Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea tapa kommentoida naisen ulkonäköä?

Vierailija
02.04.2018 |

Jos miehelle tulee tarve ILMAN taka-ajatuksia kommentoida tai kehua naisen kehoa tai ulkonäköä niin mitkä olisivat kohteliaimpia tapoja ja sanavalintoja tehdä se? Ja mitä kannattaa välttää ettei tule tulkintaa että asiaan liittyy sen lisäksi jotain taka-ajatuksia tai ettei ole epäkohtelias?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Vierailija
82/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä, joka paasaat naisten alisteisuudesta ja esineellistämisestä. Ajatellaan tilannetta, jossa naisella on freddiet. Eli hän on varta vasten pukeutunut housuihin, jotka ilmentävät, että hän haluaa korostaa takapuoltaan, oletettavasti miehille. Miten tässä tilanteessa voisi olla ahdistelua, jos mies sitten kehuu naisen takapuolta? Eli sitä persettä, jota nainen nimenomaisesti hänelle esittelee?

No sitä sinun pitää kysyä häneltä joka pukeutuu kehujen takia. On kuitenkin hyvin yleistä pitää lyhyttä paitaa ja farkkuja niin, että peppu näkyy, mistä siis tiedät, milloin kysymys on vain lyhyestä paidasta ja milloin peppu on jätetty esille kehujen toivossa?

Kun olin itse teini ja peppuani kehuttiin niin aloin pitää pepun peittäviä paitoja. Minusta ei ole oikein esittää mielipiteitään toisten ruumiinosista olivat ne hyviä tai huonoja. Sama juttu rintojen kanssa. Lisäsin ja lisäsin vaatetta ja hikoilin pikkutakissa yökerhossa ja silti rintojani kommentoitiin. Ei sillä edes ole väliä vaikka ne olisivat peitossa.

Tuossa aiemmin postaamassani linkissä sanotaan näin:

"Tässä tutkimuksessa poikkeuksen esineellistämisen negatiivisiin vaikutuksiin tekevät korkean valta-aseman naiset. He eivät hätkähdä ulkonäköönsä kohdistuvista kommenteista juurikaan. Tämä löydös sopii hyvin yhteen aiemman tutkimuksen kanssa.

Korkean statuksen ihmiset eivät juuri välitä muiden mielipiteistä. He suhtautuvat muihin ihmisiin muita välineellisimmin, eikä heidän tarvitse mielestään ottaa muita sen kummemmin huomioon.

Mitä tästä tulisi päätellä? Mies, jos haluat kommentoida naisen ulkonäköä tai vaatetusta, kohdista huomiosi naisjohtajiin. He eivät hätkähdä objektina oloa. Muut naiset kaikkoavat luotasi, eivätkä pidä sinusta enää."

https://www.city.fi/blogit/7/naisia+esineellistavat+miehet+vaikeuttavat…

Eli vakka kantensa valitsee. Varmistukaa, että nainen esineellistää itse itseään ja myös muita ihmisiä ja esineellistäkää häntä ihan rauhassa, hän pitää siitä. Jättäkää sitten muut naiset rauhaan, koska he ovat ensisijaisesti ihmisiä, eivätkä halua olla osallisina esineellistämisen kulttuurissa. En itse ymmärrä noita itsensä esineellistäjiä, koska he tekevät hallaa koko naissukupuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen viitaten tutkimukseen jossa todetaan naisjohtajien pitävän esineellistämisestä:

"Psykopaatti voi menestyä loistavasti työelämässä, osoittaa Britanniassa tehty laaja selvitys. Todisteesta käy esimerkiksi se, että eniten näitä luonnehäiriöitä esiintyy toimitusjohtajien keskuudessa."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suuri-brittitutkimus-naissa-ammateis…

"Psykopaattiselle johtajalle ihmiset ovat pelinappuloita. Psykopaattinen persoonallisuus johtaa moraalittomaan käyttäytymiseen, joka on ristiriidassa yhteiskunnan kirjoittamattomien normien kanssa."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nelja-syyta--miksi-psykopaatit-nouse…

Eli naisjohtajien mielipide esineellistävän kulttuurin eduista johtuu vain siitä, että he ovat psykopaatteja. Terveitä naisia ei saa verrata psykopaatteihin, eikä heitä saa esineellistää vain siksi, että psykopaatit pitävät siitä.

Vierailija
84/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ruumiin kommentointi on epäkohteliasta muutoin kuin erityisen intiimiseissä tilanteissa ja suhteissa. Minun vartaloni on minun eikä muilla ole oikeutta sitä arvottaa. Minua ei kiinnosta sen enempää positiiviset kuin negatiivisetkaan kommentit. Koska en tarvitse niitä.

Kehua voi, mutta kannattaa olla jokseenkin varovainen siinä mitä kannattaa sanoa. Itse en loukkaannu, mutta pidän helposti miestä vähän typeränä ja mauton kehu on totaalinen turn off. Eli jos haluaa olla kehuessaan edukseen, niin kannattaa miettiä vähän. Ja ennen kaikkea se, että muillakin keinoilla voi ilahduttaa toista. Voi sanoa, että oli mukavaa tavata tai nauraa toisen jutuille. Voi olla kiinnostunut ja kannustava.

Mutta kaikkein naurettavinta on ollut kun mies on kehunut minua älykkääksi, vaikkei liittynyt mitenkään aiheeseen. On ihan ok sanoa vaikka "toi oli hyvä huomio, enpä ollutkaan ajatellut noin" kesken keskustelun, mutta mihinkään liittymätön "sä oot niin älykäs ja fiksu" on vain outoa. Ja siitä varsinkin tulee kuva, että mies epätoivoisesti yrittää asettua yläpuolelleni arvioimaan älykkyyttäni. Huvittavinta näissä tilanteissa on ollut vielä se, etten todellakaan ole voinut sanoa miehestä samaa. Mies siis ei ole ollut mikään penaalin terävin kynä.

Minulla on itsetunto kohdillaan enkä tarvitse satunnaisten ihmisten kehuja. Peilaan itseäni niihin ihmisiin joita arvostan ja heidän kehunsa tai moitteensa vaikuttavat minuun. Muut ovat samantekeviä. En ilahdu jonkun satunnaisen tyypin kommentoinnista liittyen ulkonäkööni tai älyyni. Mutta en pahemmin pahastukaan, ajattelen vain että olipa vajaa tyyppi.

Mukava voi olla ilmankin toisen arvottamista.

Vierailija
85/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajattelen vain että olipa vajaa tyyppi.

Eli kun mies kehuu sinua, arvotat hänet ”vajaaksi”.

Vierailija
86/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajattelen vain että olipa vajaa tyyppi.

Eli kun mies kehuu sinua, arvotat hänet ”vajaaksi”.

En kuitenkaan sano sitä hänelle toisin kuin hän on katsonut oikeudekseen. On eri asia ajatella asioita kuin katsoa olevansa oikeutettu sanomaan niitä ääneen.

Vierailija
87/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naurettavaa juttua täällä naisilta. Entäs sitten jos naiset kehuu miesten ulkonäköö? Mun ulkonäköö on kehuttu joidenkin naisten toimesta. Otinko sen raskaasti? Otinko sen raskaasti, vaikka sellainen nainen kehui minua, josta en ollut kiinnostunut? Vedinkö raivarit ja vittuilut päälle, että älä tuu kehumaan mua ja esineellistämään mua! En. Otin sen kohteliaisuutena ja kiitin.  Kehut tuntuu yleensäkin hyvältä. Haluaisitteko mielummin, että ulkonäköänne pilkattaisiin? Mitä haittaa on kuulla ulkonäöstään positiivista palautetta?

Huvittavaa myös, kuinka eka vastaaja laitto tyyliin: "Miks luulet, että mielipiteelläs on mulle mitään väliä". Totuus on, että mielipiteellä todellakin on väliä, koska sen sanominen näyttää satuttavan niin helvetisti.

Luitko mitä kirjoitin tuolla ylempänä? Miehiä ei arvoteta samalla tavalla lähes pelkästään ulkonäön perusteella, vaan se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.

Naiset käyttävät keskimäärin huomattavasti enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa ulkonäköönsä, eikä se johdu pelkästään siitä, että naiset nyt vaan ovat niin hupsuja, vaan siitä, että naisilla on kulttuurinen velvollisuus näyttää tietynlaiselta. Naista, joka ei pyri kohti tätä normia pidetään miehekkäänä, epäviehättävänä ja jopa mt- ongelmaisena kun taas sitä joka pääsee lähelle ihannetta kehutaan hyvästä suorituksesta. Naista yritetään aina nostaa tai ampua alas kommentoimalla ulkonäköä. Ulkonäkökommentyi voi olla vain kehu, mutta usein se on myös vallankäytön väline ja myös naiset itse voivat käyttaa sitä sellaisena.

Jos saa suoraan kysyä, onko sinua käytetty pelinappulana tai vallankäytön välineenä tai laittaudutko sen vuoksi? Onko sinua käytetty hyväksi? Vai mistä tuo ajatustapa kumpuaa?

Itse en käytä aikaa ja rahaa itseeni miesten takia. Pesen ja harjaan kyllä hiukseni ja hampaani, laitan tukkani yms, mutta ihan vaan siksi että haluan olla puhdas. Ja haluan vaihtelua ulkonäkööni esim. Kampauksilla. En siksi, että joku mies. Ei, olen olemassa itselleni ja laitan jos laitan, itseäni varten. Jos joku kehuu, otan kehun kehuna itseäni kohtaan, en kehuna naistenplääplääarvotustaesineellistämistä kohtaan.

Pyydän, hae apua, jos ajatuksesi naisten asemasta ovat noin ankeita. Ja pyydä hakeutumaan hoitoon niiden miesten, jotka pitävät naisia esineinä tms.

Oletpa naivi, suurin osa miehistä esineellistää naisia. Minua ei ole esineellistetty sen enempää tai vähempää kuin muitakaan naisia keskimäärin. Käytän kyllä itse ulkonäköä hyväkseni saadakseni miehiltä asioita, ystävyyttä, seksiä, rakkautta, apua, palveluksia.

Huh. Nyt en kyllä enää ihmettele... esineellistät siis itse itsesi. Ja oletat kai että muutkin niin tekevät?

Ei, vaan olen fiksu ja käsitän mikä on pelin henki.

Miksi alistut peliin, jonka sääntöjä et ole kirjoittanut ja jonka osallistumiseen ei ole kysytty suostumustasi? Olet vain hyväksynyt sinulle osoitetun aseman tässä pelissä, onko se fiksua?

Kaikki meistä osallistuu siihen halusipa tai ei. Kenelläkään yksittäisellä ihmisellä ei ole valtaa muuttaa tätä, mutta tilanteen tiedostaminen on muutoksen alku. Täälläkin tuntuu olevan paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä heitä ympäröivästä maailmasta. Minä tiedostan mitä ympärillä tapahtuu ja teen tietoisia valintoja päätöksiä ja yritän määritellä selkeästi omat rajani myös. Tietoisilla päätöksillä on mahdollista vaikuttaa omaan elämäänsä. Toivottavasti tämä keskustelu sai jonkun havahtumaan.

Vierailija
88/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naurettavaa juttua täällä naisilta. Entäs sitten jos naiset kehuu miesten ulkonäköö? Mun ulkonäköö on kehuttu joidenkin naisten toimesta. Otinko sen raskaasti? Otinko sen raskaasti, vaikka sellainen nainen kehui minua, josta en ollut kiinnostunut? Vedinkö raivarit ja vittuilut päälle, että älä tuu kehumaan mua ja esineellistämään mua! En. Otin sen kohteliaisuutena ja kiitin.  Kehut tuntuu yleensäkin hyvältä. Haluaisitteko mielummin, että ulkonäköänne pilkattaisiin? Mitä haittaa on kuulla ulkonäöstään positiivista palautetta?

Huvittavaa myös, kuinka eka vastaaja laitto tyyliin: "Miks luulet, että mielipiteelläs on mulle mitään väliä". Totuus on, että mielipiteellä todellakin on väliä, koska sen sanominen näyttää satuttavan niin helvetisti.

Luitko mitä kirjoitin tuolla ylempänä? Miehiä ei arvoteta samalla tavalla lähes pelkästään ulkonäön perusteella, vaan se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.

Naiset käyttävät keskimäärin huomattavasti enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa ulkonäköönsä, eikä se johdu pelkästään siitä, että naiset nyt vaan ovat niin hupsuja, vaan siitä, että naisilla on kulttuurinen velvollisuus näyttää tietynlaiselta. Naista, joka ei pyri kohti tätä normia pidetään miehekkäänä, epäviehättävänä ja jopa mt- ongelmaisena kun taas sitä joka pääsee lähelle ihannetta kehutaan hyvästä suorituksesta. Naista yritetään aina nostaa tai ampua alas kommentoimalla ulkonäköä. Ulkonäkökommentyi voi olla vain kehu, mutta usein se on myös vallankäytön väline ja myös naiset itse voivat käyttaa sitä sellaisena.

Jos saa suoraan kysyä, onko sinua käytetty pelinappulana tai vallankäytön välineenä tai laittaudutko sen vuoksi? Onko sinua käytetty hyväksi? Vai mistä tuo ajatustapa kumpuaa?

Itse en käytä aikaa ja rahaa itseeni miesten takia. Pesen ja harjaan kyllä hiukseni ja hampaani, laitan tukkani yms, mutta ihan vaan siksi että haluan olla puhdas. Ja haluan vaihtelua ulkonäkööni esim. Kampauksilla. En siksi, että joku mies. Ei, olen olemassa itselleni ja laitan jos laitan, itseäni varten. Jos joku kehuu, otan kehun kehuna itseäni kohtaan, en kehuna naistenplääplääarvotustaesineellistämistä kohtaan.

Pyydän, hae apua, jos ajatuksesi naisten asemasta ovat noin ankeita. Ja pyydä hakeutumaan hoitoon niiden miesten, jotka pitävät naisia esineinä tms.

Oletpa naivi, suurin osa miehistä esineellistää naisia. Minua ei ole esineellistetty sen enempää tai vähempää kuin muitakaan naisia keskimäärin. Käytän kyllä itse ulkonäköä hyväkseni saadakseni miehiltä asioita, ystävyyttä, seksiä, rakkautta, apua, palveluksia.

Huh. Nyt en kyllä enää ihmettele... esineellistät siis itse itsesi. Ja oletat kai että muutkin niin tekevät?

Miksi alistut peliin, jonka sääntöjä et ole kirjoittanut ja jonka osallistumiseen ei ole kysytty suostumustasi? Olet vain hyväksynyt sinulle osoitetun aseman tässä pelissä, onko se fiksua?

Kaikki meistä osallistuu siihen halusipa tai ei. Kenelläkään yksittäisellä ihmisellä ei ole valtaa muuttaa tätä, mutta tilanteen tiedostaminen on muutoksen alku. Täälläkin tuntuu olevan paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä heitä ympäröivästä maailmasta. Minä tiedostan mitä ympärillä tapahtuu ja teen tietoisia valintoja päätöksiä ja yritän määritellä selkeästi omat rajani myös. Tietoisilla päätöksillä on mahdollista vaikuttaa omaan elämäänsä. Toivottavasti tämä keskustelu sai jonkun havahtumaan.

Oi mitä yksisilmäisyyttä. Tuore feministiaktiivi vai mahdollisesti yhteiskuntatieteiden fuksi?

Vierailija
89/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin kieltäytynyt omalta osaltani osallistumasta. Jokainen voi vaikuttaa omalta kohdaltaan siihen myykö periaatteensa ja kroppansa työpaikasta jne. vai ei.

Vierailija
90/90 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin kieltäytynyt omalta osaltani osallistumasta. Jokainen voi vaikuttaa omalta kohdaltaan siihen myykö periaatteensa ja kroppansa työpaikasta jne. vai ei.

Et voi valita osallistutko vai et, paitsi muuttamalla autiolle saarelle. Erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa toimit omana yksilönäsi, mutta sinut nähdään myös johonkin ryhmään kuuluvana, esim naisena ja tulet arvioiduksi niissä puitteissa.