Olisiko omista luottoresepteistä koottu keittokirja (kansio) ihan huono idea lahjaksi 17v omilleen muuttavalle tytölle?
Tämä tyttö ei ole kummilapsi tms. mutta muuten tärkeä ihminen minulle.
Vai onko kaikki paperinen nykyään ihan "out" tai noloa?
Ajattelin ostaa kauniin kansion ja muovitaskuja, laittaa sinne parikymmentä tärkeintä reseptiäni ja nuori saisi sitten itse mielensä mukaan koota sinne lisää.
Mutta mietin että kun melkein kaikki on nykyään netissä niin jäisiköhän tuo nurkkaan pölyä keräämään?
Kommentit (124)
Hyvä idea. Moni nelikymppinenkään ei osaa tehdä ruokaa kunnolla. Noin nuori pääsisi alkuun. Ehdottomasti anna sellainen hänelle.
Omilleen muutto on niin iso juttu että ostaisin kyllä jotain oikeasti arvokasta. Tuo lahjahan on sinulle käytännössä ilmainen. (- kansion hinta, 3-5€?)
Kiva lahja olisi, mutta itse lisäisin vaikka kunnon kattilan tms.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lahja olisi, mutta itse lisäisin vaikka kunnon kattilan tms.
Olin sanomassa, että osta kylkeen kunnollisia keittiövälineitä. Kaikenlaisesta pikkunippeleistäkin kertyy iso raha, jos ne pitää kerralla hankkia.
Sinkkumies
Mun mielestä olisi tarpeellinen ja ihana lahja. Itse asiassa kokeilen paljon erilaisia nettireseptejä, joista omat suosikit kirjoitan paperille ylös ja laitan juurikin muovitaskussa kansioon. Sieltä on helppo valita esim. ruoka vieraille laitettavaksi. ☺
On! Äitini kokosi omat, sisartensa ja äitinsä luottoreseptit (ruoka- ja leivontareseptit) minulle talteen omaksi kansioksi ja antoi sen tupaantuliaislahjaksi, kun muutin pois lapsuudenkodistani. Ihana lahja, joka on edelleenkin käytössä - lähes tulkoon päivittäin. Vaikka silloin 19-vuotiaana en säilönyt tai laittanut joulua, nyt kolmikymppisenä arvostan reseptejä, joissa neuvotaan kinkun kastikkeen salat tai miten lanttu- ja porkkanalaatikoista saa mehevät tai miten tehdään kurkkusalaattia. Aivan paras lahja, josta jää ihana muisto. (Kannessa on kuva minusta lapsena, kun kokkailin jotain sapuskaa rannalla.)
Vierailija kirjoitti:
On! Äitini kokosi omat, sisartensa ja äitinsä luottoreseptit (ruoka- ja leivontareseptit) minulle talteen omaksi kansioksi ja antoi sen tupaantuliaislahjaksi, kun muutin pois lapsuudenkodistani. Ihana lahja, joka on edelleenkin käytössä - lähes tulkoon päivittäin. Vaikka silloin 19-vuotiaana en säilönyt tai laittanut joulua, nyt kolmikymppisenä arvostan reseptejä, joissa neuvotaan kinkun kastikkeen salat tai miten lanttu- ja porkkanalaatikoista saa mehevät tai miten tehdään kurkkusalaattia. Aivan paras lahja, josta jää ihana muisto. (Kannessa on kuva minusta lapsena, kun kokkailin jotain sapuskaa rannalla.)
Ei siis ole huono idea, piti sanomani...
Hyvä lahja. Itse nuorempana yritin suvun naisilta utkailla niitä juurikin luotetuimpia reseptejä, mutta kun kertojille itselleen ne olivat niitä selkärangan jatkeita, eipä ne niin helposti kääntyneetkään kirjoitettuun muotoon. Ihmiset jotka kyllä osaavat lihapullat, aladobit, kakut ja pikkuleivät vääntää vaikka unissaan, eivät osanneet kertoa mitä niihin laitettiin ja kuinka paljon.
