Sanoja, joilla eri merkityksiä Suomen (murrealueilla)
Kommentit (487)
Elä ja vuota. Itämurteissä elä = älä, ja vuota = odota.
Vierailija kirjoitti:
"Poru" on ihan yleinen itkua tarkoittava sana, mutta verbina "poraaminen" on harvinaisempi.
Piipittää, olla piipillään tarkoittaa varpaillaan seisomista Pohjois-Savossa.
En ole ikinä kuullut tuota, ja pohjois-savossa asun. Ja todella paljon olen monien vanhempien ihmisten kuullut puhuvan murretta ja tiedän aika laajasti murresanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihta. Lännessä se on saunavasta, idässä piiska.
No höpöhöpö. Nimenomaan saunavihta on peräisin lännestä, kun taas saunavasta on idästä.
Kirjoittaja tarkoittanee, että lännen vihta (saunavihta) on idässä piiska (vihta = piiska) ja idässä saunavasta on vasta. Eli kirjoitti ihan oikein, mutta esitystavan voi käsittää monella tavalla.
Ei ainakaan Kainuussa sanota "vuota" odottamisesta vaan outa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaverini on Kainuusta ja siellä rahka tarkoittaa rupea. Yäk:)
Mitä??? Tainnut huijata, ikäni Kainuussa asunut enkä tuollaisesta kuullut...
Savossa kyllä ainakin kun haava tai naarmu parantuu, siihen tulee rahka, eli rupi.
Hieman ohis: tuoreena miniänä olin Itä-Suomessa anoppilassa vierailulla.
Anoppi kysyi: 'syödäänkö tänään kalloo?' Tai ehdotus, että tänään voitaisiin 'syödä kalloo', en muista tarkalleen oliko kysymys vai ehdotus tms.
En kuitenkaan voinut mitään sille, että ensimmäisenä mieleeni tuli kannibalismi ja vastaavat asiat. Ennen kuin ymmärsin, että kysymys tarkoitti, että syödäänkö kalaa.
(Nyt olen asunut pitkään Itä-Suomessa ja edelleen aina joskus tulee vastaan sanoja ja ilmaisuja, joiden merkitystä en tarkalleen tunne. Lähinnä iäkkäiden ihmisten puheessa.)
Samoin kun tuo kehtaaminen, on väärinkäsityksiä aiheuttanut se kun joku on pihassa. Savossa varsinkin jotkut tarkoittaa sillä olla kotona, monet taas käsittää sen ulkona pihalla.
Esim. Laukku jäi pihaan, Ootko pihassa = tarkoittaa kotiin, kotona
Alkaa= leikkiä, seurustella Oulussa.
Alakko (nää mua)?= Voitko leikkiä mun kanssa?
Ei ne ala mua = Ei ne suostu leikkimään mun kanssa
Alakko oleen? = Ruvetaanko seurustelemaan?
Olen Pohjois-Savosta ja mulle 'lervata' tarkoittaa oksentamista. Muutin Joensuuhun ja täällä se tarkoittaakin kaatumista.
Joku kertoi lervanneensa skeittilaudalla ja mä tajusin vasta viikkoja myöhemmin mitä se oikeesti meinas.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohis: tuoreena miniänä olin Itä-Suomessa anoppilassa vierailulla.
Anoppi kysyi: 'syödäänkö tänään kalloo?' Tai ehdotus, että tänään voitaisiin 'syödä kalloo', en muista tarkalleen oliko kysymys vai ehdotus tms.En kuitenkaan voinut mitään sille, että ensimmäisenä mieleeni tuli kannibalismi ja vastaavat asiat. Ennen kuin ymmärsin, että kysymys tarkoitti, että syödäänkö kalaa.
(Nyt olen asunut pitkään Itä-Suomessa ja edelleen aina joskus tulee vastaan sanoja ja ilmaisuja, joiden merkitystä en tarkalleen tunne. Lähinnä iäkkäiden ihmisten puheessa.)
:D
Sain päivän naurut! Olen kotoisin Savosta, enkä ole koskaan tajunnut tuota.. Edelleen syön kalloo :)
Vierailija kirjoitti:
Olen Pohjois-Savosta ja mulle 'lervata' tarkoittaa oksentamista. Muutin Joensuuhun ja täällä se tarkoittaakin kaatumista.
Joku kertoi lervanneensa skeittilaudalla ja mä tajusin vasta viikkoja myöhemmin mitä se oikeesti meinas.
Lervata taitaa olla alunperin pohjoisesta ja olisiko muualla Suomessa enemmän nuorison käyttämää slangia?
Velho =noita Keski suomessa ,omituinen/erikoinen
Keski-Suomessa käytetään linja-autosta sanaa linkki. Esim. itse en koskaan käytä sanaa bussi, kuten muualla usein käytetään. Tampereella asuessani sain putoja katseita, kun käytin sanaa linkki. Eivät ymmärtäneet, mistä puhuin 😂
Keski-Suomessa käytetään eka- ja tokaluokkalaisista nimitystä eput ja toput. Tätä ei taida muualla olla käytlssä.
Savossa vaatteet sattuu päälle, toisaalla sopivat/istuvat päälle. Meillä on myös kotona ains lustuutettu eli viikattu pyykit. Mummon kanssa retnataan paljon asioita eli tuumitaan/ajatellaan.
Limpata (viikata pyykkejä/sylkeä)
Tää keskustelu ei mielestäni vastaa aloitusta. Haetaan sanaa jolla on ERI merkitys eri murteissa , ei tässäkää tietty mitää vikaa oo.
Vierailija kirjoitti:
Savossa vaatteet sattuu päälle, toisaalla sopivat/istuvat päälle. Meillä on myös kotona ains lustuutettu eli viikattu pyykit. Mummon kanssa retnataan paljon asioita eli tuumitaan/ajatellaan.
Tuleeko retnaaminen myös sanasta räknätä? Savo on iso ja osassa Savoa sanotaan rätnätä, joka on myös pohtimista, suunnittelua jne. Rätnäämisen ja retnaamiseen voisi olettaa tulevan samasta sanasta.
Vierailija kirjoitti:
Väyrynen.
Kaupungissa sana tarkoittaa naurettavaa pelleä, jolla on suuret luulot ja ylipöhöttynyt ego.
Maaseudulla se tarkoittaa viisasta valtiomiestä.
Miksei täällä saa tehtyä huutonauruemojeita?
Meni jonkin aikaa ennen kuin ymmärsin, että pohjanmaalta kotoisin oleva poikakaverini tarkoitti puhumista kun sanoi että joku toimitti. Luulin että sillä oli paljon toimittajia ystäväpiirissä.
No höpöhöpö. Nimenomaan saunavihta on peräisin lännestä, kun taas saunavasta on idästä.