoin facesta että kyseessä nuori ja rennon näkoinen mies.
Selitänkö tilanteeni, että olen pääsykokeen jälkeen käytettävissä ja älä pliis kerro työkkärille (onko riski, että kertoo?) vai menenkö työhaastatteluun humalassa pukeutuneena pelleksi? Jos menen työhaastatteluun ja käyttäydyn tavallisesti "saan" työpaikan 100% varmuudella, koska alalla työntekijäpula, olen asiallinen ja minulla on ammattitaitoa.
Miten teen, että saan lukea pääsykokeisiin ja saan työttömyyyskorvauksen tältä 2 kuulauden ajalta?
Kommentit (181)
Jokainen heistä on samassa tilanteessa eli haluaa päästä yliopistoon. Se, että ap on tehnyt 4 vuotta hanttihommia, ei tee hänestä mitään erityistapausta vaan melkeinpä päinvastoin.
Työttömän tulee ottaa vastaan kokoaikatyö, jos sitä tarjotaan. Muuten menettää tuet. Jos työpaikasta kieltäytyminen tulee myöhemmin maksajan tietoon, tehdään rikosilmoitus petosepäilystä. Siinä suhteessa ap:n tilanne todella poikkeaa muista, että hän on kokeilemassa, jääkö kiinni vai ei.
Toivotaan, että hakukohteena ei ole oikeustieteellinen. Siellä pienetkin rikkeet saati petokset voivat olla esteenä uralla etenemiselle. Kuka haluaa edes harjoittelijaksi henkilöä, joka mieluummin etsii laista porsaanreikiä kuin toimii lain hengen mukaan.[/quote]
Ei tälläisestä asiasta oikeusjuttua tule. Korkeintaan takaisinperintä. Jos rekry käräyttäisi minut, kiistäisin kaiken työkkärille ja lahjoisin rekryn että muuttaa sanomisensa.
Haet siis lääkikseen. Minkälaiset taustat sulla on; lukiossa pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia painotteisesti? Oletko hakenut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kaikkea lukea, mutta näyttää siltä, että on pakko mennä sinne haastatteluun. Neuvon, että otat riskin ja käy haastattelun kunnolla läpi. HR kysyy miksi haet paikkaa, vastaat olen työtön. Oletko hakenut muualle, vastaat kyllä. HR kysyy, että jos sinut valitaan tähän hommaan tai sitten siihen toiseen hommaan, kumman valitset. Tietysti sen toisen, koska palkka on huomattavasti suurempi. Saattaa kysyä tulevaisuuden suunnitelmista, niin kerrot haluavasi perhettä olettaen, että olet nainen jne.
Kerrot myös haaveistasi aloitta joskus siinä unelmiesi ammatissa. Jne.jne... sitten rekry kysyy, että mitä teet jos sinut valitaan, vastaat tietysti, että otat työpaikan, koska rahatilanteesti on heikko. Yritän kertoa, että menet haastatteluun ja olet asiallinen jne., mutta teet vaikutelman että työtä tarvitset juuri nyt, mutta heti, kun jotain parempaa ilmenee, nostat kytkintä.
Työnhakijan hakeminen on yrityksillekin raskas prosessi, joten tuossa kohtaa vaaka saattaa kallistua johonkin toiseen hakijaan. Ideana on, että olet hakenut töitä, mutta valitettavasti sinua ei valittu. Tässä on riskinsä, mutta silloin luulisin työkkärinkin olevan tyytyväinen. Onko moraalitonta? On, mutta tuntuu, että tässä maailmassa rehellisyys ei enää kanna mihinkään.
Mietin maksaessani veroja, että mihin rahani menevät. Tuen puolueita, joista en yhdestäkään pidä, miljoonilla. Nokia ym. suuryritykset saavat minulta kymmeniä ellei satoja miljoonia tukia. Björn Wahlroosin maataloustuet ovat miljoona luokkaa. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta alleviivaan sitä, että yksikään edellä mainituista ei varmasti, oikeasti ole rahapulassa, mutta kikkailevat kuitenkin miljoonia itselleen. Kuka tahansa ymmärtää sen olevan väärin.
