Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työn tekeminen on vuonna 2018 niin tärkeä asia monelle suomalaiselle?

Vierailija
30.03.2018 |

Mikä ihme siinä töiden paiskimisessa muka vapauttaa? Hei tollot, voin kertoa salaisuuden: emme enää elä agraariyhteiskunnassa jossa lehmät täytyy lypsää ja munat kerätä ennen auringonnousua.

Miten ihmeessä jotkut pitävät naama itkusta punaisena ja suu mutruun vääntyneenä kiinni siitä ajatuksesta, että ihmisen pääasiallinen tehtävä maan päällä on paiskia hommia aamunkoitosta yömyöhään lunastaakseen paikkansa yhteiskunnassa?

Relatkaa.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä töiden paiskimisessa muka vapauttaa? Hei tollot, voin kertoa salaisuuden: emme enää elä agraariyhteiskunnassa jossa lehmät täytyy lypsää ja munat kerätä ennen auringonnousua.

Jaa, nytkö ne lehmät sitten lentää? Taitaa olla kuitenkin niin, ettei ne maidot ja munat edelleenkään itsekseen sun ruokapöytään marssi.

Jos sinun elämänsisältö on työnteko, niin et voi vaatia että muiden olisi. Toisille riittää 30-40 tunnin työviikko.

Saa vapaasti tehdä vaikka 5h, jos mun ei tarvitse maksaa väliä niistä lopuista.

Missä kohtaa sinua on vaadittu maksamaan? Miksi vaadit muitakin olemaan työnarkomaani? Jos 30-40 tunnin työviikko riittää minulle, niin en ymmärrä, miten se on sinulta pois?

Juurihan sanoin, että tee vaikka 5h jos saat sillä elantosi kasaan.

Tämän keskustelun todellinen pointti tuskin oli se, että suuri osa suomalaisista vääntää orjallisesti jotain 12h työpäivää, koska asia ei yksinkertaisesti ole niin.

Kyllä se pointti oli se. Varsinkin vanhemmat ihmiset arvostavat aamusta iltaan raatamista.

Vierailija
62/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä uhkaillaan potkuilla, jos ei ole valmis jatkuvasti jäämään ylitöihin. Työpäivät ovat monesti 12 tuntisia. Usein mietin, että mitä järkeä tässä on. Olen nyt hakemassa toista työpaikkaa ja toivon, ettei siellä ole näin sairasta ilmapiiriä. Työntekijät ovat tosi loppu, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Saahan sitä uhkailla..mun työsopimus on 18h viikossa enkä suostu tekemään tuntiakaan sen päälle.

Ja tauot pidän satavarmasti. Jään myös sairauslomalle, jos olen kipeä, en tosin paljon sairastele, koska en stressaa itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutukset todistavat sen että keskiverto av-mamma on verovaroilla loisiva pummi, joka suuttuu jos hänelle ehdotetaan itse itsensä elättämistä.

Ihminen joka tekee töitä 38h/vko on sinusta verorahoilla loisiva pummi. Juuri sinun kaltaisten takia tämä maa on hukassa, ymmärrä jo ettei kaikki halua/pysty tekemään töitä aamusta iltaan.

En väittänyt noin. Yksikään joka elättää itse itsensä ei ole pummi. Teki sitten töitä 60h tai 6h viikossa. Mutta pummi on perus av-mamma, joka elättää itsensä veronmaksajien rahoilla ja ulisee jos pitäisi itse ottaa vastuuta.

Vierailija
64/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä vain ja ainoastaan rahan takia.

Vierailija
65/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä uhkaillaan potkuilla, jos ei ole valmis jatkuvasti jäämään ylitöihin. Työpäivät ovat monesti 12 tuntisia. Usein mietin, että mitä järkeä tässä on. Olen nyt hakemassa toista työpaikkaa ja toivon, ettei siellä ole näin sairasta ilmapiiriä. Työntekijät ovat tosi loppu, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Miksi ette sitten porukalla ala uhkailemaan uhkailijoita? Toisin sanoen, jos uhkailu ei lopu niin menette porukalla lakkoon. Uhkailijoilla ei ole varaa vaihtaa koko henkilökuntaa, firma menisi nurin jos vaihdoksen aikana kukaan ei tekisi töitä.

Sillai ne ay-liikkeet ja paremmat ehdot saatiin alun perinkin 1900-luvun alkupuolella. Joukkovoimalla.

Moni on jo saanut potkut, työntekijöitä riittää tällä alalla. Moni on myös lähtenyt omasta halustaan. Meidän työpaikalla on käynyt kaksi kertaa työsuojeluvaltuutettu, mutta mitään ei tapahdu.

Vierailija
66/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutukset todistavat sen että keskiverto av-mamma on verovaroilla loisiva pummi, joka suuttuu jos hänelle ehdotetaan itse itsensä elättämistä.

Ihminen joka tekee töitä 38h/vko on sinusta verorahoilla loisiva pummi. Juuri sinun kaltaisten takia tämä maa on hukassa, ymmärrä jo ettei kaikki halua/pysty tekemään töitä aamusta iltaan.

En väittänyt noin. Yksikään joka elättää itse itsensä ei ole pummi. Teki sitten töitä 60h tai 6h viikossa. Mutta pummi on perus av-mamma, joka elättää itsensä veronmaksajien rahoilla ja ulisee jos pitäisi itse ottaa vastuuta.

Tässä ketjussa yksikään ei ole vielä kertonut olevansa työtön, mutta todella moni on kertonut tekevänsä todella pitkää päivää ilman omaa haluaan.

Vierailija
67/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitit kuitenkin, että keskiverto palstailija on verorahoilla elävä pummi. Et voi tietää, onko asia näin. Peukut johtuvat todennäköisesti siitä, että moni on huolissaan työkulttuurissa, jossa vaaditaan liikaa.

Vierailija
68/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette sitten porukalla ala uhkailemaan uhkailijoita? Toisin sanoen, jos uhkailu ei lopu niin menette porukalla lakkoon. Uhkailijoilla ei ole varaa vaihtaa koko henkilökuntaa, firma menisi nurin jos vaihdoksen aikana kukaan ei tekisi töitä.

Sillai ne ay-liikkeet ja paremmat ehdot saatiin alun perinkin 1900-luvun alkupuolella. Joukkovoimalla.

Moni on jo saanut potkut, työntekijöitä riittää tällä alalla. Moni on myös lähtenyt omasta halustaan. Meidän työpaikalla on käynyt kaksi kertaa työsuojeluvaltuutettu, mutta mitään ei tapahdu.

Etkö osaa lukea? Kaikki lopettavat työt samaan, er asia kuin se, että porukka vaihtuu pikku hiljaa. Se toisi varmasti myös firmalle negatiivista julkisuutta, sillä ihan turhan kaikki ei ala lakkoilemaan samaan aikaan. Kyllä siinä olisi uhkailijoille sen verran pelotetta, että varmasti miettisivät kannattaako jatkaa uhkailua.

Toinen tapa on tietysti alkaa ulkailemaan uhkailijoita henkilökohtaisesti nurkan takana.

Vierailija
69/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa yksikään ei ole vielä kertonut olevansa työtön, mutta todella moni on kertonut tekevänsä todella pitkää päivää ilman omaa haluaan.

Mä luulen (mutuilua), että monella työpaikka ei jousta, eli töitä on tehtävä joko sata lasissa tai ei lainkaan. Suomesta tuntuu puuttuvan realistiset mahdollisuudet osa-aikatyön tekoon; monenkaan työllisen ei ole mahdollista lyhentää työaikaansa, eikä toisaalta monella työttömällä ole varaa ottaa osa-aikatyötä vastaan, koska siitä seuraava tukien maksatuksen viivästyminen on taloudellinen katastrofi.

Vierailija
70/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, nytkö ne lehmät sitten lentää? Taitaa olla kuitenkin niin, ettei ne maidot ja munat edelleenkään itsekseen sun ruokapöytään marssi.

Jos sinun elämänsisältö on työnteko, niin et voi vaatia että muiden olisi. Toisille riittää 30-40 tunnin työviikko.

Missä kohtaa sinua on vaadittu maksamaan? Miksi vaadit muitakin olemaan työnarkomaani? Jos 30-40 tunnin työviikko riittää minulle, niin en ymmärrä, miten se on sinulta pois?

Tämän keskustelun todellinen pointti tuskin oli se, että suuri osa suomalaisista vääntää orjallisesti jotain 12h työpäivää, koska asia ei yksinkertaisesti ole niin.

Kyllä se pointti oli se. Varsinkin vanhemmat ihmiset arvostavat aamusta iltaan raatamista.

Vain niin, täytynee sitten tehä avaukset kaikesta muustakin hölynpölystä mitä ihmiset puhuvat. Näistä "arvostajista" ani harva itse tekee mitään 12h päiviä.

Vierailija
71/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan haluavan keskustella siitä, että ihminen ei elä työtä varten ja tekee työtä elämää varten.  Yleisen systeemin pitäisi olla se, että kohtuullisen palkan saa sellaisella työmäärällä, että aikaa ja energiaa riittää siihen elämiseenkin. Jos haluaa tehdä työtä kutsumuksen tai suuremman palkan toivossa, se olisi oma valinta.

Vasemmisto on taistellut suomalaisille siedettävät työaikalait ynnä muut, mutta nyt kun oikeisto ja amerikkalainen liberalistinen talous on päässyt valtaan, aletaan luisua taas tilanteeseen, jossa työntekijällä ei ole ole mitään oikeuksia omalla työpaikallaan.

Surullista.

Nyt olemme lisäksi suurten taloudellisten muutosten aikakaudella, joten pitäisi ruveta huolehtimaan siitä, että kaikille suomalaisille riittäisi töitä, mutta ettei toisilla olisi myöskään liikaa töitä.

Ainoa järkevä keino olisi ruveta soveltamaan työn jakamista. Jokainen tekisi 4-5 tuntia päivässä. Korkeita palkkoja alennettaisiin, jotta voitaisiin maksaa kaikille tuosta 4-5 tunnin työpanoksesta palkka, jolla voi elää.

Muuten luisumme tilanteeseen, jota nykytilanne jo enteilee: osalla ei ole töitä lainkaan ja he elävät köyhyysrajan alapuolella, osalla on töitä niin pienellä palkalla, että yhteiskunnan pitää tukea heitä, osalla on töitä niin paljon, ettei elämälle ole aikaa eikä terveys pidemmän päälle kestä. Ja ne joilla on varallisuutta, voivat hyväksikäyttää muiden tilannetta ja rikastua entisestään.

Olemme menossa päin luokkayhteiskuntaa, jossa harva voi määrätä elämästään ja jossa alkaa olla orjatyöhön viittaavia piirteiä.

Vierailija
72/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse myöskään juuri työorientoitunut. Osa-aikatyötä teen toisinaan. Sen ovat mahdollistanut perinnöt, joita olen saanut. Vapaa-aika on tärkeämpää kuin loputon oravanpyörä.

Vierailija
73/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä sitä jos kaikki lähtis työstään. Kaupan kassat, siivoojat, eläinlääkärit, lääkärit, sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet, rekkakuskit, bussikuskit, varastotyöntekijät, tehdaslaiset ja KAIKKI. Ei tää maailma kuule tollo pyöri sillä tavalla!

Kyllä meidän vihervasemmistolaisessa fantasiassa, kaikki toimii itsestään.

Vierailija
74/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä jotkut pitävät naama itkusta punaisena ja suu mutruun vääntyneenä kiinni siitä ajatuksesta, että ihmisen pääasiallinen tehtävä maan päällä on paiskia hommia aamunkoitosta yömyöhään lunastaakseen paikkansa yhteiskunnassa?

Relatkaa.

Koska jonkun on teidät tyhmien kyselijätkin elätettävä.

Vierailija
75/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain niin, täytynee sitten tehä avaukset kaikesta muustakin hölynpölystä mitä ihmiset puhuvat. Näistä "arvostajista" ani harva itse tekee mitään 12h päiviä.

Ei se ole mitään hömpötystä vaan fakta. Esim. minun työpaikalla joutuu monesti tekemään 16 tunnin työpäiviä monta päivää putkeen. Toivoisin että tähän systeemiin puututtaisiin eikä vain höpistäisi lehtien sivuilla. Lisää sijaisia ja inhimillisyyttä päivän sisältöön.

Vierailija
76/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän aloittajan haluavan keskustella siitä, että ihminen ei elä työtä varten ja tekee työtä elämää varten.  Yleisen systeemin pitäisi olla se, että kohtuullisen palkan saa sellaisella työmäärällä, että aikaa ja energiaa riittää siihen elämiseenkin. Jos haluaa tehdä työtä kutsumuksen tai suuremman palkan toivossa, se olisi oma valinta.

Vasemmisto on taistellut suomalaisille siedettävät työaikalait ynnä muut, mutta nyt kun oikeisto ja amerikkalainen liberalistinen talous on päässyt valtaan, aletaan luisua taas tilanteeseen, jossa työntekijällä ei ole ole mitään oikeuksia omalla työpaikallaan.

Surullista.

Nyt olemme lisäksi suurten taloudellisten muutosten aikakaudella, joten pitäisi ruveta huolehtimaan siitä, että kaikille suomalaisille riittäisi töitä, mutta ettei toisilla olisi myöskään liikaa töitä.

Ainoa järkevä keino olisi ruveta soveltamaan työn jakamista. Jokainen tekisi 4-5 tuntia päivässä. Korkeita palkkoja alennettaisiin, jotta voitaisiin maksaa kaikille tuosta 4-5 tunnin työpanoksesta palkka, jolla voi elää.

Muuten luisumme tilanteeseen, jota nykytilanne jo enteilee: osalla ei ole töitä lainkaan ja he elävät köyhyysrajan alapuolella, osalla on töitä niin pienellä palkalla, että yhteiskunnan pitää tukea heitä, osalla on töitä niin paljon, ettei elämälle ole aikaa eikä terveys pidemmän päälle kestä. Ja ne joilla on varallisuutta, voivat hyväksikäyttää muiden tilannetta ja rikastua entisestään.

Olemme menossa päin luokkayhteiskuntaa, jossa harva voi määrätä elämästään ja jossa alkaa olla orjatyöhön viittaavia piirteiä.

Todella viisaasti kerroit asian, toivoisin että myös muut ymmärtäväisit asian. On kurjaa, että jotkut joutuvat jatkuvasti joustamaan ja tekemään ylipitkiä työpäiviä ja sitten taas on ihmisiä, joille ei riitä töitä, vaikka he niitä haluaisivat. Moni ei elä palkallaan, vaikka tekisi 10h työpäiviä.

Vierailija
77/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä mutta jonkun on edelleen kerättävä ne munat ja lypsettävä lehmät. Jonkun on myös tehtävä töitä, jotta ne tukieurot ilmestyvät sinunkin tilille. Jos kukaan ei tekisi mitään taantuisimme aika nopeasti sitä agraariyhteiskuntaakin edeltäneeseen aikaan. 

Vierailija kirjoitti:

Olet osa yhteiskuntaa ja siihen liittyy edelleen oletus siitä, että teet töitä sen yhteiskunnan hyväksi. Se on vähintä mitä aikuiselta ihmiseltä voi vaatia. Koskaan ihmiskunnan historiassa et ole voinut saavuttaa nykyistä elintasoa näin vähällä työnteolla. Ei tätä järjestelmää ole tarkoitettu elättämään ketään vaan elättämään niitä jotka eivät itsestään muuten pysty huolehtimaan. 

Vierailija
78/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista monimutkaisen asian. Syy miksi työt tulevat kasantumaan on siinä, että täällä kannattaa nykyisin teettää lähinnä vaativampia töitä joihin kaikilla ei riitä osaaminen. Automatisaatio on nyt hiljalleen korjaamassa niitäkin töitä pois joita ei pystynyt siirtämään halvemman työvoiman maihin. On useita aloja joissa on valtava työvoimapula ja osaavia henkilöitä palkataan välittömästi jos sellaisia vain jostain löytyisi.

Nämä 4-5 tunnin työpäivät samalla palkalla alkavat olla jo ihan naurettavaa utopiaa. Tuossa pitäisi sitten kaikkien hyväksyä, että elintaso laskee myös sen 50% ja ehkä enemmänkin. Et sä voi yhtäkkiä jakaa jonkin huippuosaajan työtä puoliksi jonkin kortistossa makaavaan pitkäaikaistyöttömän kanssa. Suurempi kysymys on se, että miten koulutetaan suurempi osa kansasta riittävälle tasolle, jotta kykenevät tekemään korkeamman osaamistason töitä.

Vierailija
79/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työnteko on hyvästä mut ei sitä tarvis olla niin paljon. Tällä hetkellä teen 50h viikossa ja se on liikaa. Noin 30-35h olisi sopiva määrä niin jäisi vapaa-ajallekin energiaa.

Vierailija
80/97 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista monimutkaisen asian. Syy miksi työt tulevat kasantumaan on siinä, että täällä kannattaa nykyisin teettää lähinnä vaativampia töitä joihin kaikilla ei riitä osaaminen. Automatisaatio on nyt hiljalleen korjaamassa niitäkin töitä pois joita ei pystynyt siirtämään halvemman työvoiman maihin. On useita aloja joissa on valtava työvoimapula ja osaavia henkilöitä palkataan välittömästi jos sellaisia vain jostain löytyisi.

Nämä 4-5 tunnin työpäivät samalla palkalla alkavat olla jo ihan naurettavaa utopiaa. Tuossa pitäisi sitten kaikkien hyväksyä, että elintaso laskee myös sen 50% ja ehkä enemmänkin. Et sä voi yhtäkkiä jakaa jonkin huippuosaajan työtä puoliksi jonkin kortistossa makaavaan pitkäaikaistyöttömän kanssa. Suurempi kysymys on se, että miten koulutetaan suurempi osa kansasta riittävälle tasolle, jotta kykenevät tekemään korkeamman osaamistason töitä.

Vanhanaikaista ajattelua. Ne korkeamman osaamisen työt kannattaa teettää nyjyään Kiinassa tai Intiassa yms. maissa. Suomessa kannattaa tulevaisuudessa lähinnä sellonkeitto, koska raaka-aine kasvaa täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi