Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yamk miksi kutsut itseäsi maisteriksi?

Vierailija
31.03.2018 |

Eikö oikea nimike ole tradenomi yamk?

Kommentit (808)

Vierailija
81/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Amk maisterihaussa ei kuitenkaan vastaa kandia yliopistosta, mikäli sisään pääsee. Siltaopintoja vaaditaan huomattavasti enemmän. [/quote]

No enpä tiedä. Pääsin amk-tutkinnolla maisteriopintoihin ja täydentäviä opintoja piti suorittaa vain yksi 5op:n kurssi. 

Vierailija
82/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jotenkin jaksa näitä amk vs yliopistoketjuja. Eikö ole hienoa että ihmiset käy kouluja? Nimikkeet eivät ole vakiintuneet, joten se luo hämmennystä. Mutta onko se joltain pois jos yamk on myös maisteri. toinen on akateeminen tutkinto ja toinen ei ole. Englanninkieliset termit sekoittavat mutta eiköhän CVstä näe että kumman on käynyt.

on hullua väittää että amk:sta valmistunut ei muka osaa soveltaa oppimaansa. On myös hullua väittää että amkissa opiskelee vain ne jotka eivät päässeet yliopistoon. On myös aloja joissa pitää käydä amk ennen kuin voi mennä opiskelemaan maisteriksi yliopistoon.

itse olen käynyt amkin ja yliopiston ja ainut ero oli että amkssa piti oikeasti olla paikalla. molemmissa on ollut hyviä ja huonon luentoja. opiskelukaverit on ollut fiksuja tai idiootteja. molemmat koulutukset antoivat yhtä hyvät eväät ja olen tyytyväinen molempiin.

ollaan vaan iloisia että meillä on täällä mahdollisuus hyvään koulutukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen maisteriopiskelija kirjoitti:

Amk maisterihaussa ei kuitenkaan vastaa kandia yliopistosta, mikäli sisään pääsee. Siltaopintoja vaaditaan huomattavasti enemmän. 

No enpä tiedä. Pääsin amk-tutkinnolla maisteriopintoihin ja täydentäviä opintoja piti suorittaa vain yksi 5op:n kurssi. 

Hain maisterihaussa ( toisen alan maisteritutkinto alla) ja pääsin. Sain uudesta tutkinnosta aiemmalla kuitattua 150 op. AMK:lla hyvitettiin 20op. 

Vierailija
84/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen maisteriopiskelija kirjoitti:

Amk maisterihaussa ei kuitenkaan vastaa kandia yliopistosta, mikäli sisään pääsee. Siltaopintoja vaaditaan huomattavasti enemmän. 

Hain maisterihaussa ( toisen alan maisteritutkinto alla) ja pääsin. Sain uudesta tutkinnosta aiemmalla kuitattua 150 op. AMK:lla hyvitettiin 20op. 

Puhumme nyt varmaan eri asiasta. Tarkoitin tuolla aiemmin, että täydentäviä opintoja (eli siltaopintoja) piti amk-tutkinnon päälle suorittaa 5op. Ja valmistuakseni maisteriksi teen tietenkin vielä maisteriohjelman 120op.

Vierailija
85/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin jaksa näitä amk vs yliopistoketjuja. Eikö ole hienoa että ihmiset käy kouluja? Nimikkeet eivät ole vakiintuneet, joten se luo hämmennystä. Mutta onko se joltain pois jos yamk on myös maisteri. toinen on akateeminen tutkinto ja toinen ei ole. Englanninkieliset termit sekoittavat mutta eiköhän CVstä näe että kumman on käynyt.

on hullua väittää että amk:sta valmistunut ei muka osaa soveltaa oppimaansa. On myös hullua väittää että amkissa opiskelee vain ne jotka eivät päässeet yliopistoon. On myös aloja joissa pitää käydä amk ennen kuin voi mennä opiskelemaan maisteriksi yliopistoon.

itse olen käynyt amkin ja yliopiston ja ainut ero oli että amkssa piti oikeasti olla paikalla. molemmissa on ollut hyviä ja huonon luentoja. opiskelukaverit on ollut fiksuja tai idiootteja. molemmat koulutukset antoivat yhtä hyvät eväät ja olen tyytyväinen molempiin.

Kyllä, se nimenomaan on oikealta maisterilta pois. Sen verran on koulutusten vaativuudessa eroa.

Vierailija
86/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.

Se ei ole maisteri

No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂

No juu, ammattikorkeakouluissa opettajat puhuvat usein pehmoisia koulutuksen tasoon liittyen. Haluavat lisäpönkitystä imagolleen. Jos haluaa maisteriksi, kannattaa tähdätä sellaisia tuottavaan koulutukseen. Jos taas päättää käydä ammattikorkean, en ymmärrä, miksi ei voisi olla tyytyväinen sieltä saatuun koulutukseen ja nimikkeeseen.

Vierailija
87/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huohtyhmyyttä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä yamk-"maisterit" tajua nolaavansa itsensä kun puhuvat maisterista? Yksi tuttu oli kovasti menossa takaisin kouluun lukemaan DI:ksi. Ihmettelin sitten, että miksi hän jotain työkokemuspisteitä laskee yliopistoonhan mennään pääsykokeilla tai yo-papereilla. Noh sitten myöhemmin paljastui, että ei se ihan oikea DI-tutkinto ollutkaan vaan joku yamk-insinööri. Pakko myöntää, että hävetti hänen puolestaan.

Myös yliopistoon voi hakea maisteriopintoihin amk-pohjalta ja haussa kysytään mm. työkokemusta.

Itse olen DI:ksi valmistunut ihan sitä normi reittiä, mutta kyllä hävettää tämä porukan (maistereidenko?) tyhmyys.

Käsittääkseni työkokemusta ei kysyt kaikissa tieteenaloissa. Amk maisterihaussa ei kuitenkaan vastaa kandia yliopistosta, mikäli sisään pääsee. Siltaopintoja vaaditaan huomattavasti enemmän. 

Ei välttämättä vaadita lainkaan siltaopintoja, alakohtaista toki. Itse opiskelen amk-insinöörin pohjatutkinnolla nyt diplomi-insinööriksi, eikä tarvinnut suorittaa ylimääräisiä opintoja.

Vierailija
88/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Suomen koulutusjärjestelmä on kyllä minusta vähän hassu, onkohan muissa maissa vastaavaa? En oikein ymmärrä YAMK-tutkinnon tarkoitusta, kun se ei kuitenkaan ole ihan maisteritasoinen vaan joku outo välimalli, jonka laajuuskaan ei vastaa yliopistossa suoritettavaa ylempää korkeakoulututkintoa. AMK:n perustutkinnot ovat sinällään ihan ok, mutta ylempi tutkinto on minusta kaikin tavoin järkevämpää suorittaa yliopistossa. Totuushan on kuitenkin se, että työmarkkinoilla YAMK-tutkintoa ei oikein arvosteta (ainakaan vielä) ja maistereilla on paremmat saumat saada työpaikka. Jotenkin minusta tuntuu, että tuosta YAMK-hommasta luovutaan vielä jossain vaiheessa kokonaan.

Vierailija
89/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun otti töiden puolesta yhteyttä opiskelija, joka halusi yritykseltämme dataa ja muunlaista tukea "graduunsa", kuten hän asian itse ilmaisi. Tutkimussuunnitelmasta selvisi oppilaitoksen nimi, ja kyseessä oli AMK. Ymmärtääkseni kyseessä olikin jonkinlainen YAMK-tutkinnon lopputyö. Itse maisterina näin, että suunnitelma oli todella epämääräistä puuhastelua, eikä sen perusteella tutkimuksesta olisi ollut yrityksellemme mitään hyötyä. Hieman ihmetytti, koska suunnitelmassa oli mainittu myös ohjaaja, joka oli kuulemma käynyt suunnitelman läpi ja hyväksynyt sen. Tämä oli ensikosketukseni YAMK-maailmaan, enkä suoraan sanottuna ollut kovin vakuuttunut.

Vierailija
90/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin englanniksi Yamk:n ja todistuksessa lukee Master of xxx - saanko ap käyttää ko. nimikettä?

Saa käyttää alkuperäistä tutkinto nimikettä, mutta sitä ei saa kääntää suomeksi vastaavuusongelman vuoksi. Eli et ole maisteri.

Vierailija
91/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen törmännyt työelämässä lukion väliin jättäneisiin teknikkopohjalta tai inssipohjalta DI opinnot suorittaneisiin ja kyllä he erottuvat lukion kautta DI opintoihin päätyneistä. Kielitaidossa ja matemaattisissa taidoissa puutteita, ja jostain syystä oudon huono itsetunto, joka näkyy jatkuvana valituksena.

Vierailija
92/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron. 

Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.

Tässä juuri nähdään, ettei ymmärretä kuinka työnkuva eroaa. Sosionomit eivät tee mitään virallisia päätöksiä. Sosiaalityöntekijäksi vaaditaan maisterintutkinto yliopistosta ja he tekevät lainmukaiset päätökset sosiaalialalla. Tässä laintuntemus on merkittävässä roolissa ja päätöksiin sisältyy virkavastuu. Siinä on se tutkinnon konkreettinen ero.

Vierailija
93/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimike tulee valmistumisen jälkeen olemaan insinööri YAMK. Saatan työnhaussa mainita tutkinnon vastaavan maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoa.

Vierailija
94/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista, ei voi muuta sanoa.

Yamkit taitaakin olla ihan oikea uhka näille Maisteri Larvannoille, kun täytyy noin dissata.

Vierailija
95/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että yliopiston maisteritutkinnossa on enemmän opintopisteitä kuin AMK+YAMK tutkinnoissa. Eli kuinka paljon siis yhteensä on kandi+maisteri? Ja kuinka paljon on YAMK tutkinto sitten AMK:n jälkeen lisää?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, suoritan tällä hetkellä AMK-tutkintoa, johon siis kuuluu 270op, ja olen miettinyt jatkoa.

Vierailija
96/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi että yliopiston maisteritutkinnossa on enemmän opintopisteitä kuin AMK+YAMK tutkinnoissa. Eli kuinka paljon siis yhteensä on kandi+maisteri? Ja kuinka paljon on YAMK tutkinto sitten AMK:n jälkeen lisää?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, suoritan tällä hetkellä AMK-tutkintoa, johon siis kuuluu 270op, ja olen miettinyt jatkoa.

320 op, jollakiin aloilla, mm. psykologia poikkeuksrna hieman enemmän.

Vierailija
97/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

320 op, jollakiin aloilla, mm. psykologia poikkeuksrna hieman enemmän.

Siis maisterin tutkinto.

Vierailija
98/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.

Se ei ole maisteri

No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂

Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁

Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.

Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...

Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.

Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.

Yliopistossa on enemmän teoriaa, koska se koulu on sen 60op laajempi. Käytännössä enemmän kuin amkeissahan näitä harjoitteluita on pahimmillaan kymmenien pisteiden edestä. Ihan samalla tavalla siellä yliopistossa väännetään niitä harjoitustöitä ja ovat usein vielä vaativampia kuin amkissa. 

Äkkiseltään google kertoi että kandi+maisteri olisi yhteensä 300op? Oma pelkkä AMK-tutkintoni on laajuudeltaan jo 270op. Siihen jos tekee päälle YAMK-tutkinnon jossa on 60-90op niin silloinhan se on päinvastoin?

Vierailija
99/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista, ei voi muuta sanoa.

Yamkit taitaakin olla ihan oikea uhka näille Maisteri Larvannoille, kun täytyy noin dissata.

Yamk-tutkinnon suorittaneilla taitaa olla olematon itseluottamus, koska omat saavutukset eivät riitä ja niitä täytyy vääristellä siksi, että vaikuttaisi "hienommalta". Miksi he muuten väittäisivät olevansa maistereita jos itse arvostaisivat Yamk-tutkintoaan?

Vierailija
100/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisteriopintojen laajuus on tavallisesti 120op, YAMK-opintojen 90op