Joten, jos todella haluat lukea sen pari kuukautta ja joudun osallistumaan lukuhankkeeseesi muutamalla tuhannella eurolla, maksan sen ilomielin varsinkin, kun oletan sinun tulevaisuudessa maksavan taas merkittävän paljon enemmän takaisin yhteiskunnalle verotuksen ja kenties ostaessasi kalliimpia tavaroita ja palveluita, josta niidenkin hinnasta 1/4 menee suorasn valtiolle.
Ihan vain ajatuksena kaikille. Veroprosenttini on n. 30. Jokaisesta tienaamastani eurosta minulle jää käteen siis 0,7€. Menen kauppaan ja ostan tällä 0,7€ vaikkapa suklaapatukan. Silloin valtio napsaisee vielä 0,135€ itselleen. Eli jokainen tienaamani euro tällöin tuottaa valtiolle 0,435€. Kannattaa kaikkien miettiä, mihin haluavat verorahojonsa tuhlattavan.
Aloituspaikkoja on muistaakseni 49 000 ja hakijoita tänä vuonna noin 150 000. Meillä ei ole varaa maksaa näille kaikille hakijoille noin 1200 e/kk 2-4 kk ajalta, koska vain osa heistä saa opiskelupaikan, itse asiassa 2/3 ei sitä saa, joten olemme veronmaksajina maksaneet turhasta. Tehokkaampaa olisi valita jo heti yo-kirjoitusten jälkeen ne, joilla on parhaat todistukset ja panostaa heidän valmentamiseensa sen sijaan että maksamme jokaiselle haluavalle lukuloman.
Jos ap ei pääse tänä vuonna opiskelemaan ja onkin työttömänä ensi vuoteen asti, niin yhteiskunnalle kertyy enemmän kuluja kuin mitä hän ennättää yhteiskunnalle 5 vuodessa maksamaan takaisin.
Lähdetään vaikka siitä liikkelle, että kerrot kuinka moni noista 150 000 hakijasta on ap:n kanssa samassa tilanteessa. Siis tehnyt 4 vuotta pienipalkkaisia pätkätöitä ja nyt ansiosidonnaisella. Sitten voimme alkaa keskustella siitä, kuinka paljon meille veronmaksajille aiheuttaisi kustannuksia se, jos kukin heistä käyttäisi ansiosidonnaisestaan 2 kk pääsykokeisiin lukemiseen.
Itse maksan ap:n luku-urakan erittäin mielelläni. Mielestäni koko tukijärjestelmämme on täysin nurinkurisesti suunniteltu. Juuri heille, jotka näkevät vaivaa ja ovat yritteliäitä päästäkseen eteenpäin elämässä, pitäisi maksaa täydet tuet ja korvaukset. Kotisohvalla piereskeleville lusmuille ei.
Ap, mene haastatteluun ja kerro voivasi aloittaa aikaisintaan 2 kk:n kuluttua. Keksi tähän joku syy, esim. sairaan lähiomaisen väliaikainen hoitovastuu toisella paikkakunnalla tmv. Tsemppiä luku-urakkaan!
Jokainen heistä on samassa tilanteessa eli haluaa päästä yliopistoon. Se, että ap on tehnyt 4 vuotta hanttihommia, ei tee hänestä mitään erityistapausta vaan melkeinpä päinvastoin.
Se tekee hänestä ansiosidonnaisen piiriin kuuluvan henkilön. Kerropa kuinka moni noista 150 000 hakijasta on tällaisia.
Mulla on sulle idis, mitä ei ole ehdotettu. Eli istut pankin päällä. Levitä jalkasi pari kertaa viikossa ja tulet toimeen. Mahdollisesti voisit jatkaa tuota jos pääset opiskelemaan. Itse lähetin dick-pickin rekrytoijalle joitakin vuosia sitten kun olisi pitänyt mennä haastikseen. Teeskentelin, että kyseessä oli vahinko, mutta haastis peruuntui eikä mitään tietoa mennyt työkkäriin. Nyt ne tosin taitaa olla tarkempia noissa.
Ap:n ei kannata sanoa rekrytoijalle mitään sellaista, mitä ei halua työkkärin tietoon. Ei sanaakaan mistään valintakokeisiin lukemisesta. Ei sanaakaan siitä, että ei pysty aloittamaan töitä heti vaan vasta parin kk:n kuluttua.
Turpansa kiinni pitämällä ap säilyttää sen pienen mahdollisuuden, että ei ehkä saa työpaikkaa ja välttyy näin karenssilta.
