Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma sairaanhoitaja/terveydenhoitajakoulutukseen liittyen

Vierailija
01.04.2018 |

Hei,
Pääsin viime syksynä opiskelemaan sairaanhoitaja+terveydenhoitaja AMK-tutkintoon. Olin aiemmin opiskellut sairaanhoitajatutkinnosta suuren osan toisessa AMK:ssa, mutta olen jo unohtanut suuren osan sh osaamisesta. Minulla kuitenkin hyväksiluettiin tässä th-tutkinnossa suuri osa opinnoista aiempien sh-opintojen perusteella ja minut laitettiin suoraan th-vaiheeseen. Nyt koen kuitenkin, että haluaisin palata "alempaan" ryhmään, eli käydä sh-osuutta rauhassa ennen th-osion alkamista, koska en koe että pystyisin vielä toimimaan esim. sh sijaisena. Laitoin kouluun viestiä tästä eli olisiko hyväksilukuja mahdollista purkaa.

Mitä te luulette, onko hyväksilukuja mahdollista purkaa ja siirtää minut takaisin aiempaan vaiheeseen opinnoissa? Pelottaa niin paljon mitä opettaja vastaa ja koska huomenna on pääsiäinen joudun odottamaan vielä tiistaihin. Asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä et osaa?

Olin pois sairaanhoidosta 20 vuotta (tein välillä muita töitä) ja sitten monen mutkan kautta päädyin 2 vko sijaisuuteen osastolle. Yllätys oli iso, kun uutta ei ollut oikeastaan kuin atk-ohjelma.

Vierailija
2/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko jollain muulla kokemuksia tämäntapaisesta, että on hyväksiluettanut opintoja ja huomannut myöhemmin, että ei hallitsekaan kaikkea? Sh ammatti on sellainen, että kun on valmistunut, oletetaan että osaa kaiken ja töissä ei enää juuri esim. perehdytetä tällä alalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita joita en osaa on mielestäni paljon :( Esim. COPD-potilaillahan jos pitää antaa happea, siinä on tietty raja minkä verran heille voi korkeintaan antaa. En muista sitä rajaa. Myös i.v.-lääke ja nestehoito on vielä vähän hakusessa, osaan sen teknisesti mutta en muista silti kaikkea siitä teoriasta. Ja esim. sydämen vajaatoimintapotilaiden hoito yms. 

Ap

Vierailija
4/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niille kursseille mennä, vaikka hyväksiluvut olisi? Meillä röntgenhoitajaopinnoissa oli muutama sairaanhoitaja, jotka olisivat saaneet hyväksiluvut ensimmäisen vuoden hoitotyön opinnoista, mutta kävivät ne kuitenkin "uudestaan" ryhmän mukana (sisällöt hieman erilaisia, painotus kursseilla röntgenhoitajan näkökulmasta). Kun olet opiskeluoikeuden saanut, itsehän sinä voit ilmoittautua mille kursseille haluat?

Luulisi myös hyväksilukujen purun onnistuvan.

Vierailija
5/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni mukaan koulussa opittavat asiat ovat vain hyvin pieni pintaraapaisu siitä osaamisesta, jota sairaanhoitajalla tulisi olla. Koulussa korostetaan todella paljon käytännön harjoitteluja "No kyllä te tämän siellä työharkassa opitte." Ja onhan se totta, parhaiten oppii tekemällä eikä kukaan vastavalmistunut hallitse kaikkea. Mutta odottele nyt mitä opettaja vastaa. Ja yritä luottaa omaan osaamiseesi, osaat varmasti enemmän kuin nyt ajattelet osaavasi.

- th-opiskelija

Vierailija
6/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Siis pakkohan sun on mennä alemmalle asteelle tai kerrata, jos et osaa noita. Ethän sä voi jatkaa opintoja tai mennä töihin, jos et osaa sun työtä? 

Vierailija
7/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, odotan mitä se opettaja vastaa. Opiskelen Tamkissa joka on minusta aika tiukka AMK. Haluan tulla hyväksi sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi.

Ap

Vierailija
8/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et muista jotain rajoja ulkoa? News flash, ihan äitiyslomilla yms. ne rajat myös unohtuu. Sitten otetaan lusikka kauniiseen käteen, googletellaan ja haetaan kirjastosta tai kirjahyllystä oppikirjat tai jos asiat on niissä vanhentuneet, ostetaan uusimmat kirjat ja kerrataan. Työ- ja koulukavereilta voi myös kysyä apuja. Sulla tulee myös vielä olemaan th-harjoitteluja ennen kuin valmistut, kannattaa olla niissa aktiivinen ja kysyä asioita jotka eivät ole selkeitä, se on se harjoittelun tarkoitus, että oppii uutta. 

Vierailija
9/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

":D Siis pakkohan sun on mennä alemmalle asteelle tai kerrata, jos et osaa noita. Ethän sä voi jatkaa opintoja tai mennä töihin, jos et osaa sun työtä?"

Valitettavasti aiemmista sh-opinnoista on unohtunut asioita. Haluaisin silti asiallisia vastauksia. Mikä se COPD-potilaiden ylin annettavan hapen määrä on?

Ap

Vierailija
10/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, odotan mitä se opettaja vastaa. Opiskelen Tamkissa joka on minusta aika tiukka AMK. Haluan tulla hyväksi sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi.

Ap

No käytätäpä tämä pääsiäislomasi siihen, että otat noita sun sh kirjoja käteen ja kertaat epäselviä ja unohtuneita asioita niistä! Av kiinni ja kirjat käteen. 

Vierailija
11/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

":D Siis pakkohan sun on mennä alemmalle asteelle tai kerrata, jos et osaa noita. Ethän sä voi jatkaa opintoja tai mennä töihin, jos et osaa sun työtä?"

Valitettavasti aiemmista sh-opinnoista on unohtunut asioita. Haluaisin silti asiallisia vastauksia. Mikä se COPD-potilaiden ylin annettavan hapen määrä on?

Ap

Vastaukseni oli asiallinen. Pakkohan sinun on mennä alemmalle asteelle, tai vastaavasti itse kerrata asia. Mistä minä tiedän?

Vierailija
12/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etsi lääketieteellisistä tietokannoista, et voi luottaa täällä vastattuun! Käypähoitosuositukset lienee sulle tuttuja ja alan opiskelijan / työntekijänä pitäisi vastaus löytyä myös muista lääketieteellisistä lähteistä. Opettele käyttämään myös PubMedia ja lukemaan tieteellisiä tutkimuksia, jos oikeasti haluat huipuksi. 

Vierailija
13/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu 20 vuotta sairaanhoitaja enkä osaa vastata noihin sun potilaskysymyksiin suoralta kädeltä. Kaikkea ei osaa ikinä. Riippuu työpaikasta, että mitä osaa huippuhyvin. Vaaditko itseltäsi liikaa..

Vierailija
14/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi06040 Kertaa ap tuolta COPD asioita. Löytyi ihan hakusanalla COPD Käypä hoito. 

Vierailija
15/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se COPD-potilaiden ylin annettavan hapen määrä on?

Ap

Hyvinkin yksilöllinen ja lääkäri kyllä määrää sen saturaatiotasojen perusteella. Jos saturaatiotasojen laskee alle 90 voi hoitaja usein aloittaa hapen antamisen esim. 1,5-2l/mini. osaston ohjeista (=osaston lääkärin määräyksistä) riippuen.

Vierailija
16/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä Käypä hoito-suositukset. En ole tehnyt sh töitä, joten asioita unohtuu helposti. Niin, ehkä pitäisi mennä alemmalle vuodelle, ja menen mielelläni jos koulu antaa tehdä niin... Nykyään ollaan niin tiukkoja byrokratian kanssa että jos on esim. saanut hyväksilukuja, pelkään että niitä ei voida purkaa...

Ap

Vierailija
17/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kyllä osittain melko vaativa, siis olen aina luonteeltani ollut tarkka ja vaadin melko paljon itseltäni. En oikein tiedä millaiseen paikkaan uskaltaisin töihin mennäkään, kun en muista tuollaisia perusasioita. Sinä sh joka sanoit ettet osaa vastata kysymyksiini, minkälaisella osastolla olet töissä ja minkälaisia potilaita? Mitä kaikkea työnkuvaasi kuuluu?

Ap

Vierailija
18/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin pois sairaanhoidosta 20 vuotta (tein välillä muita töitä) ja sitten monen mutkan kautta päädyin 2 vko sijaisuuteen osastolle. Yllätys oli iso, kun uutta ei ollut oikeastaan kuin atk-ohjelma. "

Millaisella osastolla olit sijaisuudessa? On varmaan eri asia jos on joskus kuitenkin tehnyt sh töitä muuten kuin harjoitteluissa, minä en ole harjoittelujen ulkopuolella tehnyt ja välillä harjoitteluissa on myös ollut sellaisia ohjaajia, jotka ei olleet niin motivoituneita ohjaamaan. Lisäksi silloin kun suoritin sh-opintoja toisessa AMK:ssa, olin ujo ja nuori, mutta nyt osaisin vaatia ohjausta, jos en sitä muuten saa. Tuolloin nuorena en aina saanut kunnon ohjausta, ja koska olin ujo ja miellyttämishaluinen, en uskaltanut sitä vaatiakaan.

Ap

Vierailija
19/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko joku opiskellut TAMK:issa ja onko kokemusta että onko hyväksilukujen purku onnistunut? Minusta sen pitäisi onnistua koska en ole niitä kyseisessä AMK.ssa suorittanut.

Ap

Vierailija
20/75 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta samantapaisesta tilanteesta tai hyväksilukujen purusta?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi