Yamk miksi kutsut itseäsi maisteriksi?
Kommentit (808)
Vierailija kirjoitti:
Oma nimike tulee valmistumisen jälkeen olemaan insinööri YAMK. Saatan työnhaussa mainita tutkinnon vastaavan maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoa.
Mitä dissaamista tässä on? Olen yliopistossakin tehnyt opintoja ja voin sanoa, ettei ero yliopiston ja ammattikorkeakoulun välillä ole ajoittain kuin veteen piirretty viiva. Se kumpi on vaativampaa riippuu ihan siitä millaisessa koulutusohjelmassa sattuu opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi että yliopiston maisteritutkinnossa on enemmän opintopisteitä kuin AMK+YAMK tutkinnoissa. Eli kuinka paljon siis yhteensä on kandi+maisteri? Ja kuinka paljon on YAMK tutkinto sitten AMK:n jälkeen lisää?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, suoritan tällä hetkellä AMK-tutkintoa, johon siis kuuluu 270op, ja olen miettinyt jatkoa.
Maisteriopintojen laajuus on tavallisesti 120op, YAMK-opintojen 90op
No mutta näihin molempiin tarvitaan pohjalle tutkinto, ei niihin suoraan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi että yliopiston maisteritutkinnossa on enemmän opintopisteitä kuin AMK+YAMK tutkinnoissa. Eli kuinka paljon siis yhteensä on kandi+maisteri? Ja kuinka paljon on YAMK tutkinto sitten AMK:n jälkeen lisää?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, suoritan tällä hetkellä AMK-tutkintoa, johon siis kuuluu 270op, ja olen miettinyt jatkoa.
Insinöörillä YAMK:lla 60 OP, koska pohjatutkinto on 240 OP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta näihin molempiin tarvitaan pohjalle tutkinto, ei niihin suoraan mennä.
Niin? Tuossahan yllä kysyttiin, kuinka paljon YAMK on AMK:n jälkeen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...
Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.
Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.
Ero on kyllä siinä, että ylemmällä korkeakoulututkinnolla ja ylemmällä amk-tutkinnolla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Olen suorittanut AMK-tutkinnon työn ohessa vasemmalla kädellä, työtä tekevänä perheenäitinä ja erinomaisella keskiarvolla. Samat opettajathan kouluttavat niin amk- kuin yamk-tutkintoon, ja jälkimmäinen on käsittääkseni tyyliin joku kehittämisprojekti omalle työpaikalle ja tämä esitellään sitten lopputyönä. Pahoittelen, etten ole sen syvällisemmin tutustunut tuohon yamk-tutkinnon sisältöön, mutta jo pelkkä amk-opintojen taso antaa riittävästi osviittaa minulle. Lisäksi olen keskustellut tätä opiskelevien kanssa.
Olen käynyt osaksi omaa tutkintoani avoimen yliopiston kursseja yhdeltä kauppatieteiden alalta ja ei kuulkaa näistä opinnoista voi puhua edes samana päivänä tai samassa lauseessa amattikorkeakoulun kurssien kanssa. Laitoin paperit vetämään suoraan maisteriohjelmaan yliopistoon, koska en viitsisi edes tuhlata aikaani yamk-tutkintoon. Olen mielummin vaikka "pelkkä" tradenomi siihen asti, että pääsen jotain kautta maisteriohjelmaan.
Hei Maisteri! Me viedään teidän työt!
Kjäh, kjäh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma nimike tulee valmistumisen jälkeen olemaan insinööri YAMK. Saatan työnhaussa mainita tutkinnon vastaavan maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoa.
Mitä dissaamista tässä on? Olen yliopistossakin tehnyt opintoja ja voin sanoa, ettei ero yliopiston ja ammattikorkeakoulun välillä ole ajoittain kuin veteen piirretty viiva. Se kumpi on vaativampaa riippuu ihan siitä millaisessa koulutusohjelmassa sattuu opiskelemaan.
Oma kokemus oli se että kyllä se AMK jonkin verran helpompi oli ja erityisesti minimisuoritukselle rima oli asetettu kovin alas, mutta kun itse tein molemmat tutkinnot sillä ajatuksella että tavoite oli maksimihyöty opiskelusta ja puhdas rivi kiitettäviä niin kyllä AMK:ssakin sai ammattiaineiden kursseilla töitä sen vitosen eteen tehdä ihan siinä missä yliopistollakin.
Mutta lienet oikeassa siinä että koulutusohjelma vaikuttaa vaativuuteen paljon ja lisäisin siihen vielä että myös opettajien välillä oli melko paljon hajontaa. Toisaalta tämä ilmiö oli kyllä havaittavissa yliopistollakin.
KTM / Insinööri (AMK)
Palstan työtön maisteri on näemmä taas jäänyt työhaastattelussa kakkoseksi jollekin tradenomille ja purkaa katkeruuttaan palstalle kuten lukemattomat kerrat aiemminkin. Uskoisit jo, että sen tutkinnon lisäksi pitäisi olla jotain muutakin, että työnantajat kiinnostuvat.
Koko keskustelu on ihan älytön ja ajanhukkaa. Kahdesta eri koulusta EI valmistuta samalla nimikkeellä - miksi silloin ylipäätään olisi kaksi eri koulua? Amk:ssa on jonkinlainen alemmuuskompleksi, minkä takia yritetään olla maistereita. Miksi eivät voi olla ylpeitä omasta koulutuksestaan, joka on kuitenkin erilainen ja käytännönläheisempi kuin yliopistotutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...
Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.
Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.
Yliopistossa on enemmän teoriaa, koska se koulu on sen 60op laajempi. Käytännössä enemmän kuin amkeissahan näitä harjoitteluita on pahimmillaan kymmenien pisteiden edestä. Ihan samalla tavalla siellä yliopistossa väännetään niitä harjoitustöitä ja ovat usein vielä vaativampia kuin amkissa.
Äkkiseltään google kertoi että kandi+maisteri olisi yhteensä 300op? Oma pelkkä AMK-tutkintoni on laajuudeltaan jo 270op. Siihen jos tekee päälle YAMK-tutkinnon jossa on 60-90op niin silloinhan se on päinvastoin?
Sisällöisesti amk opinnot eivät vastaa yliopisto-opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Yliopistossa on enemmän teoriaa, koska se koulu on sen 60op laajempi. Käytännössä enemmän kuin amkeissahan näitä harjoitteluita on pahimmillaan kymmenien pisteiden edestä. Ihan samalla tavalla siellä yliopistossa väännetään niitä harjoitustöitä ja ovat usein vielä vaativampia kuin amkissa.
Äkkiseltään google kertoi että kandi+maisteri olisi yhteensä 300op? Oma pelkkä AMK-tutkintoni on laajuudeltaan jo 270op. Siihen jos tekee päälle YAMK-tutkinnon jossa on 60-90op niin silloinhan se on päinvastoin?
Ei kai ole tarkoituskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Ero on kyllä siinä, että ylemmällä korkeakoulututkinnolla ja ylemmällä amk-tutkinnolla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Olen suorittanut AMK-tutkinnon työn ohessa vasemmalla kädellä, työtä tekevänä perheenäitinä ja erinomaisella keskiarvolla. Samat opettajathan kouluttavat niin amk- kuin yamk-tutkintoon, ja jälkimmäinen on käsittääkseni tyyliin joku kehittämisprojekti omalle työpaikalle ja tämä esitellään sitten lopputyönä. Pahoittelen, etten ole sen syvällisemmin tutustunut tuohon yamk-tutkinnon sisältöön, mutta jo pelkkä amk-opintojen taso antaa riittävästi osviittaa minulle. Lisäksi olen keskustellut tätä opiskelevien kanssa.
Olen käynyt osaksi omaa tutkintoani avoimen yliopiston kursseja yhdeltä kauppatieteiden alalta ja ei kuulkaa näistä opinnoista voi puhua edes samana päivänä tai samassa lauseessa amattikorkeakoulun kurssien kanssa. Laitoin paperit vetämään suoraan maisteriohjelmaan yliopistoon, koska en viitsisi edes tuhlata aikaani yamk-tutkintoon. Olen mielummin vaikka "pelkkä" tradenomi siihen asti, että pääsen jotain kautta maisteriohjelmaan.
En ole perehtynyt asiaan, mutta vastaan tähän heittämällä lonkalta jotakin... pliis, älä tosiaan tule tekemään YAMK-opintoja. En halua selitellä töitä hakiessani etteivät kaikki meistä ole tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Ei kai ole tarkoituskaan?
Ei tietenkään, mutta ilmeisesti osa amk:n käyneistä näin haluaa kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu on ihan älytön ja ajanhukkaa. Kahdesta eri koulusta EI valmistuta samalla nimikkeellä - miksi silloin ylipäätään olisi kaksi eri koulua? Amk:ssa on jonkinlainen alemmuuskompleksi, minkä takia yritetään olla maistereita. Miksi eivät voi olla ylpeitä omasta koulutuksestaan, joka on kuitenkin erilainen ja käytännönläheisempi kuin yliopistotutkinto?
Koska AMK_maisteri_
ja
yo maisteri
Amkista nyt vaan sattuu valmistumaan ihmisiä, joilla on maisteri_tasoinen_ tutkinto ja joilla ne hakeutuu ja pääsee maisterin pätevyyden vaativiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Amk puolen tyypit osaavat tehdä juuri niin kuin heille on opetettu vuonna xxxx, kun tulee poikkeuksia ja ongelmia ei osata soveltaa. Suorittaminen on kova sana, tutkiminen ei.
Tutkiminen ei oikein näy lompakossa.
Taidat tehdä kovin rutiininomaista työtä, joka ei muutu koskaan 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.
Tartun tuohon, että kun vertaa amk:n opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärtää miksi. Olen kyllä nähnyt aika surkeita graduraapustuksia, joissa on selvästikin ollut ajatuksena vain saada tutkinto nopeasti kasaan. Eli aika suppealla ja sinne päin tehdyllä gradulla voi valmistua maisteriksi. Maisterintutkinnon jälkeisessä tutkimuksessa on jo enemmän laatuvaatimuksia.
Ja varsinaisesta aiheesta: tietenkään YAMK-tutkinto ei ole maisteritasoinen. Miksi tartutte tähän provoiluun? :D
Ei kukaan kuule mtn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska AMK_maisteri_
ja
yo maisteriAmkista nyt vaan sattuu valmistumaan ihmisiä, joilla on maisteri_tasoinen_ tutkinto ja joilla ne hakeutuu ja pääsee maisterin pätevyyden vaativiin tehtäviin.
Amk maisteria ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Tartun tuohon, että kun vertaa amk:n opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärtää miksi. Olen kyllä nähnyt aika surkeita graduraapustuksia, joissa on selvästikin ollut ajatuksena vain saada tutkinto nopeasti kasaan. Eli aika suppealla ja sinne päin tehdyllä gradulla voi valmistua maisteriksi. Maisterintutkinnon jälkeisessä tutkimuksessa on jo enemmän laatuvaatimuksia.
Ja varsinaisesta aiheesta: tietenkään YAMK-tutkinto ei ole maisteritasoinen. Miksi tartutte tähän provoiluun? :D
Ylempi ammattikorkeakoulu on ylempi korkeakoulututkinto siinä kuin maisterin tutkintokin. Eli tutkintojen taso on sama vaikka sisällöissä voi olla eroja (kuten on myös yliopiston ja ammattikorkeakoulun sisälläkin).
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kuule mtn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska AMK_maisteri_
ja
yo maisteriAmkista nyt vaan sattuu valmistumaan ihmisiä, joilla on maisteri_tasoinen_ tutkinto ja joilla ne hakeutuu ja pääsee maisterin pätevyyden vaativiin tehtäviin.
Amk maisteria ei ole olemassakaan.
https://shop.haaga-helia.com/WebRoot/HaagaHelia/Shops/Haaga/MediaGaller…
Eli olet väärässä.
Miksi täällä jankataan tuota tradenomia, kun yamk-tutkintoja on muitakin?
Kysyy FT, jolla kohta myös amk-tutkinto.