Vieläkin harmittaa. Tästä viisastuneena olen jo omia hyväksi koettuja reseptejä valmistusohjeineen ja -tapoineen kirjannut muistiin, ihan vaan siltä varalta jos oma jälkikasvu joskus ne tiedot haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Moni nelikymppinenkään ei osaa tehdä ruokaa kunnolla. Noin nuori pääsisi alkuun. Ehdottomasti anna sellainen hänelle.
Ei se ruuantekotaito nykyään ainakaan reseptien puuttumiseta ole kiinni. Googleen haku ja löydät ruokaan kuin ruokaan sen seitsemäntoista variaatiota erilaisia reseptejä.
Kiva idea! Ostaisin vielä parit keittiövälineet sen keittokirjan mukaan.
En tykkää selailla reseptejä iPadilla, helpompi lukea ne paperista.
Vierailija kirjoitti:
Omilleen muutto on niin iso juttu että ostaisin kyllä jotain oikeasti arvokasta. Tuo lahjahan on sinulle käytännössä ilmainen. (- kansion hinta, 3-5€?)
Siitä rahallisesta arvostahan siinä lahjan antamisessa onkin kyse. Ei väliä vaikka toinen näkisi miten vaivaa, kyllä pitää maksaa rahaa! Eikun...
Vierailija kirjoitti:
Vain lahjan rahallisella arvolla on väliä? Jep jep.
Mummolta saatu ikivanha keittokirja on edelleen aarteeni, siellä on paljon käyttökelpoisia reseptejä. Lisäksi hän on kirjoittanut sinne loppuun omia reseptejään myös.
Ajatuksena ihan kiva, kunhan ne reseptit ei ole mitään tyyliin "sekoita chili con carne mausteseos jauhelihaan ja lisää vesi". Tiedätkö yhtään että meneekö sinun ja tytön makumaailmat yhteen? Tai onko mahdolliset tytön ruoka-allergiat otettu huomioon? Ite en olisi innoissani jos saisin kansiollisen reseptejä, joista en pitäisi tai jotka eivät olisi ruokavaliooni sopivia. Toivottavasti tyttökin pitää sinua tärkeänä ihmisenä, muuten lahja tuntuu vähän tungettelevalta (tässä näitä MINUN herkkuruokia joita MINÄ tykkään syödä).
Ihana idea. Itse olen kirjoitellu lemmpareita / toimivia reseptejä ylös koko aikuisiän. Pihistän parhaita ja puuttuvia myös edelleen äitini vastaavasta vihkosesta.
Paperilta on kivempi katsoa kuin esim puhelimesta netistä, ja sieltä ne mieleiset ohjeet eivät myöskään yllättäen katoa mihinkään.
Kiva, että ihmiset haluvat jakaa hyviä ohjeita. Itseäni harmittaa edelleen, että mummo vei parhaat reseptinsä mukanaan hautaan "salaisuuksina". No, en ole edelleenkään keksinyt, miten hän kyseiset ruuat teki.
Ostaisin tuohon kylkeen juurikin hyviä keittiövälineitä vielä. Niin ja katso että reseptit ovat yksinkertaisia, nopeita ja edullisia niin tulee varmimmin käyttöön. Paitsi jos satut tarkemmin tietämään minkä tasoinen kokkaaja tyttö on, niin sitten hänen tasolleen sopivia, edullisia reseptejä.
On vähän out. Kun reseptit on nykyään netissä.
Osta mieluimmin joku laadukas pannu, pata tai työvälineitä. Kysy haluaisiko vaikka tehosekoittimen, nuoriso tekee mielellään smoothieita.
Mä sain kerran runokirjan tuohon tyyliin, käsin kirjoitettu vihkoon. Ihan turha.
Arvostan tuota ideaa. Toteuta se!
Itse olisin ainakin kiitollinen tuollaisesta lahjasta, kun reseptit kuitenkin kätevämpiä paperisena kun esim. kännykästä luettuna :)
T18