Sanoja, joilla eri merkityksiä Suomen (murrealueilla)
Kommentit (487)
Tämähän on ihan uusi ilmaisu kun tarkoitetaan kuka niin sanotaan ketä! aivan ihmeelistä touhua, en ymmärrä ollenkaan. Typerää alkaa vääristelemään suomen kieltä. Pohjanmaan murre on tosi outoa, olen keski-suomen likkoja enkä voi käsittää esim. että kun ripsii sadetta siellä sanotaan pirskottaa. tai kun he sanovat KA ,se tarkoittaa katso jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Porata on kylläkin normaali slangisana Helsingissä, tarkoittaa itkemistä.
Nyt on pakko lisätä, että kuulin tämän 80-luvulla. Olen siis jo vanha täti, mutta silloin todellakaan en ollut kuullut sitä aiemmin. Onkohan se sen jälkeen yleistynyt täällä Etelä-Suomessakin?
Edvinlaineen Tuntematon on kuvattu 1955 ja siinä Lehto sanoo Riitaojalle halveksivasti että "rupee poraamaan" kun tämä itki pelkoansa ja Lehtohan oli kotoisin Tampereelta.
Tampereen suunnalla minäkin olen poraamista kuullut, enkä stadissa vaikka lapsuudenkodissanikin on puhuttu stadia toisena kotimaisena.
Tampereelle minäkin poraaminen laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan uusi ilmaisu kun tarkoitetaan kuka niin sanotaan ketä! aivan ihmeelistä touhua, en ymmärrä ollenkaan. Typerää alkaa vääristelemään suomen kieltä. Pohjanmaan murre on tosi outoa, olen keski-suomen likkoja enkä voi käsittää esim. että kun ripsii sadetta siellä sanotaan pirskottaa. tai kun he sanovat KA ,se tarkoittaa katso jne
Ketä muotoa käytetään Satakunnassa, Porin seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Oulussa punkka on sellanen ihan perus lapsen amme. Tarkoittaako se petiä jossain muualla?
Tää on ollut mulle aina vaikea käsittää kun täällä puhutaan tosiaan ammeesta nimellä punkka. Amme on amme tai korkeintaan vanna :) punkka taasen on peti eli sänky.
Lapsenpunkasta puhuttiin Etelä-Pohjanmaalla, ja tarkoitti kylpyammetta.
Vierailija kirjoitti:
Kalkkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Nyt on pakko lisätä, että kuulin tämän 80-luvulla. Olen siis jo vanha täti, mutta silloin todellakaan en ollut kuullut sitä aiemmin. Onkohan se sen jälkeen yleistynyt täällä Etelä-Suomessakin?
Minä taas olen Keski-Suomesta ja kuulin jo 60-luvulla ensimmäisen kerran porata-sanan tarkoittamassa itkemistä nimenomaan Etelä-Suomessa. Vieläkään en ole kuullut kenenkään Keski-Suomessa sitä käyttävän. Mutta onhan Keski-Suomessakin eri murrealueita, joten voihan olla, että täälläkin sitä jollakin alueella käytetään.
Kyseinen tuttu oli Mäntästä. Muilta en ole sitä kuullut mutta en todellakaan Etelä-Suomessakaan. Kiinnostaa, joten ryhdyn selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Poru" on ihan yleinen itkua tarkoittava sana, mutta verbina "poraaminen" on harvinaisempi.
Piipittää, olla piipillään tarkoittaa varpaillaan seisomista Pohjois-Savossa.
Ei vaan pissihätää ja pissimistä Savossa ja Kainuussa varpailla seisomista.
Varvistaa= seistä varpailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja sit mä porasin"
LOL
Edvinlaineen Tuntematon on kuvattu 1955 ja siinä Lehto sanoo Riitaojalle halveksivasti että "rupee poraamaan" kun tämä itki pelkoansa ja Lehtohan oli kotoisin Tampereelta.
Tampereen suunnalla minäkin olen poraamista kuullut, enkä stadissa vaikka lapsuudenkodissanikin on puhuttu stadia toisena kotimaisena.
Tampereelle minäkin poraaminen laittaisin.
Joo ei ole kyllä stadin slangia mitenkään eikä Helsingin murrettakaan.
Nappu=kuuppa, saunassa käytettävä vesikauhu
kuuppa myös lampussa
Kuvevika= ohimovika, tarkoittaa nivustyrää :D
Ei ole ohimolla päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kehdata.
Jossain päin (ehkä itä-suomessa) kehtaaminen tarkoittaa jaksamista, viitsimistä. Esim. ”En kehtaa tehdä ruokaa” = en jaksa tehdä ruokaa.
Minulle (etelä-suomesta) kehtaaminen tarkoittaa, että ei uskalla tehdä jotain, koska se hävettää. Esim. ”En kehtaa mennä saunaan ihastuksen kanssa” = en uskalla mennä saunaan ihastuksen kanssa.
Tähän kuuluu vielä se iletä/ilkeä/ilettäminen, eli nolottaa tai hävettää. Murteella siis "van en ikinä ilikiäes" eli ei kehtaa tehdä jotain, koska nolottaa. Sitten taas kehtaaminen on meillä Kaenuussa joko sitä, ettei jaksa, tai sitten tuota noloilua. Enemmän sitä, ettei jaksa. Eli kehtuuttaa jos ei jaksa lähteä tekemään asiaa x. Ehdottomasti kainuun hienoin sana on kuitenkin van. Sen voi pistää mihin vaan, ja se voi tarkoittaa melkein mitä vaan. Yleensä painottaa vastauksia, oli vastaus sitten myönteinen tai kielteinen.
- Lähetäänkö saunaan? "van mennään/van ei mennä."
- Otatko huomenna lapsen hoitoon? "No van otan/van en varmaan ota"
Sillä voi myös näppärästi korvata esimerkiksi sanan "mutta" --> "Kyllähän asia noin tietenkin on, van on siinä toinenkin puoli." jne.
Me tääl Turus käytetään sanaa "ketä", ku muut kysyis "kuka". Ja ku kysytään "miksi", ni voidaan kysyä "kui".
Ystävistä, tuttavista ja yleensäkin ihmisistä sanotaan "se", ja "häntä" käytetään ehkä lemmikkieläimistä tai sitten, kun puhutaan pahaa jostain.
Sukkela
Olen ymmärtänyt että osassa Suomea se tarkoittaa nopeaa, vilkasta. Itse ole Varsinais-Suomesta ja minulle tarkoittaa outoa tai kummallista. Mummoni, joka puhui hyvin voimakasta murretta, totesi varsinkin kun olin teini, että ompa sukkela likka. Ja tarkoitti sillä juuri teini-ikäisen tempauksien kummastelua.
Nuorena tyttönä päädyin Helsinkiin töihin ja lähin työkaverini oli Lappeenrannasta. Ja kumpikin puhui todella murteella, ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun ymmärrettiin toisemme väärin. Tuo kehdata on varsinkin jäänyt mieleen, minä häpesin jotain ja hän ei viitsinyt, hetki meni ennen kuin tajuttiin tämäkin ero.
Sääski.
Pysyttelin visusti poissa lapista, kun siellä oli kuulemma purevia sääskejä kamalasti.
Selvisi että tavallisia hyttysiä ne vain on.
Vierailija kirjoitti:
kirves = hammas
Onk sil jo kirvei? kysyi mieheni isoäiti kun menimme vauvan kanssa kylään.
Aika hurja vauva, tulee kirveen kanssa kylään😬
Vierailija kirjoitti:
Sukkela
Olen ymmärtänyt että osassa Suomea se tarkoittaa nopeaa, vilkasta. Itse ole Varsinais-Suomesta ja minulle tarkoittaa outoa tai kummallista. Mummoni, joka puhui hyvin voimakasta murretta, totesi varsinkin kun olin teini, että ompa sukkela likka. Ja tarkoitti sillä juuri teini-ikäisen tempauksien kummastelua.
Nuorena tyttönä päädyin Helsinkiin töihin ja lähin työkaverini oli Lappeenrannasta. Ja kumpikin puhui todella murteella, ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun ymmärrettiin toisemme väärin. Tuo kehdata on varsinkin jäänyt mieleen, minä häpesin jotain ja hän ei viitsinyt, hetki meni ennen kuin tajuttiin tämäkin ero.
Olen Turusta ja kyllä sukkela tarkoittaa nopeaa.
Mummi (Lappeenranta) tykkäsi mennä kiikkumaan (keinumaan).
Tuttu (Sodankylä) kiikkui yläkertaan.
Mitä hä?
Tarkoitti että kiipeää portaat yläkertaan.
Vierailija kirjoitti:
Nappu=kuuppa, saunassa käytettävä vesikauhu
kuuppa myös lampussa
NAPPO on vesikauha
kESTÄÄ on toisaalla pysyä
KAUHA on savossa kapusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukkela
Etelä-Pohjanmaalla saattaa joku ihminen olla sukkela eikä sanan nopeassa merkityksessä, vaan hölmö tai vähän tyhmä🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukkela
Etelä-Pohjanmaalla saattaa joku ihminen olla sukkela eikä sanan nopeassa merkityksessä, vaan hölmö tai vähän tyhmä🤣
Pohjois satakunnassa kuulin sen ensimmäisen kerran ,olen lähtöisin e-pohjanmaalta
No ,jotkut sanoo hampaita leikillään leipäkirveiksi ,siitä ehkä kysymys.