Jenny+ haukkui vegaaneja
Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.
Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?
Kommentit (193)
Paasaavat vegaanit ON ärsyttäviä, kuten ohjelmassa sanottiin.
Keskinäinen riitely turhaa, vegeruokaa riittää kaikille halukkaille.
Prosenttivegaaneja? Anna mun kaikki kestää. Ymmärtäkää, että se on termi ihmiselle, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita tai välttää niiden käyttöä aina kun se on mahdollista. Eli jos syöt lihaa kerran viikossa et voi olla vegaani tai edes kasvissyöjä koska nyt et vaan sitä ole. Turha tätä on millään prosenteilla sotkea. Kuten joku sanoi ei sitä voi olla 50% absolutisti tai 70%heterokaan. Välimuodoille on omat terminsä kuten kohtuukäyttäjä tai bi-seksuaali.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tietyn prosentin vegaani nyt vaan on hassu ilmaus, koska yleensä veganismilla tarkoitetaan ajattelumaailmaa jossa pidättäydytään täysin lihan ja eläinperäisten tuotteiden käytöstä. Vähän samaan tapaan kuin absolutisti pidättäytyy täysin alkoholista. Olisi harhaanjohtavaa sanoa, että olen 50% absolutisti, jos ryyppään joka toinen päivä, samoin on harhaanjohtavaa sanoa olevansa 50% vegaani jos syö puolella aterioista tai joka toinen päivä ei-vegaanistakin tavaraa.
Ja kun on olemassa vähemmän harhaanjohtaviakin nimityksiä. Itse syön välillä myös maitoa ja munia, vaikka pyrinkin vegaaniuteen, ja niinpä sanon olevani lakto-ovo-vegetaristi. Lihaakin syövät voivat olla esim. kasvispainotteisesti syöviä tai fleksitaristeja.
No ei ole yhtään harhaanjohtavaa muille kuin puritaani nillittäjille. Kaikki muut ihmiset ymmärtävät tuon prosenttisysteemin. Tuolla nillittämisellä teette veganismista todella vastenmielistä ja vähennätte kasvissyönnistä kiinnostuneiden määrää, mikä on surullista.
Ja tähän tulee nillitystä, että antaako aikuinen ihminen v*ttumaisten ihmisten vaikuttaa omiin päätöksiin ja nönnönnöö. Kyllä se vaan vaikuttaa, jos antaa vegaaneista nillittäjä-kuvan, jotka riitelevät jopa keskenään puhdasoppisuuden kirkkaimmasta kruunusta, niin kyllä se aika tehokkaasti työntää ihmisiä kauemmaksi. Positiivisella asenteella saisi niin paljon enemmän aikaiseksi, mutta ilmeisesti nillittäjä-vegaanit eivät edes halua viedä sanomaansa eteenpäin, vaan haluavat vain pitää itsensä siellä puhdasoppisuuden jalustalla muiden ihmisten yläpuolella. Olisihan se raskasta jos ei saisi tuntea enää olevansa muita parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi harhaanjohtavaa sanoa, että olen 50% absolutisti, jos ryyppään joka toinen päivä, samoin on harhaanjohtavaa sanoa olevansa 50% vegaani jos syö puolella aterioista tai joka toinen päivä ei-vegaanistakin tavaraa.
Minusta tuo ”50%” kyllä tekee ihan selväksi, että kyseessä ei ole 100%-absolutisti vaan esim. henkilö joka on puolet vuoden kuukausista raittiina. Kai sekin on ihan mahdollista. Tunnistan, että ihmiselämän kirjoon todennäköiisesti sisältyy paljon sellaista, josta en ole kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Prosenttivegaaneja? Anna mun kaikki kestää. Ymmärtäkää, että se on termi ihmiselle, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita tai välttää niiden käyttöä aina kun se on mahdollista. Eli jos syöt lihaa kerran viikossa et voi olla vegaani tai edes kasvissyöjä koska nyt et vaan sitä ole. Turha tätä on millään prosenteilla sotkea. Kuten joku sanoi ei sitä voi olla 50% absolutisti tai 70%heterokaan. Välimuodoille on omat terminsä kuten kohtuukäyttäjä tai bi-seksuaali.
Voi olla oikein mainiosti 70% hetero (tai itse määritellä itsensä näin). Voi kiinnostua suurimmaksi osaksi vastakkaisesta sukupuolesta, mutta kiinnostua myös valituista ja harvoista oman sukupuolen edustajista. Ja voi olla oikein mainiosti 50% juomaton. Aspergereille muu kuin täsmällisen tarkka määritelmä menee tietysti yli äyräiden. Monissa asioissa on olemassa prosentteja 0 ja 100 välillä.
Jenny on ulkonäkönsä perusteella ahminut aika paljon makkaraa - turha kenenkään tollasen lyllerön haukkua vegaaneja! 😣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla oikein mainiosti 70% hetero (tai itse määritellä itsensä näin). Voi kiinnostua suurimmaksi osaksi vastakkaisesta sukupuolesta, mutta kiinnostua myös valituista ja harvoista oman sukupuolen edustajista. Ja voi olla oikein mainiosti 50% juomaton. Aspergereille muu kuin täsmällisen tarkka määritelmä menee tietysti yli äyräiden. Monissa asioissa on olemassa prosentteja 0 ja 100 välillä.
Arvasin, että heteroon joku tarttuu, mutta se ei ollut se pointti. Ja joo voinokla 50% juomaton, mutta ei siinä mistään absolutismista voi puhua.
Eiks Jenny ja se kaunis Marja, jolla on nyt monta lasta tehny aikanaan Radiomafialle tai Yle-X:lle ohjelmia? Oli vielä tosi hauskoja ohjelmia. No jostain muistaisin, että tää Jenny ois ollu vegaani. Yhtään en muista mihin tää muistoni perustuu. Kukaan muu muista?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä vihaa, joka kohdistuu näihin 50- ja 70-prosenttisiin vegaaneihin. Prosenttiluvun käyttäminen on ihan yleinen tapa kertoa, että jokin ominaisuus täyttyy osaksi mutta ei kokonaan. Esimerkiksi käyttämässäni rekrypalvelussa opiskelijoiden on ilmoitettava opintojen valmiusaste prosentteina. Minua hämmästyttää, että joku ei ymmärrä tai suvaitse tällaista ilmaisutapaa. Hieman vaikuttaa siltä, että tärkeämpää kuin se, että ihmiset välttävät eläinten syömistä, on se, että saa korostaa, kuinka oma näkemys on se ainoa oikea ja muiden elämäntavat vääriä ja halveksittavia :(
Sitähän se on, oman egon pönkittämistä. Oikeasti eläinrakas ihminen, joka aidosti haluaisi saada vegaaniudesta kiinnostuneita ihmisiä enemmän ei tee sitä sillä tyylillä, mikävain lisää vihaa ja vastenmielisyyttä koko aatetta kohtaan. Vastareaktion herättäminen ihmisissä ei nimittäin vähennä eläinkuolemia, mutta sillä ei taida olla merkitystä niiden tyyppien kohdalla, joille oma ja muiden ehdoton puhdasoppisuus on se juttu jota pitää raivolla takoa muiden tyhmien päähän. Silloin on kyse oman paremmuuden pönkittämisestä, oman egon kohottamisesta. Syystä taikka toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että heteroon joku tarttuu, mutta se ei ollut se pointti. Ja joo voinokla 50% juomaton, mutta ei siinä mistään absolutismista voi puhua.
Ihminen voi vallan hyvin sanoa olevansa suurimmaksi osaksi vuotta absolutisti. Se ei taida ketään muuta kuin nillittäjiä vaivata. Muut ymmärtävät kyllä ja keskittyvät ennemmin omaan elämäänsä.
Mulle on ihan sama minkälainen vegaani kukin on mutta joka tapauksssa jokainen vegaani säästää enempi luontoa ja eläimiä kun lihan mussuttajat. Se on ainoa mikä merkitsee!
Jonkun Jennyn mielipiteellä ei oo väliä kun en tiiä kuka hän on.
Olen 50 % työssä ja 50 % ovv-eläkkeellä.
Joskus syön jopa vegeruokaa. Ehkä parasta, että en ala nyt laskea, kuinka usein 😦
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 % työssä ja 50 % ovv-eläkkeellä.
Joskus syön jopa vegeruokaa. Ehkä parasta, että en ala nyt laskea, kuinka usein 😦
Eikunnyt päätät! Joko oot eläkkeellä tai töissä! Ei voi olla molemmissa! Kaikki tai ei mitään! Et voi syödä vegeruokaa, väärä sana! Varattu ainoastaan tosiuskovaisille 😣! Minua kiukuttaa tämmöinen epämääräisyys enkä pysty elämään!
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani. Ei mulla ole mitään syytä saarnata kenellekään tästä valinnasta
Noita pakonomaisia "hei huomioikaa mua, olen vegaani" -juttuja kuitenkin tulee täälläkin vastaan koko ajan. Sen sijaan harvemmin kukaan uusi tuttavuus esittäytyy "moi, olen Jenna, ja hei olen lihansyöjä"...
Kyllä minä kasvissyännin ymmärrän. Itse en syö lihaa (kalaa, juustoa, munia kyllä).
Mutta onhan se totta että vegaanit ovat kuin joku oma kulttinsa. Menee jotenkin niin överiksi se touhu.
Saako vegaanikortilla alennusta tofusta, vai miksi ihmiset jaksavat vääntää siitä, kuka on "oikea" vegaani?
Vierailija kirjoitti:
Jenny on ulkonäkönsä perusteella ahminut aika paljon makkaraa - turha kenenkään tollasen lyllerön haukkua vegaaneja! 😣
En tiedä kuka tämä jenny on, mutta itse olen lihava, enkä ole syönyt lihaa (ELI MAKKARAAKAAN) 30 vuoteen.
En kyllä ole vegaani mutta.. mutta kyllä kasvissyöjä voi lihavakin olla. Minä en kyllä ole kasvissyöjä kun syön kalaa ja maitotuotteitakin ja munia jne.. mutta ymmärtänet pointtini.
Vierailija kirjoitti:
No ne 2 vegaania jotka tunnen ovat kyllä juuri näitä paasaajia. Painostetaan tuomitaan ja väkisin tyrkytetään omaa valintaa.
Ei mitään kunnioitusta muiden valintoja kohtaan.Juuri pääsiäisenä suku kokoontui syömään. Ja siinä piti sitten alkaa avautua ja haukkua kaikki lihaa syövät. Nälviä myös 90v isovanhemmille. Kovaan ääneen yökkäillä ja mielenosoituksellisesti mennä toiseen huoneeseen itse syömään.
No sun kaksi tuntemaa vegaania tuskin ovat maailman kaikki vegaanit. Tähän pätee ihan samat säännöt kuin kaikkeen muuhunkin. Älä yleistä.
Tuo tietyn prosentin vegaani nyt vaan on hassu ilmaus, koska yleensä veganismilla tarkoitetaan ajattelumaailmaa jossa pidättäydytään täysin lihan ja eläinperäisten tuotteiden käytöstä. Vähän samaan tapaan kuin absolutisti pidättäytyy täysin alkoholista. Olisi harhaanjohtavaa sanoa, että olen 50% absolutisti, jos ryyppään joka toinen päivä, samoin on harhaanjohtavaa sanoa olevansa 50% vegaani jos syö puolella aterioista tai joka toinen päivä ei-vegaanistakin tavaraa.
Ja kun on olemassa vähemmän harhaanjohtaviakin nimityksiä. Itse syön välillä myös maitoa ja munia, vaikka pyrinkin vegaaniuteen, ja niinpä sanon olevani lakto-ovo-vegetaristi. Lihaakin syövät voivat olla esim. kasvispainotteisesti syöviä tai fleksitaristeja.