Jos ap saa työpaikan mutta ei halua pilata sillä valintakoemenestystä, ei taida auttaa muu kuin ottaa karenssi. Mutta eihän karenssi tapa.
Olen töissä työttömyyskassassa.
Jos et ota työtä vastaan, tulee karenssi. Tod. Näköisesti ilmoittavat Te-toimistoon. Jos muutat sen itse osa-aikaiseksi että saisit lukea, et ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Mene haastattelulleen ja katso miten käy. Työ voi olla hyväkin ja avata uusia ovia!
Vierailija kirjoitti:
Työttömän tulee ottaa vastaan kokoaikatyö, jos sitä tarjotaan. Muuten menettää tuet. Jos työpaikasta kieltäytyminen tulee myöhemmin maksajan tietoon, tehdään rikosilmoitus petosepäilystä. Siinä suhteessa ap:n tilanne todella poikkeaa muista, että hän on kokeilemassa, jääkö kiinni vai ei.
Toivotaan, että hakukohteena ei ole oikeustieteellinen. Siellä pienetkin rikkeet saati petokset voivat olla esteenä uralla etenemiselle. Kuka haluaa edes harjoittelijaksi henkilöä, joka mieluummin etsii laista porsaanreikiä kuin toimii lain hengen mukaan.
Ei tälläisestä asiasta oikeusjuttua tule. Korkeintaan takaisinperintä. Jos rekry käräyttäisi minut, kiistäisin kaiken työkkärille ja lahjoisin rekryn että muuttaa sanomisensa.
Kyllä niistä tulee oikeusjuttuja! Takaisinperintä tulee vain silloin, kun asiaan ei liity tahallisuutta kuten tässä. Vuosittain muutama tuhat työtöntä saa syytteen petoksesta, osa sovitaan ja osa menee oikeuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kaikkea lukea, mutta näyttää siltä, että on pakko mennä sinne haastatteluun. Neuvon, että otat riskin ja käy haastattelun kunnolla läpi. HR kysyy miksi haet paikkaa, vastaat olen työtön. Oletko hakenut muualle, vastaat kyllä. HR kysyy, että jos sinut valitaan tähän hommaan tai sitten siihen toiseen hommaan, kumman valitset. Tietysti sen toisen, koska palkka on huomattavasti suurempi. Saattaa kysyä tulevaisuuden suunnitelmista, niin kerrot haluavasi perhettä olettaen, että olet nainen jne.
Kerrot myös haaveistasi aloitta joskus siinä unelmiesi ammatissa. Jne.jne... sitten rekry kysyy, että mitä teet jos sinut valitaan, vastaat tietysti, että otat työpaikan, koska rahatilanteesti on heikko. Yritän kertoa, että menet haastatteluun ja olet asiallinen jne., mutta teet vaikutelman että työtä tarvitset juuri nyt, mutta heti, kun jotain parempaa ilmenee, nostat kytkintä.
Työnhakijan hakeminen on yrityksillekin raskas prosessi, joten tuossa kohtaa vaaka saattaa kallistua johonkin toiseen hakijaan. Ideana on, että olet hakenut töitä, mutta valitettavasti sinua ei valittu. Tässä on riskinsä, mutta silloin luulisin työkkärinkin olevan tyytyväinen. Onko moraalitonta? On, mutta tuntuu, että tässä maailmassa rehellisyys ei enää kanna mihinkään.
Mietin maksaessani veroja, että mihin rahani menevät. Tuen puolueita, joista en yhdestäkään pidä, miljoonilla. Nokia ym. suuryritykset saavat minulta kymmeniä ellei satoja miljoonia tukia. Björn Wahlroosin maataloustuet ovat miljoona luokkaa. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta alleviivaan sitä, että yksikään edellä mainituista ei varmasti, oikeasti ole rahapulassa, mutta kikkailevat kuitenkin miljoonia itselleen. Kuka tahansa ymmärtää sen olevan väärin.
Joten, jos todella haluat lukea sen pari kuukautta ja joudun osallistumaan lukuhankkeeseesi muutamalla tuhannella eurolla, maksan sen ilomielin varsinkin, kun oletan sinun tulevaisuudessa maksavan taas merkittävän paljon enemmän takaisin yhteiskunnalle verotuksen ja kenties ostaessasi kalliimpia tavaroita ja palveluita, josta niidenkin hinnasta 1/4 menee suorasn valtiolle.
