Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

<3 KESÄKERTTUSTEN PERJANTAI PÖRINÄT <3

21.04.2006 |

Jo on taas viikonloppu edessä!

Linkki eiliseen keskusteluun

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7050847&p=1&tmode=1&smode…

Lilli81 34+0

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä hyvän tuulisena!

Sain oikeen nukuttuakin. En käynyt kuin yhden kerran vessassa yöllä. JEE!

Mies tossa sitten teki lähtöä töihin seitsemän jälkeen enkä mäkään sitten viitsinyt enää makoilla kun ulkonakin oli niin ihana auringon paiste!

Mun mielestä se oli niin ihanaa kun mies sanoi,heti kun sain silmät auki,että masussa on bileet. Hän oli tarkaillut vauvan liikeitä puolisen tuntia. En mä tosiaankaan ollut herännyt tähän. Yleensä herään tais tosiaan olla sikee uni.

Eilen haettiin ne vaunut sitten ja ne oli aivan IHANAT. Olen ihan taivaissa. Saatiin siihen sitten vielä ilmaseks kaikenlaista kivaa sälää kuten 2 eri sadesuojaa,hyttysuoja,rengassuojat,pumppu renkaisiin,varasisäkumi ja mitäs siinä vielä oli, en muistakkaan. Ajettiin ne sitten säilöön sinne mun vanhempien luo. Mä' en jaksais odottaa että saa nyytin sinne kyytiin. Mieskin oli niiden vaunujen kans ihan tohkeissaan,vaikka ei sitä suoraan sanonutkaan.

Eilen myös soitteli tossa sen mun miehen veljen vaimo ja tarjos syöttötuolia ja kolmea pahvilaatikollista vaatteita lisää. No enhän mä voinut tietenkään kieltäytyä vaikka meillä tilat on tosi rajalliset. Vaatteet on kuulemma aivan tosi hyvässä kunnossa,pitää vain kuulemma pestä kun osa on ollut varastossa 4-vuotta ja toiset 2-vuotta.

Se sanoi,että jos joku ei miellytä niin saa sitten laittaa roskiin. Arvatkaa vaan raaskinko mitään laittaa pois,no en tietenkään!

G:OTTATTEKO TE VASTAA VANHOJA VAATTEITA JOS JOKU TARJOO?

Jahans mistähän muusta on eilen ollut puhetta. Pitääpä käydä katsomassa ja palata sitten asiaan aamupalan jälkeen.

Lilli81 34+0 JIPPII UUS VIIKKO!

Ai niin joo mistä ne neuvolantätit tietää käsikopelolla vatsanläpi vauvan painon sanoa? Mistä ne sen arvio?

Mulla eilen ne arvio vauvan painoksi 2300g-2500g. Ja että vaavi olis tosi pitkä. Mun mielestä tuo kuulostaa aika vähältä kun tasan 10 viikkoo sitten on nyytillä ollu painoa 1500g ja se arvioitiin ultrassa.

Vierailija
2/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä Lilli: Meikäläisellä SF-mitta PIENENI. Viikko 30+2 oli 31,5 ja viikko 32+3 oli 30 (merkitsi papereihin jostain syystä 31 vaikka mitatessa oli 30). Mutta en ole huolissani. Koska aiemmin oli häpyliitokset niin kipeät, että ei kunnolla saanut mitattua ja sitten tuo rääpäle taisi pöngätä 30+ viikolla ylöspäin, kun nyt tällä viikolla majaili lähempänä selkää mitattaessa.

Niin joo, otan vastaan vaatteita jos joku tarjoaa. Kaverilta sain muutaman ja sitten äiti tuo tänään meidän vanhoja retrokamppeita. Lisäksi olen kirpputorilta ostanut, uusia ei olekaan sitten äitiyspakkauksen lisäksi. Olen ajatellut, että kun syntyy ja tietää kumpi on ja millainen veijari sieltä tulee, niin muutamia uusia " söpöilyvaatteita" muuten pärjätään vanhoilla ainakin aluksi.

Queen: Synnytyksen jälkeiseksi ehkäisyksi esikoisen lisäksi todennäköisesti tullaan käyttämään kondomia. Tarkoitus on toinen lapsi tehdä jossain vaihdeessa, enkä jaksa aloittaa hormooniehkäisyä. Nuvaring oli käytössä ennen kuin raskautta alettiin yrittämään, ja siihen olin tyytyväinen, joten ehkä toisen lapsen jälkeen siirrytään siihen takaisin (ellei siis tehdä lapsilaumaa).

Ninnikin oli käynyt uimassa. Ihanaa puuhaa. Ainoa liikuntalaji joka ei ota selkään. Rauhallisesti uiskentelen, ja vain suurinpiirtein 500 metriä, riittää hyvin. Nautin kun saan kääntyillä, pyöriä ja polskia ilman että mihinkään sattuu! Niin ja sitten saa istuksia porealtaassa ja eri saunoissa (käyn tuossa Lapualla ja sieltä löytyy kaikkea vaikka onkin pieni paikka).

Rentouttavaa.

Kuka muuten teillä antaa vauvasta kokoarvioita? Koska mulle ei ole annettu yhden ainoaa. Ainoastaan rakenneultrassa katsoi, että vastasi viikkoja, mutta neuvolakortissakaan ei ole merkintää..

Pitäisikö kätilön katsoa? Miten ja mistä?

Jos vaikka aamiaista..

Mrs.Marple & Rääpäle, rv 32+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...huomenna onkin jo viikkoja kasassa 32! Enaa kahdeksan viikkoa la:han! (kone kieltaytyy vaihtamasta suomalaiselle nappaimistolle, joten kirjoitellaan ilman pisteita...)

Mulla on yot menneet ihan mukavasti. Kamalat liitoskivut ovat poissa, jeee! Ja vessaankaan ei tarvi joka yo herata. Mutta nyt oon alkanu heraamaan suonenvetoihin, se ei oo hauskaa. Oisin mulla on niin kuuma, etta nukun vaan hihattomalla yopaidalla ja lakanalla. Se yopaita on tarpeeks pitka ja liukasta kangasta, mika auttaa kyljen kaantamiseen tosi hienosti! Kun se kaantyminen on kuitenkin viela kompeloa ja vaikeaa.

Mulle sano yks tuttu katilo (ei siis neuvolassa, ihan kylastellessa), etta nayttaa maha olevan niin alhaalla, etta pysyykohan se vauva siella kesakuuhun asti. Mie huolestuin heti, etta kohta se sielta pullahtaa esille. Mutta ei kai sita voi noin mahan asennosta sanoa....Se oli kylla aika kokenut katilo. Meilla on viela muutto edessa ja pitka lentomatka ens viikolla... Esikoinen syntyi 40+2 viikolla.

Mie kylla odotan, etta paastaan muuttamaan. Muutamme kaupunkiin, jossa uimahalli on ihan lahella ja sielta minut sitten loytaa! Viimeksi kavin odottavien aitien uinnissa ja se oli tosi ihanaa. Nyt sitten jos ei oo ryhmia, niin kayn vaan uiskentelemassa itsekseni. On niin ihana olo altaassa kun mihinkaan ei satu ja on ihan kevyt olo. Sit kun kiipeaa niita tikkaita ylos altaan reunalle niin ruho painaa ihan ihmeen paljon taas.

Meilla ei oo vielakaan kunnon nimiehdotusta pojalle! Oon kaynyt tuolla nimipalstalla lukemassa, josko loytyisi kiva nimi. Ei vaan tunnu mikaan sopivan... Pitaskohan sita odottaa etta on syntynyt...no ensinnakin nakis etta onko se poika ja sit, etta minkanakoinen on. Toisaalta amerikkalaiseen tapaan meidan " taytyy" kertoa , etta nyt se ' Kalle' sitten syntyi, eli nimi paljastetaan heti.

Raskausarvista: Ei ole tullut...tai niin luulin tahan viikkoon asti. Peilista huomastin, etta alavatsalle, jonne en edes enaa nae ilman peilia, on tullut nelja raskausarpea. Masennuin siitakin heti :) Viime raskaudessa kaikki raskausarvet oli kyljissa ja reisissa, ei yhtaan mahassa. Nyt sekin on sitten tuhoutunutta aluetta, heh. Vaikka olen rasvannut aika uskollisesti, noin joka toinen paiva...ihan tavallisella rasvalla kyllakin. No, onhan sita painoakin tullut...

Vauvanvaatteista: otan vastaan vanhoja jos tarjotaan, kayn niista lapi mita huolin, loput annan eteenpain tai laitan kirpparille. Varsinkin ihan pienen vauvan vaatteet on usein tosi hyvakuntoisia, kun ei se vaavi kerkea niita montaa kertaa kayttamaan. Ja sit jos saa takkia tai haalaria tai muuta vahan tyyriimpaa, sen parempi!

Tuli mieleen, etta vaikka oon tammoinen kirppis ja ale-ihminen, niin yhdesta vaatekappaleesta maksan mukisematta mansikoita: hyvat rintsikat. Ostin viimeksi alusvaateliikkeesta hyvat, 50 euron imetysliivit, ja olivat kylla hintansa arvoiset. Pidinkin niita melkeen yota paivaa ekat kuukaudet. ei menneet miksikaan ja oli tosi tukevat ja hyvat paalla. Ostin myos Anttilasta 11 euron imetysliivit, ja kylla eron huomaa: halvemmat ei oikeen tue mistaa, ja venyy ja paukkuu...Ne jai sit yokayttoon. Samoin ostin nyt tavalliset liivit viime kesana, nekin oli kalliit, mutta on kylla olleet tukevat ja hyvannakoiset ahkerasta kaytosta huolimatta.

Etta tammoista taalla perjantaina....

Terkuin

Faith ja kovasti potkiva tiikeri

Vierailija
4/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan kyllä rahoittua päivän mittaan,että muillekin jää palsta tilaa ;)

Eiliseen illan keskusteluihin vielä.

Lohduttavaa kuulla,että muillakin on mitta mennyt alaspäin. Ja sekin rauhoitti eilen kun näin 2 meidän naapuria jotka molemmat on sairaanhoitajia ammatiltaan. Ne sanoivat,että kylläpä vauva on jo nyt laskeutunut aika alas. Kyselivät,että milloinkas se laskettu aika olikaan. Itse eileen itseäni peilailtuani huomasin,että tosiaan sehän on alempana kuin ennen ja aika reilusti. Että ihan turhaan taas panikoin varmaankin!

Kylläpä se odottavan äidin mieli on sitten ailahteleva ja heti panikoi jos joku sanoo vähän epämääräisesti :) Yön jälkeen asia ei enää tunnu kovinkaan vakavalta!

Mrs. Marple: Mulle sen painoarvion teki kätilöopskelija ja kätilö neuvolasta. Paineli vaan masua ja sitten ilmoitti painon. Ja sitä ennen kun on arvioita tehty niin ne on ollut synnärillä tai sitten Äp-polilla. Seuraava tehdään sitten tosiaan sielä äp-polilla kun menen sinne tarjonta arvioon.

Ehkäisystä Queen kyseli: Mun on pakko ihan ensiks kysyä,että mikä tuo NuvaRing on? Mä olen vähän jäljessä näissä uutuuksissa kun söin kuitenkin pillereitä 7-vuotta. Onks se nyt se ehkäsyhormoonirengas,vai mikä? Anteeksi tyhmä kysymys.

Meillä ei ole niin vielä ajateltu tota ehkäisyasiaa. Mutta varmaan imettämisen ajan käytetään kumia. Jos vain mä kestän sen. Mulla on nimittäin luonnonkumi allergia,mutta nyt ei ole ainakaan mitään reaktioita tullut. Meidän on pitänyt käyttää kumia jo jonkin aikaa ton kohdunsuun tilanteen takia. Pillerit sopi mulle silloin aikoinaan ihan hyvin. Paitsi,että kun lopetin niin huomasin,että olin paljon pirteempi, seksihalut olivat paremmat ja päänsärky loppui. Nyt olen ajatellut sitä ehkäsyrengasjuttua itse alustavasti,mutta pitää nyt miettiä sitä vielä miehenkin kanssa sitten kun on ajankohtaista. Kierukka on ihan ehdoton ei kyllä. Varsinkin kun on suunnitelmissa tulevaisuudessa vielä hommata tälle ykköselle leikkikavereita. Ja muutenkin miehen serkku syntyi kierukka päässä,joten ei kyllä yhtään houkuttele!

En tiedä onko jo kysytty,mutta kysympä nyt vähän niin kuin aiheeseen liittyen!

G:MONTAKO LASTA ON HAAVEISSA JA JOS EI NIIN MONTAKO ON NYT?

Mulla olis 3 lasta haaveissa,mutta mies tyytyis 2:teen. Voihan se olla,että ne kaksoset tulee seuraavalla keralla sitten. Mä en tie miks mulla on päähän iskoistunut toi kolme,jostain se nyt vaan on sinne päässyt. Luulempa,että miehenkin mieli kerkee vielä muuttua moneen kertaa. Mutta seuraaviin lapsii kyllä pidan väliä jokusen vuotta. Ainakin nyt tuntuu sille kun on ollut sen verran vaikea raskaus. Ollaan ajateltu 5-vuotta väliä. Olisin silloin sitten 30-kymppinen. Ei kovin paha :)

Lilli81 34+0

Rupee leikkaan nyytin haalaria ja otan toisen kupin teetä!

Vierailija
5/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith: Samoin, eli rintaliiveistä voin kyllä maksaa runsaasti että ovat sitten hyvät. Nuorempana ostin halvempia, joita en sitten kauheasti ole pitänytkään. Eli niissä myös minä satsaan laatuun.

Ostin jo yhdet imetysliivit, vaikka en vielä osaa sanoa miten kuppikoko muuttuu. Mutta onpa yhdet liivit siihen kun tulee kotiin, ja sitten voikin käydä hakemassa lisää.

Pärjääköhän kaksilla imetysliiveillä vai kuinka? Pyykkikone tulee kuitenkin pyörimään päivittäin, mutta sitten taas varmaan rintaliivit sotkeentuu helpommin kun maitoa tulee.. Kokemuksia?

Vierailija
6/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuvaring on ehkäisyrengas, hormoonipitoisuus pienempi kuin pillereissä, muistaakseni. Sopii sen vuoksi useammalle. Eli yksi rengas on kolme viikkoa emättimessä, sitten on viikko ilman rengasta ja sitten taas uusi. Hyvin helppo asentaa, ja ei sitä oikeastaan ensimmäisen jälkeen edes tuntenut. Tälläiselle lahopäälle kuin minä oli erittäin yksinkertainen vaihtoehto, pillerit kun pakkasi aikanaan unohtumaan.

Yksi vastaava vaihtoehtohan on ehkäisylaastari, on tietääkseni viikon aina kerrallaan.. (Meneekö kuukaudessa sitten kolme laastaria ja yksi viikko ilman, vai??)

Vierailija
7/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrs.Marple:

Nuvaring on ehkäisyrengas, hormoonipitoisuus pienempi kuin pillereissä, muistaakseni. Sopii sen vuoksi useammalle. Eli yksi rengas on kolme viikkoa emättimessä, sitten on viikko ilman rengasta ja sitten taas uusi. Hyvin helppo asentaa, ja ei sitä oikeastaan ensimmäisen jälkeen edes tuntenut. Tälläiselle lahopäälle kuin minä oli erittäin yksinkertainen vaihtoehto, pillerit kun pakkasi aikanaan unohtumaan.

Yksi vastaava vaihtoehtohan on ehkäisylaastari, on tietääkseni viikon aina kerrallaan.. (Meneekö kuukaudessa sitten kolme laastaria ja yksi viikko ilman, vai??)

Ensin niihin liiveihin.

Mun kaveri sanoi,että sillä oli ehdoton minimi 4 rintsikat. Sillä vuoti maitoa koko ajan tosi paljon ja liivinsuojia piti olla vaihtamassa jatkuvasti.

Ehkäsyrenkaasta:kiitos valistuksesta. Se oli sitten se mitä ajattelinkin. Mä en ole niinkään unohtelevaa sorttia koko 7-vuoden aikana unohdin kolme kertaa ottaa pillerin. Mutta kyllä toi rengas kuulostaa helpolta,siihen verratuna!

Nyt menen aivan aikuisten oikeesti hakeen sitä teetä ja jätän teidät hetkeksi rauhaan ;)

L81 TAAS

Vierailija
8/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia kaikille!

Vatsan koosta, taas aamulla kun katsoin sivuprofiilia, niin mun mielestä maha tosi alhaalla. Lapsiveden määrähän vaihtelee?! Ja onko aamulla tyhjä vatsa? Illalla mun mielestä masu korkeammalla. Mulla aina kun neuvola niin se on yleensä aamusta ja musta tuntuu, et kun makaan jalat melkein suorana siel " lavitsalla" niin maha häipyy olemattomiin. Luulisin että jos jotain vialla niin ottaisivat heti lisätutkimuksiin. Lilli melkein samoilla viinoilla mennään ja mulla ennen pääsiäistä (to) oli sf-mitta 26. Ja vaikka neljäs tulossa niin mä hermoilen...kuuluu asiaan!

Toivotaan että meille kaikille iso-ja pienimahaisille syntyy kesäkuun tienoilla terveet ihanat mussukat!

Ehkäisystä: Ennen tätä raskautta käytin myös Nuvaringia. Musta se oli hyvä ja helppo. Ei aiheuttanut mulle migreeniä ja mielialanvaihtelua kuin pilsut. Mulla rupee tota ikää olemaan niin paljon, etten enää halua/pysty(poltan normaalioloissa, nyt lakossa) hormonaalista ehkäisyä käyttämään. Mä harkitsin jo vakavasti sterilisaatiota, mut mies suostu menee kyseiseen operaatioon!!!! on helpompi ja kivuttomampi miehelle tehdä. Menee sinne toukokuussa, joten sitten on kaikki kunnossa eikä tarvii enää ehkäisyasioilla päätä vaivata!

Käytetyistä vaatteista: Otan vastaan ja ilolla! Varsinkin ns käyttö/tarha/pihavaatteita on kiva saada. Sitten kun ei kaikkea tarvitse ostaa nin on kiva ostella uusia mekkoja ja parempia vaatteita!

Itse annan kanssa vanhat pois,jos joku vaan huolii. Nyt säästelen viel tytöiltä jäävät, mt jos tulokas on poika niin luovun heti tyttöjen pienistä vaatteista, ei ole säilytystilaa..Olen sästänyt jokaiselle jotain:pojalle 1.adidasen lenkkarit, keskimmäiselle morsiusneitomekon ja kolmannelle vaaleanpunaisen ihanan pupupuvun 50cm.

eilen olin taas jotenkin ärtynyt ja väsynyt. Musta tuntuu että synnytys lähestyy, olen aiemminkin ollut juuri tämmöinen myrskynmerkki ja sitten on vain yöllä lapsivedet tulleet. No viikkoja on 33+ (la 6.6)

Sais nyt vielä kuukauden pysyä vaavi sisätiloissa, on muuten niin pieni, poloinen. mutta kestääkö ympäristö ja mun oma pää tätä jatkuvaa raivoamista?! varmaan kohta joku verisuoni katkeaa..päästä.

no toiv vaan ohomenevää, päivänjatkoja!

Vierailija
9/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kirjottelinkin lillille että mullakin aika pieni sf-mitta, ja vauva väärinpäin mahassa. Mitta ei siis oo laskenu, mutta vain sentin noussu viime kerrasta.

Nyt mun on pakko alkaa kyseleen tyhmiä kun aloin eilen niin huolestumaan..

Eli pitäiskö vielä olla lääkäri? Mulla ei oo ollu ku 1 varsinainen lääkäri, ja kaks ultraa jotka on kai laskettu lääkärikäynneiksi. Alussa puhuttiin et olis viel yks ylimääränen ku lapsi on saanu alkunsa hoidoilla.

Sitten painoarviosta, mulle ei oo puhuttu mitään mistään painosta :)

Neuvolassa myös kyseltiin että onko supistellu paljon ku maha tuntuu niin pinkeeltä, mitäköhän se meinas ku ite en oo tuntenu yhtä ainotta supistusta tai sen puoleen muitakaan ku lieviä liitoskipuja..

Painoa on nyt tullu 7kg ja neuvolassa täti sano et nyt sit kasvattelet enää henkisesti ettei hirveesti tulis enää painoa.. Lähtöpaino mulla 171cm/62kg..

Ja sitten semmonen huolestuttaa, että mistä ne tietää mahtuuko se vauva tulemaan? Kun oma äitini just kertoi että hänellä ei tutkittu, ja mun veli olikin sit pitkään jumissa synnytyskanavassa ja jouduttiin tekeen sektio kun huomattiin ettei sieltä mikään mahdu ulos..

Ja nyt tosiaan ihmetyttää että seuraava neuvola vasta kolmen viikon päästä, entäs jos vauva ei vieläkään oo kääntyny, niin kerkeekö ne edes laittaa lähetettä sinne polille ku viikkoja jo 36+6 ens neuvolas ja varmaan ajan saamisessakin kestää..

Kun jotenki tuntuu että täällä kun lueskelee teidän juttuja, niin kaikilla on paljon enemmän " tietoa" omasta tilastaan, tuntuu et mulle ei oikein oo kerrottu mitään :) Helpostihan mulla on kaikki tähän mennessä mennyt, ei sen puoleen, mut silti alkaa huolestuttaan ku en ehkä ihan satavarmasti meidän omalaatuseen neuvolatätiinkään luota..

Tuli sitten miljoona kysymystä ja ihanaa jos joku edes johonki vastais :) Päätin kyllä et meen varmaan tutulle yksityiselle gynelle parin viikon päästä joka saa luvan kattoo paikat ja ultrata ja kattoo miten päin se siellä on..

Mutta lueskelen mitä te muut ootte kirjottanu ja palaan varmaan vielä kommentoimaan :)

Nazuli rv 33+6

Vierailija
10/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää kirjoitusvirheet on hyvä esimerkki tästä olotilasta, lilli tarkoitin viikoilla, ei viinoilla : = ja sorry jamesiina, se hiivajutska eilen oli suhmuralle..pää on kyl jotenkin hötö...Mitäköhän muuta mokia? No sorry niistä etukäteen

Vierailija
11/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta...

Ekaks uneni, ekan kerran näin teistä palstailijoista unta =D. Suhmura tuli prätkällä (!) tytön kanssa meille kylään ja kertoi että nyt pitää heti laittaa kesäkerttujen palstalle viestiä ja nopeasti, että Ninni ja Lilli ovat lähteneet yöllä synnyttämään! Ja että Ninni oli ollut uimassa kun tämä alkoi, ja Lilliltä oli mennyt lapsivedet...huh, kovasti täällä Suhmuran kanssa laitettiin sitten viestiä teille :)). No ei vielä kyllä syntynyt ketään.

G.lapsiluku, meille piti riittää vain kaksi mutta mieli muuttui viimeisen puolentoistavuoden ajalla ja päätettiin antaa kolmannen tulla jos on tullakseen. Tämä on se viimeinen mun terveyssyistä, muutoin olisin voinut harkita kaveria tälle. Haikeaa...............

Siitä aasinsiltana Summersnowlle, sterilisaatiosta. Se on tosiaan hirmu kova päätös jota olen yrittänyt tässä pähkäillä. Vaikka tiedän ettei mun enää kaiketi edes anneta tehdä lisää lapsia niin silti se lopullinen päätös on tosi rankka, se kun on sitten niin lopullinen, iäksi!!

G:vanhat vaatteet kelpaa meille mainiosti! Esikoisen kanssa halusin välttämättä uusia vaatteita itse ostaa, mutta kun näin kuinka nopeaan ne todella menee pieneksi niin sen jälkeen olen osannut arvostaa käytettyjä vaatteita. Otan vieläkin mielelläni hyväkuntoisia vaatteita noille isommillekin lapsille. Muutoin en ole kirppis-ihminen, en vain " jaksa" olla ryysiksessä joten sinänsä ostan uutta aina, mutta onneksi saamme siis tosi paljon etenkin juuri noita kaliimpia eli ulkovaatteita, saappaita, juhlavaatteita jne...

Mrs.Marple, kahdet imetysliivit kyllä riittää, mulle ainakin, kunhan käyttää liivinsuojia. Eli niitä suojia vaihtamalla ei liivit sinänsä mene äkkiä likaiseksi.

Nazuli, kyselit miten tutkitaan mahtuuko vauva syntymään...samaa mietin mäkin esikoisen kanssa. Neuvolalääkäri teki sitten vikalla lääkärikäynnillä synnytystapa-arvion, ts. sisätutkimuksen ja tosesi että hyvältä näyttää. Neuvolatäti tosin mietti jo silloin että kun vauva ei laskeutunut lainkaan, edes rv39 kun kävin vikan kerran siellä että näinkö olis ettei pää mahdu laskeutua? Mutta ei määrännyt sen enempiin tutkimuksiin.

Synnytys kun alkoi 39+5, Naikkarilla ultrattiin (lääkäri) vastaanotosa ja totesi että painoarvio on 3.6kg (oli muuten 3740,aika tarkka)eikä ole laskeutunut. Mittaili lantiota ja totesi että asia selviää yrittämällä, kivaa..

Yritin sitten 30t14min., ei mahtunut, vauva ei laskeutunut millään vaikka kalvot puhkaistiin ja synnytystä nopeutettiin jne..yksi kätilö (mun synnytyksen aikana vaihtui 5 kätilön vuorot) sanoi ettei tämä tule loppumaan alatiesynnytykseen mutta lääkäri aina käydessään oli sitä mieltä että kyllä se siitä vielä laskeutuu, että vauva on vaan kääntynyt otsatarjontaan. Noh, 2t25min ponnistamisen jälkeen mun kohtu sitten repes, ja vauvan sydänäänet hävis, kohtu täyttyi siis verellä ja sitten vauhdilla sektioon! Vauva syntyi laskettuna päivänä eli 40+0 klo 01.14 ja kärsi hengitysvaikeuksista mutta selvisi onneksi hyvin ja on terve poika, nykyään ekaluokkalainen jo.

Toista kun odotin pääsin pelkopolin kautta lantioröntgeniin jossa todettiin että häntäluuni joka murtui nuorena on luutunut niin että se tukkiin lantiorenkaan täysin! Eli käsikopelolla ei kyllä multa huomattu mitään etten pystykään ikinä synnyttämään alateitse...että sellaisia kivoja synnytystapa-arvioita.

Nimiä joku mietti, ettei ole vielä keksitty sopivaa nimeä. Ei täälläkään, tosin tytölle on yksi nimi valmiina, mutta mies ei ole kovin innostunut (Siiri), pojalle en keksi yhtään mitään??

Liitoskipuja täällä manailen, ei ollut aiemmissa raskauksissa tällaista kuin vikalla viikolla, nyt ne alkoijo rv 15 ja kokajan vaan pahenee. Yölä vessaan meno on ihan jotain järkkyä, kävelen oikeasti sellaisia 2 sentin askelia ja vaapun kuin Ahtisaari konsanaan.....iltaisin ei meinaa päästä ylös sohvalta kun liitokset natisee ja paukkuukin toisinaan.

t. mariadee 30+0 VIHDOIN

Vierailija
12/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitten kärvistelen kuumeessa ja kauheassa flunssassa. :(

Ulkona ois ihana auringonpaiste ja muksut vapaapäivällä, että vois tehä mitä tahansa, mutta täällä sitten törisen räkääni.

Eilen ihmettelin ruokakaupassa, kun alkoi yhtäkkiä huimaamaan ihan hirveästi. Kotona mittasin varalta kuumeen, kun vilua ei tunne tämän masulämmityksen takia. Ja kuumettahan piisaa.

Yritän muistaa, mihin ajattelin kommenttia laitella, toivottavasti ei mene ihan väärin... :))

Summerskalle eiliseen pinoon:

Kyllä mulla kotihommat sujuu, oon nykyisin oikea siivous- ja järjestysneurootikko, mutta nämä työ- ja opiskeluhommat tahtoo mennä vauvahaaveilun puolelle. Eilen tosin sain loppujen lopuksi opiskeluhommia aika mukavasti eteenpäin kuumeesta huolimatta - tai ehkä juuri siksi. :))

Yrityksestäkin kyselit, muistaakseni. Oon tehny aika pitkään melko monipuolisesti taide- ja sisustuspuolen juttuja kotiäitin hommien ja opiskelujen ohella. Nyt olen ollut sitten ihan virallisena yrittäjänä viime kesästä. Nämä nykyiset opiskelut onkin sitten lisäopintoja työtä varten, että säilyis ideat ja ammattitaito karttuis. Nautin tästä todella - vihdoinkin omia juttuja täysipainoisesti ja silti perheen ehdoilla. Tuntuu, että tämän yhdistelmän rankkuudesta huolimatta olen vihdoin löytänyt paikkani! :)))))

Hemppaa ja raudansyöntiä porisit myös:

Mulla putosi hempat sataseen jo ennen joulua ja nyt tuli ennätys reilu vko sitten: 96. Mulle ei ole passannut oikein mikään rautavalmiste, mutta apteekista keksivät nestemäisen raudan (Ferronol). Siinä ei ole lisänä mitään, mille olisin allerginen, joten nyt naukkailen sitä aamuisin vedellä laimennettuna. Ei närästä, ei okseta, toivottavasti vielä tehoaakin. Ja kalkkilaivan kapteeni olen jo nyt... :)))))))))

Queen ja muutkin pohtivat ehkäisyä:

Mulla oli kokeiltavana ennen tätä vauvayritystä ja raskautta myös NovaRing ja tykkäsin tosi paljon. Siinä on se kiva puoli, että sen voi ottaa rakastelun ajaksi pois ja laittaa jälkikäteen takaisin. Siitä puuhasta tulikin kiva yhteinen leikki... ;)))))

Neuvolassa eivät olleet aivan varmoja, voiko sitä käyttää imettäessä. Voi siis olla, että meillä käytetään kortsua ensimmäiset 1,5 vee. Menkatkin mulla on tullu aina vasta 10kk synnytyksestä, mutta siihen en uskalla luottaa ainoana ehkäisynä! :)))

Kuparikierukkaa olen kokeillut, mutta se ei ollut tiputteluvuotoineen jakipuineen minun juttuni.

Muut hormonaaliset ehkäisyt vie taas mielialan vuorostoradalle ja halut hukkaan, joten renkula taitaa olla ainut konsti meille.

Queenin kirjoitus avun saannista oli kuin meidän perheestä. Ja siitähän olenkin kirjoitellut, ei sen enempää. Parempi vain olla ajattelematta ja yrittää selvitä päivä kerrallaan tiukoissa tilanteissa!

Lilli pohti painoarviota käsikopelolla.

Itsellä on ainakin käynyt niin, että riippumatta raskauden lähtöpainosta ja painonnoususta raskausaikana, nuo käsin tehdyt painoarviota on heittäneet todella paljon. Esikoiselta arvioitiin synnärillä aamulla, että korkeintaan 3,5kg ja iltapäivällä syntyi 4080g painava poitsu. Kakkoselta peloteltiin sf-mitan ja kopeloitten perusteella, että kovin on pieni ja kaveri oli syntyessään 4270g! Nuorimmaista peloteltiin sitten, että menee varmasti yli viiden kilon ja pikkukaveri painoi syntyessään 3150g.

Nykyisin tuumin hiljaa itsekseni, että ' sanokaa mitä haluatte, katotaan sitten synnytyksen jälkeen!' :))))

Ja voih, miten kadehdin teitä uimareita:

Eipä ole pääsyä tästä elefanttiolosta missään. Uinti on kiellettyjen listalla vähitellen avautuvan kohdunsuun takia. :((

Nauttikaa te minunkin puolestani! :))

Ja vielä masun ' kohdasta' : Itse olen myös huomannut vauvan laskeutumisen kanavaan ensimmäisenä siitä, että masu suorastaan valahtaa roikkumaan. Samalla tietysti närästys helpottaa! :)

Mies on myös huomannut vauvan laskeutumisen, kun toteaa ettei millään viitsisi ' tökkiä pikkuista päähän, kun vielä näkee, että se potkii heti niin, että maha tärisee' . :)))) Yhdynnät on sitten vähissä, mutta onneksi on niin paljon muuta kivaa! ;))))

Nuhanenäisenä, aivot entistä enemmän puurossa

M 33+2

p.s. Onnea uuden viikon saavuttaneille! :)))))))))))))))))

Vierailija
13/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi etäisempi ystävätär olisi halunnut myös Siiriä ja mies ei lainkaan innostunut. Vauvasta tuli sitten ' palindromi' : Iiris! :))

Miten muuten ois Sanni tai Salli? Vähän saman oloisia. :))

Vierailija
14/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan kohta ryhtyä ruokaa laittamaan, äiti tulossa, ensin ostoksille ja sitten syömään.

Aamupäivä mennyt (netin ohella) tavaroita järjestellessä, että tosiaan vähän näyttäisi että edes joku olisi yrittänyt siivota. Toivottavasti ei kovin tarkkaan nurkkiin tuijottele.

LapsilukuG: Eli ensimmäinen tulossa, itse haluaisin mielellään neljä. Sekä mies että itse tulemme kolmilapsisesta perheestä, joten se olisi kai minimi. Toki jos intoutuu, niin haluaisin oikeastaan suurperheen. Mutta voi olla, että taloudellisista syistä ei ihan kymmentä lasta meidän perheeseen tule. Pitäisi varmaan voittaa lotossa?

Numerovihjeitä?

Nazuli: Itse olen saanut neuvolasta informaatiota ihan puhtaasti kyselemällä kaikkea mahdollista. Typeriä kysymyksiä ei ole.. Eli kaikki joka vähänkään askarruttaa, niin kysy kysy ja kysy. Eivät välttämättä hoksaa sanoa kaikkea mikä on tarpeellista, heilläkin monta asiakasta päivittäin. Mutta eivät kieltäydy vastaamasta jos kysyt.

Vierailija
15/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa jaksaa nakutellakin vähän kun jotenkin on ollut niin vetämätön olo...

Eilen olin lääkäärin kontrollissa ja tilanne oli ennallaan eli kohtu edelleen auki 1cm ja kaula lyhentynyt sen 2.5cm joten ei hätää. Jatketaan samaan malliin. Maha kasvaa (sf 30) ja painoakin tullut 2kg 2vk.n aikana...minkäs teet kun on kotona ja makoilee ja syö. Pitäis varmaan jättää ne karkit pois ja yrittää siirtyä hedelmiin.

Onkos kenelläkään vastaavaa: eilen ja tänään vatsanahka on ollut todella kipeä, siis tietystä kohdasta kosketusarka. Mistähän mahtaisi johtua. Taitaa nahka venyä niin että sattuu. Vauva oli muuten jo pää alaspäin kun vielä reilu viikko sitten oli oikean kylkikaaren alla.

Nimistä: me ollaan aika varmasti jo valittu nimet niin tytölle kuin pojallekin. Varsinkin tytön nimi on varma (Vilma).

Harmaata päivän jatkoa Itäiseltä Uudeltamaalta.

T: Hansu-75 rv31+1

Vierailija
16/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi on vähän kenkkuja noi tilanteet, kun itse pitäis tietää, onko syytä huoleen tai ei. Yleensähän ei oo, mut joskus voi olla paikallaan käydä polilla tarkistuttamassa. Harmi, jos neuvolatäti on sellanen, ettei oikein voi luottaa ammattitaitoon täysin. Mulla oli aiemmin tosi hyvä neuvolatäti, joka tiesi tosi paljon ja sillä oli hyvä tuntuma siihen, miten asioiden pitäisi olla ja milloin on jotain vialla. Jos sulla kerran on tiedossa gyne, jolle mennä, niin mene vaan. Jos se sais suht hyvän painoarvioin tehtyä ultralla, niin on varmaan kivempi olo. Kyllähän ne ultra-arviot monesti hyvin suuntaa antaa, muttei nekään tosiaan kovin varmoja ole. Yhden ultraajan tiedän, jolla meni arviot liki grammalleen, mut ehkäpä nykyisin on laitteet jo vähän parempia ja ammattitaitokin ultraamisessa parempaa äippäpoleilla.

Röntgenkuvathan on kai ainoa tapa selvittää äidin lantion koko suhteessa vauvan päähän, mut sitä ei turhaan haluta tehdä säteilyn takia ja mahd. myöhäsessä raskauden vaiheessa samasta syystä (ja tietty synnytyksen lähestyessä parempi katsoa, miten se vauvan pääkin sinne suhteutuu). Eli ei se helppoa oo lääkäreidenkään työ tietää, milloin kuvataan ja tarkistellaan, kun suotta ei kaikkia äitejä+vauvoja haluta säteilyttää (vaikkei se mikään iso annos yhdellä kertaa ookaan).

Mariadeella vai kellä oli oikein kauhuskeneeriosynnytyskokemus... Ei oo ollu kivaa. Tiedän kans yhden kaverin, joka ponnisti pari tuntia ja vasta kun kätilö vaihtui, tilattiin heti imukuppi ja jo tuli vauva maailmaan. Mut toi, että kohtu vielä repee, niin on jo aika tilanne. Oliko se sun eka synnytys vai toka? (Sori, jos muistin nimen väärin, en nyt tästä pääse tarkistamaan.) Sen takia ilmeisesti lapsiluku on rajoitettu?

Ehkäisystä; ilmeisesti aika monella hyviä kokemuksia Nuvaringistä. Kun vielä tietäis, onko se imetyksen aikana sallittu. Eka puol vuotta nyt on aika varma teho jo täysimetyksellä, ainakin itse tiedän sen, et riittää mulle. Kun raskaus ei katastrofi kuitenkaan ole, vaikka uusikin alkaisi (ellei jotain uutta terveydellistä syytä ilmaannu synnytyksessä). Mut onhan tietty meitäkin monta, joilla uusi raskaus alkaa ennen ensimmäisiäkään menkkoja, joten ei edes ehdi tietää, milloin ois pitäny ehkäisy aloittaa. No, kyllä sen jotenkin arvaa, et nyt alkaa olla niillä rajoilla. Mut jos hirmu varma haluaa olla, niin sitten voi olla keinot vähissä. Varsinkin, kun niitä täysin varmoja ei oo olemassakaan - kuin selibaatti, kuten vanhapiika bilsan ope aina painotti. :-) Ei oikein aviossa oleville sovi. :-)

No, hauskaa päivää kaikille! Täällä paistaa aurinko.

Summerska

Vierailija
17/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Aamu" alko hassusti... Mies heräs töihin 4.30 ja kävin ite vessassa ja juomassa, no poika talsi keittiöön kans, ei tainnu tajuta mistään mitään ja lähettiin takasi sänkyyn. No unipa ei tullukaan pojalle ennen ku 5.45, " ei nuku" kuulu eräänki kerran... Mummu kerkes tulla ennen ku poika heräs, mulla oli hammaslääkäri 9.30. Ja oli ihana tulla takasi kotia, tiskivuori oli hävinny, puuro oli kattilassa hautumassa äiteetä varte vielä, pyykkikone pyöri ja muutenki ku ei ite aamutoimista oo vastaamassa, on kumman ilonen olotila... Siinä meijän anopista esimerkkiä... ja samalla neulo vielä hahtuvista villahousuja vauvalle...

Sit muutamia asioita kirjotin ihan ylös...

Sf-mitta oli viime neuvolassa rv 31+4 29cm, pikkusen keskikäyrän yläpuolella.

Synnytyksen jälkeistä ehkäisyä Queen mietti... Mulla on tähän asti aina ollu pillerit, mut nyt oon miettiny jos jotain muuta... Mut toisaalta noi pillerit on passannu aina hyvin... Mut alkuun mennään taas kortsulla, poika oli 10kk ku menkat viimeks alko synnytyksen jälkeen...

Vanhoja vaatteita otan ilomielin vastaan, varsinki ulkovaatteita ja juhlavaatteita ja juhlakenkiä... Tosin mummulassa oottaa varastossa just juhlakenkiä kummipoikani jäliltä kokoon 30 asti... Ne tuntuu niin turhilta ostoksilta ku kerran tai kahesti tulee käytettyä...

Mrs. Marple: Mulla on ainaki rv36 painoarvio luvassa lääkärikäynnillä. Ja nyt viimeks rv 29+5 teki lääkäri arvion 1550g... Ja kaksilla liiveillä ja parilla topilla pärjäsin pojan imetyksen ajan...

G: Haaveissa on 3 lasta vaikka mies on kyllä vakuuttunu et kaks riittää. Joten oon jättäny kolmannen haaveilun iltatähdeks kolmenkympin hujakoille... Eri asia sit jääkö vaan haaveiluks...

Nazuli: Mulla on ollu 2 lääkärikäyntiä ja 3s siis luvassa rv 36 jolloin se painoarvio. Mulle tehtiin esikoista oottaissa tutkimus mahtuuko syntymään alakautta ja lääkäri totes lantion olevan kuin luotu synnyttämään... Pelkäsin loppuun asti ettei mahu ku oma äiti on sektiolla kaikki synnyttäny. Ja neuvola on nyt 2vkon välein ja ymmärsin et seuraavasta kerrasta lähtien ois viikon välein.... vai olikohan se sitki sitä seuraavasta... nyt alko epäilyttämään oma muisti..

mariadee: mä tunnun olevan järetön päpättäjä kaikkien unissa!?! sellasenkohan kuvan annan itestäni... Mut hyvät naurut sain TAAS...

Tänään muuten se hammaslääkäri sano et heti ku vauva syntyy ja kärsin istua, pitää tilata aika ja sano et ota vaan vauva mukaan.... Ihana lääkäri...

Ja kiitos kaikille enemmän ja vähemmän asiantuntijoille eilisistä neuvoista. Ostin gefilus-tuotteita ja turvotus on hävinny!!! Nyt enää välillä kutiaa... Ja Jamesiina sai muutamat neuvot osalleen kans ;))))

Poika kahtoo muumeja, antaa äitin kiltisti istua koneella näinki kauan... Pitäs vielä kaupassa lähtee käymään ennenku vieraita tulee iltapäivällä.. Jää päikkärit välistä pahimmoilleen... No ehkä yks päivä sinne tänne ei maata kaada...

Joo, muilleki vois jättää tilaa... ;)

Suhmura ja Napura 33+1 ja poika 12/03

Vierailija
18/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt aivan rv 32 - eilenkin kovasti tuossa pihalla naapurin rouvalle selitin, että joo 32 viikkoa tuli täyteen. Ja nyt sitten neuvolassa täti tuumasi, että nyt on sit 33+1 menossa =D

Ei haittaa =) eli siis la ei ole siirtynyt eikä mitään, olen vaan ite mennyt viikoissa sekaisin.

Ihan tähän kärkeen ne neuvolakuulumiset: sf-mitta 29cm ja paineet ok. Painoa tullut viime käyntiin 600grammaa/viikko, eli alusta alkaen noin 8kg. Leukosyyttejä on nyt ollut pissassa vähän, mutta jos ei kerran ole oireita niin ei hätää, voi johtua valkovuodosta (tai siitä että taas mulla on hiivatulehdus).

Ensi viikolla sitten ylimääräinen lääkärineuvola, th ei saanut tarjontaa vieläkään selville. Toisaalta mitä tuota selvitteleen, kun vauva pyörii vielä tosi paljon. Sen verran siitä käsikopelolla tunnustelemalla sai selville, että tämä on aika siro vauva. Ehtiihän tuo vielä kasvaa, mutta ei todennäköisesti kasva yhtä isoksi kuin esikoinen (4380g/53cm). Sykkeet oli siinä 150 paikkeilla...

Ois paljon asiaa ja en jaksanut edes kaikkea lukea edellisiä pinoja, mutta nyt täytyy mennä - tuo esikoinen huutelee jotain (sen piti olla nukkumassa!)

Eggis rv 33+1

Vierailija
19/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täällä aamun tunnemyrskyssä vetistellyt... Pieni tyttäreni on nyt kaksi vuotias ja vastahan se syntyi!! Neuvolassa käytiin ja sain olla niin ylpeä tuosta hyvinkehittyneestä ja -käyttäytyvästä pikkuisesta :) Tosin kotona se sitten ottikin aika pultit mulle, kun oltiin sovittu että kaksi vuotiaana jää tutti pois... Päiväunille käydessään huuti tuolla sängyssään kuin hyeena ja raivosi, mutta kuinka ollakaan.... Nyt nukkuu :) Äidille siis erävoitto!!! Jee!!

Mionalle sympatiaa tuohon kuumetautiin!! Mä olin pari viikkoo sitten kipeempi kuin kymmeneen vuoteen, joten tuoreessa muistissa! Parantavia säteitä sinne!

Ehkäisyä en ole oikeastaan vielä miettinyt, pillerit luultavasti taas tulen ottamaan. KUnhan imetys päättyy, siihen asti kumilla mennään. Haluttiin tai ei.

Lapsilukugallup: Mä sanoin kun tuota tyttöä aloin odottaa, että hän olis meitin ainokainen. No kuinkas kävikään, mieli muuttuu ja ajatus vaihtuu. Nyt olen päättänyt että kun onnistun juuri alle kolmekymppisenä vielä tään toiseni saamaan, ettei enempää. Jää sitten lasten kasvettua vielä energistä elämää... Vaan tuo mies on jo alkanut puhua, että jos me sitten se iltatähti jossain vaiheessa :) Joten vannomatta paras, mutta tällä hetkellä oon sitä mieltä, että kaksi lasta on mulle/meille ehdoton maksimi.

Ens torstaina olisi neuvola ja mä ootan ihan kauheesti että saan vähän tilannetietoo tuosta vatsakkaasta. Mulla ei ole enään mitään hajua kuinka päin pikkupoju siellä kellii, tuntuu että vatsa on hävinnyt jotenkin kokonaa.... Tai siittä on tullut sellainen litteähkö, pitkulainen, outo ennen kaikkee :) Neuvolan tätsy lupasi asiaa tutkia ihan tosissaan.

Mulla on paino- ja synnytystapa-arvio kun viikkoja on kasassa 36+3, se liittyy tuohon mun synnytyspelkojuttuihin, samoin oli edellisessä raskaudessa. Eivät kai ne niitä tosiaan ihan automaattisesti käy kaikille tekemään, siinä uskoisin että pitää itse osata kysyä tai jotain...

Joku mietti että miten ne neuvolassa osaavat niitä painoja arvioida, niin veikkaisin että siinä on kokemuksella aikas paljon asiaa. Kun vuosikausia räpellät masujen kanssa niin eiköhän se ala tulla selkärangasta. Kyllähän mekin osataan varmaan kaikki arvioida silmämääräisesti desi maitoa tai arvioida paljonko esim. tomaatti painaa.... Ja arvio on sitten kuitenkin aina arvio :)

Mulle arvioitiin aikanaan tytön syntymäpainoksi 3,7-3,8kg, mutta se olikin onneksi vaan 3500g :) Paljoo sitä isompaa musta ei kyllä mahdukaan tulemaan.

Jos nyt jättäisi taas tilaa jo muillekin, näitä jaarituksia jaksa kohta kukaan lukee... Hyvää viikonloppua kaikille, jos ei törmättä :)

Helmis ja Onsku 31+0 (uusi viikko taas)

Vierailija
20/34 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nyt miehen kanssa päätetty että pojasta tulee Onni, ja toiset nimet sitten suvusta. Miehen suvussa kulkeva Heikki ja minun edesmenneen isäni mukaan Juhani.

Ja jos se nyt sit kuitenki olis tyttö, niin siittä tulisi ehdottoman varmasti Hertta (se on mun mielestä niin ihana nimi, harmi kun jääpi käyttämättä :/ )