Täpötäydet, sotkuiset ja ahtaat kodit
Ihmettelen aina että eikö ihmiset enää hahmota miltä ne kotinsa näyttää.
Pääsiäistervehdyksissäkin näkyy keittiön tasoja jotak ihan täynnä tavaraa, ikkunalaudat, lipastojen päälliset jne.
Ja huonekaluja niin paljon ettei lattiatilaa näy.
Tulee ahdistava olo jo pelkästä katsomisesta.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tätä aihetta käsittelevissä keskusteluissa törmään aina seuraavaan ajatukseen: tavaraa täynnä olevat kodit ovat kauniita ja persoonallisia ja niissä näkyy ihanasti elämän jälki, mutta vähän hillitymmällä tavaramäärällä varustetut kodit ovat tylsiä ja persoonattomia sopulikoteja eivätkä oikeastaan koteja ollenkaan. Mistä tämä ajattelu kumpuaa? Makuja on erilaisia, jokainen menköön tyylillään. Oman kotini tavaramäärän olen pyrkinyt pitämään hillittynä, koska minusta väljempi ympäristö on kauniimpi ja viihdyn sellaisessa paremmin. Itse en kestä ajatusta asumisesta tavaraa täynnä olevassa kodissa, jossa mitään pintaa ei näy tavaroiden alta, mutta jollekin toiselle se ei ole ongelma.
Kukaan ei tosiaan ole väittänyt, että tavaraa täynnä olevat kodit olisivat jotenkin parempia kuin avarammat minimalistiset kodit. Mutta jokaisella kai on oikeus elää omassa kodissaan miten haluaa? Vähän vastaavia vääriin kehäpäätelmiin nojaavia väittämiä löytyy täällä myös muista ketjuista. Esimerkiksi joku hoikka ja laiha ihminen kokee olevansa syrjinnän kohteena kun taas läskit saavat olla rauhassa. Kun oikeasti koko ympäröivä todellisuus ihainnoin laihuutta ja sitä on tarjolla visuaalisesti jokaisessa kadunkulmassa mainoksissa, viestimissä ym. Eli kysymys on jostain yleisestä ahdasmielisyydestä ja tuomitsevuudesta, jossa näköjään eivät auta tyhjät seinä-/ lattia tai muutkaan pinnat.
Niin? Tuossa aiemmassa kommentissahan sanottiin, että jokainen elää niin kuin haluaa. Ja kyllä ainakin itselläni on vahva tunne, että monesti avaria koteja pidetään sellaisina, että siellä ei "elämän jälki" näy, vaikka eikös ole niin, että jokaisen elämän jälki on erilainen? Monelle vaan tuntuu olevan helpompi hyväksyä toisen tavaraa täynnä oleva koti kuin avarampi ja minimalistisempi.
Vierailija kirjoitti:
Nii mutku on muotia vihata konmaria ja minimalismia. Ei saa kato olla kaikuva huone. On muotia hamstrata ja haukkua marittajia, saa tuntea itsensä paremmaksi. Lapsille paras perintö on hamsterin pesä, sellainen jonka raivaamiseen menee vuosi kuudelta lapselta puolisoineen ja jätemaksu 18 000(kuulin juuri tällaisesta tapauksesta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. jotenkin aina tällaiset keskustelut ajautuvat siihen kuinka raskasta perikunnalle on siivota toisen jäljet. Elämme kuollaksemme?
Jotkut ajattelevat siivoamista koko ajan ja kaikkialla. Jos täällä on esim. ketju, jossa kysytään, haluaisitko olla miljonääri ja asua suuressa linnassa, niin tietty joukko av-mammoista ei halua, koska linnan siivoaminen olisi liian työlästä. Niin kuin miljonäärin tarvitsisi itse mopin varressa heilua. Heille kaikki asiat näyttäytyvät siivoamisen kautta.
Redditissä oli kerran pitkä keskustelu, jossa oikeasti tosi rikkaat kertoivat millaista eläminen on ja mikä siinä mahdollisesti rassaa. Aika moni vastasi "ei saa koskaan olla rauhassa" eli niissä isoissa kartanoissa ja huviloissa on oikea armeija työväkeä: siivoojia, kokkeja ja assareita. Sitä siivoamista pitää tehdä koko ajan. Suomalainen voi haaveilla isosta talosta, mutta hän ei todennäköisesti halua kokopäiväistä siivoojaa, aputyttöä, kokkia, koiranhoitajaa, kuskia, puutarhuria ja kampaajaa..
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen taipumusta tuohon (esim 12 neliön makuuhuoneessa oli parisänky, kirjahylly, akvaario, nojatuoli, 2 lipastoa, työpöytä, varmaan 20 viherkasvia ja kaikkia lattiakoristeita), mutta karsin reippaasti muuttaessani ja lahjoitin pois tavaraa. Nykyään minulla on 50 neliön kaksio, jossa on ruokapöytä, sohva, sohvapöytä/rahi, kirjahylly, sänky sekä työpöytä. 3 mattoa. Muutama isompi viherkasvi paikoilla, jotka oikeasti tekevät niille oikeutta. Ensimmäisinä viikkoina hykerrytti, miten kämppäni voitaisiin esitellä jossakin sisustuslehdessä "tyylikkäänä taiteilijan kaksiona".
Ennen kirjahyllyssäni oli niin paljon kaikkea muuta roinaa (kukkaruukkuja, paperia, turhia pikkusäläkoreja), että luulin tarvitsevani isomman. Nyt ainoat ei-kirjat ovat Sokrates-patsas (:D) sekä maljakollinen vuosien varrella kerättyjä pensseleitä.
Minulla on ollut makkarissa peilipöytää, yöpöytää, kirjoituspöytää, meikkilipastoa, kaappia, kirjahyllyä, senkkiä, mattoja, kasveja, vaatekaappi, tuoleja ja sänky jne.
Nyt on vaatekaappi, sänky ja 2 tuolia yöpöytinä sekä tunnelmalamppu lattialla. Rakastan makkariani nyt. En halua sinne MITÄÄN lisää. En halua täyttää niitä tyhjiä kohtia millään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että nykyään rakennetaan liian pieniä asuntoja ja taloja, joissa ei ole tarpeeksi säilytystilaa. Katsokaapa minkä tahansa 2010-luvulla rakennetun keskihintaisen talon keittiötä. "Minimalismia" ja skandinaavista eleettömyyttä ;DD Laskekaa integroidut jääkaappi ja pakastin, astianpesukone ja roskakaappi pois, ja sitten ynnätkää paljonko jää säilytystilaa astioille ja ruokatarpeille jostain monitoimikoneesta puhumattakaan. Ei kovin montaa laatikkoa. Se on kumma kun Suomessa aina täytyy tehdä halvalla ja halvasti. Ihmiset eivät tunnista laatua vaikka se purisi takamukseen ja ostavat halpaa jäljitelmää. Sitten ihmetellään kun kamat ei mahdu.
Olen sitä mieltä, että nykyään ihmiset omistavat ja ostavat liikaa tavaraa ja talot ovat liian isoja.
Vierailija kirjoitti:
Ai, että nykyään kuulee usein, kun katsoo vaikka Huutokauppakeisaria tai käy jossain vanhaintavarainkaupassa, että meilläkin oli kotona ennen tuollainen! Mutta missäs se nyt on? Ois se kuule ihana! Pitääpä äidiltä kysyä, onko se vielä tallessa?
Joitakin vuosia sitten kaikki vanha, varsinkin retrotavara oli roskaa. Perikunnat ajoivat lavakaupalla vanhoja Arabian astioita, kotimaista lasia, seinäryijyjä, emalikattiloita, kirnuja, ämpäreita, pärevakkoja, lampunvarjostimia, pinnatuoleja, Aku Ankkoja sun muuta kaatopaikalle. Nyt ne ois himottua keräilytavaraa.
No eipä niistäkään kovin suuria summia rahaa makseta, muutamia kymppejä. Ja mikä helkutin säilytystehdas se äiti on? Jos haluaa vanhan tonkan, ottaa ja vie kotiinsa eikä pyydä äitiä ahdistuneena asumaan vanhan roskan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen asuu niin kuin itse tykkää. Mielestäni kivaa kun oikea elämä näkyy eikä vaivalla lavastettu kulissi.
Kertoo sinusta ihmisenä paljon että siisti koti on "vaivalla lavastettu kulissi".
Tuskin tuossa tarkoitettiin perussiistiä kotia. Itse en tykkää näistä kokovalkoisista tai musta/metalliminimalistisista nykykodeista. Liian kliinisiä, tulee ikävästi mieleen sairaalat ja niiden vastaanottohuoneet. Lisäksi valkoinen on tosi anteeksiantamaton, vähän epäilen, että lapset saavat kuulla tekemisistään olohuoneessa vähän väliä.
Eikai tässä värivalinnoista ja sisustuksesta olekaan käyty keskustelua? Minimalistinen ei todellakaan tarkoita kliinistä saati valkoista..
Asunnot ovat kaupungeissa nykyään niin pieniä, että ne ovat väkisinkin täynnä tavaraa. Joku 45m2 on liian pieni kahdelle saati useammalle ja moni ei uskalla edes laittaa kausitavaraa kellarivarastoon varastettavaksi. Pieni asunto, joka on täynnä tavaraa on vaikea siivota.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat kaupungeissa nykyään niin pieniä, että ne ovat väkisinkin täynnä tavaraa. Joku 45m2 on liian pieni kahdelle saati useammalle ja moni ei uskalla edes laittaa kausitavaraa kellarivarastoon varastettavaksi. Pieni asunto, joka on täynnä tavaraa on vaikea siivota.
Ei, vaan ihmisillä on liikaa tavaraa. Jos nyt mietit jotain isoa maalaistaloa 100 vuotta sitten, niin ei siellä sisällä ollut paljonkaan tavaraa. Liinavaatteita, pari vaatekertaa, muutama koru. Astiat ehkä tavalliset ja ne paremmat. Käyttötavaraa ja muutama "aarre". Toki ulkona sitten työhön liittyvää rompetta. Vertaa sitä nykyihmiseen, joka shoppailee muoviroskaa kiinashopeista ja ostaa parin euron rytkyjä joka viikko henkkamaukalta ja tarvitsee kaikenlaista "tarpeellista" ja joka asujalle monenlaista asustetta ja varustetta ja kaappitilaa hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tätä aihetta käsittelevissä keskusteluissa törmään aina seuraavaan ajatukseen: tavaraa täynnä olevat kodit ovat kauniita ja persoonallisia ja niissä näkyy ihanasti elämän jälki, mutta vähän hillitymmällä tavaramäärällä varustetut kodit ovat tylsiä ja persoonattomia sopulikoteja eivätkä oikeastaan koteja ollenkaan. Mistä tämä ajattelu kumpuaa? Makuja on erilaisia, jokainen menköön tyylillään. Oman kotini tavaramäärän olen pyrkinyt pitämään hillittynä, koska minusta väljempi ympäristö on kauniimpi ja viihdyn sellaisessa paremmin. Itse en kestä ajatusta asumisesta tavaraa täynnä olevassa kodissa, jossa mitään pintaa ei näy tavaroiden alta, mutta jollekin toiselle se ei ole ongelma.
No osiltaan tämäkin. Mutta näissä keskusteluissa usein mollataan tavarahamstereiksi jne, jos koti ei ole se sisustuslehdestä repäisty minimalistinen ja vähätavarainen. Tullaan huutelemaan kuinka nyt pitää vähentää tavarat kun se on jo kaikille vaaraksi, vaikka todellisuus ei ole lähelläkään mitään hamstraajien tasoa.
Meillä on ahdasta. Asumme pienessä asunnossa ja siihen nähden on paljon lipastoa jne että kaikki mahtuu. Eikä vaihtoehto ole vain hävittää kaikkia. Olemme karsineet jo minimiin sen mitä voi. Mutta kolme lasta ja kaksi aikuista pienessä asunnossa tekee melko ahtaaksi, etenkin kun nuorin on vauva, joka tarvitsee rattaat jne. Kotimme ei silti ole lähelläkään mitään hoardaajatasoa vaikka jossain tällaisessa keskustelussa tuli heti joku marittaja/minimalisti minulle huutelemaan. Eihän tämä kivaa ole asua näin ahtaasti, mutta mielummin säästämme rahaa ja ostamme oman kuin käytämme kaikki rahat paljon korkeampaan vuokraan.
Myös omalla äidilläni on melko paljon tavaraa. Mutta ei hänenkään kotinsa ole hoardaajan kämppä, vaan siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäistervehdyksissäkin näkyy keittiön tasoja jotak ihan täynnä tavaraa, ikkunalaudat, lipastojen päälliset jne.
Ikkunalauta on juuri sitä varten, että siihen laitetaan kukkia, kynttilöitä ja koriste-esineitä, muutenhan se olisi tarpeeton. Samoin lipasto, miksi ostaa koriste-esineitä jos ne eivät saa näkyä? Miksi lattian pitäisi näkyä? Eihän sillä ole mitään virkaa, tyhjä lattia, mitä ssillä tekee?
Jokaiselle oma koti on juuri sellainen kuin itse haluaa, pidä sinä oma kotisi oman makusi mukaisena ja muut pitävät omansa.
Roina on eri asia kuin koriste-esine.
Plus lattia on myös liikkumista varten.
Vaikka kengän koko olisi 46 niin ei se jalka lattialla paljoa tilaa vie.
Jos et käytä niitä tavaroita edes viikottain, niin ovat turhia.
No ei mene näin. En tarvitse kaikkia neulepuikkoja ja virkkuukoukkujani viikoittain, en edes kuukausittain, mutta silti ne eivät ole turhia. Kaikkia lasten pelejä emme tarvitse viikoittain, silti niitä kaikkia käytetään.
Pyörää, suksia, luistimia jne ei käytetä viikoittain ja ylläri, eivät ole turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menemme huomenna anoppilaan ja siellä on juuri tuollaista.
Kun tulemme, menen heti kylppäriin jätesäkin kanssa.
Heitän syvälikaiset pyyhkeet pois ja koko lehtikasa, joissa on kusitippoja, roskiin.
Tyjyt aineet vaikuttamaan ja saan seinät, pytyn ja lavuaarin valkoisiksi.
Siinä menee tunnista kahteen ja muodonmuutos on melkoinen. Appi aina valittaa kun heitän kaikki roskiin. Vien aina jätesäkin hänelle ja sanon käy läpi.
Me käydään appivanhempien luona pari krt vuodessa. Kylppäri on ehdottomasti sotkuisin, mutta ei siellä mikään ole edes tyydyttävän näköinen.
Ongelma on, että asuvat lähellä tunnettua laskettelupaikkaa, ei puhettakaan, että raaskisi vuokraa hotellihuoneen.Kun kylppärin saan kuntoon, voi vähän aikaa olla. Mutta aamulla viimeistään siivoan keittiön. Jääkaapista mm löytyy melkoisia bioviljelmiä.
Paikkakunnalla asuu paljon mieheni lapsuudenystäviä.
Loma menee siihen, että isovanhemmat ovat lasten kanssa, mies paljon ystävien ja minä siivoan.Elokuussa lähti varmaan 10 jätesäkillistä roskiin, nyt varmaan sama määrä.
Kyllä anoppikin sanoi taas viimeksi on kivempi olla, kun olen siivonnut. Niin
Mitä tarkoitat "raaskisi vuokraa hotellihuoneen"?
Ihmettelen, jos kylppärin siisteys häiritsee, miksi ette vuokraa hotellihuonetta?
Vai tarkoitatko, että se olisi anopin tehtävä, maksaa aikuiselle lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunalauta on juuri sitä varten, että siihen laitetaan kukkia, kynttilöitä ja koriste-esineitä, muutenhan se olisi tarpeeton. Samoin lipasto, miksi ostaa koriste-esineitä jos ne eivät saa näkyä? Miksi lattian pitäisi näkyä? Eihän sillä ole mitään virkaa, tyhjä lattia, mitä ssillä tekee?
Jokaiselle oma koti on juuri sellainen kuin itse haluaa, pidä sinä oma kotisi oman makusi mukaisena ja muut pitävät omansa.
Roina on eri asia kuin koriste-esine.
Plus lattia on myös liikkumista varten.
Vaikka kengän koko olisi 46 niin ei se jalka lattialla paljoa tilaa vie.
Jos et käytä niitä tavaroita edes viikottain, niin ovat turhia.
Yes ja No.
Yes. Kunhan sitten et edes hanki kyseistä tavaraa. Ikinä.
No. Meillä on satoja tavaroita, joita tarvitaan ehkä vain vuosittain: sukset, luistimet, kottikärryt, kuusenjalka, harkinnalla valitut joulukoristeet /pääsiäiskoristeet ym/ itse tehty kansallispuku / ompelukone / silitysrauta / you name it. Puhumattakaan isoveljen pieneksi jääneistä vaatteista ym jotka odottavat jos niitä sopisi aikanaan nuoremman käyttää. On aivan pölöä heittää kaikki käytön jälkeen pois ja ostaa seuraavaan tarpeeseen uusi (kun se talvi/joulu/paidan silitystarve jne) sieltä kuitenkin vielä tulee
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä anoppiloiden kuolinsiivouksia jo etukäteen valittelevia.
Teillähän ei ole perintöön mitään osaa tai arpaa, ellei testamentissa toisin lue, niin voitte pestä kätenne koko hommasta.
Oikeasti risoo ihmiset, jotka teatraalisesti huokailevat "kovasta hommasta" vaikkei kukaan ole pyytänyt tekemään yhtään mitään.
Tähän. Appivanhemmilla on todella suuri kerrostaloasunto, ja tavaraa riittää. Mutta ei ole minun murheeni, mies saa aikanaan siskonsa kanssa sen raivata, en edes mene paikalle elleivät varta vasten pyydä avuksi kantamaan jotain painavaa. Minusta olisi kiusallista käydä läpi appivanhempien henkilökohtaisia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän syvälikaiset pyyhkeet pois ja koko lehtikasa, joissa on kusitippoja, roskiin.
Siinä menee tunnista kahteen ja muodonmuutos on melkoinen. Appi aina valittaa kun heitän kaikki roskiin. Vien aina jätesäkin hänelle ja sanon käy läpi.
Me käydään appivanhempien luona pari krt vuodessa. Kylppäri on ehdottomasti sotkuisin, mutta ei siellä mikään ole edes tyydyttävän näköinen.
Ongelma on, että asuvat lähellä tunnettua laskettelupaikkaa, ei puhettakaan, että raaskisi vuokraa hotellihuoneen.Kun kylppärin saan kuntoon, voi vähän aikaa olla. Mutta aamulla viimeistään siivoan keittiön. Jääkaapista mm löytyy melkoisia bioviljelmiä.
Loma menee siihen, että isovanhemmat ovat lasten kanssa, mies paljon ystävien ja minä siivoan.Elokuussa lähti varmaan 10 jätesäkillistä roskiin, nyt varmaan sama määrä.
Ihmettelen, jos kylppärin siisteys häiritsee, miksi ette vuokraa hotellihuonetta?
Vai tarkoitatko, että se olisi anopin tehtävä, maksaa aikuiselle lapsille.
Olen tämän selittänyt aikaisemmin jo. Laskettelupaikassa jos me vuokraamme huoneen, se toinen perhe, joka ei pääse meidän vuoksi, heidän rahat jää kunnalta saamatta.
Alueella tehdään töitä sesonkina 18 h vrk ja ulkopuolella 0.
Kylppäri on oikeesti tosi likainen. Jotta mm lapseni voivat sitä käyttää, kuuraan paikat aina ekana.
Tämä on siis minun valintani. Appi ei siitä aina tykkää, mm sanoo pakkoko sitä on hienostella. Vastaan tylysti minä en tonne lapsiani päästä.
Nytkin vein parvekkeelle 4 jätesäkillistä roskaa. Anoppi kävi ne läpi ja mies vei roskiin.
Tyhjemmässä kodissa on kivempi olla, ilman esim että on homeisia hajuhaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tarkoitatko, että se olisi anopin tehtävä, maksaa aikuiselle lapsille.Olen tämän selittänyt aikaisemmin jo. Laskettelupaikassa jos me vuokraamme huoneen, se toinen perhe, joka ei pääse meidän vuoksi, heidän rahat jää kunnalta saamatta.
Alueella tehdään töitä sesonkina 18 h vrk ja ulkopuolella 0.Kylppäri on oikeesti tosi likainen. Jotta mm lapseni voivat sitä käyttää, kuuraan paikat aina ekana.
Tämä on siis minun valintani. Appi ei siitä aina tykkää, mm sanoo pakkoko sitä on hienostella. Vastaan tylysti minä en tonne lapsiani päästä.
Nytkin vein parvekkeelle 4 jätesäkillistä roskaa. Anoppi kävi ne läpi ja mies vei roskiin.
Siis kunnan matkailuelinkeinon vuoksi kuuraat anopin vessaa hotellimajoituksen sijaan? Nyt on kyllä epäitsekkyys aika tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tarkoitatko, että se olisi anopin tehtävä, maksaa aikuiselle lapsille.Olen tämän selittänyt aikaisemmin jo. Laskettelupaikassa jos me vuokraamme huoneen, se toinen perhe, joka ei pääse meidän vuoksi, heidän rahat jää kunnalta saamatta.
Alueella tehdään töitä sesonkina 18 h vrk ja ulkopuolella 0.Kylppäri on oikeesti tosi likainen. Jotta mm lapseni voivat sitä käyttää, kuuraan paikat aina ekana.
Siis kunnan matkailuelinkeinon vuoksi kuuraat anopin vessaa hotellimajoituksen sijaan? Nyt on kyllä epäitsekkyys aika tapissa.
Ei se ole mitenkään vaan kunnan vaan monen yrittäjän . Ja monet niistä ovat mieheni lapsuuden ystäviä. Emmekä ole ainoita, jotka tekevät näin.
Lisäksi kun siivoan siellä paikat kuntoon, on kivempi myös lähteä kotiin.
He ovat kuitenkin mieheni vanhemmat ja meidän lasten isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen asuu niin kuin itse tykkää. Mielestäni kivaa kun oikea elämä näkyy eikä vaivalla lavastettu kulissi.
Kertoo sinusta ihmisenä paljon että siisti koti on "vaivalla lavastettu kulissi".
Tuskin tuossa tarkoitettiin perussiistiä kotia. Itse en tykkää näistä kokovalkoisista tai musta/metalliminimalistisista nykykodeista. Liian kliinisiä, tulee ikävästi mieleen sairaalat ja niiden vastaanottohuoneet. Lisäksi valkoinen on tosi anteeksiantamaton, vähän epäilen, että lapset saavat kuulla tekemisistään olohuoneessa vähän väliä.
Eikai tässä värivalinnoista ja sisustuksesta olekaan käyty keskustelua? Minimalistinen ei todellakaan tarkoita kliinistä saati valkoista..
No miksi sitten Googlella minimalistikotihaku tuottaa vain yleisvärejä valkoinen-harmaa-musta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmisillä on liikaa tavaraa. Jos nyt mietit jotain isoa maalaistaloa 100 vuotta sitten, niin ei siellä sisällä ollut paljonkaan tavaraa. Liinavaatteita, pari vaatekertaa, muutama koru. Astiat ehkä tavalliset ja ne paremmat. Käyttötavaraa ja muutama "aarre". Toki ulkona sitten työhön liittyvää rompetta. Vertaa sitä nykyihmiseen, joka shoppailee muoviroskaa kiinashopeista ja ostaa parin euron rytkyjä joka viikko henkkamaukalta ja tarvitsee kaikenlaista "tarpeellista" ja joka asujalle monenlaista asustetta ja varustetta ja kaappitilaa hurjasti.
Oleko sinä muka ollut näkemässä maalaistaloa 100 vuotta sitten? Kyllä sitä tavaraa oli ihan yhtä lailla, se vain oli erilaista, erilaisia rytkyjä ja rättejä, joihin nykyihminen ei koskisikaan; haljenneita puukiuluja aitan nurkat täynnä; risoja rekiä, länkiä, valjaita; kalaverkkoja ja onkia; narua, kudelmia, kankaanpaloja; kaikenlaista itsetehtyä. Tästä ei vain jäänyt jäljelle niin paljoa, koska suurin osa oli maatuvista materiaaleista.
Kukaan ei tosiaan ole väittänyt, että tavaraa täynnä olevat kodit olisivat jotenkin parempia kuin avarammat minimalistiset kodit. Mutta jokaisella kai on oikeus elää omassa kodissaan miten haluaa? Vähän vastaavia vääriin kehäpäätelmiin nojaavia väittämiä löytyy täällä myös muista ketjuista. Esimerkiksi joku hoikka ja laiha ihminen kokee olevansa syrjinnän kohteena kun taas läskit saavat olla rauhassa. Kun oikeasti koko ympäröivä todellisuus ihainnoin laihuutta ja sitä on tarjolla visuaalisesti jokaisessa kadunkulmassa mainoksissa, viestimissä ym. Eli kysymys on jostain yleisestä ahdasmielisyydestä ja tuomitsevuudesta, jossa näköjään eivät auta tyhjät seinä-/ lattia tai muutkaan pinnat.