<3 KESÄKERTTUSTEN PERJANTAI PÖRINÄT <3
Jo on taas viikonloppu edessä!
Linkki eiliseen keskusteluun
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7050847&p=1&tmode=1&smode…
Lilli81 34+0
Kommentit (34)
[color=blue] IHANAA, KUN TULEE KESÄ!! EIKÖ??[color]
Koitan vastata kysymyksiisi niillä tiedoilla, joita mulla on eli myöskin meillä täällä Vaasassa välillä tuntuu et kun on ns. normaaliodottaja eli käy vain neuvolassa (missä ei siis ultraa..) niin varsinkin esikoista odottaessa vaivasi kun tuntui et muut tietää paljon enemmän omasta ja vauvelin tilasta..
Eli meillä on lääkärikäynti rv:lla 36, jolloin lääkäri tutkii ulkoisesti lonkat ja mitälie ja toteaa sen perusteella mahtuuko vauva maailmaan. Luulisin, että jos on aihetta epäilyyn, lähetetään jatkotutkimuksiin..? Valaiskaa muut lisää.. Lääkäri myös tunnustelee ihan käsikopelolla mahan päältä vauvaa ja arvioi sen perusteella koon. Esikoisesta sain painoarvioksi 3600-3700 g ja esikoinen painoi syntyessään 3295 g ja syntyi laskettuna päivänä! Joten eivät siis voi kovin tarkkaa painoarviota antaa, ultralla tehdystä en sitten tiedäkään!
Toivottavasti näistä mun tiedoista oli jotain iloa sulle!
Oma napa.. kävin taas tänään neuvolassa, edellinen kerta oli vasta viikko sitten.. mä luulin et uudelleensynnyttäjillä on harvemmin kertoja mutta ainakin mulla on nyt lopusta useammin kuin esikoista odottaessa, outoa! Tosin ollaan ensi viikko poissa kaupungista joten ei oltais päästykään neuvolaan. Ja se sf-mitta menee edelleen mullakin alakäyrän alapuolella eli nyt 33+5 vain 27 cm, mutta oli kuitenkin kasvanut 2 cm viikossa joten kaikki on ok. Maha on vaan tosi alhaalla, kai se siitä johtuu? Verenpaineet, paino ja muut jutut ok, hemppa vähän alhainen 115, mutta se kuuluu mulla " taudinkuvaan" :) Painoa on nyt tullut siis yhteensä 8 kg ja vois tosiaan alkaa itsekin vähän tarkkaileen ettei tulis hirveesti enää " omaa painoa" lisää, vauva kun kasvattaa massaa viimeisillä viikoilla niin paino nousee kuitenkin!
Nyt vähän jänskättää kun laitoin HuutoNet:iin tarjouksen Oran tuplavaunuista (ekaa kertaa " huutamassa) katotaan miten käy, olis kyllä loistojuttu kun sais puolet ovh:sta halvemmalla hyvät vaunut.. Ja kun en millään jaksais lähtä kauppoihin kierteleen, tällainen netti-shoppailu sopii mulle tosi hyvin!!!
MiljaMaaria 33 + 5
PS. tuntuu olevan liikkeellä tuota hermojen menetystä, täällä ilmoittautuu myöskin yksi äiti, jonka pinna on varmaan nanomillin pituinen tällä hetkellä ja pojalla 1-vee tietty tulee hampaita ja kauhea yskä/nuha samaan aikaan ja kitinä sen mukaista... *arg*
Ihana aurinkoinen ilma, vähäsen tuulee mutta heti kun tyttö herää ja on syöny, lähetään ulkoilemaan :)
Tänään sain sit pyydettyä jo yhtä kaveria kummiksi :) Ajattelin et jos jostain syystä kieltäytyy niin täytyy sitte kuiteskin keksiä joku tilalle ja meillä ei kauheesti vaihtoehtoja ole. No, suostui kuitenkin ilomielin! Joten ei syytä huoleen. Kunhan nyt vaan kaikki muu sujuis hyvin masuvauvan suhteen. En tiedä miks välillä tulee niin epävarma olo. Onko muilla tällästä ilmasta? Mua välillä pelottaa että vauva kuolee tms :( Pitäis kai vaan olla ajattelematta. Samanlaisia pelkoja oli esikoisesta myös, pahempiakin. Nyt kun on tytön kanssa niin paljon touhua ettei raskautta samalla tavalla ehdi ajatella mut välilä hiipii mieleen kamalia ajatuksia.
VAATTEISTA: Meille kelpaa mainiosti käytetyt. Tytöllä suurin osa on kummien tytön vanhoja vaatteita. kauheesti ei olla osstettu itse mitään, paitsi vauvavaatteita tietysti oli sillon ihan pakko. Nyt en uudelle vaavelille oo ostanu mitään kun tytöllä on niin paljon vanhoja neutraalejakin värejä vauvavaatteissa että sopii pojalle myös. Ja monet varmaan tuo jotakin kun sitten vauvaa tulevat katsomaan.
RASKAUSARVISTA: Mulle on mahaan tullut muutama uusi. Tytöstä ei tullut kun pari hassua alavatsaan. Sitäkin enemmän reisissä, tisseissä ja pakaroissa. Ja ne vanhat on nyt myös tulleet esiin uudelleen. No, kyllä ne synnytyksen jälkeen vaalenee.
LASTENLUKUMÄÄRÄSTÄ: Meille taitaa tämä 2 riittää, ainakin mies on sitä mieltä. Ellei sitte myöhemmin iltatähteä mut tähän samaan syssyyn ei nyt enempää. Haluan että on aikaa lapsille myös. Jos niitä on hirveen monta, ei ehdi ole aikaa samalla tavalla, pitää niin paljon " jakaa itseään" . Höh, tais olla huonosti selitetty...
MIONA: Ihanaa tietää et on joku muukin joka ei apua lasten kanssa saa. Siis että tietää ettei ainoa ole. Oon yrittänyt asennoitua niin että itsepä lapseni sitten hoidan mutta joskus kyllä apua tarvis vaikka ihan vähäksi aikaa, on joskus aika sumplimista että miten esim. käy neuvolalääkärissä jne kun ei sinne tyttöä mukaan voi ottaa ja mies ei sen takia aina voi pekkasia käyttää. Täällä kun noi lääkäriajat on aika tiukilla. No, mutta päivä kerrallaan, turhaa kaikkea etu käteen murehtia :)
Oma (.): Heräili siellä pikkunen taas viiden aikaan. Liikkeet välillä ihan sattuu! Tuntuu tunkevan peppua kylkiluihin ;)
Kävelemässä oltiin aamupäivällä ja jo 100m sai mut puuskuttamaan. Ei ole helppoa enää tämä liikkuminen.
MUKAVAA PÄIVÄÄ KAIKILLE!
QUEEN rv34 tasan
Lempatkaahan sitten pihalle, kun kyllästytte! ;)))
En malttanut olla flunssakuumeeltani kuitenkaan menemättä ulos nuuhkimaan kevättä ja aurinkoa! On tämä kevät niin ihanaa! :)))
Hauskaa oli, kun siinä suuri hapsuhuivi kaulan ja hartoitten ympärille kiedottuna keräilin masuni kanssa puista tippuneita risuja, niin kuusivuotias poikani huudahti ihastuneena: " Voi äiti! Sää näytät aivan suloiselta menninkäiseltä!" :)))))))))))
Meidän kolme ja puoli vee kuopus-poitsu tuossa mulle valisti, kun yritin harhauttaa vähän normaalista päivärytmistä:
" Mää äiti sulle nyt selitän, kun sää et ymmärrä mittään lastenhoijosta. Mää oon ollu hoijossa sitä oppimassa ja nyt kuuntelet. Pienten poikien kuuluu syyä aikasin aamupala ja mennä sitten reippasti ulos. Siellä ne on onnellisia! Sitten tullaan sisälle ja syyään ja mennään satua lukemaan. Sitten sun kuuluu keittää kahvit ja antaa hyvvää välipallaa. Sitten voit olla oma ittes ja lauleskella meille!" :)))))))))
Kuulosti aika lailla hoitopaikan päivärytmiltä ja minä kuuntelin naurua pidätellen, kun " kun en lastenhoijosta mittään tiiä" ! :)))))))))))))
Ihania nuo muksut! :))))))))))))
(Tuossa tuo yks ihanuus juoksee ympäriinsä ja pysähtyy aina välillä itseään komentamaan: " Nyt menit ylinoppeutta! Sakoti-sakoti-sakoti!" :)))
(Mun veli sai eilen isot sakot ylinopeudesta.)
Aurinkoista ja iloista päivää!
M
[color=purple]Ehkäisy: Käytin ennen raskaaksi tuloa pillereitä, viimeinen puol vuotta oltiin kortsun kanssa. Päätin, että en enää ikinä ota hormonaalista ehkäisyä. Seksi ei maistunut hyvältä, päätä särki, olin jatkuvasti huonolla tuulella ym. Kaikki hävisin kun lopetin pillerit. Ja kokeilin kolmea eri merkkiä, viimeisenä Yasminea, jonka pitäisi olla erittäin matalahormonipitoinen. Raskauden jälkeen käytetään varmaan kortsua tai pitää jutskata neuvolatädin kaa mitä muita vaihtoehtoja mulle olis. Toinen lapsi suunnitelmissa noin 2 - 3 vuoden päästä. Ei ihan niin pitkään kehtais kortsun kanssa leikkiä. Ja kaksi lasta on ainakin tällä hetkellä suunnitelmissa.
Vanhat vaatteet: Otan jos on hyviä. Toisaalta haluan myös itse etsiskellä vauvalle vaatteita. Eikä niitä ihan tolkuttomasti edes tarvitse.
Imetysliivit: Ostan aluksi yhdet hyvät liivit. Ei oo kerralla varaa ostaa monia. Ostan sitten tarpeen mukaan lisää.
Raskausarvet: Ei ole tullut. Vatsaa välillä kiristelee, riippuu missä asennossa vauva on. Rasvailen kyllä tosi ahkerasti vartaloa.
Eipä muuta tällä kertaa.
Tytteli-83 rv 32+3
Kykkäpä tulee heti energisempi olo, kun on aurinkoista! Toivo herää, että ehkä se kesäkin joskus tänne Suomeen taas tulee.
Minä olen käyttänyt koko päivän shoppailuun. Lähinnä siis olohuoneen verhoja lähdin etsimään, mutta samalla päätin myös vaihtaa lastenhuoneeseen tyttömäisemmät verhot. Ehtiväthän nuo edelliset olla siellä jo puolisen vuotta...
Lasten lukumäärästä: meille taitaa tämä kolme riittää. Jos olisimme nuorempia voisin hyvin kuvitella, että iltatähtä vielä yrittäisimme myöhemmin, mutta eipä taida onnistua... Minä siis nyt 36v.
Vaatteista: rakastan lasten vaatteiden ostoa ja uutena ostan suurimmaon osan. Otan kyllä vastaan/käytän lapsille myös käytettyjä, jos ovat siistejä.
Raskausarvista: ei ole vielä tullut tällä kertaa eikä tullut ennenkään. Taitaa tuokin olla aika perinnöllistä (?) sillä äidillenikään ei koskaan tullut yhtään.
Imetysliiveistä: minulla on ollut käytössä jo aikaismpien lasten kanssa Anitan imetysliivit ja voin lämpimästi suositella. Ihanat päällä, helppo käyttöiset ja kestävät. Hiukan hintaahan niillä on, mutta verrattuna esim. H&M:n liiveihin niin minusta niistä ei voi edes puhua samana päivänä...
Ehkäisy: Pillereillä olin ennen esikoista. Sen jälkeen emme olekkaan käyttäneet mitään eli seuraavat ovat saaneet tulla, kun ovat tullakseen. Minulla imetys on ehkäissyt todella tehokkaasti. Tämän raskauden jälkeen aijon kyllä alkaa käyttää ehkäisyä heti sillä lapsiluku on täynnä kuten aikaisemmin jo sanoin.
Oma (.) Muuten hyvä olo, mutta uupumus hetkiä tulee aina välillä. Aamuisin olen jäykkä kuin mikä ja päänsärky on tullut aika tutuksi. Tietääkö kukaan voiko alhainen verenpaine (104/60) tai hemoglobiini (109) aiheuttaa sitä? Huimausta tms ei ole.
Kysymys: Meillä esikoinen (3.5v) on alkanut tulla sänkyymme öisin ja haluaa nukkua aivan kiinni minussa. Toisaalta se on todella suloista vaikka minulla paikat puutuukin, kun en pääse kääntyilemään... Suurin ongelma onkin se, että mites sitten vauvan kanssa? Emme millään mahdu kaikki neljä sänkyymme (kuopus nukkuu onneksy yhä pinniksessä) ja kokemuksesta tiedän, että vauva tulee nukumaan vieressäni sillä siten yöimetys sujuu " siinä sivussa" . Onko kellään samanlaista ongelmaa ja, jos on, miten aijotte sen ratkaista.
Jazzimiina rv33 sekä tytöt
Jazzimiina, ekaks kiitti vinkistä Anitan liiveistä, oli meinaan just tarkoitus laittaa tänne kyssäri että mistä olette hankkineet imetysliivejä ja millaisia kokemuksia? Saa toki muutkin vastata jos hyviä/huonoja kokemuksia...kävinkin katsomassa H&M:ssa niitä ja ne vaikutti ikävän " kovilta" imetystä ja vauvaa ajatellen. Mistä niitä Anita-merkkisiä saa? Ja mitä ne suunnilleen maksaa?
Summersnow, joo kohtu repes esikoisen synnytyksessä ja kakkosen raskauttakin seurattiin kerran kuussa Naikkarilla reilusta puolesta välistä eteenpäin että miten kestää. Kuvittelin kuitenkin (tyhmä minä) että aika parantaa niinpä tämä kolmonen uskallettiin laittaa alulle, mutta nyt olenkin sitten oppinut lääkäreiltä että tämä kolmas on vielä riskialttiimpi! Olisivat kyllä voineet ihan suoraan suomen kielellä selittää mulle näitä riskejä kun kakkosta odotin!! Toisaalta enpä olisi uskaltanut tähän enää ryhtyä niin olisin jäänyt tästä kaikesta ilosta ja onnesta paitsi. Vaikka kyllä on pakko myöntää että näin loppua kohden on alkanut enemmän hirvittää jos kohtu tosiaan antaa periksi. En uskalla lähteä juuri mihinkään, siis haluan olla sairaalan lähettyvillä, eli esim. joku risteily olisi nyt kauhistus, koska jos supparit alkaa mun pitää olla hetimiten leikkauspöydällä. Mutta parasta toivon! Ja kuten olitko sä vai joku muu kun pohti tuossa yhtenä päivänä että mitä jos itselle käykin jotain vaikka synnytyksessä tmv., niin miten sitten nuo jo olemassa olevat lapset selviää ja miten mies? Samaa minäkin olen alkanut kauhistella jos kohtu repeiskin yllättäen ja kuolisin vauvan kanssa...huh, kaikkea sitä pohtiikin, etenkin yöllä kun ei saa unta.
Miona, tuo Sanni on oikeasti ollutkin mulla myös yksi vaihtoehto, sattuipa sopivasti! Mies vaan on sitkeästi sitä mieltä että nimen pitää alkaa T:lla kun meidän muidenkin lasten nimet alkaa sillä. Minä vaan en keksi mitään kivaa nimeä tytölle T:lla, Terttu??
Miljamaaria (muistaakseni?), uskon että ihan oikea ratkaisu että lapsi saakin olla vielä kotona etenkin kun kerran hoitopaikka kuitenkin vaihtuisi syksyllä. Muutenkin kun on tulossa mullistuksia, vauva, niin eipä tarvii turhia lisästressejä varmaan...
Eipä kait muuta tällä kertaa..
t.mariadee
Nyt onkin ollut vahdikas päivä! Aamusta uimaan ja sitten ystävän luokse käymään, syömään ja kahville ja ostoksille... ja äsken olin vielä koirun kanssa lenkillä... Olo on mitä mainioin ja supparit pysyy kurissa :D Loppu ilta meneekin sitten pötkötellessä kotona.
Ms.Marple: Mulle ä-polin lääkäri kielsi menemästä pore-altaaseen... en hölmöyksissäni kysynyt syytä, mutta kaipa on jokin hygienia juttu... jos alakertaan menee helpommin porealtaassa sitä vettä, jossa muutkin ihmiset lillivät. Uiminen on kyllä extra, extra mukavaa, kun mitään kipuja tai painetta ei tunnu. Supistuksetkin on paljon miedompia vedessä kuin kuivalla maalla... eikä ainakaan minulla tule supistuksia sen enempää uidessa, kun esim. kävely provosoi niitä paljon enemmän.
Mariadeeko (?) oli nähnyt minusta unta... kylläpä olen seikkaillut monen unissa viimeaikoina... Äidillänikin oli kyllä huoli siitä että menen yksin uimaan, kun synnytyshän voi vaikka käynnistyä kun on ollut niitä supistuksiakin.
Ehkäisystä: Joku mietti sitä laitetta " Persona" -laite on ollut minulla kolme vuotta käytössä ja hyvin toimi... Aion ottaa sen taas käyttöön tämän raskauden jälkeen, mutta se vaatii tasaisen kierron. Imetyksen aikana se ei kuulemma ole luotettava koska imetys sekoittaa hormonitoimintaa. Meille ei kuitenkaan ole katastrofi jos pikku-kakkonen saisi alkunsa, joten taidetaan käyttää vaihdellen kumi-ukkoja, keskeytettyä ja päätellä kierrosta jotakin.
Kysymys-galluppi: Oletteko aikaisemmin/ aiotteko tässä raskaudessa hieroa / öljytä välilihaa? Olen kuullut monelta, että se vähentäisi repeämiä, joten itse ostin tänään Cheridal-intime-öljyä ja kun ukko tulee reissusta, niin saa pikkuisen iltarutiinin tehtäväkseen.... sitä se onkin odottanut kuin kuuta nousevaa, kun joskus siitä aikaisemmin mainitsin.
Oma (.) Vauvi löysi tänään mun kylkiluut ja monotti suoraan sinne.. auts... mutta toisaalta tulin hyvälle päälle kun taas jostakin huomaa, että vauvi on kasvanut. Uinnin jälkeen tuntui monta tuntia siltä, että olisi ollut keppi p****ssä -ihan oikeesti! :o Taisi saunassa ollessani ja venytellessäni nivusiani vauvi valahtaa taas niin alas. Hölmö tunne.
Ninni rv 30+2
Ninni
Nyt vasta kerkiän uudestaan lukemaan. Ihanaa kun porukka kirjoittelee kuulumisia!
Sain sen nyytin haalarin melkein valmiiksi. Resorit jäi hihoista vielä laittamatta,mutta enköhän huomenna surauta nekin kiinni. alkoi selkä väsymään niin piti lopettaa!
Nazuli:kyseli lääkärikäynneistä. Lain mukaan odottavan äidin tulee päästä kolme kertaa raskauden aikana lääkärille. Ja sinulla tosiaan taitaa sitten olla se saldo täynnä,jos ymmärsin oikein. Mutta ainahan sitä voi vaatia lisä käyntiä jos itsestä tuntuu sille,että sitä tarvii. Mä olen ainakin alkanut vaatimaan neuvolan puolesta lääkärikäyntejä ja olen ne saanut ilma mitään mukinoita.
Miona ja moni muukin vastaili siihen mun kyssäriin käsikopeloarvioista. Eli Saapa jättää sitten omaan arvoonsa noi arviot. Voi heittää ihan sitten härän pyllyä vähän niin kuin ajattelinkin.
Nyt alan toljottaan telkkua!
Lilli81 34+0
[color=red]Laitoin minäkin sitten sinne Ellille postia, kun oon täällä niistä lueskellut.
Se ennusti minulle näin:[/color]
[color=blue]" Sinulle syntyy poika 8.6.2006 ja tyttö 26.12.2009" [/color]
[color=red]No arvatkaas kuka höyrypää nyt sitten oottaa tuota kahdeksatta päivää, kuin joulua :) Vaikka tiiänhän mä ettei ne oo totta, mutta silti :))
Jotain mun piti kommentoidakin, mutta en muista mitä... Tuulitunneli täällä taas!
Mies toi matkaesitteen tullessaan ja nyt täällä etsitään ensi talvelle häämatkaa Thaimaaseen. IHANAA!!!
Helmis ja Onsku 31+0[/color]
T:llä tulee mieleen yksi (minun mielestä) aivan ihana nimi: Tilda.
Se on yhtä aikaa jotenkin niin moderni ja vanhanaikainen, romanttinen ja tomera.
Etippä kirjastosta se ikivanha " Etunimiopas" . Siinä on kaikki Suomessa 1800- ja 1900-luvulla kirkonkirjoihin merkityt nimet aakkosjärjestyksessä ja niitten yleisyys. Sieltä löytyy todella kauniita ja persoonallisia nimiä.
Meillä esikoinen on lueskellut sitä viimeaikoina ja nyt meidän pikkupoitsulla on työnimenä hirveitä hihityspuuskia aiheuttava Arhippa-Kotivalo. Siitä nakkelin, että onneksi ei olla hesalaisia, sehän ois Himatuikku! Meidän vesselit oli jo kavereillleen mainostanut, että meidän vauvan nimeksi todella tulee Kotivalo! :)))))) Voi Älyvalo! :)))))))))
Itteä vähän harmittaa, kun saadaan " vain" poikia -meillä kun on pitkä lista tytönnimiä mietittynä. Ehkäpä onkin parempi, ettei tule tyttöä, tulisi hirveä intto nimestä! :))))))))))
Saako sitä kysyä, mitkä teillä on ne muut t:llä alkavat nimet?
M
Ja takaisin töitten pariin, kun sai nuo veijarit omiin punkkiinsa koisimaan! :)
Anita imetysliivejä saa ainakin Stockmannilta sekä Bebestä. Bebesillähän on myös verkkokauppa. Hinnat taitaa olla alkaen 35e, mutta taisin itse maksaa lähemmäs 50e (ovat kyllä hintansa arvoiset!). Lisäksi nyt ostin myös Noppies merkkiset imetysliivit Bebestä yöllä pidettäväksi. Ne ovat vähän sportti liivin tyyppiset eli ne eivät paina mistään. Hintaa niillä oli 25-30e. Olen kyllä pitänyt niitä jo nyt ihan päiväsaikaan ja ovat todella mukavat päällä.
Jazzimiina
Tänään oli neuvola-day :)
Odotin tätä neuvolaa taas ihan innolla..ihanaa päästä sydänääniä kuuntelemaan! Ja siellä jumputti 140 paikkeilla.
Sanoivat (neuvolatäti ja harjottelija) että vauvan pää on jo tosi alhaalla. Painoa oli tullu 2 viikossa 500g (pääsiäinen prkl.) kun viimeks kuukaudessa vaan 400g tai jotain?! Pissa puhdas, ei turvotusta..sf oli 32 ja viikkoja oli kasassa..öö hetkinen *hakee kortin* niin siis viikkoja 32+5. Sanoi, että painoa taitaa tulla tällä kertaa vähemmän mitä ekasta lapsesta..toivotaan :) Kaikki siis ok.
jamesiina: esikoisen hoito jäi kokeiluksi..se oli niin hankalaa, et mä en voinu väkisin viedä häntä sinne (en näin herkässä tilassa). Ja kun hän joutuisi taas elokuussa joka tapauksessa vaihtamaan paikkaa niin tiedän, et taas tulee sitten hankalaa. Just kun hän tottuisi tähän paikkaan ja ihmisiin, niin taas tarvitsisi vaihtaa paikkaa ja taas olisi uudet ihmiset. Ajateltiin sitten, että miksi itkettää monet kerrat, kun se todella tuntuu olevan hankalaa! Kaikillahan se on..mutta päätettiin sit kuitenkin pitää hänet kotona siihen asti kunnes elokuussa hän pääsee sinne paikkaan minne hainkin. Että sitten itketään!!! Ja varmaan monta kuukautta. Joo mä en pystyny näin herkässä tilassa katsomaan sitä touhua..aloin itse parkumaan (ja sitä EI TOD. saa tehdä). Kokeiluksi jäi!
Mutta hyvät viikonloput kaikille pömppömahoille!! :) :) *hali*
Hanna* RV 32+5