Jenny+ haukkui vegaaneja
Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.
Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kasvissyännin ymmärrän. Itse en syö lihaa (kalaa, juustoa, munia kyllä).
Mutta onhan se totta että vegaanit ovat kuin joku oma kulttinsa. Menee jotenkin niin överiksi se touhu.
No itse en ole vegaani, mutta käsittääkseni vegaanisia tuotteita löytyy nykyään aika hyvin. Verkkokaupoissa on helposti saatavilla mitä ihmeellisimpiä juttuja, miksei myös vegaanisia. Ja jos osaa laittaa ruokaa ja itse mielellään myös ruokaa tekee, niin ei kai se sen vaikeampaa ole kuin normaalin ruuan tekeminen. Valitsee vain vegaaniset ruoka-aineet. Ehkä vaikeaksi sen saa, jos ajattelee, että "tavisruuista" pitää tehdä vegaaniversioita väkisin. Siis sen sijaan, että syö ihan vain erilaisia vegaanisia ruokia, mitä on helppo kasata vegaanisista ruoka-aineista, niin yrittää väsätä oikeita lihapullia ja nakkikastiketta muistuttavia vegaaniversioita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää nyt on sitä Jennyn hehkuttamaa kehopositiivisuutta?
Mun läskejä tai mahdollisia lihavuudesta aiheutuvia terveysvaivoja ei saa sanallakaan arvostella, mutta itse saan arvostella muita ja näiden valintoja ihan miten vaan?Just tää kaksinaismoraalia tökkii ja pahasti. Minua ei saa tuomita mutta minä saan tuomita?
Mulla alkoi tökkiä tuo muiden tuomitseminen olikohan se toisessa jaksossa, kun he matkasivat johonkin verikokeisiin tällaisen ryhmän kanssa, joka oli hyvin kiinnostunut kehon hyvinvoinnin tarkkailusta mittaamisen avulla. Jenny pyysi kertomaan, mistä tässä harrastuksessa on kyse ja yksi miehistä yritti selittää, että kehosta mitataan erilaisia arvoja ja sitten niitä seurataan ja voidaan juuri käydä tällaisilla matkoillakin, joista saa sitten tarkempaa tietoa. Hän antoi esimerkin arkisesta ja yleisesti mittausvälineestä eli vaa'an ja tästäkö Jenny heti pahastui. "Miksi sä mulle heti tuon vaa'an otat esille? Oliko tuo joku vihje vai?"
Hänen oma epävarmuutensa paistoi läpi ja hän suhtautui ihan viattomaan ja yksinkertaiseen, kaikille tunnistettavaan esimerkkiin henkilökohtaisena loukkauksena, joka antoi syyn "näpäyttää" haastateltavaa Jennyn kuvittelemasta piilovittuilusta.
Jenny haluaa, että muut suhtautuvat avomielisesti häneen, mutta hän itse lokeroi herkästi muita ihmisiä ja laittaa heidän päähänsä negatiivisia ajatuksia omien ennakkoluulojensa perusteella.
Trollit taas tulkitsee juuri kuten heitä huvittaa. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani. Ei mulla ole mitään syytä saarnata kenellekään tästä valinnasta
Noita pakonomaisia "hei huomioikaa mua, olen vegaani" -juttuja kuitenkin tulee täälläkin vastaan koko ajan. Sen sijaan harvemmin kukaan uusi tuttavuus esittäytyy "moi, olen Jenna, ja hei olen lihansyöjä"...
Itselle on tullut vain nuorien vegaanien kohdalla tällaista vastaan. Siis noin kymmenen vuotta sitten, kun olin itsekin parikymppinen, saman ikäiset vegaanit opiskelukaverit saattoivat yökötellä muiden syömisiä ihan suoraankin. Ehkä se siis liittyy enemmän tuohon nuoreen ikään ja kuinka kauan on ollut vegaani. Siinä vaiheessa vegaanius voi tuntua nuoresta jotenkin spesiaalilta jutulta. Jollekin nuorelle oma ruokavalio saattaa olla aika merkittävä tapa erottautua ja luoda identiteettiä, joten sitä pitää tuoda esille niin kuin muitakin "alakulttuureihin" kuulumisia. En ole huomannut, että vanhemmat vegaanit tällaista harrastavat. He suhtautuvat asiaan enemmän siten, että ruokavalio on oma valinta ja heidän valintansa on nyt tämä.
Ei voi yksilö olla kovin fiksu, jos vetää hernettä nenään toisten syömistavoista. Itsehän en jaksa repiä pelihousijani esim jonkun jauhomakkarasta, vaikken niistä itse pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanithan OVAT juurikin helvetin ärsyttäviä.
Totuuden sanominenko nyt niin kirpaisee?
Hiukka ristiriitasta, jos sen sanoo fädäri, jonka mielestä ihmisiä ei sais sanoo läskeiks vaikka ne sitä on.
Hiukkis trollimaista. Samat postaukset.
No eihän toi nyt mitään haukkumista ole.. vaikka oli vakava naama, niin oli kyl selkeää naljailua. Sama kuin joku sanoo, et kaikki raskaana olevat on ärsyttäviä taikka mistä tietää, et ihminen harrastaa crossfittia. Asioita jotka on hyviä "ominaisuuksia" niin niistä voi heittää tollasta läppää ihan hyvin. En ymmärrä, miten jotkut jaksavat ärsyyntyä tollasesta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenny + kuka muu? Kuka oli Jennin rikostoveri?
Vieraana ollut Ninja Sarasalo yhtyi väitteeseen. "Vihapuheeton alue" - lukee seinällä ja sitten vihapuhuvat vegaaneista :(
Eikös sillä Ninjalla ollut vegaaniravintolakin? Onko itse vegaani? Haukkuko ”sosiaalisen paineen alla”, kun kerran muutkin? Jaksoa en katso..
Tietenkään ei kannata katsoa, antaa paljon fiksumman kuvan sinusta, kun kommentoit "näkemättä paskaa"- tyyppisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.
Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?
Miten ihmeessä vegaanit kehtaa vaatia kunnioitusta osakseen, kun käyttäytyvät näin? Ja vielä ihmettelevät kun joku sanoo ärsyttäviksi.
Käyttäytyy miten? :D Musta eläinten tappaminen ruoaksi on huonoa käytöstä. Myös esim. lasten tappaminen on musta huonoa käytöstä. Ja kyllä, musta eläinten tappaminen on yhtä eettistä, kuin lasten tappaminen. Jos sun mielestä olento on vähemmän arvokas, koska se ei osaa puolustaa itseään, niin sä varmaan olet myös sitä mieltä, että lapsia ja kehitysvammaisia voi tappaa.
Ja taas mennään. Pikkasen mutkia suoriksi ja silleen.
Tuomitsetko muuten eläimet, jotka tappavat toisia eläimiä ja syövät? Miksi et? Tosi monet vielä tekee sen huomattavasti pahemmin kiduttaen kuin vaikkapa ihminen joka metsästää.
Kun kerran ollaan tasa-arvoisia, niin kait saarnaat eläimille samalla tavalla kuin ihmisille? Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa vegaaniuteen, mutta onhan tää järkyttävää että ylipainoisuuden ja lihavuuden ilosanomaa saarnataan, ylipainosta on tullut normi, normaalipainoisia saati hoikkia saa rauhassa haukkua luuviuluiksi ja anorektikoiksi. Läskiä ei saa sanoa läskiksi vaan hän on "kurvikas". Mun mielestä kurvikas on jotain sellaista kuin Marilyn Monroe, eikä mikään 120+-kiloinen lylly.
Jenny kyllä puhuu esimerkiksi häpeäteemasta uusimmassa jaksossa. Miksi et näe teemaa painon yli? Sitä rajaa Jenny yritti juuri rikkoa edellisessä sarjassaan: Miksi lihava on vain lihava, eikä asiasisältö?
Miksi vegaani on vain vegaani eli "ärsyttävä"?
Katsoitko sen ohjelman? Näitkö sen kontekstin?
Mutta tämä on juuri tätä nykypäivän retoriikkaa: takerrutaan hullun lailla johonkin yhteen lauseeseen, joka kontekstissaan, tunneilmaisussaan jne. oli selkeästi tarkoitettu läpäksi ja kevyeksi piikiksi niitä tässäkin ketjussa yliedustettuja raadonsyöjistä puhujia kohtaan.
Oliko se hyvä vitsi vai ei, siitä voi olla montaa mieltä. Mutta se, että yhden lausahduksen perusteella voi jotenkin määritellä koko ihmisen on naurettavaa, ja tekee nykypäivän keskustelukulttuurista just niin paskan kuin mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.
Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?
Miten ihmeessä vegaanit kehtaa vaatia kunnioitusta osakseen, kun käyttäytyvät näin? Ja vielä ihmettelevät kun joku sanoo ärsyttäviksi.
Käyttäytyy miten? :D Musta eläinten tappaminen ruoaksi on huonoa käytöstä. Myös esim. lasten tappaminen on musta huonoa käytöstä. Ja kyllä, musta eläinten tappaminen on yhtä eettistä, kuin lasten tappaminen. Jos sun mielestä olento on vähemmän arvokas, koska se ei osaa puolustaa itseään, niin sä varmaan olet myös sitä mieltä, että lapsia ja kehitysvammaisia voi tappaa.
Tuomitsetko muuten eläimet, jotka tappavat toisia eläimiä ja syövät? Miksi et? Tosi monet vielä tekee sen huomattavasti pahemmin kiduttaen kuin vaikkapa ihminen joka metsästää.
Kun kerran ollaan tasa-arvoisia, niin kait saarnaat eläimille samalla tavalla kuin ihmisille? Miksi et?
Toi retoriikka lapsista ja kehityvammaisista ontuu. Tapetaan ruoaksi, aika harva ihminen taitaa syödä lapsia ja kehitysvammaisia. Tiikeriltä jos kysyy, niin varmaan lapset ja kehitysvammaiset on parhaita saaliita.
Ihmiset on niin kummallisia. Toisten valinnat kiihdyttävät ihmisiä ihan äärimmilleen ja aivan suotta. Antaisivat ihmisten olla miten haluavat (lain puitteissa tietysti) ja syödä mitä haluavat. Turha siitä on motkottaa. Kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun on olemassa vähemmän harhaanjohtaviakin nimityksiä. Itse syön välillä myös maitoa ja munia, vaikka pyrinkin vegaaniuteen, ja niinpä sanon olevani lakto-ovo-vegetaristi. Lihaakin syövät voivat olla esim. kasvispainotteisesti syöviä tai fleksitaristeja.
Onhan nyt "puolivegaani" tai "70 % -vegaani" huomattavasti ymmärrettävämpää kuin jokin fleksitarismi, jota kukaan ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnin vertaaminen vauvojen ja vammaisten syöntiin on yksi idioottimaisimmista vertauksista, mitä koskaan olen kuullut. Aivoperu suorastaan. Ja totta, eläimet syövät toisiaan, jopa kalat toisia kaloja. Eläimet voivat syödä tietyissä tilanteissa jopa omia poikasiaan ja saaliseläimet todellakin jahtaavat vammaisia. Haluaisin nähdä sen vegaanin, joka menee safarilla paasaamaan leijonaemolle, joka on saalistanut antiloopin poikasen ruoaksi itselleen ja poikasilleen, miten muiden eläinten tappaminen on niiiin väärin.
Ja olen kasvissyöjä, mutta joku järki paasaamisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Saako vegaanikortilla alennusta tofusta, vai miksi ihmiset jaksavat vääntää siitä, kuka on "oikea" vegaani?
Joo saa 😂. Eikä pelkästään alennusta, vaan kaikista puhtain vegaani saa sen tofun ilmaiseksi! Sekä kruunun päähänsä ja valokuvan vegaanien the wall of fameen. Tästä kaikista puhdasoppisimmasta tulee kuningas, joka on tuleva tuomitsemaan kaikki allansa olevat heikommat ja epäpuhtaat vegaanit ja muut vielä huonommat ihmiset. Tän takia puhdasoppisuudesta kiistellään.
"Hei, olen vegaani! En halua mitenkään saarnata, mainitsenpahan vain. Oletko sinä vegaani? Ai et. En halua mitenkään tuomita, tuomitsenpahan vain. Ai niin, se varsinainen asia, jonka vuoksi soitin. Sohva palaa, lähettäkää palokunta. Mutta mieluiten siis vegaanisia palomiehiä."
Hei olen trolli, en haluasi mitenkään keskustella, vaan esittää muista keksimiäni ivallisia juttuja, kun minulla ei ole elämää. Yleensä kun kävelen kadulla niin minulla on aura, joka työntää kaikki hyvät ihmiset pois reitiltäni. En ole oppinut koskaan keskustelemaan sivistyneesti, vaan huomionkipeänä yritän kaikin keinoin hakea edes jonkinlaista reaktiota muilta.
Vierailija kirjoitti:
Hei olen trolli, en haluasi mitenkään keskustella, vaan esittää muista keksimiäni ivallisia juttuja, kun minulla ei ole elämää. Yleensä kun kävelen kadulla niin minulla on aura, joka työntää kaikki hyvät ihmiset pois reitiltäni. En ole oppinut koskaan keskustelemaan sivistyneesti, vaan huomionkipeänä yritän kaikin keinoin hakea edes jonkinlaista reaktiota muilta.
Hei! Se, että tunnistat ongelmasi, on ensimmäinen askel muutokseen. Kerrot, että käytöksesi liittyy siihen, että pidät elämääsi tyhjänä. Ehkä voisit pohtia muita, hyödyllisempiä tapoja hankkia elämääsi sisältöä? Työ, opiskelu tai jokin sellainen harrastus, jossa voisit olla myönteisessä vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin? Keskustelutaitoa ja logiikkaa voi opiskella avoimessa yliopistossa esimerkiksi tiedefilosofian peruskursseilla. Uskon, että mainitsemasi huomionkipeyskin lievittyisi sitä mukaa, kuin tosielämässä saisit onnistumisen kokemuksia innostavista keskusteluista esimerkiksi työ- tai opiskelukavereiden kanssa. Onnea kehittymiseen, ja iloista kevättä!
Ehkä tää nyt on sitä Jennyn hehkuttamaa kehopositiivisuutta?
Mun läskejä tai mahdollisia lihavuudesta aiheutuvia terveysvaivoja ei saa sanallakaan arvostella, mutta itse saan arvostella muita ja näiden valintoja ihan miten vaan?
Just tää kaksinaismoraalia tökkii ja pahasti. Minua ei saa tuomita mutta minä saan tuomita?