Ihan vain ajatuksena kaikille. Veroprosenttini on n. 30. Jokaisesta tienaamastani eurosta minulle jää käteen siis 0,7€. Menen kauppaan ja ostan tällä 0,7€ vaikkapa suklaapatukan. Silloin valtio napsaisee vielä 0,135€ itselleen. Eli jokainen tienaamani euro tällöin tuottaa valtiolle 0,435€. Kannattaa kaikkien miettiä, mihin haluavat verorahojonsa tuhlattavan.
Aloituspaikkoja on muistaakseni 49 000 ja hakijoita tänä vuonna noin 150 000. Meillä ei ole varaa maksaa näille kaikille hakijoille noin 1200 e/kk 2-4 kk ajalta, koska vain osa heistä saa opiskelupaikan, itse asiassa 2/3 ei sitä saa, joten olemme veronmaksajina maksaneet turhasta. Tehokkaampaa olisi valita jo heti yo-kirjoitusten jälkeen ne, joilla on parhaat todistukset ja panostaa heidän valmentamiseensa sen sijaan että maksamme jokaiselle haluavalle lukuloman.
Jos ap ei pääse tänä vuonna opiskelemaan ja onkin työttömänä ensi vuoteen asti, niin yhteiskunnalle kertyy enemmän kuluja kuin mitä hän ennättää yhteiskunnalle 5 vuodessa maksamaan takaisin.
Lähdetään vaikka siitä liikkelle, että kerrot kuinka moni noista 150 000 hakijasta on ap:n kanssa samassa tilanteessa. Siis tehnyt 4 vuotta pienipalkkaisia pätkätöitä ja nyt ansiosidonnaisella. Sitten voimme alkaa keskustella siitä, kuinka paljon meille veronmaksajille aiheuttaisi kustannuksia se, jos kukin heistä käyttäisi ansiosidonnaisestaan 2 kk pääsykokeisiin lukemiseen.
Itse maksan ap:n luku-urakan erittäin mielelläni. Mielestäni koko tukijärjestelmämme on täysin nurinkurisesti suunniteltu. Juuri heille, jotka näkevät vaivaa ja ovat yritteliäitä päästäkseen eteenpäin elämässä, pitäisi maksaa täydet tuet ja korvaukset. Kotisohvalla piereskeleville lusmuille ei.
Ap, mene haastatteluun ja kerro voivasi aloittaa aikaisintaan 2 kk:n kuluttua. Keksi tähän joku syy, esim. sairaan lähiomaisen väliaikainen hoitovastuu toisella paikkakunnalla tmv. Tsemppiä luku-urakkaan!
Se tekee hänestä ansiosidonnaisen piiriin kuuluvan henkilön. Kerropa kuinka moni noista 150 000 hakijasta on tällaisia.
Ja ansiosidonnaista saavan on otettava kokoaikainen työpaikka vastaan, joten jos 149 999 ei saa ansiosidonnaista tai muuta työttömyysetuutta, niin heidän ei tarvitse töihin mennä, mutta ap on työttömäksi ilmoittautuessaan hyväksynyt sen, että etuuden maksaminen loppuu, kun saa työpaikan, otti sitä vastaan tai ei.
Nyt lusmut hei. Monesti oon nähny junassa/bussissa työmatkalaisia jotka lukee pääsykoekirjoja. Jos oon istunu vaikkapa vastapäätä niin oon sivusilmällä huomannu niitä kirjojen nimiä ja on siellä niitä lääkiksen/mikrobiologian/oikiksen/fysiikan kirjoja yliopistohakuja varten.
Sitäpaitsi jos hakee esimerkiks lääkikseen niin lukeminen ei välttämättä riitä, voi olla täysin sopimaton persoona lääkäriks. Mitä eittämättä taitaapi olla jos koittaa luistaa velvollisuuksista ja vastuusta jo pääsykokeeseen lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan, että hakukohteena ei ole oikeustieteellinen. Siellä pienetkin rikkeet saati petokset voivat olla esteenä uralla etenemiselle. Kuka haluaa edes harjoittelijaksi henkilöä, joka mieluummin etsii laista porsaanreikiä kuin toimii lain hengen mukaan.
Miksi ihmeessä tässä ollaan ihan eri mieltä kanssasi?
https://ytk.fi/pulssi/blogi/tyottomyysturvan-tahallisella-vaarinkaytoll…
Kyllä siellä todetaan, että petokselta vaikuttaa.
Nyt on tärkeää lukea pääsykokeisiin. Ole työhaluton kun menet haastatteluun. Vaadi kunnon palkkaa.
AP: millaiset realistiset pääsymahdollisuudet sinulla on kyseiseen yliopistoon?Jos oikikseen tai lääkikseen niin sinne ei ekalla kerralla pääse. Millaiset paperit kirjoitit lukiossa?Jo näistä voidaan päätellä jotain.
Opiskelijaksihaluava kirjoitti:
Elikkä määräaikaiseni päättyi (pyysin, ettei jatketa, että voin lukea yliopiston pääsykokeisiin), olen täysin tulottomana joten nostan liitolta rahaa tämän 2kk.
Miten teen, että saan lukea pääsykokeisiin ja saan työttömyyyskorvauksen tältä 2 kuulauden ajalta?
Sii olet täysin tuloton vai saat liiton päivärähaa( eli tuloa ) . mitä jos luet pääsykokeisiin ihan vain ilman liiton päivärahaa ? niin minäkin teen. Olen töissä ja laitoin huonostaLTO,n palkastani säästöön, jotta voin nyt lukea pari kuukautta pääsykokeeseen saadakseni tulevaisuudessa siedettävää palkkaa. Jos ei tärppää palaan syksyllä päiväkotiin- työllisyn aivan varmasti. Ja niinhän sinullekin käy.
Menet haastatteluun, annat itsestäsi positiivisen kuvan ja kerrot, että luet nyt pääsykokeisiin mutta toivot heidän pitävän nimesi mielessään siltä varalta, ettet pääsekään sisään tai jos heillä olisi sinulle tulevaisuuudessa käyttöä.
Mä elätän täällä kotona jo yhden pääsykokeisiinlukijan (19v) ja ei, hän ei saa minkään näköistä työttömyystukea koska ei ole nyt työelämän käytettävissä. Eniten tässä ärsyttää se, että kerrot, ettei tilisi ole tyhjä ja silti nostat etuuksia. No, minun tilini on usein tyhjä, mutta en tosiaan saa mitään etuuksia vaan näköjään maksan vielä sinunkin lukemisesi. Fuck.
Toivottavasti joudut töihin. Toi on väärin mitä teet
Oletteko todella tältä planeetalta?
Siis todellakin AP ottaa ansiosidonnaisesta kaiken hyödyn irti. Missä pumpulissa elätte?
AP on ansainnut ansiosidonnaisen. Älä käytä aikaasi miettien mikä on moraalitonta tai ei.
Ota se mikä sinulle kuuluu ja aja oma etusi muiden edelle ja muiden kustannuksella.
Näin maailma toimii, kiitos. :)
Jos joudut työhaastatteluun, niin tee näin :
Pyydä aivan järjetöntä palkkaa ja et anna periksi sen suhteen. Et euroakaan + perustele se tulevilla menoillasi.
Näin hoidat tilanteen.
En nyt jaksa koko ketjua lukea kun ensimmäinen sivu alkoi jo ärsyttää. Ap siis sanoo tekevänsä duunarihommia ja muiden vastaus on miksi et säästänyt? Mitä jos aplla ei ole mahdollisuutta säästää? Ei sinne yliopistoon mennä silloin kun itselle sopii vaan sillon kun sinne on hakuaika eikö.
Pitääkö siis duunari pysyä duunarihommissa jos ei pysty itse säästämään opiskeluun rahaa? Maassa jossa jokaisella piti olla samat mahdollisuudet kouluttautua? Ei taidakkaan mennä niin.
Täällä näyttäisi olevan paljon mammoja jotka ovat lukeneet itsensä sisään lääkikseen töiden ohessa.
Tunnistan rajani, minä en siihen pysty.
En myöskään nälkään kuolisi jos en liiton rahoja nostaisi tältä ajalta. Silti mielummin otan rahat kuin vedän tilini nollille, kuluja kun on.
Moraalitonta tai ei.
Ap