Yamk miksi kutsut itseäsi maisteriksi?
Kommentit (808)
Eikö nämä yamk-"maisterit" tajua nolaavansa itsensä kun puhuvat maisterista? Yksi tuttu oli kovasti menossa takaisin kouluun lukemaan DI:ksi. Ihmettelin sitten, että miksi hän jotain työkokemuspisteitä laskee yliopistoonhan mennään pääsykokeilla tai yo-papereilla. Noh sitten myöhemmin paljastui, että ei se ihan oikea DI-tutkinto ollutkaan vaan joku yamk-insinööri. Pakko myöntää, että hävetti hänen puolestaan.
Tradenomi kirjoitti:
Yliopistoon on vaikea päästä, kävikö mielessä? Tämä vaihtoehto sopii minulle, koska en kirjoitusten jälkeen jaksanut lukea pääsykokeisiin, pääsin ammattikorkeaan todistuksella.
Kumma kun pitää aina kyseenalaistaa ihmisen valinnat :D.
Yliopistossa helpointa oli sisäänpääsy
Vierailija kirjoitti:
Minun alallani oikea tutkintonimike on kyseisen alan maisteri.
Mikä ala?
Mä valmistuin ammattioppilaitoksesta ylioppilaaks ja siitä jatkoin ammattikorkeeseen, josta sain taskuun maisterin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi kirjoitti:
Yliopistoon on vaikea päästä, kävikö mielessä? Tämä vaihtoehto sopii minulle, koska en kirjoitusten jälkeen jaksanut lukea pääsykokeisiin, pääsin ammattikorkeaan todistuksella.
Kumma kun pitää aina kyseenalaistaa ihmisen valinnat :D.
Yliopistossa helpointa oli sisäänpääsy
Vähän riippuu alasta. Mitä kaverin kauppiksen kursseja katselen, niin ei ne nyt kovin vaativilta näytä, vaikka kouluun oli käsittääkseni aika vaikea päästä. TTY:lle taas oli todella helppoa päästä, mutta kurssit ovat vaikeita... ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron.
Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.
Toisin sanottuna minä voin tehdä päätöksen siitä, että lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle esimerkiksi lastensuojelulaitokseen, jossa se sosionomikaveri voi sitten pelata palloa sen lapsen kanssa.
Ja kumman työn näet itse arvokkaampana?
En ole se, jolta kysyt, mutta molempien työpanosta tuossa prosessissa tarvitaan, eli molemmat työt ovat yhtä arvokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...
Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.
Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.
Yliopistossa on enemmän teoriaa, koska se koulu on sen 60op laajempi. Käytännössä enemmän kuin amkeissahan näitä harjoitteluita on pahimmillaan kymmenien pisteiden edestä. Ihan samalla tavalla siellä yliopistossa väännetään niitä harjoitustöitä ja ovat usein vielä vaativampia kuin amkissa.
Miksi kukaan ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen?
Lähes akateeminen kirjoitti:
En ole monesta yrityksestäni huolimatta päässyt opiskelemaan kauppatieteitä. Nyt olen kohta yamk-tradenomi ja aion kutsua itseäni oikeastaan ekonomiksi. Se hyvittää kaiken näkemäni vaivan.
Mä kutsun itteäni prinsessaksi ja joulupukiksi, kumpikaan en ole, mutta hyvitykseksi kaikesta kutsun kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron.
Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.
Toisin sanottuna minä voin tehdä päätöksen siitä, että lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle esimerkiksi lastensuojelulaitokseen, jossa se sosionomikaveri voi sitten pelata palloa sen lapsen kanssa.
En ole se, jolta kysyt, mutta molempien työpanosta tuossa prosessissa tarvitaan, eli molemmat työt ovat yhtä arvokkaita.
Nimenomaan näin.
t. Se joka kysyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Mikä on tällainen oppilaitos
No esimerkiksi tuo linkin Metropolia.
Klikkaa mikä tahansa aloista ja linjoista ja katso tutkintonimike
Esim. Tradenomi YAMK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt ovat arvokkaita, mutta tässä asetelmassa ainoastaan toinen on maisteri, mikä oli tämän ketjun aihe.
Ammattikorkeakoulu on ärsyttävää ja harhaanjohtavaa newspeakiä. Opisto oli hyvä ja ytimekäs sana. Kohta varmaan alakouluistakin tehdään jotain preakateemisia ammattikorkeaerinomaisuuskeskuksia ja niistä valmistuu mastereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt ovat arvokkaita, mutta tässä asetelmassa ainoastaan toinen on maisteri, mikä oli tämän ketjun aihe.
Joo, mutta ei sen kysymyksen aihe, johon tässä vastattiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä yamk-"maisterit" tajua nolaavansa itsensä kun puhuvat maisterista? Yksi tuttu oli kovasti menossa takaisin kouluun lukemaan DI:ksi. Ihmettelin sitten, että miksi hän jotain työkokemuspisteitä laskee yliopistoonhan mennään pääsykokeilla tai yo-papereilla. Noh sitten myöhemmin paljastui, että ei se ihan oikea DI-tutkinto ollutkaan vaan joku yamk-insinööri. Pakko myöntää, että hävetti hänen puolestaan.
Myös yliopistoon voi hakea maisteriopintoihin amk-pohjalta ja haussa kysytään mm. työkokemusta.
Itse olen DI:ksi valmistunut ihan sitä normi reittiä, mutta kyllä hävettää tämä porukan (maistereidenko?) tyhmyys.
Huohtyhmyyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yliopistoon voi hakea maisteriopintoihin amk-pohjalta ja haussa kysytään mm. työkokemusta.
Itse olen DI:ksi valmistunut ihan sitä normi reittiä, mutta kyllä hävettää tämä porukan (maistereidenko?) tyhmyys.
Käsittääkseni työkokemusta ei kysyt kaikissa tieteenaloissa. Amk maisterihaussa ei kuitenkaan vastaa kandia yliopistosta, mikäli sisään pääsee. Siltaopintoja vaaditaan huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin ammattioppilaitoksesta ylioppilaaks ja siitä jatkoin ammattikorkeeseen, josta sain taskuun maisterin paperit.
Mistään Amk:sta ei valmistuta maisteriksi. Piste. Nimim. sekä amk:n, että yliopiston käynyt.
Six koska sika sano rix ja muutti mut maisterix!
Mist johtuu, että vaikka oon vhh:lla, mul on ilmavaivoja?
T:amkkimaisteri
Sosionomina sanoisin tähän, että kummankaan työ ei ole minkään arvoista, jos ei ole sitä toista tekemässä sitä toista työtä. Sosionomina ja arjen työntekijänä näen juurikin niin, että tämä nuori tarvisi arkeen ihmistä, kuuntelijaa, läsnäolijaa ja hyväksyjää, joka työntekijänä olisin. Minusta pelkkä sijoitus ei missään nimessä auta tätä turvatonta lasta. Tämä on ehkä se paperinmaksuisen ja käytännön tekijän ero, mikä meidän näkemyksissä tuli esille.