Yamk miksi kutsut itseäsi maisteriksi?
Kommentit (808)
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron.
Sivistynyt aikuinen ihminen ymmärtänee, että työelämässä tarvitaan näitä molempia taitoja, ja kukaan työntekijä itsenään ei pysty tuottamaan kaikkea osaamista. Fiksu ihminen myös ymmärtää kehittymistarpeensa ja -kohtansa, kukaan ei tule valmiiksi, ainakaan sosiaalialalla. Tarvitaan sekä konkretiaa, työmenetelmiä, että perusteoriaa ja malleja. Joten, suhtadut mielestäni pikaisen yliolkaisesti kollegoihisi, etenkin sosiaalialan ihmiseksi.
Luen oikeutta tällä hetkellä ammattikorkeassa, joten voi olla että siltaopintoja ei tule. Jos tulee, ei haittaa ollenkaan, koska vältän pääsykokeet ja pääsen ehkä jopa Aaltoon. Siltaopinnot eivät siis haittaa.
Olen vasta 19 ja valmistun ammattikorkeasta noin 22 vuotiaana, ja haen suoraan maisterintutkintoon. Vaikka joutuisin suorittamaan siltaopintoja vaikkapa muutaman kurssin, tulen olemaan noin 25 vuotiaana maisteri (kestää 2 vuotta).
On olemassa siis muitakin reittejä unelmiensa saavuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...
Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.
Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.
Amk puolen tyypit osaavat tehdä juuri niin kuin heille on opetettu vuonna xxxx, kun tulee poikkeuksia ja ongelmia ei osata soveltaa. Suorittaminen on kova sana, tutkiminen ei.
Tutkiminen ei oikein näy lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron.
Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.
Toisin sanottuna minä voin tehdä päätöksen siitä, että lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle esimerkiksi lastensuojelulaitokseen, jossa se sosionomikaveri voi sitten pelata palloa sen lapsen kanssa.
Ja kumman työn näet itse arvokkaampana?
Vierailija kirjoitti:
Samapa tuo mitä nimikettä käyttää. Tärkeintä on, että saa kunnon liksaa.
T. YAMK-insinööri 5500 euroa brutto / kk
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin englanniksi Yamk:n ja todistuksessa lukee Master of xxx - saanko ap käyttää ko. nimikettä?
Mitä xxx? Viimeistään tutkinnon oppilaitos paljastaa amk tutkintosi.
Selvästi et itsekään ole käynyt yliopistoa. Jos olisit, niin tietäisit että jo pelkkä tutkintonimike paljastaa asian. Yliopistosta kun valmistuu aina Master of Science (suluissa esim. Business Administration).
Xxx termiä käytti amk puolen tyyppi, minua kiinnosti mitä hänellä lukee xxx paikalla 😁 onko keksitty yhtä jänniä versioita kuin unversity of applied sciences, joka ei sitten olekaan yliopisto 😂
Ehkä tässä hämää juuri tuo englanninkielinen nimitys. On mullakin kaksi bachelor-tason tutkintoa, amkista ja yliopistosta, mutta vain toinen todella on kanditutkinto. Amkiakin kaiketi voi sanoa kanditasoiseksi kuitenkin. Ulkomailla kun se kuitenkin olisi bachelor-tutkinto. Meillä oli amk:ssa vierailevia proffia eri maista, ja olivat ihan ihmeissään, kun valaisin heitä, että "ei tämä ole yliopisto" :D Kaikkialla ei kai ole tällaista jaottelua kuin Suomessa.
Tutkinnoissa on kuitenkin eroja molempien tutkintojen eduksi ja haitaksi. Yliopisto on tarpeettomankin teoriapitoinen, toisaalta siellä panostetaan laatuun ja tutkimuksellisuuteen jo ihan kanditöissäkin. Amk:ssa opinnäytteet olivat kyllä melkoisia mukatutkimuksia. Tutkimusmenetelmäosaaminenkin oli sitä luokkaa, että tekijät kertoivat miten "tutkimusmenetelmänä meillä oli laadullinen tutkimus" (eikä mitään sen tarkempaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.
Se ei ole maisteri
No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂
Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁
Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...
Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.
Minusta AMK on vaikea verrattuna yliopistoon, koska AMK:ssa ikään kuin simuloidaan yo-opintoja, eikä koskaan oikein tiedä, missä kohtaa vedetään mutkia suoriksi. Mitään logiikkaa siinä ei ole. Vähän kuin leikki-yliopisto.
Ei ehkä ole maisteri, mutta monesti vastaa kyllä maisterin tutkintoa. Esim. Yamkista valmistunu sähköinsinööri on tutkinnoltaan verrattavissa DI. On sitten toinen juttu kumpaa noin yleisesti arvostetaan ja yleensä se on maisterin paperit.
Täällä kans YAMK-insinööri, liksa 80 tonnia vuodessa. Taitaa olla valmistumisensa jälkeen parhaiten tienaavia koulutettuja. Itse en itseäni maisteriksi kutsuisi, kuulostaa muutenkin paremmalta sanoa, että on pari eri insinööritutkintoa. Nykyään on kutsuttu töihin, ei tarvitse itse hommia etsiskellä.
Tradenomi kirjoitti:
Luen oikeutta tällä hetkellä ammattikorkeassa, joten voi olla että siltaopintoja ei tule. Jos tulee, ei haittaa ollenkaan, koska vältän pääsykokeet ja pääsen ehkä jopa Aaltoon. Siltaopinnot eivät siis haittaa.
Olen vasta 19 ja valmistun ammattikorkeasta noin 22 vuotiaana, ja haen suoraan maisterintutkintoon. Vaikka joutuisin suorittamaan siltaopintoja vaikkapa muutaman kurssin, tulen olemaan noin 25 vuotiaana maisteri (kestää 2 vuotta).
On olemassa siis muitakin reittejä unelmiensa saavuttamiseksi.
Miksi et suoraan opiskele yliopistossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.
Amk puolen tyypit osaavat tehdä juuri niin kuin heille on opetettu vuonna xxxx, kun tulee poikkeuksia ja ongelmia ei osata soveltaa. Suorittaminen on kova sana, tutkiminen ei.
Väärin. Amk:ta valmistunut oppii soveltamaan koulussa oppimaansa jo ensimmäisestä työharjoittelusta lähtien. Ja sen jälkeen teoriaoppiminen vain tehostuu entisestään, koska osaa koko ajan paremmin priorisoida asioita ja erottaa epäolennaiset olennaisista, tehdä kysymyksiä, jotka nousevat kokemuksesta. Käytäntö ja teorian oppiminen tukevat toisiaan. Työelämässä tilanteet eivät koskaan toistu vakiona samanlaisina (ainakaan mun työssä), vaan vaatii osaamisen soveltamista eli ammattitaitoa.
Yliopistossa teoriapohja on laajempi, mutta kaikki se lukeminen nuorella iällä ilman mitään kontaktia työelämään on vähän turhaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ole maisteri, mutta monesti vastaa kyllä maisterin tutkintoa. Esim. Yamkista valmistunu sähköinsinööri on tutkinnoltaan verrattavissa DI. On sitten toinen juttu kumpaa noin yleisesti arvostetaan ja yleensä se on maisterin paperit.
Tekniikan puolella ei kyllä puhuttu maisterista vaan DI:stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Anteeksi, mutta myönnän pahoittavani tästä kommentista mieleni, vaikka sen sanominen av:lla on varmaan typerää, koska siitä saa lisäkuraa niskaan. Mtta en minä näe amk-koulutusta menetelmäoppilaitoksena, jossa opetellaan tekemään tietyssä tilanteessa näin ja toisessa noin. Itse asiassa muistan kyllä opiskelutovereideni kaivanneen lisää menetelmäopetusta, mutta minusta se olisi ollut ihan outoa, koska tilanteet työelämässä voivat olla mitä vain. Itse koen, että nimenomaan pystyn työssäni asettumaan siihen hetkeen ja arkeen, mikä työssä on käsillä ja miettimään tekemääni siitä käsin. Arjen ja käytännön kautta. Joskus, ei aina, olen huomannut kyllä, että tässäkin joku teoriaihminen voi mennä puihin ja lähteä liian teoreettisesti liikkeelle, jostain aika tavallisesta asiasta.
Mutta kuten sanottu, ihmistyyppi tässä ratkaisee varmasti koulutusta enemmän. Halusin vainkorjata, että amk ei olemissään nimessä mikään temppukoulu.Kaikki käytäntö pohjaa kuitenkin teorioihin, mutta niihin teorioihin ja tutkimukseen ei ole siinä tarkoitus upota samoin kuin yo:ssa, joka on eri koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.
Toisin sanottuna minä voin tehdä päätöksen siitä, että lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle esimerkiksi lastensuojelulaitokseen, jossa se sosionomikaveri voi sitten pelata palloa sen lapsen kanssa.
Ja kumman työn näet itse arvokkaampana?
Jos kyseessä on vaikkapa itsetuhoinen, viiltelevä ja nuori, jonka vanhemmilla on vakava alkoholiongelma, luuletko, että se pelkkä pallonpeluu häntä auttaa elämässään? En minä sosionomin työtä väheksy, mutta ei kai kukaan väitä, että vaikkapa kirurgi, joka operoi murtuneen nilkan on tehnyt jotenkin vähempiarvoista työtä kuin hoitaja, joka antoi potilaalle lääkkeet ja empatiaa leikkauksen jälkeen?
Yliopistoon on vaikea päästä, kävikö mielessä? Tämä vaihtoehto sopii minulle, koska en kirjoitusten jälkeen jaksanut lukea pääsykokeisiin, pääsin ammattikorkeaan todistuksella.
Kumma kun pitää aina kyseenalaistaa ihmisen valinnat :D.
Kaveri on vuoden päivät vouhottanut yamk-opintojensa äärellä kuinka ”melkein maisteri, melkein maisteri”. Joo: melkein maisteri olet valmistumises jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole maisteri
Joopa joo... amiksen maisteri
Tradenomi kirjoitti:
Yliopistoon on vaikea päästä, kävikö mielessä? Tämä vaihtoehto sopii minulle, koska en kirjoitusten jälkeen jaksanut lukea pääsykokeisiin, pääsin ammattikorkeaan todistuksella.
Kumma kun pitää aina kyseenalaistaa ihmisen valinnat :D.
Ei me täällä valintoja kyseenalaisteta vaan koulutuksia. Edes YAMK ei voi kilpailla yliopiston kanssa koulutuksen sisällössä.
Ihan kuule sun kiusaksesi.