Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työn tekeminen on vuonna 2018 niin tärkeä asia monelle suomalaiselle?

Vierailija
30.03.2018 |

Mikä ihme siinä töiden paiskimisessa muka vapauttaa? Hei tollot, voin kertoa salaisuuden: emme enää elä agraariyhteiskunnassa jossa lehmät täytyy lypsää ja munat kerätä ennen auringonnousua.

Miten ihmeessä jotkut pitävät naama itkusta punaisena ja suu mutruun vääntyneenä kiinni siitä ajatuksesta, että ihmisen pääasiallinen tehtävä maan päällä on paiskia hommia aamunkoitosta yömyöhään lunastaakseen paikkansa yhteiskunnassa?

Relatkaa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi osa toimeentulostasi perustuu muuhun kuin omaan työhösi, sitä pienempi päätäntävalta sinulla on omassa elämässäsi. Suurin osa ei pidä tästä tilanteesta, vaan menee mieluummin töihin.

Mikset voi vastata aloituksen kysymykseen? Missä kohtaa väitettiin ettei ihmisen kannata käydä töissä tienaamassa omaa toimeentuloaan?

Vierailija
42/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi osa toimeentulostasi perustuu muuhun kuin omaan työhösi, sitä pienempi päätäntävalta sinulla on omassa elämässäsi. Suurin osa ei pidä tästä tilanteesta, vaan menee mieluummin töihin.

Tai suurempi päätäntävalta, riippuen ihan siitä, mistä se toimeentulo tulee. Kaikki työssä käymättömät eivät nosta tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työntekeminen ole se tärkein juttu, vaan se, että on mukana pitämässä huolta siitä, että Suomi on jatkossakin hyvinvointivaltio. Vastuu maastamme kuuluu meille kaikille.

Tämä "hyvinvoinnin ylläpitäminen" koskee lähinnä töitä jotka ovat tuottavia ja joihin liittyy korkea osaaminen. Jos sinulla ei ole sellaista niin aika sama vaikka olisit työttömänä. Ei jollain paskalehtien puhelinmyynnillä mitään hyvinvointia synny.

Vierailija
44/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä sitä jos kaikki lähtis työstään. Kaupan kassat, siivoojat, eläinlääkärit, lääkärit, sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet, rekkakuskit, bussikuskit, varastotyöntekijät, tehdaslaiset ja KAIKKI. Ei tää maailma kuule tollo pyöri sillä tavalla!

Tuohan olisi kiinnostavaa. Kerrankin tulisi kunnon säpinää Helsingin kaduilla.

Vierailija
45/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työssä ainoastaan palkan takia. Jos voittaisin lotossa tms, lopettaisin työt sillä sekunnilla. Elämässä on niin paljon muitakin (mielekkäämpiä) asioita kuin työ. En ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaista "jos et nouse klo 4 aamulla ja raada taukoamatta iltamyöhään asti, olet epäkelpo ihminen"- mentaliteettia, ihan sairasta.

En ole ikinä kuullutkaan moisesta mentaliteetista. Joko kärjistät reilusti tai sinulla on outo lähipiiri.

Monille näyttää olevan hankala tajuta myös se, että joku voi oikeasti olla työssä, josta pitää. Kuvitelkaa tilanne, että sunnuntaisin ei yhtään ahdista mennä töihin, työkaverit on mukavia, esimies on reilu ja koko firma pitää henkilöstöstään erittäin hyvin huolta erilaisin eduin, tapahtumin, keskusteluin, yhteistyökumppaneiden avulla :) Lomalle on mukava jäädä ja lomalta on mukava tulla myös takaisin, erittäin ihana balanssi, elämä on kevyttä :)

Olen ollut myös työssä jota vihasin, eli kokemusta on siitäkin puolesta. Silloin pitää vain itse muuttaa tilannetta toivotunlaiseksi. Hakea uutta työtä, kouluttautua uudelleen, muuttaa asioita.

Hyvä että nautit työstäsi, etkä ole törmännyt tuohon sairaaseen työkulttuuriin ihannointiin. Valitettavasti se, ettet sinä ole törmännyt siihen, ei tarkoita sitä, etteikö sellaista ongelmaa olisi. Olen liitossa töissä ja jatkuvasti saan yhteydenottoja, koska työehtosopimuksia ei noudateta työtuntien osalta. Laaja ongelma on myös se, ettei moni saa pitää ruokatuntia.

Vierailija
46/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työssä ainoastaan palkan takia. Jos voittaisin lotossa tms, lopettaisin työt sillä sekunnilla. Elämässä on niin paljon muitakin (mielekkäämpiä) asioita kuin työ. En ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaista "jos et nouse klo 4 aamulla ja raada taukoamatta iltamyöhään asti, olet epäkelpo ihminen"- mentaliteettia, ihan sairasta.

En ole ikinä kuullutkaan moisesta mentaliteetista. Joko kärjistät reilusti tai sinulla on outo lähipiiri.

Monille näyttää olevan hankala tajuta myös se, että joku voi oikeasti olla työssä, josta pitää. Kuvitelkaa tilanne, että sunnuntaisin ei yhtään ahdista mennä töihin, työkaverit on mukavia, esimies on reilu ja koko firma pitää henkilöstöstään erittäin hyvin huolta erilaisin eduin, tapahtumin, keskusteluin, yhteistyökumppaneiden avulla :) Lomalle on mukava jäädä ja lomalta on mukava tulla myös takaisin, erittäin ihana balanssi, elämä on kevyttä :)

Olen ollut myös työssä jota vihasin, eli kokemusta on siitäkin puolesta. Silloin pitää vain itse muuttaa tilannetta toivotunlaiseksi. Hakea uutta työtä, kouluttautua uudelleen, muuttaa asioita.

Voi kuule, tuo mainitsemani mentaliteetti on vallitseva varsinkin vanhemmalla väestöllä. Sen huomaa omista isovanhemmistani ja monista muista. Tässä ketjussakin joku kertoi, miten hänen isovanhempansa eivät pidä hammaslääkärin työtä yhtään minään, eivät edes oikeana työnä. Huvittavinta tässä on se, että nämät samat väheksyjät ovat yleensä itse hädintuskin käyneet kansakoulun aikoinaan ja se heidän väheksymänsä hammaslääkäri on heitä huomattavasti korkeammin koulutettu ja maksaa enemmän veroja kuin he koskaan.

Vierailija
47/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssä käydessä sitä päätäntävaltaa vasta ei olekaan. Täysin toisten komenneltavana.

Vierailija
48/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työntekeminen ole se tärkein juttu, vaan se, että on mukana pitämässä huolta siitä, että Suomi on jatkossakin hyvinvointivaltio. Vastuu maastamme kuuluu meille kaikille.

Tämä on kyllä osittain totta, mutta käytännössä sitä voi olla erittäin vaikeaa toteuttaa niin kuin hyvin tiedetään.

Maksaja(t) pitää aina löytyä jotka mahdollistavat sen ns "hyvinvointivaltion" olemassa olon.

Vierailija
49/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä töiden paiskimisessa muka vapauttaa? Hei tollot, voin kertoa salaisuuden: emme enää elä agraariyhteiskunnassa jossa lehmät täytyy lypsää ja munat kerätä ennen auringonnousua.

Jaa, nytkö ne lehmät sitten lentää? Taitaa olla kuitenkin niin, ettei ne maidot ja munat edelleenkään itsekseen sun ruokapöytään marssi.

Jos sinun elämänsisältö on työnteko, niin et voi vaatia että muiden olisi. Toisille riittää 30-40 tunnin työviikko.

Saa vapaasti tehdä vaikka 5h, jos mun ei tarvitse maksaa väliä niistä lopuista.

Vierailija
50/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jotain on pakko tehdä, mutta itse teen nykyään vain 30h viikossa. Voisin kyllä tehdä vaikka 10h päivässä, mutta ei ole tarvetta. Helpompi ajaa vanhalla autolla ja muuten "köyhäillä", kuin tehdä enemmän töitä.

Vierailija
51/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa itsekin. Tein sairauslomien takia töitä 16 tuntia päivässä kahden viikon ajan. Työnantaja suoraan sanottuna painosti töihin. Nyt olen sairaslomalla mm. rytmihäiriöiden takia.

Vierailija
52/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, nytkö ne lehmät sitten lentää? Taitaa olla kuitenkin niin, ettei ne maidot ja munat edelleenkään itsekseen sun ruokapöytään marssi.

Jos sinun elämänsisältö on työnteko, niin et voi vaatia että muiden olisi. Toisille riittää 30-40 tunnin työviikko.

Missä kohtaa sinua on vaadittu maksamaan? Miksi vaadit muitakin olemaan työnarkomaani? Jos 30-40 tunnin työviikko riittää minulle, niin en ymmärrä, miten se on sinulta pois?

Vierailija
53/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei tee töitä, ei kukaan maksa veroja eikä sen jälkeen enää tukia saa kukaan, ei edes sairaat tai eläkeläiset, työttömistä puhumattakaan. Yksinkertaista, eikö? Eikä kukaan ylläpidä mitään, vaan rakennukset rapistuvat, ruokaa ei ole, mihinkään ei pääse, kun mikään ei kulje. Jotkut haluavat mahdollistaa sen, että yhteiskunta pyörii. Jos kukaan ei tee töitä, mistä ap on ajatellut hankkia elannon hengissäpysymiseen? Ne marjatkaan metsässä ei enää monelle tuossa tilanteessa riitä. Eikä niitä oikein voi säilöä mihinkään, kun ei ole sähköjä enää olemassa, kun kukaan ei ylläpidä sähköverkkoa. Kuivatus on tietty ainoa tapa, jos sen osaa ilman välineitä.

Missä kohtaa väitettiin, että kukaan ei tekisi töitä tai haluttaisiin olla työttömiä? Teit olettamuksia aloituksen perusteella, jotka eivät pidä paikkaansa.

Viestini oli vastaus otsikon kysymykseen.

Vierailija
54/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uhkaillaan potkuilla, jos ei ole valmis jatkuvasti jäämään ylitöihin. Työpäivät ovat monesti 12 tuntisia. Usein mietin, että mitä järkeä tässä on. Olen nyt hakemassa toista työpaikkaa ja toivon, ettei siellä ole näin sairasta ilmapiiriä. Työntekijät ovat tosi loppu, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Vierailija
55/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh, musta on ainakin paljon kivempaa kun työ tuo rytmin arkeen. Koen työssä onnistumisen elämyksiä ja lisäksi työkaverit on huipputyyppejä. Lisäksi palkka on ihan ok, niin en kyllä vaihtaisi tätä täysaikaiseen joutilaisuuteen.

Vierailija
56/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei tee töitä, ei kukaan maksa veroja eikä sen jälkeen enää tukia saa kukaan, ei edes sairaat tai eläkeläiset, työttömistä puhumattakaan. Yksinkertaista, eikö? Eikä kukaan ylläpidä mitään, vaan rakennukset rapistuvat, ruokaa ei ole, mihinkään ei pääse, kun mikään ei kulje. Jotkut haluavat mahdollistaa sen, että yhteiskunta pyörii. Jos kukaan ei tee töitä, mistä ap on ajatellut hankkia elannon hengissäpysymiseen? Ne marjatkaan metsässä ei enää monelle tuossa tilanteessa riitä. Eikä niitä oikein voi säilöä mihinkään, kun ei ole sähköjä enää olemassa, kun kukaan ei ylläpidä sähköverkkoa. Kuivatus on tietty ainoa tapa, jos sen osaa ilman välineitä.

Missä kohtaa väitettiin, että kukaan ei tekisi töitä tai haluttaisiin olla työttömiä? Teit olettamuksia aloituksen perusteella, jotka eivät pidä paikkaansa.

Viestini oli vastaus otsikon kysymykseen.

Eli selvennätkö vielä, miksi niitä töitä täytyy tehdä aamusta iltaan niska limassa? Miksei esim. 8 tunnin työpäivä ole riittävä?

Vierailija
57/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa sinua on vaadittu maksamaan? Miksi vaadit muitakin olemaan työnarkomaani? Jos 30-40 tunnin työviikko riittää minulle, niin en ymmärrä, miten se on sinulta pois?

Juurihan sanoin, että tee vaikka 5h jos saat sillä elantosi kasaan.

Tämän keskustelun todellinen pointti tuskin oli se, että suuri osa suomalaisista vääntää orjallisesti jotain 12h työpäivää, koska asia ei yksinkertaisesti ole niin.

Vierailija
58/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhs kirjoitti:

No höh, musta on ainakin paljon kivempaa kun työ tuo rytmin arkeen. Koen työssä onnistumisen elämyksiä ja lisäksi työkaverit on huipputyyppejä. Lisäksi palkka on ihan ok, niin en kyllä vaihtaisi tätä täysaikaiseen joutilaisuuteen.

Huh, minä en jaksaisi työskennellä aamusta iltaan. Hyvä että nautit sellaisesta. Itselleni riittää 7-8 h työpäivä.

Vierailija
59/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä, aikanaan kyseltiin kesäloman ajaksi toiseen työhön, koska mitäs sitä turhaan lomailemaan ja niillä rahoilla voisi ostaa vaikka ison telkkarin. Harmi vaan että en tee sellaisella mitään.

Vierailija
60/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä uhkaillaan potkuilla, jos ei ole valmis jatkuvasti jäämään ylitöihin. Työpäivät ovat monesti 12 tuntisia. Usein mietin, että mitä järkeä tässä on. Olen nyt hakemassa toista työpaikkaa ja toivon, ettei siellä ole näin sairasta ilmapiiriä. Työntekijät ovat tosi loppu, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Miksi ette sitten porukalla ala uhkailemaan uhkailijoita? Toisin sanoen, jos uhkailu ei lopu niin menette porukalla lakkoon. Uhkailijoilla ei ole varaa vaihtaa koko henkilökuntaa, firma menisi nurin jos vaihdoksen aikana kukaan ei tekisi töitä.

Sillai ne ay-liikkeet ja paremmat ehdot saatiin alun perinkin 1900-luvun alkupuolella. Joukkovoimalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän