Viedäänkö nykyisin ala koululaisia marjametsään??
Itse olin ala asteella 80- luvulla ja meidän koko koulu lähti poimimaan puolukkaa yhdeksi päiväksi. Koulun keittäjä teki voilaivät mukaan. Opettajilla oli sangot, meillä lapsilla oli mukit tai poimurit. Ihanaa aikaa se oli! :)
Kommentit (41)
Eihän kouluilla edes ole keittäjiä nykyään.
Jaa-a. Minä olin ala-asteella ysärillä ja meillä ei ollut tuollaista perinnettä. Onkohan ollut koulukohtaista? Voi olla että joissakin kouluissa yhä viedään ja joissakin ei.
Nykyajan lapsoset eivät jaksa kävellä kuin 100 metriä. Eli vastaus on ei.
Ei koska suomessa ei ole enää metsiä. On vain puupuistoja.
* Vihreät 🍀 De gröna*
Ei. Ennenvanhaan saatettiin niitä marjoja kerätä ja niitä sitten käytettiin kouluruuassa. Mutta nykyään ruoka tehdään keskuskeittiöissä joista niitä vain jaellaan kouluille. Ei ole mitään omsn koulun keittäjiä.
Ei voi viedä. Siellä on sekä miehiä, että karhuja. Niin ja parikymppisiä nuoria poikia.
Toivottavasti ei. Se oli peestä ja inhosin sitä. Mua ei edelleenkään kiinnosta marjojen poimiminen ja ostan marjani niiltä jotka niitä viitsii poimia. Omista pensaista pitkin hampain poimin marjat.
Mä vein tyttöä yksivuotiaasta 11-vuotiaaksi asti, kunnes äiti vieraannutti hänet minusta. Ehkä aikuisena sitten taas. Hyviä muistoja.
m
Kävin ala-astetta 80-luvulla ja ei meitä viety marjametsään. Asun pienehkössä kaupungissa ja kävelymatkan päässä on metsää, mutta ei meidän kouluun tarvinnut marjoja poimia.
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää!
Mikähän laki? Miksei ap itse vie pentujaan metsään. Mustikat kypsyy nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi viedä. Siellä on sekä miehiä, että karhuja. Niin ja parikymppisiä nuoria poikia.
Jopa 15-vuotiaita mielentilatutkimuskohteita.
Ja ap on syntynyt noin 1940-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Mä vein tyttöä yksivuotiaasta 11-vuotiaaksi asti, kunnes hylkäsin hänet ja pahoinpitelin hänen äitinsä. Ehkä aikuisena sitten taas. Hyviä muistoja.
m
Korjasin.
Minkälainen ala koululaisia pitäisi metsään viedä? Jalkapallokentällinen?
Olen syntynyt vuonna 1998 ja meidän luokka kävi ainakin ala-asteen lopulla marjametsässä mustikoita poimimassa. Muutenkin käytiin usein metsässä mm. hiihtämässä ja suunnistamassa liikuntatunneilla. Kerran ala-asteella mentiin metsään leikkimään ja jokainen sai rakentaa sellaisen minimajan "metsätontulle" pienistä okaista sun muusta mitä metsästä nyt löytyy.
Kävin kyllä koulut pikkupaikkakunnalla, jossain Helsingissä on voinut olla eri meno ennen ja nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap on syntynyt noin 1940-luvulla?
Sä taidat olla idiootti. Ap kertoi käyneensä ala-astetta 80-luvulla, ei silloin voi olla 40-luvulla syntynyt. Itse olen syntynyt 1979 ja ikävä kyllä kävimme poimimassa marjoja kun olin ala-asteella.
En ole edes kuullut, että jossain lapset olisivat poimineet koululle marjoja. N62
90-luvulla meidänkin ala-asteella käytiin sankoin joukoin puolukassa ja marjat menivät koulun keittiölle käyttöön. Mukavia muistoja ja suomalaista kulttuuria.
Ei taida nykyisin ehtiä