Ongelma sairaanhoitaja/terveydenhoitajakoulutukseen liittyen
Hei,
Pääsin viime syksynä opiskelemaan sairaanhoitaja+terveydenhoitaja AMK-tutkintoon. Olin aiemmin opiskellut sairaanhoitajatutkinnosta suuren osan toisessa AMK:ssa, mutta olen jo unohtanut suuren osan sh osaamisesta. Minulla kuitenkin hyväksiluettiin tässä th-tutkinnossa suuri osa opinnoista aiempien sh-opintojen perusteella ja minut laitettiin suoraan th-vaiheeseen. Nyt koen kuitenkin, että haluaisin palata "alempaan" ryhmään, eli käydä sh-osuutta rauhassa ennen th-osion alkamista, koska en koe että pystyisin vielä toimimaan esim. sh sijaisena. Laitoin kouluun viestiä tästä eli olisiko hyväksilukuja mahdollista purkaa.
Mitä te luulette, onko hyväksilukuja mahdollista purkaa ja siirtää minut takaisin aiempaan vaiheeseen opinnoissa? Pelottaa niin paljon mitä opettaja vastaa ja koska huomenna on pääsiäinen joudun odottamaan vielä tiistaihin. Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (75)
Tietysti kaikki asiat pitää tarkistaa käypä hoito-suosituksusta eikä pidä luottaa esim. Av-palstaan! Mietin vaan onko kukaan ikinä saanut purettua hyväksilukuja? Pelottaa mitä koulussa sanotaan, saanko haukut niskaan jos siirrynkin alempaan ryhmään.
Ap
En ole Tamkissa töissä vaan toisessa korkeakoulussa, ja meillä ei tietääkseni onnistu hyväksilukujen purut sen jälkeen kun ne on opintorekisteriin tallennettu. Opiskelijan pitää etukäteen käyttää harkintaa siinä, mitä hakee hyväksiluettavaksi. Mutta ei kai se estä sinua käymästä kursseja uudelleen, jos tarve vaatii? Tosin voi olla, että jos ryhmäkoko on rajoitettu, niin paikat tietysti menee ensin niille, jotka kyseiset kurssit tutkintoonsa tarvitsevat ja sinä pääset mukaan jos mahtuu.
Ok. Toivottavasti voisin osallistua uudelleen kursseille, vaikka en ole niitä Tamkissa käynytkään... Minusta systeemi pitäisi olla sellainen että hyväksilukuja voi myös tarpeen vaatiessa purkaa, pääasia tietysti että voi osallistua edes kursseille uudestaan.
Ap
Copd-potilaalle annettavan hapen määrä riippuu potilaan tilanteesta, hapensietokyvystä (eli kerääkö hiilidioksidia verenkiertoon vai ei) ja siitä millä happea annetaan, viiksillä, maskilla vai venturimaskilla.
Kuulostaa siltä, että et ole ilmeisesti sh:n hommia tehnyt, joten suosittelen kertaamaan aiemmin käydyt kurssit kotona ja hakemaan sijaisuuksia, koska töitä tekemällä palautat opitut asiat mieleen. Uskon kuitenkin että voit käydä kursseilla mutta et saa niistä uudelleen suoritusmerkintää..
Kurssien uudelleen suorittaminen on ilmaisen opetuksen väärinkäyttöä. Lue oppikirjoista ja kurssikavereiden materiaalista. Panikoit selvästi jotain nippelitietoa ja suuri kokonaisuus hukassa.
Mitä sinä nyt marmatat? Tekemällä tehty ongelma. Itse aloitin valmistumisen jälkeen täysin noviisina, en tiennyt käytännössä mitään. Työtä tehdessä oppii ja kysymällä neuvoa kokeneemmalta. Alku on takkuista. Jos potilaalla on copd ja haluat hapettaa, kysy kokeneemmalta miten toimisit. Jos potilaalla on munuaisvajakki ja pitää nesteyttää, kysy kokeneemmalta.
Ja ei, ei oleteta että vastavalmistunut muka osaisi kaiken? Mitä ihmettä? Ajattelitko opetella kaikki mahdolliset potilasryhmät ja käypähoidosta hoitosuositukset.
Päivitys: Sain koululta vastauksen että kun kurssit on hyvöksiluettu niitä ei voi suorittaa uudelleen kuin painavasta syystä. Minusta tämä minun suuni on kyllä painava ja yritän vielä pyytää. Sanottiin kyllä että tunneille saa mennä.
Tämä on kauheaa :( haluan olla nimittäin varma omasta osaamisesta. Toisaalta eräs samassa vaiheessa oleva kurssikaveri ei edes muistanut mikä on copd joten en ihan huonoimmassa tilanteessa olekaan... koululta sanottiin että kannattaa vaan mennä sairaalaan kesätöihin. Kyllä se varmaan auttaisikin mutta pelkään että minua ei perehdytetä ollenkaan potilaisiin yms.
Ap
Ja esim. Jos sairaalaan jos menee töihin niin suoritetaan i.v-tentit yms, mutta en tiedä riittääkö se kertaukseksi. Haluaisin kerrata niitäkin asioita ihan käymällä kurssin uudestaan.
Ap
Ei niillä kursseilla ihan oikeasti opi juuri mitään. Lue itse sairauksista yms. Mene kesätöihin johonkin osastolle jossa voi kysellä, sanot suoraan siellä että olet opiskelija joka on unohtanut paljon. Töissä oppii. Asiat palautuu mieleen. Olisi ajankin haaskausta alkaa käydä kaikki tunnit ja harkat uudestaan. Sitä paitsi olen kuullut nykyisiltä opiskelijoilta, että tosi vähän on lähiopetusta.
Copd-kysymykseen saitkin hyvän vastauksen 25:lta.
Ja perustelu oli että kursseja ei voi suorittaa uudelleen kokonaan koska hyväksiluvut on virallisia päätöksiä. Luulisi silti että niitä voisi jollain hakemuksella/anomuksella purkaa...
Ap
"Ei niillä kursseilla ihan oikeasti opi juuri mitään. Lue itse sairauksista yms. Mene kesätöihin johonkin osastolle jossa voi kysellä, sanot suoraan siellä että olet opiskelija joka on unohtanut paljon. Töissä oppii. Asiat palautuu mieleen. Olisi ajankin haaskausta alkaa käydä kaikki tunnit ja harkat uudestaan. Sitä paitsi olen kuullut nykyisiltä opiskelijoilta, että tosi vähän on lähiopetusta."
Niin, lähiopetusta on vähän mutta nyt kun opiskelen Tamkissa siellä sitä on enemmän ja on laadukkaampaa kuin toisessa koulussa jossa suoritin sh-opintoja joilla hyväksiluettiin. Edellisessä koulussa oli paljon verkkokursseja ja luettiin englanninkielisiä artikkeleita yms mistä en kokenut oppivani...
AP
Edellisessä koulussa asioita käytiin jotenkin niin hienosti, tehtiin väkisin tiedettä hoitotyöstä. Oli mm. Innovaatioprojekti yms. Kädentaidot ja tärkeät asiat jäi vähemmälle. Osaan toimia jos vanhukselle/muulle tulee esim. Rintakipukohtaus mutta en kaikissa tilanteissa...
Ap
Parhaiten oikeasti opit kun menet tekemään sijaisuuksia. Ei kukaan oleta, että opiskelija tai vastavalmistunut sijainen osaa kaiken, vaan saat perehdytystä sekä aina voi kysyä neuvoa kokeneilta työntekijöiltä. Työpaikan erikoisalan mukaan sitten omatoimista opiskelua kirjallisuuden ja nettimateriaalien avulla sen mukaan mitä tarvitsee. Lisäksi tulee muistaa se, että oikeasti kukaan ei osaa hyvin kuin sen oman erikoisalansa missä on töissä, muista tietää vain sen pintaraapaisun. Esimerkiksi minä olen työurani tehnyt psykiatrian puolella, ja jos nyt menisin minne tahansa somatiikan puolelle niin tarvitsisin paljon perehdytystä sekä itseopiskelua.
En näe ongelmaa siinä, ettei hyväksilukuja voi purkaa jos kerran sait kuitenkin luvan osallistua opetukseen?
Parhaiten oppii työssä ja aina saa kysyä kokeneemmalta! Mene kesäksi töihin ja muista vaatia kunnollista perehdytystä tehtäviin. Uskoisin työkokemuksen tuovan sinulle itseluottamusta sekä varmuutta omasta osaamisesta. Kaikki ovat jossain vaiheessa itsekin olleet samassa tilanteessa, ammattitaidon kehittyminen vaatii kirjatiedon lisäksi myös käytännön kokemusta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä et osaa?
Olin pois sairaanhoidosta 20 vuotta (tein välillä muita töitä) ja sitten monen mutkan kautta päädyin 2 vko sijaisuuteen osastolle. Yllätys oli iso, kun uutta ei ollut oikeastaan kuin atk-ohjelma.
Ja palkkaa tulisi maksaa lisää osaamisesta...
Yritän vielä jos saisin ihan oikeasti suorittaa uudelleen jotain kursseja. Tiedän että jollakin erikoisalalla töissä ollut ei osaa välttämättä toisen erikoisalan asioita, esim. Jos on psykiatrinen sh ei osaa niin hyvin kirurgisen sh:n työtä. Itseä kiinnostaa vuodeosastotyö ja sisätauti-kirurginen th-ammatin ohella. Olen ollut vanhainkodissa (lh), mutta en luota osaamiseeni sairaalassa...
Ap
Itse olen sairaalan kirurgisella osastolla. Ei meillä ketään laiteta heti koulun penkiltä suoraan yksin töihin. Perehtyminen kestää henkilöstä riippuen puoli-2 vuotta. Sen jälkeenkin tulee aina uutta, eräs vasta eläkkeelle jäänyt hoitaja sanoi, että vielä viimeisinä päivinä oppi jotain uutta. Lisäksi käytännössä moni asia menee eri lailla kuin kirjoissa, niin monta asiaa pitää huomioida. Kysellään paljon toisiltamme ja lääkäri on vähintään puhelimen päässä aina.
Vierailija kirjoitti:
:D Siis pakkohan sun on mennä alemmalle asteelle tai kerrata, jos et osaa noita. Ethän sä voi jatkaa opintoja tai mennä töihin, jos et osaa sun työtä?
t teini
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä koulussa asioita käytiin jotenkin niin hienosti, tehtiin väkisin tiedettä hoitotyöstä. Oli mm. Innovaatioprojekti yms. Kädentaidot ja tärkeät asiat jäi vähemmälle. Osaan toimia jos vanhukselle/muulle tulee esim. Rintakipukohtaus mutta en kaikissa tilanteissa...
Ap
Jamkissa?
Idiootti opiskelija kyselee lääketieteellisiä asioita palstalta. Sinusta ei koskaan tulee hyvää sh/th, jos et todellakaan osaa tietoa etsiä muualta. Tai ei taida muutenkaan tulla, menetetty peli