Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yamk miksi kutsut itseäsi maisteriksi?

Vierailija
31.03.2018 |

Eikö oikea nimike ole tradenomi yamk?

Kommentit (808)

Vierailija
21/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa tuon linkin. "Maisteritason tutkinto" lukee siellä. Ihmeellistä markkinointia, täytyy sanoa. Kun käytetään tuollaisia termejä, niin yamk-tutkinnon suorittaneet ihan vilpittömästi luulevat olevansa maistereita.

Vierailija
22/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin englanniksi Yamk:n ja todistuksessa lukee Master of xxx - saanko ap käyttää ko. nimikettä?

Mitä xxx? Viimeistään tutkinnon oppilaitos paljastaa amk tutkintosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.

Se ei ole maisteri

No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂

Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁

Kun vertaat amk opinnäytetöitä yliopiston vastaaviin ymmärrät miksi.

Katsopa uudestaan se linkki ja astu nykyaikaan...

Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.

Amiskat vetoaa siihen että kyse on lainsäädännössä maisteriin rinnastettavissa oleva tutkinto. Sillä ei ole (heille) mitään merkitystä että YAMK on sisällöltään paljon suppeampi.

Vierailija
24/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siksi kun se on maisteritutkinto? Ihmetyttää aina nämä menneisiin jämähtäneet... Itse opiskelen vasta AMK-tutkintoa mutta luultavasti jatkan siitä aikanaan vielä maisteritasolle, eli YAMK.

Se ei ole maisteri

No onpa kerrassaan omituista että meille on kuitenkin näin kerrottu ihan siellä oppilaitoksessa tutkintoja esitellessä... 😂

Jostain kumman syystä amk:n sivuilla puhutaan yamk tutkinnosta, eikä maisterin 😁

Astu sinä yliopistoon opiskelemaan, niin ymmärrät eron amk ja yliopistotason opintojen sisällössä ja vaikeudessa.

Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.

Vierailija
25/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin englanniksi Yamk:n ja todistuksessa lukee Master of xxx - saanko ap käyttää ko. nimikettä?

Entä jos jättää pois "of Applied Sciences"?

Vierailija
26/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Englannksi se on master, eli siitä se tulee.

Vierailija
27/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa tuon linkin. "Maisteritason tutkinto" lukee siellä. Ihmeellistä markkinointia, täytyy sanoa. Kun käytetään tuollaisia termejä, niin yamk-tutkinnon suorittaneet ihan vilpittömästi luulevat olevansa maistereita.

Amk käy keinolla millä hyvänsä kisaa opiskelijoista, härskiä menoa 😨

Yamk sairaanhoitaja on ilmeisesti jo lääkäri 😁

Vierailija
28/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samapa tuo mitä nimikettä käyttää. Tärkeintä on, että saa kunnon liksaa.

T. YAMK-insinööri 5500 euroa brutto / kk

Vierailija
29/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Englannksi se on master, eli siitä se tulee.

Master ei ole maiseteri 🙄

Vierailija
30/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jättää pois "of Applied Sciences"?

Aiotko väärentää todistuksesi?

Vierailija
31/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinto vastaa maisterintutkintoa, mutta ei tosiaan ole sama asia, eli ei sieltä YAMK:sta maisteriksi valmistuta.

Mutta. Itse opiskelen ammattikorkeassa, mutta haen tämän jälkeen yliopistoon lukemaan kauppatieteitä. Eli esimerkiksi minun tradenomin tutkinnolla pääsee vaikkapa Aaltoon lukemaan yritysjuridiikkaa, jos tradenomin tutkinnon arvosanat ovat tarpeeksi hyvät.

En tajua keskustelussa olevaa mustavalkoista keskustelua. Joko ollaan tota tai tätä mieltä. Eikö missään asiassa voi olla sitä kultaista keskitietä? Toki tämä aihe ei ole mikään mielipidekysymys, mutta en tajua aikuisten ihmisten vähättelyä liittyen yamk-tutkintoon. Sen verran voin yamk-tutkintoa puolustaa, että se siis vastaa maisterintutkintoa ja sillä voi hakea valtion julkisia ylemmän korkeakoulututkinnon virkoja.

Lapsellinen väittely täällä puolesta ja vastaan on surullista.

Vierailija
32/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron. 

Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.

Vierailija
33/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sitä mieltä, että koulutus ei aina tuota ammattilaiseen sitä eroa, mitä itse koulutuksen sisällössä olisikin. Olen nähnyt yo:n käyneitä tumpeloita työelämässä ja vaikka minkälaisia graduja ja lopputöitä, jotka eivät laadullisesti yllä kovinkaan korkealle. Nytkin töissäni yksi yo-pohjainen teki vielä erikoistumisopintojaan ja lopputyö aiheesta ei ollut minunkaan amk-tietämykseeni verrattuna (anteeksi vaan) kovinkaan loistelias. Yliopiston voi varmasti vaan vetää läpi ja suorittaa ja hoitaa pakolliset, on ihan eri asia, kun uppoaa asiaan ja sen lisäksi osaa hyödyntää tätä teoriaa vielä elävässä työelämässä ja sukeltaa konkretiaan ja olla hyvä ammattilainen. 

Sama pätee tietenkin myös AMK-koulutukseen (ja mihin tahansa). Mutta on mahdollista, että joku on AMK-opinnoissa oikeasti tehnyt paljonenemmän työtä johonkin aiheeseen liittyen ja osaa vielä viedä tiedon konkretiaankin. 

Että, mitä nyt sivistyneet ihmiset tällaisesta vääntämään, ajattelen että enemmän on kyse opiskelijan ominaisuuksista kuin itse oppilaitoksen.

Vierailija
34/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trdenomistakin voi tulla maisteri kirjoitti:

Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinto vastaa maisterintutkintoa, mutta ei tosiaan ole sama asia, eli ei sieltä YAMK:sta maisteriksi valmistuta.

Mutta. Itse opiskelen ammattikorkeassa, mutta haen tämän jälkeen yliopistoon lukemaan kauppatieteitä. Eli esimerkiksi minun tradenomin tutkinnolla pääsee vaikkapa Aaltoon lukemaan yritysjuridiikkaa, jos tradenomin tutkinnon arvosanat ovat tarpeeksi hyvät.

En tajua keskustelussa olevaa mustavalkoista keskustelua. Joko ollaan tota tai tätä mieltä. Eikö missään asiassa voi olla sitä kultaista keskitietä? Toki tämä aihe ei ole mikään mielipidekysymys, mutta en tajua aikuisten ihmisten vähättelyä liittyen yamk-tutkintoon. Sen verran voin yamk-tutkintoa puolustaa, että se siis vastaa maisterintutkintoa ja sillä voi hakea valtion julkisia ylemmän korkeakoulututkinnon virkoja.

Paljonko sinulle tulee siltaopintoja?

Vierailija
35/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi et itsekään ole käynyt yliopistoa. Jos olisit, niin tietäisit että jo pelkkä tutkintonimike paljastaa asian. Yliopistosta kun valmistuu aina Master of Science (suluissa esim. Business Administration).

Vierailija
36/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole maisteri

Ero nyt on lähinnä siinä että AMK:ssa pitää osata tehdä myös konkreettisesti, yliopistossa on enemmän pelkkää teoriaa. Se että suomeksi tutkintonimikkeet eivät ole maistereita, on ihan vaan sitä, että ne eivät Suomen kielessä sitä ole. Muutoin ovat samantasoisia.

Kyllä. Tutkinnot katsotaan koulutuspoluissa samantasoisiksi, niin se vain on. Yamk tutkintoa pääsee opiskelemaan, kun on ollut tietyn ajan työelämässä. Eli pitää olla ammattitaito myös käytännössä. Monissa mausterintutkinnoissa on ihan okematon harjoittelujakso, eikä se linkity teoriaan välttämättä juuri mutenkään.

Vierailija
37/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole maisteri

Amk puolen tyypit osaavat tehdä juuri niin kuin heille on opetettu vuonna xxxx, kun tulee poikkeuksia ja ongelmia ei osata soveltaa. Suorittaminen on kova sana, tutkiminen ei.

Vierailija
38/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole monesta yrityksestäni huolimatta päässyt opiskelemaan kauppatieteitä. Nyt olen kohta yamk-tradenomi ja aion kutsua itseäni oikeastaan ekonomiksi. Se hyvittää kaiken näkemäni vaivan.

Vierailija
39/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut sosiaalityötä yliopistossa. Tutkintooni kuuluu yhteiskuntatieteitä, oikeustiedettä, sosiologiaa jne. Kaveri opiskeli sosionomiksi amk:ssa. Hänen tutkintoonsa kuului muskarilauluja, savenvalantaa, tanssia. Tämä kertonee yliopiston ja amk:n eron. 

Toisin sanoen ainä opit pyörittämään papereita ja tekemään päätökset sen mukaan mikä tutkimusten ja papereiden mukaan on hyvä, ja kaverisi oppi käsittelemään ihmisiä ja tekemään päätökset sen mukaan mikä on ihmiselle paras.

Toisin sanottuna minä voin tehdä päätöksen siitä, että lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle esimerkiksi lastensuojelulaitokseen, jossa se sosionomikaveri voi sitten pelata palloa sen lapsen kanssa. 

Vierailija
40/808 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trdenomistakin voi tulla maisteri kirjoitti:

Yliopiston käyneet ovat vain pettyneitä palkkatasoonsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan